Landfall deck Blauw/Groen [hulp nodig]

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Landfall deck Blauw/Groen [hulp nodig]

Bericht door urbanc0re »

[al de onderstreepte tekst in dit bericht is verouderde informatie, die ik toch wil laten staan]
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en nog belangrijker... ik ben nieuw met Magic the gathering.
Ik doe het pas een week.
Dus ik heb graag commentaar op mijn gebruik van termen/kijk op het spel. Zodat ik dat kan verbeteren :wink:

Maar nu waar ik dit topic voor gemaakt heb, ik heb hulp nodig met het verbeteren van mijn landfall deck.
Ik ben begonnen met het intro pack: Unstable Terrain [blauw/groen] van Zendikar serie. http://www.wizards.com/magic/tcg/produc ... deck#deck2

En ik speel altijd 1vs1, en meestal tegen een van deze 2 decks: Kor Armory (zendikar expansion set, mono wit) en Death March (eventide expansion set, zwart/groen)

Ik wil bij de kleuren Blauw/Groen blijven bij dit deck. Ik ben bereid kaarten online te kopen maar niet te duur. In eerste instantie hoeft er niet op prijs gelet te worden. Gewoon overdreven dure kaarten zoals Lotus Cobra koop ik liever niet.
Hier volgt mijn huidige deck, het is dus Unstable Terrain (zendikar) met een paar aanpassingen met boosters. En een aantal online gekochte kaarten.


Lands (26 )

4x Terramorphic Expanse
13x Island
7x Forest
2x Simic Growth Chamber


Creatures (20 )

4x Kraken Hatchling
4x Welkin Tern
4x Windrider Eel
3x Grazing Gladehart
3x Baloth Woodcrasher
2x Living Tsunami


Sorceries (14 )

4x Harrow
4x Adventuring Gear
4x Khalni Heart Expedition
2x Scapeshift

totaal: (60 )

ik noem mijn deck: Activate Air

--
land/deck verhouding =26/60 = ~43,3%

Ik hoop hierbij genoeg te hebben geinformeerd :)

bij voorbaat dank, urbanc0re
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

wat als eerste opvalt is veel 1x. Meestal is het een goed idee om dingen vaker te spelen zodat je weet welke kaarten je zult pakken en zodat je goeie kaarten vaker pakt. Maar wat wil je uitgeven en op wat voor formaat mik je? (speel je alleen met de nieuwste sets bv?)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

Welke sets maakt niet zo heel veel uit denk ik.
Ik denk dat ik het gewoon hou bij Zendikar en X en M10 (en dalijk ook WorldWake)
Ik ga later (bijv. rond februari) wat meer geld aan het deck uitgeven maar zit nu krab bij kas.
Dus in eerste instantie had ik graag tips wat voor kleine verbeteringen kan maken met Zendikar boosters, omdat ik daar binnenkort nog een aantal van krijg.
Wat ook zou kunnen is dat ik een kaart die ik weg heb gelaten uit het Unstable Terrain deck, ik er beter weer in kan stoppen.

Owja de reden dat ik nog niet naar 60kaarten deck ga is dat ik dan ook nog extra land cards moet gaan bestellen, en dat nog niet wil doen.
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Je wilt dus Type 2 gaan spelen (als je hier http://nl.wikipedia.org/wiki/MTG ) dat is dus geen X meer alleen nog M10 anders val je al weer in Extended, dat zijn de laatste twee basis sets (M10 en X) en de laatste 8 Blocks (een block is bijvoorbeeld Zendikar: Zendikar, worldwake en Eldrazi's nogwat die nog uit moet komen).

Het probleem alleen als je Type 2 speelt is dat je veel geld aan kaarten uitgeeft (zoals bijvoorbeeld lotus cobra) die over een jaar of 2 nogmaar 4 of 5 euro waard zijn.

Wat je verder kunt doen is Boosters kopen en dus vanalles krijgen of je kaarten los gaan kopen. Wat betreft landjes kopen kun je vaak op een beursje bij jou in de buurt voor bijna niets kopen, of je koopt bijvoorbeeld nog een deck, of een duel deck (2x 60 kaarten) of een premium deck (zoals het sliver deck bijv) daar zitten ook een hoop landen in.

Wat ik als ik jou was zou doen is eerst een beetje hier kijken of op http://www.starcitygames.com/pages/decks.php wat er allemaal is, een beetje kijken naar hoe andere mensen hun decks bouwen en wat voor iets je zelf nou precies wilt.

Met starter decks eindig je meestal met maar een paar nuttige kaarten als ik heel eerlijk ben. De rest wat er in zit is rotzooi :P of nou ja het ligt er natuurlijk aan welke kaarten je wilt gebruiken.

Daarnaast moet je dan een budget voor jezelf gaan stellen en dat verdelen in boosters etc. en losse kaarten die je wilt gaan kopen. Dan moet het wel lukken lijkt mij (even een tip als je zo'n starter deckje neemt zie je veel 2x een bepaalde kaart erin zitten of 1x dit wordt over het algemeen niet gedaan in plaats daar van worden er minder creatures in gedaan maar dan 4x of 3x dat verschilt).
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

Ja ok ik heb wat rondgekeken,
En ja veel landfall kaarten zijn er nog niet, ook logisch want het bestaat pas sinds Zendikar en dat is pas sinds 2 okt. uit.
Dus voor mijn deck af te maken moet ik toch wachten tot WorldWake en Eldrazi serie uit is.
Nu zijn er nog maar 12 verschillende kaarten met landfall ability.
Waarvan ik er 8 bezit. (alle van het Unstable Terrain deck + Shoal Serpent van een booster)
Van deze landfalls heb ik alleen 2x Ior Ruin Expedition uit mijn deck gehaalt. Omdat ik deze quest maar slecht vind.
Ik ga wel de quest Khalni Heart Expedition kopen (maar ik weet nog niet hoeveel, op een basis van een 60 kaarten deck)

Ik weet niet of ik Hedron Crab in mijn deck zal doen of dat ik beter Kraken Hatchling daarvoor in de plaats kan pakken.

En welke kaarten raden jullie aan voor extra landjes ofzo te pakken?
Zoals Terramorphic Expanse en Harrow (van beide heb ik al 1)

p.s. ik kijk als eerste naar creatures voor mijn Cerol Merfolk en Merfolk Wayfinder en misschien nog andere slechte monsters uit mijn deck te vervangen.
Mijn budget hiervoor is zon kleine 5 euro :P
Niet veel maar het is maar een beginnetje wat ik moet hebben. Ik ga namelijk over zo'n week best veel Magic spelen en wil mijn deck al een beetje verbeteren.
Dat moet wel lukken denk ik, het enige andere wat voor die creatures nog een vereiste is is dat ik het ook kan gebruiken in mijn uiteindelijk dure Landfall deck. Dus vooral de low-cost creatures aanpakken nu.
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Pfft met een budget van 5 euro kom je echt niet zo ver dan kun je er wat commons ofzo inkopen maar daar blijft het bij, dan zul je het echt met kaarten als Terramorphic expanse moeten doen :P ik zou dan wat prut kaarten eruit halen en dan maar aanvullen met wat "redelijke" common creaturetjes. Ik zou het alleen echt niet weten wat, wat wil je eigelijk gaan spelen? Toernooitjes ofzo? Want dat is zo geen aanrader :P

Ik zou in elk geval een paar kaarten kiezen en er daar dan 3 á 4 van in je deck te stoppen dan weet je in elk geval WAT je gaat pakken want met heel veel kaarten 1x erin is het een rotzooi. No offence :P
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

ok, en ik ga geen toernooitjes spelen. Voorlopig dan :P
Ik speel gewoon voor fun tegen wat vrienden.
De 2 personen waar ik vooral tegen zal spelen hebben de decks: (zoals ik al zei in 1ste post) Kor Armory (zendikar) en Death March (eventide).

Ik weet ook dat ik me nu geen goeie rares kan veroorloven. Maar ik twijfel nog tussen een aantal goeie cummons en ook hoeveel ik ervan zal pakken.

Ik twijfel bijv. tussen Hedron Crab en Kraken Hatchling, het lijkt me niet verstandig ze allebei te pakken.

En wat zijn nog goeie low-cost (mana cost EN euros haha) flying creatures. Voor mijn Sage Owl en misschien ook Merfolk Wayfinder te vervangen.

Zowiezo ben ik van plan 2x Khalni Heart Expedition te kopen. Maar het kunnen er ook 3x of 4x worden.
Want als je 2 van deze op de battlefield hebt, en 1 heeft zijn 3 quest tokens en je gebruikt het, dan heeft de andere toch lekker al 2 quest tokens erbij?
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Ooh nou als zei ook alleen maar precon decks hebben moet het niet zo'n probleem zijn :) zou het leuker zijn om duel decks te gaan spelen misschien :P bijv garruk vs liliana ofz maar dat is voor latere zorg dan.

Wat betreft hedron crab en kraken hatchling, hedron crab is een milling kaart (zorgt er voor dat je tegenstander zijn deck uitdunt), Kraken hatchling is eigelijk een sort of "wall" speel je puur voor defence.

Sage owl is denk ik niet echt bijzonder in jouw deck en merfolk wayfinder ook niet, (wayfinder is meer voor als je mana nodig hebt en dus je zelf je deck uit dunt als het waren, sage owl is naja je kan je kaarten in een bepaalde volgorde terug leggen maar that's it, en de casting cost is ook niet speciaal goedkoop.)

Je hebt ook nog Ior Ruin Expedition niet dat die echt super is maar zou kunnen in je landfall deck en het zijn ook commons :P
Landfall — Whenever a land enters the battlefield under your control, you may put a quest counter on Khalni Heart Expedition.
Het antwoord op je laatste vraag is dus ja, ze komen op het battlefield onder jouw controle dus dat telt. :P

Ruling van de kaart zelf:
The landfall ability triggers whenever a land enters the battlefield under your control for any reason. It triggers whenever you play a land, as well as whenever a spell or ability (such as Rampant Growth) causes you to put a land onto the battlefield under your control. It will even trigger when a spell or ability causes another player to put a land onto the battlefield under your control (as can happen with Yavimaya Dryad's ability, for example).

When a land enters the battlefield under your control, each landfall ability of the permanents you control will trigger. You can put them on the stack in any order. The last ability you put on the stack will be the first one that resolves.
Ik zou alleen even niet weten of zijn eigen landfall ook weer triggered maar dat lijkt me niet. Zal later nog wel even opzoeken (of iemand anders weet het vast wel :P)
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

Het lijkt me dus het slimste om nu maar een aantal Kraken Hatchling te pakken dan. Omdat ik de milling ability van crab niet echt nodig heb.
Ik ben wel van plan er veel van Kraken te pakken, wel 5 of 6.
Omdat het namelijk zelfs in late-game nog handig is.
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Naar mijn ervaring kan je voor 5 euro toch hele redelijke kaarten kopen (verzendkosten niet meergerekend). Als je op Nedermagic kijkt (en die is al duur vergeleken met bv. dragonbreath), zijn de meeste commons 0.10 euro, de meeste uncommons 0.20/0.25.
Voor rares hangt het ervan af,
Djinn of Wishes kost 2.50, 1.00 op dragonbreath
Serendib Sorcerer is te krijgen voor 0.50
Teferi, Mage of Zhalfir was ook maar 5 euro.

Nee, zo duur vind ik kaarten niet. En voor lage prijzen kan je best veel/goede kaarten krijgen.
Just know where to look.
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

Ik zoek nog naar een goedkope (goedkope CMC) flyer.
Het is voor (vooral in het begin) de tegenstander zijn levenspunten direct aan te vallen doordat hij dan geen flying/reach creatures heeft.
Ik dacht aan max. 3 CMC ... en minimaal 2 attack (power)
En flying, blue of green creature. Of hybrid van die twee.

Heeft iemand een idee? Ik dacht aan Parasitic Strix of misschien toch Wasp Lancer
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

uit bovenstaande krijg ik het gevoel dat jij j vooral nog niet druk moet maken om formaten. Wat ik zou doen is met je vrienden afspreken dat jullie decks bouwen die minstens in een formaat legaal zijn en je verder niet al te druk maken. Mocht je veel met onbekenden gaan spelen dan moet je je hier maar weer eens naar kijken.

Voor zo'n flyer zou ik zeker eens naar trygon predator kijken. Ik zie wel dat ie absurd hoog geprijsd wordt overal, maar misschien in ieder geval eentje om in gedachten te houden voor als je er eens tegenaan loopt. Je zult overigens vooral in blauw moeten zoeken, groen krijgt vrijwel nooit vliegers.

Wat misschien handig is om even te lezen is dit artikel:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2018

Dat zou je wat ideeen moeten geven over wat je een beetje in gedachten moet houden voor het bouwen van een deck. Een ding waar ik in ieder geval nog even extra op wil focussen is het zo vaak mogelijk spelen van je goeie kaarten. Hierboven vraag je ergens wat het juiste aantal keer is dat je een kaart speelt in een 60 kaarten deck. 4x is hierbij meestal het goede antwoord en iets anders doe je eigenlijk alleen als je er echt een goede reden voor hebt (een 9 mana kaart is bv waarschijnlijk niet zo nuttig de eerste 10 beurten, de kans dat je die pakt mag dus best iets kleiner zijn), of als je in de laatste stage van het deck bouwen aanbeland en je merkt dat je bepaalde effecten net iets meer of net iets minder nodig hebt en je een beetje moet tweaken met de nummers om het goed uit te laten komen.

Veel succes!

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Heel eventjes over een paar posts omhoog, ik hoorde je over 5 á kraken, je mag maar tops 4 van een kaart in je deck hebben (met uitzondering van basis landen daar mag je er zoveel van in hebben als je wilt en als uitzondering de kaarten uit de ban/restricted list voor jouw spel type (ban betekent geen kaarten toegestaan (als voorbeeld demonic tutor is gebanned in legacy maar wel legaal in vintage), restricted betekent 1 toegestaan Imperial Seal is hier een goed voorbeeld van die is bijna overal banned behalve in vintage en classic is hij restricted, en in freeform weer legal).)
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
urbanc0re
Expert
Berichten: 77
Lid geworden op: vr dec 18, 2009 9:08 pm

Bericht door urbanc0re »

Ok dankje Pi ik zal die link met '10 fouten' eens doorlezen.

Die Trygon Predator had ik nog niet gezien, hij is perfect voor mijn doeleinde. Maar ik wacht wel nog met hem te kopen, voor als mijn budged wat groter is. Hij komt er wel zeker in!
Andere kaarten die ik later in mijn landfall deck ga doen zijn Rampaging Baloths en Scute Mob.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik deze kaarten ga bestellen voor mijn deck enigsinds te verbeteren:
+ 4x Kraken Hatchling
+ 4x Parasitic Strix
+ 2x Windrider Eel (met deze erbij heb ik er dus 4)
+ 1x Grazing Gladehart (met deze erbij heb ik er dus 2)
+ 4x Adventuring Gear
+ 2x Khalni Heart Expedition
+ 2x Terramorphic Expanse (met deze erbij heb ik er dus 3)

Ja ik weet, sommige konden beter maar dit lijken me goede goedkope tussenoplossingen :)
darker then a shadow...
...lighter then the sun...
it's urbanc0re
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

met die - bedoel je nou dat je die eruit haalt? want ik zie je er niets bij doen xD en wederom wat ik hierboven al zij je mag tops 4 van 1 kaart in een deck hebben, lees de post hierboven maar even.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Plaats reactie