Mill deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Mill deck

Bericht door Chaos »

Hey,

Ik wou al lang eens een mill deck maken maar ik vond niet echt toffe ideeën. Nu heb ik op de magic website een mill deck gevonden dat er vrij tof uitziet.
Ik neem dus geen krediet voor dit deck...
Zouden jullie aanpassingen doen?
Het deck was eigenlijk bedoeld voor extended maar ik zou het willen gebruiken voor casual. Zijn er dingen die ik er beter uithaal, vervang?


60 cards

4 Dryad Arbor
1 Forest
6 Island
4 Misty Rainforest
2 Mountain
4 Shivan Reef
4 Terramorphic Expanse

4 Hedron Crab
2 Protean Hulk
4 Sakura-Tribe Elder
4 Simian Spirit Guide

4 Peer Through Depths
4 Ponder
4 Seething Song
4 Summoner's Pact
1 Telling Time
4 Through the Breach

Sideboard

4 Ancient Grudge
4 Firespout
3 Guttural Response
4 Magma Jet

Wat het deck probeert te doen is zo snel mogelijk protean hulk in 't spel te leggen alle creatures uit je library te halen de elders te saccen voor landjes te halen en je tegenstander kapot te millen met hedron crab
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

Seething song voor de mana om protean te casten, ponder om kaartjes die je nodig hebt te trekken, summoner's pact casten om hulk te halen (zorg wel dat je genoeg mana hebt zodat je 't spel niet verliest), ...
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Ten eerste dit is absoluut geen mill deck :P het enige millen dat je hebt is heron crab en je hebt te weinig landen om hem nuttig te maken, je hebt überhaupt te weinig landen erin zitten.

Als je richting mill will gaan heb je bijv. Traumatize en de combo Painter's Servant + Grindstone bijvoorbeeld, ik weet er nog wel meer hoor maar even een paar voorbeeldjes.

Verder als je met die protean hulk speelt is er een combo maar daarvan is wel 1 kaart restricted dus die kun je maar 1x in je deck doen Flash.
Ik zal het even uit een andere post kopiëren:
0 turn kill is als je het moet beschrijven je opponent killen als hij zijn eerste beurt speelt (jij moet het spel dus niet beginnen maar je opponent), dit alles regelen voor zijn draw phase, bijv. een Gemstone Caverns, exile een Simian Spirit Guide of een een Elvish Spirit Guide, Tap de Gemstone Cavern voor een blauwe mana (dit doe je allemaal voor je tegenstanders upkeep) Speel een Flash en stop een protean hulk het spel in, betaal de Flash cost niet en laat protean hulk naar de graveyard gaan. Je mag nu voor een converted mana cost van 6 of lager creatures uit je deck halen (let op in magic staat {X} gelijk aan 0) haal dan 4 Disciple of the Vault uit je deck, dan 4x Shifting Wall dan 4x
Phyrexian Marauder deze gaan automatisch dood want je betaald er niets voor. Nu triggered de ability van de 4 Disciple of the vault dus 4x1 damage voor elke creature die de graveyard in ging, er gaan er totaal 8 in dus dat maakt 32 damage :) nog voor je oppenent zijn eerste land neer kan leggen (flash is tegenwoordig trouwens restricted, dus wel te doen maar wel moeilijk :P
Dat is dus een 0 turn kill :) en als je casual wil speelt kun je er dus wel 4 flash in stoppen als je tegenspelers het goed vinden.

Verder om terug te komen op je deck, veel te weinig landen, vooral als je op landfall van heron crab wil gaan rekenen moet je veel fetchlandjes en überhaupt genoeg landen spelen. Mana Sources zijn wel handig maar helpen hier dus niet bij.
Doe eerst daar maar wat aan en denk even na over wat je er precies mee wil gaan doen, dan horen we het wel weer :P
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

Saint, heb je uberhaupt goed naar zijn deck gekeken? Ik tel 25 land. Daarnaast tel ik ook nog verschillende draw spells.

4 crabs + elder zorgt al dat je millt voor 12, speel er nog je landje voor je beurt na en je millt weer 12, heb je een fetch landje: weer 12. Dan gebruik je alleen nog de meest logische dingen. Stel je nu voor dat je 4 crabs, een elder en 4 dryad arbor zoekt.Dat is precies 60 kaarten millen en daarvoor hoef je alleen een hulk dood te krijgen (ok, en de crabs heel korte tijd in play houden).

Het is overigens inderdaad niet echt een mill deck maar eerder een combo deck waarvan de win toevallig millen is.

Ik zou me als eerste afvragen of de mensen waarmee je speelt het wel kunnen waarderen als je met combo decks aan komt zetten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Oh ja je hebt gelijk ik telde maar 20 landjes (ik had me scrollbar boven de islands staan dus telde er maar 20) en had niet echt gekeken naar de combo, ik had even snel er doorheen geklikt en zag dat er weinig mill in zat behalve de heron crab alleen draw, ik heb verder helemaal niet naar een combo niet gezien had, dus vandaar dat ik daarmee kwam, en dan had ik alsnog gelijk het is een combo deck dan die gebruikt maakt van milling, geen mill deck :P
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

He he, sommige mensen waarderen het inderdaad niet dat ik met een combo deck speel. Net zoals ik een combo deck heb met thopter foundry, sword of the meek, ...
Andere mensen spelen echter op competitief niveau en is het al wat beter om met een combo deck te spelen.
Maar ja... als mensen het echt niet meer zien zitten switch ik wel van deck hoor :P
Ik vind de combo eigenlijk wel leuk... zeker omdat de uitkomst eens millen is 2 in1 ? :D

@ saint, kun je nog eens vb. geven van combo's voor een mill deck?

Als jullie hier tegen zouden spelen, zou het wel eens een uitdaging zijn hé? En... een jund deck kan dit waarschijnljik wel verslaan. Jullie zouden met blauw spelen en alles counteren :p

Maar inhoudelijk wat vinden jullie ervan? Ik deck dat de bedoeling is om met de hulk alle creatures in 't spel te leggen, of niet?
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

tuurlijk is dat de bedoeling. Probleem met aanpassingen aan een zover uitgekristaliseerd deck is dat we wel even wat meer van je moeten weten. Wat is je metagame, wat is je budget, speel je single of multiplayer, etc. Ik zou niet zoeken naar een combo voor een mill deck. Traditionele mills decks zijn control, niet combo en voor combo heb je hiermee al een goede basis.

@Saint: ik denk eigenlijk dat je Chaos wel je verontschuldigingen aan mag bieden. Je kraakt het deck volledig af op basis van op meerdere punten niet goed kijken. Dat je nou gelijk hebt dat het niet een traditioneel mill deck is verandert daar weinig aan.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

Ik vind het deck eigenlijk vrij tof zoals het eruit ziet ^^
Ook al is het combo.
Pi wat bedoel je precies met metagame?
Mijn budget... wel ik heb de indruk (zoals met vele decks)dat de landjes meestal het meeste kosten in een deck.
Zou het deck zodanig kunnen gebruikt worden zodat het gebruikt kan worden voor zowel multiplayer als single? (gwn wat kaartjes wisselen tussen de games dan, als we switchen van single naar multi)
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Wat protean hulk betref ja dat is de bedoeling, als je die quote van mij ook leest kun je, als je tegenstander begint, winnen voor hij wat dan ook kan doen vandaar 0 turn kill en aangezien je casual speelt zou het kunnen, de mensen tegen wie je speelt zullen het minder waarderen :P.

Voorbeelden, ik doe er ook dure voorbeelden tussen maar het werkt wel allemaal.

In elk geval degene die ik eerder al noemde Painter's Servant + Grindstone
Hoe werkt het:
Alles is 1 kleur in de library van je tegenstander, dus ook de landjes, grindstone stopt dus niet en milled zijn deck geheel leeg.

Panoptic Mirror+Time walk+Jace Belerin dit is de dure variant je kunt ook Time Warp gebruiken ipv. Time walk, scheelt je nog al wat in prijs :P.
Wat dit dus doet is je krijgt oneindig veel beurten, lekker jace zijn + abilities blijven spelen en dan het deck millen met zijn finishing move.

Simpele combo nouja je kunt het niet eens een combo noemen, Herdon Crab+Fetchlandjes=2x millen.

Cephalid Broker+Lotus Vale+Telekinetic Bonds
hoe het werkt: met alle 3 de kaarten in het spel, tap de broker, je tegenstander trekt drie kaarten en discard er 2. Telekinetic triggered 2x door de discard dus die gaan op de stack, tap lotus vale voor 3 blauwe mana. Gebruik er 2 om de vale the untappen (dit is je eerste trigger), tap de vale weer voor 3 blauwe mana (heb je er dus 4), nu kun je de broker weer untappen, heb je 2 blauwe mana in je manapool en rinse and repeat :P.

Altar of Dementia + Deathrender + Warren Pilferers + Gravedigger

Hoe het werkt: begin met Altar, deathrender en 1 van de bovenstaande creatres in het spel, we zeggen even dat pilferers in het spel ligt en gravedigger in je hand zit. Sac Pilferer voor altar zodat je wat kaarten milled. Deathrender zijn ability triggered en je mag een creature uit je hand in het spel leggen met Deathrenderer erop, leg dus gravedigger in het spel. Pilferer komt nu weer terug in je hand door gravedigger zijn ability, Sac nu gravedigger aan altar en je milled weer. Nu triggered Deathrender zijn ability dus weer en dus haal je pilferer uit je hand met deathrender er aanvast, dan haal je gravedigger weer terug naar je hand, rince and repeat.

En nog 1tje dan maar

Future Sight + Reclaim + Brain Freeze

Hoe het werkt: Probeer future sight zo snel mogelijk in het spel en reclaim zo snel mogelijk in je graveyard. Zorg ervoor dat je brain freeze en nog een reclaim in je hand hebt. Speel je andere Reclaim om reclaim terug te halen uit je graveyard. Omdat future sight in het spel ligt mag je de reclaim continue spelen om je andere reclaim terug te halen. Doe dit vaak genoeg om een finishing brain freeze te spelen. Je hebt geen eindeloze mana nodig ofzo je hebt hier ongeveer 15 mana voor nodig wat weer simpel te krijgen is met andere mana combo's en dergelijke.

Zo nu heb ik er even genoeg van lol er zijn er nog wel meer maar heb even geen zin meer haha.

@pi, ik kraakte het deck niet af, ik dacht alleen dat er minder landen in zaten en ik zag de combo niet (het is weekend en ik ben brak dus lol), mijn wel gemeende excuses, ook al denk ik dat het een beetje overdreven is..........

@chaos http://en.wikipedia.org/wiki/Metagaming globale uitleg over metagaming, niet specifiek op magic (komt er wel in voor). En hier nog een wat specifiekere link http://card-games.suite101.com/article. ... g_metagame
Heb het niet helemaal gelezen dus weet niet precies of alles er instaat maar hoop dat het wat duidelijkheid geeft :P
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

alleen de stone/servant combo gebruikt net zo veel kaarten om actief te worden. Deze past niet echt binnen zijn deck zonder het heel erg om te gooien. Sowieso zie ik het nut niet zo van meer combo´s in het deck, er zijn genoeg mogelijkheden om deze te zoeken. De flash combo toevoegen is nutteloos omdat je daar te veel extra kaarten voor nodig hebt omdat je flash maar 1x kunt spelen en dus moet zoeken om nuttig te maken.

Waar ik wel nut in zie is een alternatieve kill. Als je 1 rampaging baloths toe voegt kun je in 1x 26 power aan creatures op tafel gooien met de hulk. Mogelijk zijn er andere landfall effecten die nog wat beter zijn die ook een alternatieve kill kunnen vormen. Dit zou waarschijnlijk een sideboard optie zijn tegen iets dat gaea´s blessing of grote legendary eldrazi speelt, maar mogelijk dat er genoeg decks zijn waar het relevant is om het een maindeck optie te maken.

Ook neemt 1x baloths minder ruimte in dan 4x crab, het deck zou zelfs beter kunnen worden met alleen een baloths kill, al is een belangrijke eigenschap van de crabs waarschijnlijk de "instant" kill. Terwijl bij de baloth de tegenstander nog de mogelijkheid krijgt om sorceries te spelen.

In het kort is je metagame de decks die je tegenover je kunt verwachten en de waarschijnlijkheid daar van. Als je veel control decks ziet dan zou je een heel ander deck willen maken dan wanneer je veel weenie decks tegen komt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Het ging mij ook niet over dit deck in het speciaal, hij vroeg om meer mill combo's, vandaar dat er even een paar opnoemde (ik ga niet voor niets zoveel werk op me hals halen lol, de meeste combo's passen niet eens in zijn deck).
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik zou in ieder geval geen combo in multiplayer spelen willen en al helemaal geen die maar een gelimiteerde hoeveelheid kan millen zoals deze. Dit is echt puur alleen in 1 op 1 handig.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

ok thnx pi
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Plaats reactie