Casting Cost 2X

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Casting Cost 2X

Bericht door Kingseltje »

Hoi,

Vraagje hoor! :D Ik heb ee Chalice the Void (casting cost 2x X) hoe ewrkt dat dan precies? Ik heb ook een aart uit Legions die bij de morph (R)XX cost kaart heet geloof ik Warbreak Trumpeter. Moet je dan dubbel betalen? Of is 1 X voor de casting cost en de andere X voor het aantal counters (of Goblins)? Anders betaal je voor zo'n Chalice the Void bijvoorbeeld 4 kleurloos en krijg je 2 counters, of krijg je dan 4? En hoe zit dat met die morph van die Goblin?
In ieder geval alvast bedankt! :D

Nog een side question, hoe weet je wanneer iemand priority heeft? :roll:

Alvast bedankt! :D
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Zoals ja al vermoedde, de 2 X betekent dat je 2 keer x moet betalen.

Voor chalice krijg je als je 4 mana betaalt 2 counters (omdat je dus 2 x 2 betaald eigenlijks)

Tja en priority hangt van de stand van de maan af en wat je chinese sterrenbeeld is.

Nee ff serieus. Aan het begin van een beurt krijg die speler (die dus gaat untappen) priority. Er wordt gewisselt van priority (1)elke keer dat je naar een volgende phase gaat. Maw
- In je upkeep heb je geen effecten, maar je tegenstander wel. Jij zegt, in mij upkeep heb ik geen effecten, de tegenstander krijgt nu priority voor als hij effecten heeft.
- Jij zit in je main phase en wil naar je aanvalsphase gaan, geef je eerst priority door, omdat je tegenstander misschien wel een spell wilt spelen.
Er wordt ook (2) van priority gewisseld, zodra een speler iets op de stack legt. De een speler speelt een kaart, dan krijgt de andere speler priority om zelf spells te spelen (dit kunnen dan allen instants of effects zijn)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, int kort gezegd, als iemand zou kunnen reageren met een spell, dan heeft hij priority.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Je verhaal over priotity klopt niet helemaal.
Aan het begin van de beurt krijgt niemand priority.
Aan het begin van de upkeep, draw step, main phase 1 en 2, alle steps van de combat phase en de end of turn step krijgt de active speler (de speler die aan de beurt is) priority.

Er wordt niet van priority gewisseld zodra er iets op de stack komt. Een speler kan altijd zelf als eerste op zijn spells/abilities reageren. De ander krijgt pas priority als de een past.

Nadat een spell/ability resolved is krijgt de active speler priority.
Als de niet-active speler past op een lege stack dan ga je naar de volgende step/phase.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

David heeft gelijk, ik was iets te makkelijk in mij uitleg.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

David schreef:Er wordt niet van priority gewisseld zodra er iets op de stack komt. Een speler kan altijd zelf als eerste op zijn spells/abilities reageren. De ander krijgt pas priority als de een past.
Daar was ik al een tijdje nieuwsgierig naar, stel, ik speel een paar dingen in reactie op mekaar, ik pass, mijn tegenstander speelt iets, kan hij dan als eerste reageren op zijn spell? Of hangt dit misschien af van wie de actieve speler is?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gast

Bericht door Gast »

Ok, dus in mijn beurt ben ik de active player. Ik speel een morph creature (of een ander creature met een ability die ik direct zou kunnen activeren) mag ik die dan ook direct morphen? Of heeft de tegenstander de tijd om er een terror op te gooien?

1. Active speler speelt gemorphed creature
2. Active speler face up zijn creature
3. Ability van de morph gaat op de stack
4. Priority passed naar opponent.

Klopt dit? Of mag de tegenstander een terror spelen nadat ik de creature heb gespeeld? Omdat hij bijvoorbeeld door Amplify al denkt te weten welke morph ik speel?
Ik vind het allemaal nog wat verwarrend :D

Thanx!
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

morph gebruikt de stack niet
Afbeelding
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Grimreaper schreef:morph gebruikt de stack niet
Dat is waar maar je moet wel priority hebben om te kunnen morphen. Maar nadat je morph creature in het spel gekomen is heb je zelf als eerst priority en kun je dus gelijk morphen.
En hoewel morphen de stack niet gebruikt gaan de triggered abilities die er vaak aan gekoppeld zijn wel weer op de stack.

@pi: Zoals ik al zei kun je altijd zelf als eerste op je spell reageren. Maar als een spell resolvt krijgt de active speler altijd weer priority daarna.
Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Kingseltje »

Dus als ik het goed begrijp, mag ik als active player een face down creature spelen en hem direct face up-en voor zijn morph cost, de triggered ability gaat op de stack, en dan pass ik priority door? Dus niemand kan in die tussentijd nog een destroy target creature (instant) spelen, waardoor ik hem niet kan face up-en?
Ik dacht dat creature spells als sorcery's waren, dus als je een creature wil spelen, iemand de tijd krijgt om dingen te doen en te casten, omdat sorcery's langzamer zijn dan instants.
Nou goed, ik geloof dat ik dan eindelijk dat stack gezeik een beetje begin te snappen dan :D

Thanx!
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

dat klopt
nadeel van sorc is dat de stack leeg moet zijn en je ze alleen in je eigen beurt mag spelen
Afbeelding
Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Kingseltje »

Dus creature casten en ability gebruiken mag direct achter elkaar?
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

naar mijn weten wel
Afbeelding
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Nee...
Je mag een creature inderdaad alleen spelen als de stack leeg is (net als een sorcery). En je opponent mag dan WEL reageren voordat jouw creature resolvt. MAAR dan ligt je creature nog niet in het spel en kan hij dus ook nog niet destroyed worden. Nadat het creature resolved is krijg jij weer priority en kun je hem morphen voordat je opponent weer priority krijgt.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik wou daar aan toevoegen dat ie best in reactie op het morphen je creature kan slopen, maar dat het effect dan nog steeds op de stack zit.

mazzel

pi

p.s. @David: bedankt
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Bedoel je in reactie op de (eventuele) triggered ability?
Want op het morphen zelf kun je niet reageren.
Plaats reactie