Weer beginnen?

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

NTR
Advanced
Berichten: 31
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 12:27 am

Weer beginnen?

Bericht door NTR »

Hallo,

ik heb een jaar of negen niet meer gespeeld, Invasion was het laatste dat ik heb gezien/gespeeld.
Afgelopen zaterdag toevallig mijn kaarten weer eens gevonden en samen met een vriend oude decks gespeeld. Na een paar uur zijn we naar de lokale MTG shop gegaan en daar was de prerelease van Rise of the Eldrazi aan de gang. Over toeval gesproken!

We hebben daar twee duel decks gekocht: Phyrexia vs Coalition en Garruk vs. Liliana. Toen we rond 4:30 (:P) stopten met spelen waren we allebei weer verslaafd.
We hebben wel allebei met de laptop op schoot de regels er bij moeten nemen...

Nu wil ik eigk weer met MTG beginnen maar ik wil niet weer een fortuin in waardeloze boosters uitgeven, ik zou liever een decklist willen hebben waarmee ik aardig uit de voeten kan.
Ik heb eens rondgekeken en Legacy lijkt me een leuk format om mee te spelen. En aangezien ik toch nog wat oude kaarten heb kan ik die mss gebruiken voor een leuk deck.

Nu is mijn vraag wat is een leuk legacy deck om te spelen, dat geen fortuin kost? Ik hoef er ook geen toernooien mee te winnen als ik maar eens kan winnen.
Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je zou eens hier kunnen kijken:
http://www.mtgthesource.com/forums/foru ... Beat-Forum

Of hier:
http://www.mtgthesource.com/forums/foru ... ecks-Forum

Om in te schatten wat voor je betaalbaar is moeten we toch echt iets meer een idee hebben van je budget. Legacy is niet goedkoop, elk multicolor deck wordt beter als je duals speelt en de goedkoopste daarvan beginnen op 20 p/s (terwijl de duurdere kleuren combinaties niet onder de 40 p/s te vinden zijn). Veel decks spelen tarmagoyf, een kaart die op zo´n 40 p/s begint, zelfs als groen verder niet gespeeld wordt in het deck. Alles wat enigsins op control lijkt en blauw gebruikt, speelt force of will, een kaart die je niet onder 20 p/s vindt (voor een uncommon!). Specifieke decks hebben soms nog duurdere kaarten nodig.

Mijn punt is dat veel staples van het formaat duur zijn voor de begrippen van de meeste mensen. Gelukkig zijn er ook budget decks, maar realiseer je de beperkingen. Kans is aanwezig dat hele deck types buiten je budget vallen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
NTR
Advanced
Berichten: 31
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 12:27 am

Bericht door NTR »

Met een budget van € 100 kom ik er dan denk ik niet.

Is T2 dan een goedkopere keuze? Kan ik daar wel goedkoop(/goedkoper) een deck samenstellen/kopen?

iig al bedankt voor de input
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Zolang je geen toernooien hoeft te winnen kan het allemaal wel goedkoper hoor. Zolang iedereen in je speelgroep die instelling heeft, blijven je potjes leuk en wint iedereen wel eens.

Ga anders gewoon eens een paar keer met je duel decks spelen tegen anderen. Dan weet je wat er allemaal in de omloop is in je speelgroep. Als je een bak oude kaarten hebt kom je vanzelf wel leuke dingen tegen om toe te voegen :wink:
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

T2 Spelen kan ook extreem duur zijn, het ligt er maar aan wat je er mee wilt, neem bijvoorbeeld Baneslayer Angel of Jace, the Mind Sculptor daar moet je toch echt enkele tientjes voor neer tellen.

Als je toernooien wilt gaan spelen hangt er een prijskaartje aan, als je gewoon voor de fun wilt gaan spelen kun je het altijd nog goedkoper gaan doen en er met je speelgroep een prijs limiet aan stellen bijvoorbeeld (of zegmaar Peasant decks gaan spelen). Daar in tegen als je legacy gaat spelen kun je wel weer goedkoper een leuk deck samen stellen (ook met kaarten die je al had bijv.) want de prijzen uit bijvoorbeeld Nemesis of Tempest zijn drastisch gedaald (op uitzonderingen na natuurlijk).
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik denk dat in de meeste formaten decks waar je voor 100 euro een redelijke kans maakt redelijk zeldzaam zijn. Dit hangt niet heel sterk met het formaat samen, type 2 decks gaan hier net zo goed overheen. Goeie landjes zijn in elk formaat vaak al minstens 4-5 p/s tot 9-10 p/s en meestal heb je er wel 4-8-meer nodig en dan heb je alleen nog een begin van de mana base. Stel dat je er nog een paar degelijke rares bij nodig hebt en dan gaat het hard.

Rond invasion block had je voor 100 euro, 220 gulden, een heel eind gekomen, zowel in legacy als type 2. Helaas zijn prijzen flink gestegen sinds die tijd.

Ik ga nu wel uit van tournooi kwaliteit. Gewoon voor de lol spelen kun je met elk budget en 100 euro is dan al meer dan de meeste uit geven. De echt goede kaarten hebben nu vooral extreme prijzen, terwijl minder goeie kaarten een veel betere prijs hebben. Kijk bv eens na wat een urza's rage nu doet, als je een beetje bekend was met prijzen van kaarten rond invasion block zul je verbaasd zijn.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Die dure landjes zijn ideaal om je deck naar het volgende niveau te brengen maar een deck zonder die landjes is vaak de helft van de prijs en werkt nog steeds redelijk.

Als je weer wilt beginnen met een redelijk budget zou je naar de Building on a Budget reeks van magic zelf kunnen kijken. Wekelijks geven ze een decklist waarmee je aardig uit de voeten moet kunnen. :)
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Competitief spelen is duur. T2 kost al snel meer dan 250 euro voor een deck waarmee je echt een kans maakt. Dit wordt alleen maar meer indien het formaat "ouder" wordt. Maar: een juiste investering is terug te verdienen. Sommige kaarten blijven namelijk waardevol en door een latere verkoop kun je in ieder geval je verlies beperken. Hierbij geldt meestal dat oudere formaten gunstiger zijn omdat de kaarten daar iets meer waardevast zijn.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Bericht door Maccius »

Zelf speel ik met landjes zoals Boros Garrison

Die heb je in elke kleurcombinatie en zijn er goedkoop. Ze zijn misschien wel op een paar punten slechter dan dubbellandjes, maar beter als standaardlandjes.

Weet iemand trouwens waarom deze zo goedkoop zijn? Want ze zijn echt best sterk.
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Ze zijn goedkoper omdat je er snelheid mee verliest.
Hij komt altijd tapped in het spel en je moet een landje terugnemen.

Daarna is het misschien wel redelijk rap, maar als iemand land removal speelt dan is het al helemaal een terugval :P

Verder zijn ze gewoon Common, dus er zijn er aardig wat van in de omloop.
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Maccius schreef:Zelf speel ik met landjes zoals Boros Garrison

(...) maar beter als standaardlandjes.

(...)
Wat Elvish ook al aangeeft: Een basic landje komt niet getapped in het spel.

En wat doe je als je 2 Boros Garrison's in je openingshand hebt of iets in die trant?
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

altx schreef:En wat doe je als je 2 Boros Garrison's in je openingshand hebt of iets in die trant?
Hangt ervan af: basic land erbij, houden die hap. Anders: mulligan?
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Dat bedoel ik.

Of je moet een of meer mulligans nemen of je zet jezelf op een beurt achterstand omdat dat landje getapped in het spel komt.

Ik speel aan de ene kant alleen maar casual (vaak single-player met een vriend van me), maar we proberen wel elkaar het vuur na aan de schenen te leggen. En ik heb toch echt wel wat fetch en/of duals nodig, wil ik het redden tegen hem.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Fetch en duals zijn gelukkig redelijk goede investeringen. Ze worden zelden minder waard.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

altx schreef:Of je moet een of meer mulligans nemen of je zet jezelf op een beurt achterstand omdat dat landje getapped in het spel komt.
Dat kan dus al niet eens, je moet ook een land terughalen. Kortom je legt hem tapped in het spel en je moet hem weer terug naar je hand halen omdat je verder geen landjes hebt liggen. :wink:
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Plaats reactie