Newbie met veel vraagjes!

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
inspiratieloos
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:59 am

Newbie met veel vraagjes!

Bericht door inspiratieloos »

yeeeeeeuwh,

Ik ben pas begonnen met 't spelen van Magic la gathering. Heb in kaarten bemiddeld en kwam tevens wat oude 'zooi' tegen. Zodoende heb ik een deck samengesteld. Ik heb genoeg vragen over gameplay en deck constructie maar laa'k eerst maar eens mijn huidige deck posten;

Mountain-Swamp

Creatures (22)
Mindlash Sliver x4
Ridged Kusite
Undertaker x3
Trespasser il-Vec x2
Wandering Goblins
Crypt Sliver
Dauthi Slayer
Mirri the Cursed
Big Game Hunter
Brain Gorgers
Reckless Wurm x2
Dregscape Zombie
Viscera Dragger
Undead Leotau
Flameblast Dragon

Lands (24)
Swamp x12
Mountain x12

Instants (7)
Fiery Temper
Dark Withering
Lightning Axe
Kor Dirge
Shock
Accelerate x2

Sorceries (6)
Spitting Earth
Disintergrate
Browbeat
Panic Attack
Restless Dreams
Syphon Mind

Enchantments (1)
Price of Glory

--

Oke, da was 'm.

Zoals gij ziet (of niet) is het deck vooral gebaseerd op het discarden van eigen kaarten, om ze zo voor hun unearth/madness kosten te spelen. Daarnaast is direct damage en het laten discarden van de tegenstander zijn/haar kaarten een hulpmiddel om moi te laten winnen.

Ik heb echter al één dikke flaw ondekt in mijn deck naast de honderd andere dingen die ik niet goed vind; er is een bepaalde kaart (ben ff de naam kwijt) die er voor zorgt dat ik geen non-combat damage kan doen. Zorgt er dus voor dat een dik aantal kaarten niet meer bruikbaar zijn.

- Heb er iets tegen nodig, maar wat?

Verder zat ik eraan te denken om misschien maar met 1 soort te gaan spelen, voorkeur swamp.

- Is een discard/directdamage deck zodanig te construeren dat ie gebalanceerd speelt met twee soorten landen?

M'n instants/sorceries etc. verreisen veel mountain mana's en m'n creatures verreisen voornamelijk swamp mana's.

- Hoe verkrijgt men een goede balans tussen landen?

Dan... Ik heb gemerkt dat ik erg veel soorten creatures heb en dat 't allemaal nog niet zo lekker samenhangt.

- Moet ik mij concentreren op één soort creature?

Verder heb ik gemerkt dat 'k toch wel een fan ben van flying/haste en fear

- Maakt 't uit of je creatures met bepaalde skills totaal gemixt door je deck hebt of is 't handig je bijv. enkel te concentreren op flying of iets dergelijks?

- Kan iemand nog meer dikke flaws in mijn deck aanwijzen?

- Heeft iemand tips voor mij?

- Heeft iemand nog een paar dope kaarten die in mijn type deck zouden passen (ruilen) in omstreek Utrecht? Heeft iemand uberhaupt zin om eens een keer te Magicen?

---

Paar technische vragen;

Stel er staat 'Xmountain' rechtsboven.

- Moet je dan een mountain tappen en dan nog een gewenst aantal willekeurige landen of moet je een gewenst aantal mountains tappen?

Op de kaart 'Crypt Sliver' staat 't volgende;
' All Slivers have "tap; Regenerate target Sliver" '

- Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat?

In m'n Yugioh tijd was ik op de hoogte van verboden kaarten etc. en speelde naar die regelgeving. Dit wil ik ook bij Magic gaan doen alleen ik ben uitermate verward door alle formats en shit da'k ben tegengekomen... Is er niet gewoon 1 lijst met verboden kaarten en 1 OFFICIELE format ofzo?

Pfff... Ik houd 't weer ff voor gezien dames en heren, ben niet zo'n fan van typen eigenlijk. XD

Bedankt voor de eventuele reacties

&

PEACE!
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

De eerste stelregel om balans in je deck te krijgen is om goede kaarten 4 keer te spelen en de minder goede eruit te halen. Dat zorgt voor een bepaalde mate van betrouwbaarheid, dat je kaarten die je op een bepaald moment nodig hebt, ook echt pakt.

Ook moet je inderdaad per kaart kritisch kijken of die goed samen gaat met de rest. Zo werkt Price of Glory meer tegen je dan voor je, omdat je zelf dan ook een probleem hebt als je instants (zoals Shock en Fiery Temper) speelt in de beurt van de tegenstander. En dat is nu juist het handige van instants.

Je moet een beetje kijken of je je deck kan centreren rond een bepaald centraal thema waarbij alle kaarten dat thema ondersteunen (de allesomvattende vraag: Hoe wil je winnen?), waarbij je aan de andere kant niet hoeft door te slaan naar bijvoorbeeld alleen flying, want tref je dan iemand die goed bestand is tegen creatures met flying en je hebt een behoorlijk probleem.

Wat verder ook nooit zo'n goed idee is om je deck aan te passen op specifieke kaarten die je eventueel tegen je zou kunnen krijgen, want dan ben je nog wel even bezig... Het is de uitdaging om structurele oplossingen te vinden.

-

Een X'je in een grijs rondje is inderdaad een willekeurig aantal mana van maakt niet uit welk type (hoeft dus ook niet van hetzelfde type te zijn). Kleurloze mana heet dat. Voor X mag je dus ook bijvoorbeeld 1 rode en 2 zwarte betalen.

Een cijfer in een grijs rondje is dus ook kleurloze mana, dan is het exact zoveel mana van maakt niet uit welk type. 3 kleurloze mag je dus betalen met 1 rode en 2 zwarte bijvoorbeeld, maar ook met 2 rode en 1 zwarte, of met 3 zwarte, of...

-

All Slivers have "tap; Regenerate target Sliver" betekent dat zo lang die kaart in het spel is, alle creatures met type Sliver die ability hebben, dat je dat creature kan tappen om een creature met type Sliver te regeneraten (mag dezelfde zijn als degene die je tapt voor deze ability of weer een andere, als het maar een Sliver is; dat houdt dat "target Sliver" in).

Je weet wat regeneration inhoudt? Zo niet: Het betreffende creature krijgt dan een "regeneration shield". Als het creature lethal damage krijgt waardoor hij normaal naar de graveyard zou gaan, dan gaat nu de schade er weer af en blijft hij in het spel; je moet het creature vervolgens tappen (als hij dat niet al was, want getapte creatures mag je ook gewoon regeneraten) en als hij in combat was, wordt hij uit combat gehaald. Overigens kun je die ability nog spelen vlak nadat die lethal damage assignt was en op de stack ging (vanwege de werking van de stack).

-

Creatures met Unearth discarden en dan via hun Unearth ability in het spel brengen vind ik by the way persoonlijk niet echt handig omdat het betreffende creature aan het einde van de beurt geremoved wordt. Ik speel liever creatures die ook in het spel blijven liggen... ;-)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
inspiratieloos
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:59 am

Bericht door inspiratieloos »

altx schreef:De eerste stelregel om balans in je deck te krijgen is om goede kaarten 4 keer te spelen en de minder goede eruit te halen. Dat zorgt voor een bepaalde mate van betrouwbaarheid, dat je kaarten die je op een bepaald moment nodig hebt, ook echt pakt.
Hmmkej, houd 'k in m'n achterhoofd.
altx schreef:Zo werkt Price of Glory meer tegen je dan voor je
Oehh, da's waar ook - dacht dat 't alleen voor de tegenstander geldt. :oops:
altx schreef:goed bestand is tegen creatures met flying en je hebt een behoorlijk probleem.
true.
altx schreef:Wat verder ook nooit zo'n goed idee is om je deck aan te passen op specifieke kaarten die je eventueel tegen je zou kunnen krijgen, want dan ben je nog wel even bezig... Het is de uitdaging om structurele oplossingen te vinden.
Is natuurlijk zo... maar t'is toch zwaar nadelig voor je als 1 kaart een heel arsenaal aan kaarten uitschakeld?
altx schreef:Als het creature lethal damage krijgt waardoor hij normaal naar de graveyard zou gaan, dan gaat nu de schade er weer af en blijft hij in het spel
Dus basicly; tap een sliver om een 'dode' sliver weer tot leven te wekken (maar niet uit de graveyard, alleen tijdens combat)?

Wat houdt uit combat halen precies in?

Oh en, het hele 'stack' principe snap 'k ook niet. Ik vind die gameplay boekjes zo vaag haha.
altx schreef:Creatures met Unearth discarden en dan via hun Unearth ability in het spel brengen vind ik by the way persoonlijk niet echt handig omdat het betreffende creature aan het einde van de beurt geremoved wordt. Ik speel liever creatures die ook in het spel blijven liggen... ;-)
Ghehe, elk voordeel heeft z'n nadeel zeggen ze. Persoonlijk vind ik 't wel handig, maar 'k wil niet te veel beesten met unearth hebben...

Bedankt voor je reactie!

PEACE
I'm not psychic, I'm just retarded - homie
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

inspiratieloos schreef:(...)

Dus basicly; tap een sliver om een 'dode' sliver weer tot leven te wekken (maar niet uit de graveyard, alleen tijdens combat)?

Wat houdt uit combat halen precies in?

(...)
Niet alleen tijdens combat, gewoon een Sliver die in het spel is. Een Sliver die dood gemaakt wordt met een Shock of een Fiery Temper kun je ook regeneraten.

Overigens gaat het alleen om lethal damage (als het creature minstens zo veel schade krijgt als zijn toughness). Bijvoorbeeld een 3/3 creature dat 3 of meer schade krijgt. -1/-1 counters zijn geen damage, dus een 3/3 creature dat -3/-3 krijgt, kun je niet regeneraten. Die gaat sowieso dood.

Overigens kun je wel regeneraten als het creature eigenlijk helemaal niet dood gaat. Het is namelijk zo dat je het creature een regeneration shield geeft (tot het einde van de beurt). En daarbij maakt het niet uit of je die ook daadwerkelijk gebruikt of niet. Soms kan dat handig zijn, want bijvoorbeeld Patchwork Gnomes zegt "Discard a card: Regenerate". En soms wil je een kaart discarden, terwijl Patchwork Gnomes eigenlijk niet dood gaat. (Voor Madness bijvoorbeeld... ;-)). Je hoeft het creature ook niet te tappen op het moment dat hij het regeneration shield krijgt, maar pas als het creature dood zou gaan en het regeneration shield dus daadwerkelijk gebruikt wordt.

Uit combat halen betekent dat het creature geen combat damage meer doet. Als jij me aanvalt en ik smijt een Shock op je Sliver (voordat de combat damage assigned wordt) zodat die dood zou gaan, en jij besluit hem te regeneraten, dan blijft hij weliswaar leven, maar hij wordt uit de combat gehaald en doet dus mij of het creature waar ik hem mee blockte, geen schade meer. (En andersom als ik hem blockte, doet het blockende creature hem dus ook geen schade meer.)


Voor meer info over de stack:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2764
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

misschien een kleine toevoeging, regenerate gebruik je met name wanneer een creature te veel damage krijgt, maar als een spell of effect "destroy" zegt, zoals bv akroma's vengeance dan kun je daar ook van regeneraten.

Ik zou sowieso eens in ons artikelen forum neuzen, er staan wel meer artikelen voor beginners en ook van de artikelen voor gevorderden kun je misschien wel dingen leren.

Voor je deck zou ik je naast de dingen die altx al zei in ieder geval aanraden om niet zwart en rood in gelijke mate te spelen als je het moet doen met alleen basics. Het is in zo'n geval wijzer om 1 kleur de hoofdkleur te maken en 1 kleur de bijkleur (een "splash"). In je bijkleur speel je dan kaarten die wat meer mana costen zodat je wat meer tijd hebt om mana van die kleur te vinden. Sowieso is het aan te raden wat landjes te zoeken die beide kleuren die je speelt leveren. Rakdos carnarium is iig een goedkope optie.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie