madness

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
ctrl-alt-delete
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 12:59 pm
Locatie: /dev/urandom xD

madness

Bericht door ctrl-alt-delete »

goeienmiddag peoples :lol:

ik ben nieuw hier op het forum (en zal wel vrij snel bekend komen te staan als de smileyslet :roll: :wink: )

hoe dan ook,

lang lang geleden speelde ik op de basisschool wel eens Magic, een paar weken geleden zijn een paar vrienden weer begonnen met spelen en vond het dan ook supergaaf weer mee te doen :P

dus weer een paar decks gekocht (unraveling mind, spiritbane, een of ander evyncar deck geloof ik en ook 2 tournament packs uit de timeshift serie)
en het oude spel gedownload (wat echt woestgaaf is!! :lol: )

en ben dus ook weer wat gaan neuzen op het net...

naja hier ben ik dus :o :lol:

heb al aardig wat gelezen hier op het forum maar heb op 1 vraag nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden :(

ik snap nog neit echt veel van "madness" ik heb de posts ervan hier op het forum gelezen maar daaruit las ik bijna dat madness net zoiets was als een instant creature die je na het spelen naar je graveyard moest verplaatsen :twisted:

wil iemand zo vriendelijk zijn mij uit te leggen wat het nu precies inhoud?

ik heb bijvoorbeeld een kaart waarbij ik iets uit mijn graveyard mag halen zolang als die kaart maar een creature is, en die heeft een madness van 1 swamp... kan ik hem dan:
1x oproepen, creature in mijn hand doen, madness betalen, nog een keer een creature, kaart uit het spel halen

of

1x oproepen, creature in mijn hand doen, madness betalen, nog een keer een creature ophalen uit mijn graveyard, nog een keer madness, nog een keer een creature... naja tot mijn mana dus op is :evil: :P en dan de kaart verwijderen uit het spel?

of is het nog weer eens iets anders xD :?

alvast heel erg bedankt!! :wink:
waiting for the witch,
to cast her spell,
there is a smile on my face,
as i burn in hell.

Tux rules!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

welkom, mag ik gewoon als tip geven iets minder smileys te gebruiken :P.

Anyway, madness heb je helaas een beetje verkeerd begrepen. Hoe jij het beschrijft is het meer de flashback ability. Madness werkt als volgt:

- Jij moet ergens een kaart voor discarden (bv voor een wild mongrel, een thoughtseize of omdat je aan het eind van de beurt meer dan 7 kaarten in hand had)
- Je discard een kaart met madness
- De kaart met madness heeft zoiets van hey, ik heb madness, en stopt de madness ability op de stack zodra jij weer priority hebt (deze stap in detail kennen is meestal niet noodzakelijk)
- Je hebt nu de mogelijkheid om de madness cost van je kaart te betalen. Bv die ene zwarte mana van de kaart waar je het zelf over had.
- Je speelt de kaart nu en krijgt zijn effect, je kan bv opeens een creature hebben als het een creature was, of een of andere spell.

Dit alles kan op elk moment gedaan worden dat je een instant zou kunnen spelen zolang je maar iets hebt om aan te discard, vandaar dat je zo een creature als instant in play zou kunnen leggen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
ctrl-alt-delete
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 12:59 pm
Locatie: /dev/urandom xD

Bericht door ctrl-alt-delete »

sorry voor de smiley's, hoor het veel vaker :oops:

even kijken of ik het nou goed begrijp hoor...

het is mijn beurt, ik heb al 7 kaarten, en trek er nog eentje. ik kan verder niets spelen en aan het eind van mijn beurt hou ik dus 8 kaarten over. ik discard er eentje met madness. dit word nu een soort speciale instant, en deze bevind zich buiten het spel opzich (niet in de graveyard, mijn hand en ook niet in mijn library). zo gauw als ik weer priority krijg mag ik dan mijn madness betalen en de kaart als een instant te voren halen
(subsituatie: hij valt mij aan terwijl ik net die kaart heb gediscard. ik betaal mijn madness en trek vervolgens mijn creature tevoorschijn, die dan in de verdediging schiet tegen de aanval)

is dit het ongeveer?

in ieder geval al hartelijk bedankt!! :lol:
waiting for the witch,
to cast her spell,
there is a smile on my face,
as i burn in hell.

Tux rules!
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

ongeveer
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

ctrl-alt-delete schreef:(subsituatie: hij valt mij aan terwijl ik net die kaart heb gediscard. ik betaal mijn madness en trek vervolgens mijn creature tevoorschijn, die dan in de verdediging schiet tegen de aanval)
Dat kan dan weer niet, je bent dan al weer heelwat keer van priority gewisseld. Wat wel kan is dat je nadat je aangevallen bent, voor het blockers declaren zo´n creature discard voor een ander effect, bv de eerder genoemde wild mongrel en dan met dat creature blockt.

Probleem met jouw redenatie is dat je ook echt bij de volgende priority MOET betalen en niet die mogelijkheid blijft houden voor later.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
ctrl-alt-delete
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 12:59 pm
Locatie: /dev/urandom xD

Bericht door ctrl-alt-delete »

bedankt voor de toelichting :)

moet het bij een discard zijn of mag ik bijvoorbeeld ook nog een sorcery die ik net gespeelt heb madnessen en dan een 2de keer spelen? (nee zeker :D )
waiting for the witch,
to cast her spell,
there is a smile on my face,
as i burn in hell.

Tux rules!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik zie niet hoe je dat ooit voor elkaar zou willen krijgen. Eis is dat je discard, eis is dus dat ie niet al op de stack ligt. Als je dingen meerdere keren wilt spelen moet je flashback of buyback proberen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
ctrl-alt-delete
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 12:59 pm
Locatie: /dev/urandom xD

Bericht door ctrl-alt-delete »

tie whaai vie em (tyvm :D)

ik dank u zeer, weledele heer

dan is het me helemaal duidelijk!!
waiting for the witch,
to cast her spell,
there is a smile on my face,
as i burn in hell.

Tux rules!
Plaats reactie