Deck Concept(Alara)

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Strike-Zero
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 18, 2009 5:22 am

Deck Concept(Alara)

Bericht door Strike-Zero »

En ik ben terug met een revised idee over hoe magic gaat/werkt e.d.!

Dit wordt een deck wat ik zo ongeveer later wil hebben. Zoals jullie kunnen zien heb ik nog 8 spots over, maar ik weet niet exact wat nog meer goeie aanvullingen zijn voor dit deck.

Doel van het deck:
Je tegenstanders veld blijven clearen, en pushen met je creatures/blightnings en eindigen in een wellicht goed getimede Banefire.


Eigen gedachten:
Ik keek naar Hellspark Elemental o.a. en Incinerate, maar aangezien Dark Temper mijn wincondition bevordert denk ik er eerder aan om er 4 te side-decken, just in case iemand enorm gaat spammen of met Shroud dingen aankomt =]



Creatures: [17]

1x Rakka Mar
4x Shambling Remains
4x Singe-Mind Ogre
4x Jund Hackblade
4x Putrid Leech

Spells: [17]
4x Blightning
4x Dark Temper
4x Terminate
4x Volcanic Fallout
3x Veinfire Borderpost
1x Banefire

Lands: [18]
9x Swamp
5x Mountain
4x Savage Lands
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hey,

als je even en om de kaartnamen zet dan is het voor ons een stuk makkelijker. Dan wordt er namelijk meteen een link gemaakt naar een beschrijving van de kaart.

Probeer ook even mijn standaard vragen te beantwoorden:

- wat moet jouw deck doen?
- welk formaat speel je gewoonlijk?
- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?

Als de vragen onduidelijk zijn vanwege je kennis van het spel, vraag gerust.

Beginnen met veel kaarten 4x spelen is trouwens meteen een heel goed teken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Strike-Zero
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 18, 2009 5:22 am

Bericht door Strike-Zero »

pi schreef:Hey,

als je even en om de kaartnamen zet dan is het voor ons een stuk makkelijker. Dan wordt er namelijk meteen een link gemaakt naar een beschrijving van de kaart.

Probeer ook even mijn standaard vragen te beantwoorden:

- wat moet jouw deck doen?
- welk formaat speel je gewoonlijk?
- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?

Als de vragen onduidelijk zijn vanwege je kennis van het spel, vraag gerust.

Beginnen met veel kaarten 4x spelen is trouwens meteen een heel goed teken.

mazzel

pi
-Mijn deck moet door middel van ''burn'' kaartjes directe schade aan mijn tegenstanders leven kunnen doen.

-Welke format ik gewoonlijk speel...Ik heb zelf geen idee, maar ik heb iets van Grixis gekocht en ik weet toevallig dat toernooien altijd met blocks spelen, dus iets in diezelfde set ofzoiets is altijd handig =]

-Wat voor decks ik tegenover me zie:
Nou ik speel nu nog lekker casual tegen klasgenoten, de een heeft een Treefolk en Merfolk, de ander heeft weer iets met goblins, weer iemand iets met kithkins, nog iemand met lifelink en het gaat zo maar door haha.

-Ja, het enige probleem is dat ik echt amper kaarten ken, dus ik heb nu dit deckje gemaakt met als doel het wegschieten van je tegenstanders leven, maar naar mijn weten doet het echt niets. Bijvoorbeeld ik heb van die artifacts gezien die gewoon 5 hp per beurt healen.

-Eigenlijk alleen maar 1 op 1, omdat we toch het meeste op school zitten en bijna nooit naar de local cardshop gaan of kunnen gaan. ^^

-Mijn budget. Als ik daarvoor een cijfer op een schaal van 1/10 moet geven...dan geef ik een 6 daarvoor.
Ik wil er wel geld aan uitgeven maar niet meer dan nodig is haha.

Hopelijk heb ik een beetje genoeg info gegeven zo. Het enigste wat ik mij wel afvraag overigens is het aantal landjes wat een deck zou moeten runnen.
Is dat afhankelijk van de high costs die je in je deck speelt o.i.d.?

Met vriendelijke groeten,
Strike
Gebruikersavatar
lord of the squirrel
Administrator
Berichten: 613
Lid geworden op: di mar 12, 2002 5:41 pm
Locatie: rijswijk

Bericht door lord of the squirrel »

ehm ik ben pas weer begonnen dus ik weet nog niet zo veel van de huidige kaarten dus advies geven daarover zal ik aan Pi overlaten :P

Voor het aantal landjes neem ik vaak op 60 kaarten er 20, afhankelijk van het decktype nemen mensen er soms wat minder en soms wat meer.

Wat ik me wel af vraag waarvoor heb je voor 1 multicolor kaart (4x) met blauw gekozen en er dan 7 landjes in gedaan die blauw kunnen makens :S Ik zou gewoon focussen op rood/zwart want blauw gaat niet aan burnen doen voor je.

Wat voor kaarten ik kan noemen: lightning bolt, fireball enz. maar of dat tegenwoordig de meest geschikte kaarten zijn.
In the Krosan Forest, you've got to keep an eye out for the squirrels.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Strike-Zero schreef:-Welke format ik gewoonlijk speel...Ik heb zelf geen idee, maar ik heb iets van Grixis gekocht en ik weet toevallig dat toernooien altijd met blocks spelen, dus iets in diezelfde set ofzoiets is altijd handig =]
Qua formaten heb je onder andere ook Vintage, Legacy, Extended en Standard (van breedst naar minst breed).

Vintage (ook wel type 1) genoemd bestaat uit zo'n beetje alle Magic kaarten (alleen zijn een aantal kaarten restricted). In onze groep waar we ook alleen maar casual spelen houden we dat aan als richtlijn (want we willen niet meer kaarten uitsluiten dan strikt noodzakelijk, maar we willen wel iets hebben om op terug te vallen).

Hopelijk heb ik een beetje genoeg info gegeven zo. Het enigste wat ik mij wel afvraag overigens is het aantal landjes wat een deck zou moeten runnen.
Is dat afhankelijk van de high costs die je in je deck speelt o.i.d.?
Op 60 kaarten varieert het pakweg van 20 tot 24 landjes. Daar ben je na een paar testpotjes zo achter. Ik hou persoonlijk vaak 22 aan als gulden middenweg, omdat ik met 20 landjes vrij regelmatig mana screwed ben, terwijl ik met 24 landjes weer het gevoel krijg dat ik alleen maar landjes pak.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je speelt verdacht weinig "burn" kaarten voor wat een burn deck moet zijn. Je deck oogt meer als een control deck. Ik zou overwegen om daar op te mikken of om meer burn kaarten te spelen.

Als je block wilt spelen dan hoef je alleen de kaarten van 3 sets te doorzoeken, shards of alara, conflux en alara reborn. Gezien de kleine groep kaarten (waarschijnlijk rond de 300 in je kleuren, uitgegaan van dat je blauw dumpt), zou ik suggereren dat je eerst kijkt wat voor opties je hebt. Als je alleen casual speelt dan zou ik aanraden om je niet tot block te beperken. De standaard voor casual is type 1 (of sommige zeggen, als je deck maar in een formaat legaal is), bedenk alleen wel dat omdat type 1 zo breed is dat als je tegen iemand buiten je groep speelt die misschien wel duurdere / betere kaarten dan jij heeft.

(Kwa budget, block heeft een paar kaarten van 15+ euro, waarschijnlijk kom je vrij ver zonder die, type 1 heeft heel wat kaarten in die waarde (doordat meer sets toegestaan zijn) en als je een zo goed mogelijk deck wil heb je er vrijwel altijd een aantal nodig, onder andere omdat je eigenlijk dubbellandjes wilt spelen in je kleuren, zoals badlands (20 euro p/s), wat dat betreft is block vriendelijker voor een beginner)

Kwa landjes, dit hangt erg van je deck af. Stel alles wat je speelt kost 1 of 2 mana, waarschijnlijk kun je dan wegkomen met een landje of 16. Stel je speelt vooral 3-4 mana, waarschijnlijk heb je dan tegen de 24 nodig. Als je dan veel kaarten zou spelen die je kaarten laten pakken dan heb je misschien weer minder land nodig, etc. In het algemeen zou ik iemand die nog niet veel ervaring heeft met bouwen aanraden te beginnen met 24 en dan te kijken of je vaak te veel land pakt of te weinig (en of ze de juiste kleur leveren). Afhankelijk daarvan pas je je aantal (en soort!) landjes aan.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Strike-Zero
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 18, 2009 5:22 am

Bericht door Strike-Zero »

lord of the squirrel schreef:ehm ik ben pas weer begonnen dus ik weet nog niet zo veel van de huidige kaarten dus advies geven daarover zal ik aan Pi overlaten :P

Voor het aantal landjes neem ik vaak op 60 kaarten er 20, afhankelijk van het decktype nemen mensen er soms wat minder en soms wat meer.

Wat ik me wel af vraag waarvoor heb je voor 1 multicolor kaart (4x) met blauw gekozen en er dan 7 landjes in gedaan die blauw kunnen makens :S Ik zou gewoon focussen op rood/zwart want blauw gaat niet aan burnen doen voor je.

Wat voor kaarten ik kan noemen: lightning bolt, fireball enz. maar of dat tegenwoordig de meest geschikte kaarten zijn.
Nja dat heeft allemaal te maken met mijn ''Lack of knowledge'' van magic, ik heb best wat andere tcg's gespeelt en ik pas in me onderbewustzijn bijna dezelfde regels toe haha.
Plus ik had zo'n Grixis starterdeckje gekocht met Vein Drinker als ''main kaart'' om het zo even te zeggen en daar kreeg ik 1,2 kederekt creepers bij, ze hebben me in mijn eerste magicpotjes toch flink wat keren helpen winnen hehe.

Maar goed, tja, ik weet niet waarom ik dat deed met die landjes, ook had ik al gezien dat de enige creatures waarvoor ik blauw moet dokken die kederekt creepers zijn, dus er moet indd veel veranderen aan dit deck haha.

@pi
Bedankt voor alle hulp, ik zal wat rondkijken in die 3 sets. Zijn er burnkaarten waarvan je direct kan zeggen: JA, die zijn staples voor alara zwart/rood burn ofzoiets dergelijks? =p

@altx
Ook bedankt voor de uitleg =] Magic is echt een stukkie uitgebreider dan de rest haha ^^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik speel zelf vrijwel exclusief type 1, waardoor ik niet precies in mijn hoofd heb wat in welk block zit. Het is daardoor wat moeilijk om te zeggen die burn kaart zou ik zeker spelen. Als ie meer damage doet dan ie mana kost is het waarschijnlijk wel eentje die ok is.

Hoezo speel je eigenlijk niet met vein drinker?

mazzel

pi

p.s. Magic is inderdaad ietsje groter dan de concurentie :).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Strike-Zero
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 18, 2009 5:22 am

Bericht door Strike-Zero »

pi schreef:Oy,

ik speel zelf vrijwel exclusief type 1, waardoor ik niet precies in mijn hoofd heb wat in welk block zit. Het is daardoor wat moeilijk om te zeggen die burn kaart zou ik zeker spelen. Als ie meer damage doet dan ie mana kost is het waarschijnlijk wel eentje die ok is.

Hoezo speel je eigenlijk niet met vein drinker?

mazzel

pi

p.s. Magic is inderdaad ietsje groter dan de concurentie :).
Ik vondt hem niet echt passen in een burndeck ofzo, sure hij cleart het hele veld van kleine beestjes in een paar tellen maar ergens vond ik die speelcost een beetje te groot, maar dat kan aan mij liggen haha =p
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarschijnlijk heb je een soort van finisher nodig, vandaar de vraag. 6 mana is inderdaad aan de hoge kant, aan de andere kant heb je nu helemaal niets groots. Ik zou in ieder geval iets stevigs van zo'n 4-5 mana spelen om de tegenstander mee af te maken. Of anders misschien iets als banefire.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Strike-Zero
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 18, 2009 5:22 am

Bericht door Strike-Zero »

Kleine bump, nieuw deck, nieuwe list, en ik wordt actiever in magic!

Hopelijk heb ik een haves/wants lijstje klaar over een tijdje ^^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom geen panorama?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ik zou Putrid Leech niet spelen als ik jou was (dat is de enige kaart die per se groene mana nodig heeft, toch?). En je deck rood/zwart maken. De kans dat je een Putrid Leech in je hand hebt die je niet kan spelen omdat je de mana er niet voor hebt, is nu namelijk wel heel erg groot.


En nog een ander puntje: Hou je er rekening mee dat zo'n beetje al jouw creatures Volcanic Fallout ook niet overleven?
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
R
Advanced
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jun 12, 2009 11:09 am
Locatie: Rijswijk

Bericht door R »

Even uitgaande van Standard lijken mij de twee opties die je noemt Incinerate en Hellspark Elemental twee zeer goede opties. Persoonlijk vindt ik de Incinerate een stuk beter dan de Dark Temper omdat je de incinerate ook altijd nog op je tegenstander kunt gebruiken. En met wat meer Unearth beestjes (zoals de Hellspark Elemental en evt. de Hell's Thunder) hoef je je ook minder zorgen te maken om de Volcanic Fallout.
Verder zou ik persoonlijk niet snel met de Singe-Mind Ogre spelen. Het is een 3/2 voor 4 mana en levert je verder geen kaartvoordeel op. Ik zou dan eerder kiezen voor Murderous Redcap.
Andere opties die ik zie zijn:
Ashenmoor Gouger en Thought Hemorrhage.
Verder is het misschien ook handig om even naar je landjes te kijken. Als je niet een paar blauwe spells wilt spelen (splashen zogezegd) dan zouden misschien de Savage Lands eruit kunnen voor Graven Cairns.

Nog wel even een opmerking: als je echt Standard gaat spelen, dan moet je nog wel even weten dat dat format relatief snel roteert (nieuwe series erin en oude eruit). Zo gaan er na de zomer een 4-tal series uit zodat o.a. de Ashenmoor Gouger, de Murderous Redcap en de Graven Cairns niet meer gespeeld mogen worden.
Als je alleen met je vrienden speelt zul je hier niet al te veel last van hebben, denk ik.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Of je gaat helemaal over naar Jund voor kaarten als Bloodbraid Elf , Maelstrom Pulse , Anathemancer e.d. 21 manasources is aan de krappe kant. 23 is denk ik beter, zeker wanneer je borderposts speelt.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie