Building a deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Building a deck

Bericht door Chaos »

Wel, dit is eigenlijk een vrij stomme post.
Maar hoe bouw je best een deck.
Welke kaarten steek je er allemaal in.
Welke laat je best eruit ...
Met hoeveel kleuren speel je het best...
Is een duur deck een goed deck?
Of kan een goedkoop deck ook een goed deck zijn?
Geef me maar genoeg uitleg dat ik het goed begrijp...
:D
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

op een onhandig geformuleerde vraag kun je wel een beetje rekenen op een vaag antwoord. Ik zal mijn best doen om er nog iets van te maken.

Wel, dit is eigenlijk een vrij stomme post.

Och, het kan erger.

Maar hoe bouw je best een deck.

Op de manier die voor jou werkt, iedereen doet het op zijn eigen manier. We geven graag hulp, maar ga er vanuit dat om hulp te krijgen je eerst zelf een soort van basis moet leggen.

Bij mij wisselt het, ik kom misschein een leuke combinatie van kaarten tegen of iemand komt met een idee voor een nieuw formaat om te spelen en ik heb daarvoor een deck nodig (Elder Dragon Highlander bijvoorbeeld vrij recent). Als ik een idee heb dan ga ik zoeken naar kaarten die er goed mee werken, dan test ik het deck, verander een beetje, test weer, etc. Die cyclus blijft vanaf dan doorgaan en hopelijk wordt het deck steeds beter. Een deck is voor mijn gevoel nooit af. Ik kan zelfs na een jaar of 4 terug komen bij een deck en er weer flink aan gaan tweaken, of misschien juist een minimale tweak doen en er weer leuk mee gaan spelen.

Anyway, zorg dat je een zo concreet mogelijk idee hebt!

Welke kaarten steek je er allemaal in.

Degenen die het beste samenwerken (binnen jouw budget) met het idee dat jij voor het deck hebt.

Serieus, dit is al wat er hierover te zeggen is, alleen moet je dat wel eerst vaststellen door kaarten uit te proberen, te testen, te testen en nog meer te testen. Dan ga je nadenken, kaarten verwijderen, anderen toevoegen en weer opnieuw beginnen met testen. Uiteindelijk eindig je hopelijk met een goed deck.

Welke laat je best eruit ...

Alle anderen.

Met hoeveel kleuren speel je het best... I

Dit is erg afhankelijk van hoeveel exotische landjes je hebt. Als je puur vanaf basic land moet werken is 2 kleuren al moeilijk (ik zou minstens even kijken naar ravnica block en de karoo in de juiste kleuren spelen, bv rakdos carnarium. Als je wat meer exotische landjes hebt is 3 misschien een mogelijkheid. Je wil zeker een stevige hoeveelheid landjes hebben die meerdere kleuren leveren voor je meer kunt overwegen en 3 is echt al best veel voor wat de meeste mensen hebben.

is een duur deck een goed deck?

Natuurlijk niet. Wel helpen dure kaarten vaak om een beter deck te maken. Een deck vol met bijvoorbeeld library of alexandria's, bazaar of baghdad's, mishra's workshop's en nog een berg dure landjes die kleurloos geven en allemaal gekleurde spells kom je helemaal niet ver, al speel je kaarten die per stuk duurder zijn dan de meeste decks die je tegen komt.

Meer serieus, ook op tournooien zie je niet altijd dat het duurste deck wint. Wel is het zo dat als een deck erg goed blijkt te zijn, zijn kaarten automatisch duurder worden.

Of kan een goedkoop deck ook een goed deck zijn?

Kan zeker, alleen maak je het jezelf moeilijker. Ik heb een deck met alleen commons dat rond beurt 4 wint. Theoretisch zelfs in beurt 2, ik heb in een serieus potje een beurt 3 gedaan. Het deck is met 20 euro makkelijk te kopen. Zie hier, het 2e deck:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2433
Ik heb het overigens sindsdien nog wat geupdate zodat het geen un-kaarten meer speelt.

Uiteindelijk is dit erg afhankelijk van het soort deck dat je wilt en waar je van wilt kunnen winnen. Een type 1 tournooi speler die een kans wil maken heeft een veel grotere beurs nodig dan een type 2 causal speler.

Persoonlijk heb ik een behoorlijk grote collectie waarmee ik kan concureren met de beter voorziene tournooi spelers. Dit komt doordat ik nu zo'n 11 jaar speel en altijd fanatiek geruild en gekocht heb. Omdat ik die kaarten toch wel heb speel ik ze. Ik speel wel puur alleen maar casual en meestal multiplayer. Als je 5 tegenstanders hebt dan maakt het al een stuk minder uit of je wel of niet dure kaarten hebt, als ze allemaal besluiten dat jij dood moet dan is de kans zeer groot dat dat ze lukt wat je ook speelt. Goedkopere kaarten spelen kan zelfs een goed idee zijn dan omdat dure kaarten spelen met mensen die er niet aan gewend zijn je doet opvallen en opvallen in multiplayer is lang niet altijd een goede zaak.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy ChaosWarrior,

ik heb bovenstaande post nog even ge-edit en wat meer info toegevoegd. Deze post is voor het geval je de eerdere versie al gelezen had.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

Oh 8O
Dank je pi :)
Het heeft me wel degelijk geholpen 8)
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

Een onhandig geformuleerde vraag kun je wel een beetje rekenen op een vaag antwoord.
Ja weet ik, maar ik wist niet goed hoe ik de vraag moest formuleren :oops:
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je kunt posts ook editen, is handig, hoef je niet zo dubbel te posten.

Simpelweg leer je decks bouwen door het te doen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie