Combat

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Combat

Bericht door Kingseltje »

Combat vraagje :D

Ik val aan met een 1/1 Sewer Rat, en defending player gaat hem blokken op een 2/1 creature. Nu mag ik met mijn Rabid Rats een blocking creature -1/-1 geven. Gebeurd dit voor dat de damage op de stack gaat? Dus dat de creature van defending player al dood is voor de damage gedealt wordt? Maar omdat er geblocked is, krijgt defending player geen damage op haar life total...

Klopt dit? :roll: Of gaat mijn Sewer Rats gewoon mee omdat defending creature nog een aanval van 1 heeft, en dat zijn defence 0 is nog niet uitmaakt? :?
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

als je die -1/-1 activeert voor de damage op de stack gaat blijft het aanvallende beestje leven. (maar doet geen schade aan de tegenstander want er was al een blocker aangewezen. Dan had je het in de declare attackers phase moeten doen)
Afbeelding
Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Kingseltje »

Ja, maar toen kon ik die ability nog niet gebruiken, want de tegenstander had nog geen blockers declared :D en ik mocht alleen een blocking creature -1/-1 geven :) Maar nu snap ik het in ieder geval.
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

De combat damage step komt pas na de declare blockers step. Het beestje is dus al een blocker voordat het schade doet. Als je het op dat moment dood maakt zal het geen schade doen.
Kingseltje
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:19 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Kingseltje »

Nog een combat question: :D

Declare attackers:
3/3 creature valt aan
Declare blockers:
1/2 creature blocked
Damage op stack
En dan sacced defending player een creature om een andere creature terug te sturen naar zijn hand. De creature die terug gaat naar de hand, wordt het 1/2 beestje dat blockte.
Damage resolves
Het 3/3 creature doet geen damage aan de 1/2 blocking creature want die is terug naar de hand, maar ook geen damage aan defending player omdat de 3/3 creature geblocked is.
De 1/2 creature doet wel 1 damage aan de 3/3 creature, omdat de damage van de 1/2 al op de stack is meegenomen.
End of combat phase

Is dit ook correct? Anders ben ik genaaid op pre-release :D
En als het nou niet klopt, hoe zit het dan wel... ook handig om te weten. :)
The knife I've created has cut me in 2, I'm not alone, I just never knew
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

ja zo klopt het, het is ecgt heel makkelijk.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

in principe gaat er ook wel 3 damage op de stack van het aanvallende creature, alleen is het doelwit voor die damage niet meer aanwezig, dus "fizzled" ie. (=countered on resolution)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Vergeef me maar ik moet nog even mierenneuken:

Het zij je vergeven.

310.3. Although combat-damage assignments go on the stack as an object, they aren't spells or abilities, so they can't be countered.

310.4c If a creature that was supposed to receive combat damage is no longer in play or is no longer a creature, the damage assigned to it isn't dealt.
Plaats reactie