Hier was gister een discussie over.
Als een creature aanvalt, is het toch zo dat hij aanvalt door te tappen?
Ik dacht dat het zo ging:
- "Ik ga aanvallen" -> Declare attackers, niks getapt
- "Ik val met deze aan" -> kaart is per direct getapt.
- Pas priority voor instants en abilities etc.
Het gaat om de tweede stap, er werd beweerd dat de aanvallers eerst gedeclared worden, en vervolgens (aan het eind van de stap) allen tegelijk tappen.
Dus zit ik fout? Mijn tegenspeler speelt al veel langer Magic.
Nog een bijkomend vraagje, ik zie regelmatig op antwoorden het regelboekje erbij gehaald worden.
Waar vind ik die?
Aanvallen en tappen
Moderator: Admins & Moderators
Gisteren ging het om creatures die niet hoeven te tappen om aan te vallen. Met vigiliance of een ander effect dat zorgt dat ze mogen aanvallen zonder te tappen.
Hier de link naar de wizards site met alle regeldownloads.
http://www.wizards.com/Magic/TCG/Resour ... agic/rules
Misschien bedoelde je de discusie van gisteren niet, maar je hebt wel ongeveer gelijk in wat je zegt ik denk meer zo. Maar dat is eigenlijk mieren**ken.
- "Ik ga aanvallen" -> Declare attackers (oh nog een edit je verklaart alleen dat je gaat aanvallen, niet waarmee)), niks getapt
- "Ik val met deze aan (en wie in een multiplayer)" -> kaart is per direct getapt.
- Blockers worden gedeclared
Alle damage word gedaan en als ik het allemaal goed heb kan hier niet meer op gerageerd worden.[
Hier de link naar de wizards site met alle regeldownloads.
http://www.wizards.com/Magic/TCG/Resour ... agic/rules
Misschien bedoelde je de discusie van gisteren niet, maar je hebt wel ongeveer gelijk in wat je zegt ik denk meer zo. Maar dat is eigenlijk mieren**ken.
- "Ik ga aanvallen" -> Declare attackers (oh nog een edit je verklaart alleen dat je gaat aanvallen, niet waarmee)), niks getapt
- "Ik val met deze aan (en wie in een multiplayer)" -> kaart is per direct getapt.
- Blockers worden gedeclared
Alle damage word gedaan en als ik het allemaal goed heb kan hier niet meer op gerageerd worden.[
Ik weet niet precies wat jullie bedoelen. Wat is het (essentiële) verschil tussen zijn bewering en die van jou? Kun je dat misschien nog ietsjes duidelijker toelichten?
---
Tijdens het declaren tap je de creatures die gaan aanvallen. Op het moment dat je instants en abilities gaat spelen, zijn alle aanvallende creatures dus getapt.
Overigens is "ik ga aanvallen" niet equivalent met "declare attackers" maar met "beginning of combat". Da's dus vóór het declaren van attackers.
(De combat phase bestaat uit 5 steps: beginning of combat, declare attackers, declare blockers, combat damage, end of combat.)
---
De comprehensive rules zijn (o.a.) hier te vinden:
http://www.wizards.com/magic/tcg/articl ... agic/rules
---
Tijdens het declaren tap je de creatures die gaan aanvallen. Op het moment dat je instants en abilities gaat spelen, zijn alle aanvallende creatures dus getapt.
Overigens is "ik ga aanvallen" niet equivalent met "declare attackers" maar met "beginning of combat". Da's dus vóór het declaren van attackers.
(De combat phase bestaat uit 5 steps: beginning of combat, declare attackers, declare blockers, combat damage, end of combat.)
---
De comprehensive rules zijn (o.a.) hier te vinden:
http://www.wizards.com/magic/tcg/articl ... agic/rules
Iron Maiden's gonna get you
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
- The Quizmaster
- Wizard
- Contacteer:
Alle beesten die aanvallen, worden tegelijkertijd getapt.
Maar in principe zou dat niets uit moeten maken, aangezien je pas priority krijgt aan het einde van de step, en dan zijn ze allemaal al getapt.
Maar in principe zou dat niets uit moeten maken, aangezien je pas priority krijgt aan het einde van de step, en dan zijn ze allemaal al getapt.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
*This message is printed on 100% recycled electrons*
- Dragonheart
- Sorcerer
- Contacteer:
Hmmm. Dit komt me vaag bekend voor. Dit is wederom niet helemaal correct. "Ik ga aanvallen" is equivalent aan de afgesproken shortcut. Dit kan dus weldegelijk betekenen dat je meteen naar "declare attackers" gaat. Het eerste wat in die step gebeurt, is het aanwijzen van de aanvallende beesten die, indien van toepassing, getapped worden voordat er weer een kans is voor anderen om te reageren.altx schreef:Overigens is "ik ga aanvallen" niet equivalent met "declare attackers" maar met "beginning of combat". Da's dus vóór het declaren van attackers.
Precies daarom is het ook beter om aan te geven dat je naar de combat fase wil en niet van die vage omschrijving te gebruiken als "ik ga aanvallen".
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Naja, als de aanvallende speler mij nog de kans geeft om te zeggen "maar dan wil ik eerst nog even reageren" ben ik al lang blij.Dragonheart schreef:Hmmm. Dit komt me vaag bekend voor. Dit is wederom niet helemaal correct. "Ik ga aanvallen" is equivalent aan de afgesproken shortcut. Dit kan dus weldegelijk betekenen dat je meteen naar "declare attackers" gaat. Het eerste wat in die step gebeurt, is het aanwijzen van de aanvallende beesten die, indien van toepassing, getapped worden voordat er weer een kans is voor anderen om te reageren.altx schreef:Overigens is "ik ga aanvallen" niet equivalent met "declare attackers" maar met "beginning of combat". Da's dus vóór het declaren van attackers.
Precies daarom is het ook beter om aan te geven dat je naar de combat fase wil en niet van die vage omschrijving te gebruiken als "ik ga aanvallen".
Iron Maiden's gonna get you