Vragen: Activated abilities en protection from....

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Uranday
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 13, 2009 10:13 am

Vragen: Activated abilities en protection from....

Bericht door Uranday »

Hoi, ik had even een paar vragen. De eerste is, als je een creature als Seascape Aerialist in het spel komt, dan wordt als ik het goed begrepen heb de activated ability zowiezo gespeeld ook al wordt de creature gecounterspelled? De activated ability moet je dan counteren met bijvoorbeeld stifle. Wat gebeurd er met de kicker als deze betaald is in het geval van bijvoorbeeld Oran-Rief Recluse? Is dit een activated ability?
Kan je abilities zoals bij Caller of Gales wel counteren met een gewone counterspell? Of valt dit onder een triggered ability?

Verder over protection from (bijvoorbeeld white), als je met een creature aanvalt die rood en wit is zoals Duergar Mine-Captain, geld protection from white dan, of komt de damage toch binnen omdat de creature ook rood is?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

1. Nee, als de aerialist gecountered wordt dan krijg je de triggered ability niet want hij komt nooit op "the battlefield".

2. Stifle kun je inderdaad gebruiken om zijn triggered ability te counteren.

3. De comes into play ability van de recluse is een triggered ability.

4. De tap ability van de caller is een activated ability, een counterspell werkt er dus niet op.

5. Rood/wit betekent dat hij in ieder geval wit is.Als iets met protection from white hem blockt dan overleefd datgene het.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Even als addition op Pi zijn verhaal wat een counterspell doet is voorkomen dat bijv een creature/instant enz enz IN het battlefield komt, alle abilities op de kaarten zelf (zoals bijv kicker etc.) zijn dus triggered of activated abilities en kunnen dus ook met een counterspell niet geblocked worden want de kaart zelf is al op het battlefield, daarentegen doet stifle alles counteren wat er OP het battlefield gebeurt (dus de ene creature wil de andere creature flying geven, of de ene creature wil een token op het battlefield neerlegen door zijn ability te activeren, of gewoon bij het tappen van de creature doet deze "zoveel" damage aan speler of creature).

Eigenlijk is het dus counterspells zijn voor de fase tussen de hand en het battlefield, activation/trigger blockers zijn voor de fases op het battlefield zelf)

Zoiets ongeveer hoop dat ik het goed heb uitgelegd xD
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Kicker zelf is geen triggered ability, maar "When ....blablabla, if this was kicked..." is wel een triggered ability vanwege het woordje "when". Het hangt dus van de rest van de text af of je het effect van kicker kunt counteren met een Stifle. Bij Anavolver kan het bijvoorbeeld niet.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Hmmm dat wist ik weer niet, maar dan vraag ik maar het betalen van kicker cost "Triggered" toch iets (bij Anavolver triggered hij in mijn idee de keuze tussen 1 van de twee abilities) of ligt dat nou aan mij, dus dan zou dat zelfs voor Anavolver moeten gelden... (Jij zal waarschijnlijk wel gelijk hebben maar graag nadere uitleg hierover want dan vat ik het laatste stukje ervan dus ook niet)
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Anavolver heeft 3 abilities.
1. Kicker, een static ability, die doet van zichzelf niets maar staat je toe om extra te betalen bij het spelen van de kaart.
2 en 3, zijn replacement effects die ervoor zorgen dat wanneer Anavolver op het slagveld zou komen, hij met een iets extra's op het slagveld komt.

Geen van die abilities gaat ooit op de stack dus ze kunnen ook niet gecountered worden.
Triggered abilities hebben altijd "when", "whenever" of "at" (soms impliciet in de betekennis van een keyword ability). Anders is het geen triggered ability.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Jah klinkt eigelijk logisch, thank you ^_^
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Uranday
Advanced
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 13, 2009 10:13 am

Bericht door Uranday »

Bedankt voor de uitleg!
Plaats reactie