Wizard Deck + wat vraagjes

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Wizard Deck + wat vraagjes

Bericht door Lard0s »

Hey mensen,

Ik ben sinds een paar jaar weer begonnen met magic. En heb voor wat afwisseling een nieuw deck in elkaar gezet. Ik heb nou al veel potjes gespeeld met een aantal kameraden van mij... en het blijkt dat ik 2 vs 1 het nog niet al te moeilijk heb. Ik zal eerst even een decklist neerplanten:

Teferi's School
Creatures:
4 x Disruptive Student
4 x Disruptive Pitmage
4 x Nameless One
4 x Puppeteer
2 x Temporal Adept
4 x Aphetto Alchemist
2 x Arcanis the Omnipotent
1 x Teferi, Mage of Zhalfir

Spells:
4 x Counterspell
4 x Cancel
4 x Boomerang
2 x Unsummon
1 x Forbid

Enchantments:
1 x Memory Erosion
1 x Equilibrium

Lands:
25 Island's

67 kaarten

Eventuele kaarten: (Sideboard)
2 x Azami, Lady of Scrolls
2 x Rayne, Academy Chancellor
4 x Syncopate
4 x Spell blast
4 x Willbender
4 x Stonybrook Angler
4 x Escapte Artist
2 x Isochron Scepter


Memory Erosion heeft niet echt toegevoegde waarde.. maar is wel leuk om in het spel te hebben ;-)

Ok, dus mijn deck is er een beetje op gebaseerd om aanvallen af te weren door ze te tappen met Puppeteer en ze terug te sturen met Temporal Adept + spells etc uit mijn hand. Zo mijn levens te beschermen. En uiteindelijk een beetje damage te gaan doen met Nameless One.
Nou gebruik ik mijn counter mages (Disruptive Student en Disruptive Pitmage)Om zoveel mogelijk spells van hun duurder te maken.

1ste vraag: Stel ik heb 3 pitmages liggen... en mijn tegenstander speelt een spell voor zoveel mana, waardoor hij nog 2 mana overheeft.
Kan ik met mijn 3 pitmages zijn spell 3 duurder maken zodat zijn spell gecounterd word? Of is het zo dat je een spell maar 1 keer kan counteren ofzo?

2de vraag: Ik gebruik mijn Aphetto Alchemist Om mijn Puppeteer's en Temporal Adept's vooral te untappen en nog een keer hun ability te gebruiken... Mag dit? of is er iets dat je maar 1 keer een ability van een mage mag gebruiken?

3de vraag: Over mijn deck, ik zit nog wel in het begin van een potje (1on1 en multi) dat ik nogal kwetsbaar ben omdat ik liever niet block met mijn mages omdat ik ze later nodig heb. Meestal is het zo dat ik rond de 7-10 levenspunten zit voordat mijn tegenstanders niet meer door mijn wall of mages kunnen.
Hebben jullie tips voor dit probleem?, en hebben jullie nog tips voor mijn deck in het algemeen?

Ik hoor het graag
Mvg
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

1) Je gespeelde abilities komen op de stack. Zo lang als zijn spell nog niet ge-resolved is, kun je hem proberen te counteren.

Volgens mij kun je zelfs eerst maar 1 keer de ability van de Pitmage spelen, dat hij 1 mana moet betalen. Doet hij dat niet, dan heb je je doel al bereikt. En doet hij dat wel, dat je dan weer de kans hebt om van de tweede Pitmage de ability te spelen. De spell van tegenstander ligt namelijk onderop de stack en is nog niet ge-resolved. En als de ability van de Pitmage (die bovenop de stack lag) ge-resolved is, mag je volgens mij weer allebei instants en abilities spelen die dan weer op de stack komen.

2) Waarom zou er een dergelijke beperking zijn? Je moet de cost van de ability kunnen betalen (de hoeveelheid mana + het creature tappen in dit geval). Kun je de cost niet betalen, d.w.z. je hebt niet genoeg mana of je kunt het creature niet (meer) tappen, bijvoorbeeld omdat hij al getapt is, dan mag je de ability niet spelen. Als je op de een of andere manier het creature weet te untappen en je hebt nog voldoende mana, dan kun je inderdaad zijn ability gewoon spelen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Hey bedankt voor je snelle antwoord =))

Ja we zaten er een beetje over te twijfelen omdat als ik eenmaal wat wizard's heb liggen het heel lastig word om er door heen te breken.. dus zaten we een beetje te zoeken of het allemaal wel klopte wat ik deed met mijn deck.. Maargoed dan weten we dat..

Als er nog tips zijn voor mijn deck hoor ik dat graag.

mvg
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Lard0s schreef:Hey bedankt voor je snelle antwoord =))

Ja we zaten er een beetje over te twijfelen omdat als ik eenmaal wat wizard's heb liggen het heel lastig word om er door heen te breken.. dus zaten we een beetje te zoeken of het allemaal wel klopte wat ik deed met mijn deck.. Maargoed dan weten we dat..

Als er nog tips zijn voor mijn deck hoor ik dat graag.

mvg
Wat bedoel je by the way met "er niet doorheen kunnen breken"? Want ondanks dat jij een hoop kunt counteren, moet je tegenstander toch nog wel iets op tafel kunnen krijgen? En daar dan mee aanvallen?
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Ja klopt, als het niet lukt te counteren., dan kan ik hem alsnog terug sturen naar zijn hand dmv temporal adept, boomerang, unsummon, of ik tap hem zodat ik geen damage krijg.

Dus wat wij meemaken is dat het voor mijn tegenstanders al heel lastig is om een beest op tafel te krijgen.. en hebben ze hem op tafel dan stuur ik hem gewoon weer terug/tappen om damage te preventen

mvg
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Lard0s schreef:(...) of ik tap hem zodat ik geen damage krijg.

(...)
Even checken of dit helemaal goed gaat: Je tegenstander wil aanvallen. Hij zegt met welk creature en dan tap jij die? Of jij tapt ze allemaal zodat hij niet kan aanvallen?
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Ik tap 1 beest als hij aanvalt... tenzij ik 2 puppeteers heb.. tap ik meer.. of ik untap 1 puppeteer met Aphetto alchemist en dan tap ik 2...

Maar ik tap niet alles in 1 keer ofzo :P
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

altx bedoelt wat anders. Scenario:

- Precombat Main Phase, tegenstander vertelt dat hij naar de combat phase wilt, tap jij op dit moment zijn beesten? Zo niet, dan gebeurt het volgende.
- We gaan de Combat Phase in, je tegenstander heeft priority in de Beginning of Combat Step, hij passed priority, tap jij anders op dit moment zijn beesten? Zo niet gaan we weer verder.
- We gaan de Declare Attackers Step in. Je tegenstander heeft priority hij declared zijn beesten als attackers. Tap je op dit moment zijn beesten? Dat mag namelijk niet, jij hebt namelijk geen priority en we handelen eerst het declaren van attackers af, inclusief het tappen om aan te vallen. Ze hierna nogmaals tappen heeft geen enkele zin.

Doe je het nog later dan is het alleen maar nog meer zinloos.

Het belangrijkste om hieruit op te maken is dat zodra de tegenstander de kans heeft gekregen om te zeggen creature X, Y en Z vallen aan, dan ben jij te laat om X, Y en Z te tappen. Je weet dus niet wie er aangevallen gaat worden en wat er aan gaat vallen op het moment dat jij moet beslissen of je creatures tapt.

Overigens een hint voor je tegenstanders: volcanic fallout. Hint 2, jullie spelen 2 tegen 1, 2 kunnen vrijwel altijd meer casten dan 1 als ze hun spells opsparen en tegelijk met spells gaan smijten. Of doen jullie niet aan praten tijdens het potje?

Voor jouw deck lijkt het me belangrijk dat je ook wat dingen gaat spelen die iets minder kwetsbaar zijn, zodat 1 zo'n fallout je niet meteen helemaal weg vaagt. (Waarbij de fallout verre van het enige voorbeeld is, maar een meer problematische denk ik). Een andere tip zou zijn om de boel terug te werken naar 60 kaarten om je kansen te verhogen en om kaarten te spelen die zorgen dat er wat minder dingen zijn die je moet counteren (stel je voor dat je een ensnaring bridge in play hebt en weinig kaarten in hand, creatures met een hoge power hoeven dan niet per se gecountered te worden waardoor je meer kunt focussen op wat je wel countered.

Een kaart die heel behoorlijk in je deck zou kunenn zijn is tradewind rider. Wel is het geen wizard, maar sowieso moet je je denk ik eens goed afvragen wat de wizards voor voordelen bieden, aangezien alleen nameless one profiteert van er veel hebben en dan is er wel iets anders te vinden dat ook wel werkt als dom beuk beest.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Lard0s schreef:Ik tap 1 beest als hij aanvalt... tenzij ik 2 puppeteers heb.. tap ik meer.. of ik untap 1 puppeteer met Aphetto alchemist en dan tap ik 2...

Maar ik tap niet alles in 1 keer ofzo :P
Het ging me even om de volgorde. Wat namelijk niet kan, is als hij al gezegd heeft met welk creature hij aan gaat vallen, dat je die nog even tapt. (Jij probeert dan een creature te tappen dat al getapt is en al aan het aanvallen is. Dat heeft vrij weinig resultaat.)

Als hij 2 creatures heeft liggen en jij kan er maar 1 van de twee tappen, moet jij eerst kiezen welke je tapt, voordat je weet met welke hij wil gaan aanvallen.


edit: Zie Pi voor de uitgebreide uitleg. :)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Hey top voor de reactie!!

Als eerste op reactie van Pi, we spelen niet 2 vs 1 maar daar draait het tijdens het potje zeg maar een beetje op uit omdat ik anders (voordat ik dit wist) een beetje op uitdraaide.

Ok goed om te weten dat ik niet kan tappen als attackers zijn gedeclared..

Tnx,

later
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hey Lard0s,

ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt van het 2:1, in een 3 speler multiplayer potje heb je 3x 2:1, namelijk elke speler heeft 2 tegenstanders. Wanneer dan iemand dominant wordt, zoals jij blijkbaar dan is het enige relevante setje 2:1 die van jouw 2 tegenstanders tegen jou. Op het moment dat je tegenstanders dat realiseren dan zouden ze zo slim moeten zijn om samen te gaan werken, want waarschijnlijk is het zo dat elk afzonderlijk je niet aan kan. Probleem is dat ze dit wel moeten durven, want als de ene voluit op jou gaat laat ie zichzelf vaak open voor de andere.

Je gaat niet in op de verdere suggesties voor je deck?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Hey :)

Ja dat bedoelde ik ook een beetje wat jij zegt =)
Ik heb vrijdag trouwens weer een 1vs1vs1 gedaan en het was goed gebalanced.. met de nieuwe tap regel ;)
Je gaat niet in op de verdere suggesties voor je deck?
Ik ben er wel over aan het nadenken.. ik heb je tip om mijn deck terug te brengen naar 60 kaarten gebruikt.
-2 Disruptive Pitmage
-2 Disruptive Student
-2 Nameless One
-1 Cancel
-1 Forbid
+1 Rayne, Academy Chancellor

Om van de wizard af te stappen... je hebt wel een goed punt dat ze zwak zijn qua toughness etc.. en ik er weinig voordeel aan heb eigenlijk behalve mijn Nameless one. En helemaal nu ik er ook nog 2 uit heb gehaald..

Ik denk dat ik nog wel wat meer "research" ga doen voor wat kaarten die er bij zouden passen. De Tradewind Rider is iig al 1

Groeten
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

die regel is al vrij oud hoor ;).

Laat maar weten wat er van je research komt, je zou ook een lijstje kunnen maken van wat je vindt en het hier posten voor commentaar wat beter of slechter zou zijn in je deck.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lard0s
Advanced
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:39 am

Bericht door Lard0s »

Hey,

Even een update :) het gaat heel lekker met het spelen.. mijn tegenstanders deck's worden steeds beter dus ik krijg het moeilijk. En heb ik besloten mijn deck te gaan aanpassen.

Waar ik een beetje tegenaanliep was dat de meeste kaarten van mij 3 mana of meer kosten.

Deck op het moment:
Creatures:
1 xTeferi, Mage of Zhalfir
2 xArcanis the Omnipotent
1 xAzami, Lady of Scrolls
2 xNameless One
2 xDisruptive Student
2 xDisruptive Pitmage
4 xPuppeteer
2 xTemporal Adept
4 xAphetto Alchemist

Spells:
2 xUnsummon
4 xCounterspell
3 xLong-Term Plans
1 xMemory Erosion
1 xEquilibrium
4 xBoomerang
2 xCancel

Land:
20xIsland

Nou dit is het deck nu... Het is een klein beetje aangepast sinds de 1ste post..

Nou wil ik hem veranderen omdat ik nog te langzaam ben.. De kaart Long-Term Plans heeft mijn deck al een klein beetje versneld.. Maar ik ben vooral langzaam omdat al mijn creatures + spells allemaal 3 mana of meer kosten.. Dus ik ben opzoek gegaan naar creatures die iets minder kosten en daardoor mijn deck kunnen versnellen..

Stonybrook Banneret Wizards goedkoper.. nouja spreekt voor zich.
Drowner Initiate Dit weet ik nog niet zo goed... Opzich een goede kaart ook in combo met Memory Erosion kan het snel gaan. Alleen zit ik een beetje te twijfelen waar ik heen wil met dit deck..
Cathartic Adept Zelfde verhaal als Drowner Initiate
Ik zelfs gedacht om gewoon Fugitive Wizard/Lumengrid Warden dr in te doen.

Wat denken jullie van mijn deck? van de kaarten die ik erbij wil voegen, en welke zouden jullie eruit halen om deze erbij te voegen?
Verder nog tips hoor ik graag ;-)

Groetjes,

Allard.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik zou sowieso ook eens een blik werpen op je landjes. Je kunt zoveel meer dan 20 islands spelen. Je zou zelfs 4 scrying sheets er in kunnen doen en allemaal snow covered islands gaan spelen voor een leuk voordeel. Of probeer anders riptide laboratory of thawing glaciers eens.

Voor mij blijft de vraag een beetje waarom je nou al die wizards nodig hebt. Het lijkt mij dat je in de eerste plaats goede kaarten zou willen en alleen als je dan eigenlijk al naar een tribe toe gaat zou ik daarmee verder gaan. Dit zie ik bij jou niet zo.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie