Creature ability

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
BartV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mar 01, 2009 7:13 pm

Creature ability

Bericht door BartV »

Hey,

ik ben redelijk nieuw in magic the gathering. Heb onlangs kaarten gekocht (conflux reeks - een fatpack). Heb het meeste zelf opgezocht, maar kan enkele zaken niet vinden.

Goed hier mijn vraag:
Ik heb nu met mijn vriend enkele spelletjes gespeeld. Hij heeft een paar echt goede kaarten in zijn dek zitten en ik had een geweldige strategie waarmee ik hem net in de pan had gehakt. :evil: Maar...

Ik val aan met een creature dat unblockable is. Hij heeft 2 verdedigers, waar 1 creature een ability heeft van een mana te genereren (add blue or green mana to your manapool). Hij heeft met die ability een unsummon gedaan en mijn creature weg gedaan. :oops:

Mocht hij deze ability van het creature gebruiken, zelfs als hij verdediger is? :?

thx very much
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ja, als je creatures als blockers declaret, hoef je ze niet te tappen. En vervolgens mag je nog instants en abilities spelen.

Dus hij mag met dat creature eerst een creature van jou blocken (een andere dan dat unblockable creature) en vervolgens die ability nog spelen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
BartV
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mar 01, 2009 7:13 pm

Bericht door BartV »

ah ok.

Er zijn zoveel regels. En als je net begint is het moeilijk om ze allemaal te snappen.

Wij proberen ook zoveel mogelijk de regels te volgen, maar soms is het moeilijk om net te weten wat ze precies bedoelen.

Nog is merci en als ik nog iet ni begrijp, zet ik het hier wel op het forum 8)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi,

het is ook bij veel regels de aanname dat als er niets is dat zegt dat iets niet zo is, dan is het zo. Dus als niets zeg dat je een blocker niet mag tappen, dan mag je hem gewoon tappen voor een ability. Er is inderdaad niets dat dit zegt, behalve misschien de regel over summoning sickness die zegt dat alle creatures die nog niet in het begin van een beurt van hun controller in het spel waren niet getapt kunnen worden om aan te vallen of voor hun eigen abilities (om het verwarrend te houden kun je wel creatures met summoning sickness tappen voor bv de ability van tradewind rider, mits de rider zelf geen last meer heeft van summoning sickness natuurlijk).

Laat het vooral weten als er meer dingen zijn waar je tegenaan loopt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
El Pino
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 2:00 pm

Bericht door El Pino »

Ik heb hier nog een vraagje over...een getapped creature, mag deze zijn abilities nog spelen indien deze ability niet eist dat de creature getapt wordt? Ik denk bvb aan een rootwalla die je met 3 mana +2/+2 kan geven. Als deze bvb wordt getarget door een Last Gasp instant die -3/-3 geeft. Kan je dan deze ability nog spelen om je creature 1/1 (dit is 2-3+2/2-3+2) te laten worden en dus te laten overleven ook al is deze tapped?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ja, dat mag.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie