Nog een vraagje: cardrating

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manabird
Advanced
Berichten: 10
Lid geworden op: di aug 14, 2007 11:04 am
Locatie: Emmen

Nog een vraagje: cardrating

Bericht door Manabird »

Hai,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een voorbeeldlijst waarop heel duidelijk is aangegeven wanneer een kaart Mint, Nearmint, Excellent etc. is.
Volgens mij lopen de meningen daarover nogal uiteen en ik heb na een tijdje zoeken nog geen duidelijk overzicht gevonden.
(wordt het je ook niet makkelijk gemaakt om precies te zijn over de staat van een kaart)

Weet iemand waar zo'n lijst te vinden is?
Bij Wizards.com heb ik al gezocht naar alle manieren met 'card' 'rating' 'mint near mint' etc. etc.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Er zijn wel pagina's met voorbeeld plaatjes. Ik heb ze zo niet maar iemand anders zal het waarschijnlijk wel posten.
Ik wou alleen even zeggen dat de beste manier om aan te geven wat de staat van een kaart is, is via een scan of foto.
Gebruikersavatar
gnat
Master
Berichten: 127
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 12:55 pm
Locatie: Leuven - België

Bericht door gnat »

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

het probleem met de staat van een kaart raten is dat mensen dingen verschillend interpreteren. Als je kijkt naar de voorbeelden van blackborder dan is er ook nog genoeg ruimte voor discussie. Zo zijn er mensen die de plaatjes zien als de gemiddelde staat van een kaart in die conditie, mensen die het zien als de slechtste staat waarin een kaart in die conditie kan verkeren en zijn er mensen die het juist als de beste staat zien. Op die manier kan het best gebeuren dat je zo een kaart hoger of lager rate dan iemand anders.

Ik kies er voor om een kaart liever te laag te raten dan te hoog.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

Ik kies er voor om een kaart liever te laag te raten dan te hoog
dat ligt er maar net aan of je hem koopt of verkoopt;)
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

sumilidon schreef:
Ik kies er voor om een kaart liever te laag te raten dan te hoog
dat ligt er maar net aan of je hem koopt of verkoopt;)
Waarom? Ik denk dat pi meent wat ie zegt en liever eerlijk is dan dat ie mensen teleur stelt en hetzelfde van anderen verwacht.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

hmmz, dat ligt er toch echt aan wat je ervoor terugkrijgt hoor.
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

eerlijk zijn is sowieso belangrijk, maar je kan ook heel eerlijk een kaart veel te hoog inschatten als jij denkt dat de kaart zo ingeschat zou moeten worden. Wat ik bedoel is dat ik over mijn eigen kaarten liever te negatief ben om te voorkomen dat ik mensen teleurstel. Ik kan me maar 1x herrinneren dat iemand vond dat een kaart in slechtere staat verkeerde dan ik hem geschat had en ik heb die persoon meteen een vergoeding daarvoor aangeboden (maar die nam hij niet aan).

Ik denk dat een winkel (net als ik) zich niet kan veroorloven om kaarten te hoog in te schatten, het is namelijk heel lastig om van een slechte naam af te komen. Dus als zijnde een winkel zou ik altijd op veilig spelen en de klanten proberen tevreden te houden. Dit zou ik doen door heel kritisch te zijn in hoe ik kaarten inschat. Met een beetje mazzel vertelt iemand zelfs aan zijn vrienden dat de winkel altijd de kaarten in betere staat levert dan hij zou verwachten en met dat soort reclame ben je erg blij.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Manabird
Advanced
Berichten: 10
Lid geworden op: di aug 14, 2007 11:04 am
Locatie: Emmen

Bericht door Manabird »

Ten eerste, thnx voor de lijst!

Ik moet zeggen, ik schat ze persoonlijk vaak lager in dan op dat lijstje beschreven staat.
Dus zat te eigenlijk verbaasd te kijken wat er nog voor NM doorgaat bv! (niet zozeer naar de tekst, maar dan vooral naar de voorbeeldfoto's die er bij staan)
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Is het niet gewoon de anti-aliasing die je ziet? Bedenk wel dat het ook maar een lage resolutie computer plaatje is he.
De plaatjes bij Mint en Near Mint zijn namelijk identiek.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik zie Near Mint ongeveer als het tweelingbroertje van een Mint kaart. Alleen als je ze heel goed "kent" kun je zien wie wie is. In dit geval is het overigens inderdaad hetzelfde plaatje.

Mijn voorkeur gaat uit naar de teksten naast de plaatjes in plaats van kijken naar de plaatjes.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie