De Stack

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shibby
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 2:21 pm
Locatie: Haren

De Stack

Bericht door Shibby »

Hoi :D ,

Vraagje. Ik ben een maand geleden geconfronteerd met de nieuwe regels, inmiddels niet zo nieuw meer, maar toch. :) Het oude 'fast effect' was verandert en het nieuwe 'stackje bouwen' is er voor terug gekomen. Na ellenlange uitleg en ellende dacht ik het allemaal te hebben begrepen en onder de knie te hebben. Nu een tijdje dit te hebben geprobeerd en te spelen kom ik tot mijn verbazing achter, alsof het lijkt dat er niets verandert is. Ok, hier komt de main question:

Situatie 1: Ik heb een Carrion Feeder liggen (sac. creature put +1/+1 counter on Carrion Feeder en nog can't block). Stel mijn opponent speelt een Shock op 1 van mijn prachtige creaturen die dan verbrijzeld zou worden, 2 damage gaat op de stack, ik sac desbetreffend creatuur voor mijn Feeder, verdien een counter en mijn opponent heeft praktisch een Shock verspilt.

Situatie 2: Ik heb een Carrion Feeder liggen (sac. creature put +1/+1 counter on Carrion Feeder en nog can't block). Stel ik wil een creatuur van mij sac. voor mijn Feeder, sac creatuur gaat op de stack, en mijn opponent, tovert een Shock te voorschijn, en verbrijzelt mijn creatuur. :cry: Toen viel er niets meer te sac.

M.A.W. gaat het er dan echt om wie het eerste zegt wat die doet? Want op die manier lopen dingen nog niet echt soepel? Het enige dat ik weet is dat je mana abilities niet kan tegenhouden door te tappen enzo, dat mana abilities als eerste gaan... maar hoe zit dat verder met sac. van creatures, en damage dealt aan creatures en dat soort onzin?
Ook zoiets trouwens, Discard. hoe werkt dat nou precies? Of kan iemand mij een link geven waar Stack en resolving ervan wordt uitgelegd, want wat ik laatst had gelezen was niet echt verduidelijkend :? graag met voorbeelden erbij als het kan... :) *want we zijn veel eisend :roll: *
There is a bad smell in here...
AND IT AIN'T ME!
Gast

Bericht door Gast »

zoals ik het begrepen heb, worden de effecten in volgorde van spelen op de stack gelegd. Als iedereen een beetje uitgeprutteld is met de effecten, wordt de stack van boven naar beneden afgewerkt.

dus, de Shock vindt als eerste plaats, en vernietigt jouw creature. Vervolgens komt de sacrifice aan bod, maar helaas, er valt niets meer te sacrificen.

dus, de volgorde is van belang. Je zou nadat je tegenstander de shock gespeeld had natuurlijk gewoon nog een creature kunnen opofferen.

En mana source kan je niet teniet doen inderdaad. Maakt niet uit wanneer je de sol ring vernietigd hebt, mana komt toch.

en je kunt je creature nog steeds opofferen, ook nadat je ermee geblokt hebt. Aan het einde van de attackfase, vindt de damagedealing plaats. Dan kun je je creature opofferen voordat ie naar de graveyard gaat. Creatue die je geblokt hebt, is 'considered blocked'.

en de regels voor de stack en resolving: http://www.wizards.com/magic/comprules/ ... 041001.pdf maar daar is nog nooit iemand vrolijk van geworden.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

hoe het ook gaat je carrion feeder krijgt altijd een counter.
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

WAT?

dat van situatie 2 het saccen gaat niet door???? Het saccen is toch een cost, dan word ie betaald en gaat ie dan pas op de sac als losse ability. De oude regel van: als de granaat eenmaal gegooid is dan helpt het niet de gooier dood te meppen. Waar heb je dat nieuwe nou vandaan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

situatie 1 klopt.

situatie 2 klopt niet. Wat er fout gaat is dat de sacrifice al lang gebeurd is voor dat je tegenstander kan reageren. Dit is namelijk een cost. Costs betaal je eerst, en dan pas kan een effect plaatsvinden. Om dezelfde reden kun je een landje niet tappen om te zorgen dat er geen mana uit komt: dit tappen is een cost.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

juist, wat ik zei..alleen dan duidelijker :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shibby
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 2:21 pm
Locatie: Haren

Bericht door Shibby »

Betekent dat als je een Royal Assassin into play hebt, en je een getapte creature van je opponent wilt slopen, hij niet die Royal Assassin voor die geactivate kan worden nog kan tappen met bv een Master Decoy?? Aangezien het tappen een cost is van de Assassin... :roll: Heb ik dit correct, want dan snap ik het al weer wat beter allemaal. :) Dan is die Master Decoy ook nooit zo goed als ik dacht... *schaam*. :D
There is a bad smell in here...
AND IT AIN'T ME!
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Dat klopt.
Plaats reactie