vraagje over stack

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
a2thej_b
Master
Contacteer:

vraagje over stack

Bericht door a2thej_b »

hoi,

ik heb een vraagje over de stack, ik zal ff vertelen hoe ik denk dat het werkt.

eerst krijgt 'active player' prioriteit, daarna de speler die niet aan de beurt is, dan weer de 'active player'enz.
alle kaarten die zo gespeeld worden komen boven elkaar op de stack, als beide spellers 'passen', niets meer willen spelen, gaan we de stack af van boven naar beneden, LIFO (last in firts out) dus.

oke, mag je daarna gewoon weer opnieuw een stackje beginen, of is de stap dan voorbij?

mzzl
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

volgens mij klopt het niet helemaal, maar ik moet toegevn dat ik dit ook niet 100% scherp heb omdat het zelden uitmaakt, volgens mij werkt het als volgt:

Speler A heeft priority.
Speler A speelt Z.
Speler A heeft nog steeds priority.
Speler A mag iets spelen in reactie op Z (of iets anders op de stack).
Dit herhaalt zich tot speler A priority over geeft aan B. Daarna geldt het voorgaande, alleen mag je A vervangen door B en Z door Y of zo. En dit gaat ook zo door, tot beide spelers achter elkaar priority doorgeven. Als dit gebeurt dan resolved de stack in LIFO* volgorde.

Over je vraag, als beide spelers op een lege stack priority overgeven dan ga je naar de volgende phase/step, maar zolang dat niet gebeurt is mag een speler nog een nieuwe stack beginnen, dit mag oneindig vaak per phase/step gebeuren.

mazzel

pi

* Last In, First Out -> het laatste gebeurt eerst.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
David
Wizard
Contacteer:

Bericht door David »

Fifo volgorde? Is dat een typefoutje? Volgens mij weet je beter :).

Het klopt iig dat je nooit priority verliest als je niet past. Als beide spelers achter elkaar passen zonder iets te doen dat resolvt (alleen!) het bovenste object van de stack. Daarna krijgt de active speler weer priority. Op een lege stack kun je ook weer spells en abilities spelen. Dit is niet een nieuwe stack maar dezelfde stack waar nieuwe dingen op geplaatst worden. Als beide spelers achter elkaar passen op een lege stack eindigt de huidige step/phase.
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

natuurlijk een typo ja, edited.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie