DutchG0d schreef:er zit 18 mana in!!
Veel te weinig.
Ik ga persoonlijk in eerste instantie uit van 22 landjes met uitschieter naar beneden van 20 als er echt alleen maar hele goedkope kaarten in mijn deck zitten, en uitschieter naar boven van 24 als er relatief veel duurdere kaarten in zitten.
Als wij tegen elkaar zouden spelen, dan zou, als ik win, dat vaak zijn omdat jij mana screwed bent...
Mana screwed zijn is altijd relatief. Als jij alleen maar tegen decks speelt die net zo langzaam zijn als die van jou, dan heb je niet echt in de gaten dat je te weinig landjes hebt. Maar tegen decks die wat manabase betreft beter in balans zijn, dan wordt ineens pijnlijk duidelijk waar je zwakke plekken zitten...
En dan nog een extra detail: De kans dat Dragonskull Summit getapt in het spel komt, is ook nog eens behoorlijk groot, waarmee je jezelf als het ware ook op een beurt achterstand zet.
En nog wat meer kansrekening doen: Met 4x Graven Cairns en 2x Mutavault heb je 6 kaarten op de 18 die je met een beetje pech ook nog eens behoorlijk af kunnen remmen. Wat als je bijvoorbeeld 2 landjes in je openingshand hebt, namelijk 1x Graven Cairns en 1x Mutavault, of bijvoorbeeld 2x Graven Cairns? Dan ben je toch wel gedwongen om een mulligan te nemen. Als je er nog wat landjes bij doet, maak je ook die kans een stuk kleiner.