land

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

land

Bericht door ixo »

wat is het minimum land in een deck, of hoe weet je wat genoeg is?

heb behoorlijk veel decks gebouwd. sommige meer suc6vol dan de ander :) maar wou eigenlijk ook andermans idee''en horen hierover en kijken of ene een Format bestaat waar je mee zou kunnen beginnen of iets vanaf zou kunnen leiden.

ben erg benieuwd.

greetz,

IXO
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Wat ik zelf doe, als ik een deck gemaakt heb:

Het deck schudden alsof je een potje gaat spelen. Vervolgens pak je er 7 kaarten vanaf om te zien wat je openingshand zou zijn en daarna pak je 1 voor 1 een kaart om te zien hoe het potje ongeveer zou verlopen.

Als je dat een paar keer herhaalt, heb je er een aardig idee van of je er te weinig of te veel landjes in hebt.

Zo kwam ik - voor mijn Madness-deck - op 20 landjes van de 60 kaarten (minder is te weinig, maar 24 landjes wat vaak aangeraden wordt, is voor dat deck echt veel te veel).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Bericht door ixo »

verschilt dat niet per potje? want ik speel dan tegen verschillende decks en verschillende potjes precies zoals je voorgestelt hebt.

maar veel potjes komen wel overeen en heb je een aardig idee, maar het is een redelijke kans berekening.

toch erg bedankt voor jouw test wijze :) nog een andere manier ?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Wat heeft het deck van je tegenstander ermee te maken of jij uit komt met je landjes?

Hoogstens als het deck van je tegenstander slechter is dan die van jou, dat je je het op papier zou kunnen veroorloven om minder landjes te hebben, als je tegenstander toch al achter de feiten aanloopt.

Maar dat lijkt me nu niet bepaald iets om vanuit te gaan bij het maken van een deck.

Je moet je landjes er kort gezegd gewoon op af stemmen dat jij de kaarten kan spelen die je wilt spelen. En daar zul je ook een bepaalde balans in moeten vinden (zegt het begrip mana curve je iets?).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

hangt geheel van je formaat, deck en soort landjes af. Je hebt bv 9-land stompy dat vrijwel alleen gratis en 1 mana spells speelt. Je hebt control varianten die richting de 30 land gaan, je hebt zelfs op landjes gebasseerde decks die boven de 40 land spelen.

Je vraagt om een algemeen advies voor iets waar geen algemeen advies voor bestaat. Wel zie je vaak dat mensen laat pas over de landjes denken en er eerder te wienig dan te veel spelen. Is ook wel logisch, aangezien 9 van de 10 kaart andere kaarten veel leuker of interessanter zijn dan nog zo'n stom landje. Ik speel zelf ook vrij consequent erg (te) weinig land.

The Ferret schreef laatst een artikel (deze) die onder andere beschreef waar je mee weg kan komen afhankelijk van je multiplayer groep. Min of meer, speel je met 'gentlemen' dan laten ze je met rust als je mana screwed bent, anders kun je juist hebben dat je bij elk teken van zwakte, dus de mana screw bv er uit gemikt wordt.

Zoals je misschien al verwachtte zijn mijn groep 'gentlemen' en kom ik daardoor met van alles weg. Misschien moet ik zelfs eens nog wat minder land overwegen voor sommige decks.

Ik zou iedereen die mij om advies vraagt aanraden om eerst meer land te gaan spelen dan je nodig acht en het vanaf daar terug te brengen. Dit is alleen niet hoe ik het zelf doe. Ik kan voor mijn eigen manier eigenlijk niet anders zeggen dan dat het op gevoel gaat, ik kijk naar een deck, kijk hoeveel plek ik heb en kijk wat lekker aan voelt. Ik eindig zo met manabases in de range van 21 tot 23 land, dus eigenlijk niet zo veel variatie, het gevoel zit ook meer in de extra kaarten die me meer mana geven, zoals bv wall of roots.

Hoop dat je er wat aan hebt.

mazzel

pi

p.s. ik heb wel min of meer elk exotisch landje dat je je voor kunt stellen, wat mijn geknutsel aan mijn manabase zowel makkelijker als moeilijker maakt, makkelijker door betere kaarten, moeilijker door meer keuze voor wat het beste is. Dit resulteert in die kleine range, maar ook met vaak veel gepieker over wat ik precies wil spelen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Hoeveel landen... dat is niet eens zo makkelijk te beantwoorden. Zoals Pi al aan heeft gegeven, uitzonderingen zijn er altijd (9 land stompy etc.).

Om te beginnen wat stelregels voor decks met een "normale verdeling". Dit wil zeggen dat de gemiddelde casting cost ongeveer 3 is. Het gaat hier om decks met 60 kaarten.

Is het deck 1 kleur? 22 land
In principe komt daar voor iedere kleur extra een land bij.

Gemiddelde casting cost 2 of lager? 20 land
Gemiddelde casting cost 4 of hoger? tenminste 25 land

Je kunt minder landen spelen wanneer je acceleratie speelt. 2x acceleratie is ongeveer gelijk aan 1 land. Hierbij moet je wederom de gemiddelde CC en het aantal kleuren meewegen.

Over het algemeen speel ik graag meer land dan de meeste andere mensen. Uiteraard is het handig indien je land meer doet dan alleen land zijn. Denk hierbij aan manlanden, landen die cyclen etc.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Bericht door ixo »

ik ken de term mana curve wel, maar snap zijn werking nog niet echt, ik heb zelf ook erg veel moeite om te kiezen wat mijn deck moet kunnen en wat ik zelf leuk vindt om te spelen.

ben ook blij dat er meer is gereageert dit helpt mij iniederegeval effectiever te kijken naar de landen in decks.

enig zins nog andere informatie die mij kunnen helpen ene effecteivere deck te bouwen voornamelijk met keuze in kaarten en hoe blijf ik in de goede mana curve. (deze curce is voor T2)

al vst bedankt,

IXO
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

mana curve is een overzichtje van aantallen per casting cost in je deck, zoiets als dit bv:

Afbeelding

Deze was van het goblin deck in dit artikel:
http://www.starcitygames.com/php/news/a ... 16596.html

meestal wil je dat je een piek bij 1 a 2 hebt zitten en dat het daarna snel omlaag gaat. Hoe snel en in welke vorm is dan weer afhankelijk van je deck.

Je zou verder misschien mijn 10 fouten artikel willen lezen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

pi schreef:(...)

Je zou verder misschien mijn 10 fouten artikel willen lezen.

mazzel

pi
Deze dus:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2018


@ixo: Zou ik inderdaad maar doen. Staan best wat nuttige dingen in. En baat het niet, dan schaadt het niet... :D
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dank altx, wilde het ook opzoeken, maar kwam wat tussen en vond eht toen handiger om gewoon te posten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie