untap target creature op een untapped creauture

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Pacifism
Expert

untap target creature op een untapped creauture

Bericht door Pacifism »

Hoi,

Ik speelde laatst een potje die behoorlijk spannend was,
nu stond mijn tegenstander op 1 en ik op 3, toen hij aan de beurt was speelde hij een Temporary Insanity op mijn Serra Sphinx.
Nu dacht ik altijd dat dat niet kon, zelf speelde ik altijd Ray of Command alleen op creatures die getapped waren. Maar iemand die al een tijd magic speelt belden wij op, en die zij dat het gewoon kon gespeeld worden op elke creature getapped of niet.

Ik vind het nog steeds vaag omdat er staat, untap target creature.

Wat denken jullie? ik kan het nergens vinden in de regels van magic.
carcassonne
Expert

Bericht door carcassonne »

laatse kaart genoemd in jouwn tekst
er staat duidelijk dat er je een creutereu moet untappen dus van getapt naar niet getapt en je krijgt er de control over en haste als je hem na je beurt terug moet geven dan is hij getapped terug bij de eigenaars control

en betreft die eerste genoemde kaart
hij zget dat aantal kaarten in jouwn graveyard stel je hebt 4 kaarten in je graveyard kan hij een creutereu van 4 power over nemen en untappen en haste

en wat betreft over die laaste kaart weer
alleen creuteures van de tegenstanders controll kun je over nemen
Pacifism
Expert

Bericht door Pacifism »

hij kon hem overnemen, ze graveyard lag aardig vol.

Ok maar moet je ook echt aan die tekst houden of is dit volgens de regels gewoon te omzeilen door em op een niet getapped creature te spelen?
altx
Wizard

Bericht door altx »

Zie bij de opmerkingen van Ray of Command:
You may target an untapped creature with Ray of Command.
Het gaat erom of het target legal is of niet. Bij "doe iets op target creature", dan is elk creature een legal target. Hij controleert namelijk pas bij het resolven of de ability ook daadwerkelijk wat doet.

En ligt hij dan niet getapped, dan blijft hij niet getapped. (Theoretisch zou het creature op de een of andere manier in de tussentijd getapped kunnen zijn, dus dan wordt hij bij het resolven van deze ability weer untapped.)

Anders zou er staan: "Untap target tapped creature.". In dat geval is een creature slechts een legal target als hij getapped is.

@carcassonne: Zoals je ziet, zit je er naast. Er staat nergens dat hij getapped moet zijn. Dat verzin je er zelf bij... ;)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Pacifism
Expert

Bericht door Pacifism »

Het gaat erom of het target legal is of niet. Bij "doe iets op target creature", dan is elk creature een legal target. Hij controleert namelijk pas bij het resolven of de ability ook daadwerkelijk wat doet.

En ligt hij dan niet getapped, dan blijft hij niet getapped. (Theoretisch zou het creature op de een of andere manier in de tussentijd getapped kunnen zijn, dus dan wordt hij bij het resolven van deze ability weer untapped.)

Anders zou er staan: "Untap target tapped creature.". In dat geval is een creature slechts een legal target als hij getapped is.

Ok dan! klinkt inderdaad logisch, bedankt voor de reactie. Nu maar is even wat meer Ray of Command in mijn deck proppen :P
En ik altijd maar afwachten tot eindelijk een creature van de tegenstander getapt werd whahaha
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik kan bevestigen wat altx zegt, nergens in de tekst staat dat het creature getapped hoeft te zijn, dus dit hoef je er ook niet zelf bij te verzinnen. In magic is heel veel, als er niet iets is wat het tegen spreekt dan gaat het op. Er staat niets dat zegt dat ie getapped moet te zijn, dus dat is geen voorwaarde.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Pacifism
Expert

Bericht door Pacifism »

pi schreef:Oy,

ik kan bevestigen wat altx zegt, nergens in de tekst staat dat het creature getapped hoeft te zijn, dus dit hoef je er ook niet zelf bij te verzinnen. In magic is heel veel, als er niet iets is wat het tegen spreekt dan gaat het op. Er staat niets dat zegt dat ie getapped moet te zijn, dus dat is geen voorwaarde.

mazzel

pi
Ok! bedankt voor de bevestiging :)
David
Wizard
Contacteer:

Bericht door David »

En je kunt Ray of Command dus niet op je eigen creature spelen maar Temporary Insanity wel.
Pacifism
Expert

Bericht door Pacifism »

David schreef:En je kunt Ray of Command dus niet op je eigen creature spelen maar Temporary Insanity wel.
Ohja dat kan wel eens handig zijn als je meteen haste wil, of als een creature van jou op een of andere manier niet untapt bij jou beurt. Thanks!
altx
Wizard

Bericht door altx »

Wellicht ten overvloede:

Dat zit 'm in de "Untap target creature an opponent controls" tegenover "Untap target creature with power less than the number of cards in your graveyard".

Bij de laatstgenoemde staat nergens dat hij van een opponent moet zijn, dus hoeft dat ook niet.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie