Een potje Magic

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Een potje Magic

Bericht door MAGICN00B »

Ik post hier een potje Magic zoals ik op dit moment denk dat het gespeeld wordt. Opmerkingen en verbeteringen zijn altijd welkom. :D

Mijn zwart/rood deck vs. zwart/rood van broer. Beide eergisteren begonnen, haha. Beide decks met een paar Islands.

--

Ik raap 7 kaarten: Island, Igneous Pouncer, Mountain x2, Lava Axe, Swamp en Terror.
Tegenstander: Viashino Spearhunter, Warpath Ghoul, Dregscape zombie, crumbling Necropolis, Jackal Familiar, Stone Giant en Viashino Skeleton.

Ik leg Mountain op tafel.
Tegenstander doet z'n hand weg en pakt 6 kaarten. Hoe heet dit ook alweer? Mulligan ofzoiets dacht ik?
Hij raapt: Crumbling Necropolis, Jackal Familair, Vithian Stinger, Leonin Scimitar, Absorb Vis en Grixis Slavedriver.

Hij legt Crumbling Necropolis op tafel en tapt 'm.
Ik raap een kaart: Swamp, en leg nog een mountain op tafel. (als je zoals in dit geval meerdere mountains op tafel hebt liggen, moet je ze toch zo half op elkaar leggen, toch?)

Hij raapt: Mountain en legt 'm op tafel.

Ik raap: Mountain, en leg 'm op tafel.
Hij raapt: Swamp en legt 'm op tafel en roept Vithian Stinger in.

Ik raap: Fire-Field Ogre en leg een swamp op tafel.
Hij: raapt Blood Cultist, tapt Vithian Stinger.
Ik heb nu dus 19 life.

Ik: raap Vein Drinker (foil) en leg een swamp neer.
Hij: untapt Vithian Stinger en raapt Fleshbag Marauder

Ik raap: Manabarbs :), leg een Island op tafel en roep Igneous Pouncer in, en val meteen aan. (hij heeft haste)
15-19

Hij raapt: Crumbling Necropolis en legt 'm getapt op tafel.
Hij roept Leonin Scimitar in en legt deze onder Vithian Stinger. Deze kaart heeft nu: 1/2.

Ik raap: swamp en leg 'm op tafel. Val nogmaals aan met Igneous Pouncer.
10-19

Hij raapt: Mountain Foil, en legt 'm op tafel. Hij offert Vithian Stinger en Leonin Scimitar (die als equipment erbij zit) op (mag dit wel zomaar?) en roept Fleshbag Marauder in. Ik offer helaas Igneous Pouncer op en hij Fleshbag Marauder. Hij legt nu Blood Cultist op tafel en tapt 'm.
10-18
Ik raap: Deathbringer Thoctar foil, en roep Vein Drinker in. (Lijkt me goed i.v.m. flying)
Hij: untapt Blood Cultist en raapt Terror.
Ik raap: Swamp en leg deze op tafel, roep mijn Terror in waarmee ik zijn Blood Cultist vernietig, en val aan met Vein Drinker.
6-18

Hij raapt: Dread Warlock en roept deze in samen met Jackal Familiar.
Ik untap Vein Drinker en raap Swamp, en leg deze op. Val nogmaals aan. Ditmaal op Jackal Familiar. (+1/+1 voor Vein Drinker)
Hij raapt: dregscape zombie en legt deze op.

Ik untap Vein Drinker, raap Swamp, leg deze op en roep Manabarbs in. Val nogmaals aan met Vein drinker op Dread Warlock. (+1/+1 voor V.D.)
Hij raapt: Shock, en roept deze in. Hij verliest echter een punt dankzij Manabarbs.
5-16

Ik untap Vein Drinker, raap Mind Rot, val nogmaals aan met V.D. op Dregscape Zombie en geef m'n beurt op. (+1/+1 voor V.D.)
Hij raapt Goblin Piker en legt deze op tafel.
3-16
Ik raap swamp, leg deze op en val aan met V.D.
Hij raapt swamp en legt deze op. Hij had nu Grixis Slavedriver kunnen inroepen, maar dan was hij dood i.v.m. Manabarbs.

Ik untap V.D., raap Swamp, leg deze toch nog op, en val aan met V.D. (7/7)
0-16 voor mij.
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

een tip: zet de kaartnamen tussen en , of ga hier heen om het automatisch te laten doen:
http://manabase.com/autocard.php

Zijn er momenten in het potje waar je twijfelt wat te doen?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Bericht door MAGICN00B »

Op zich zijn er niet echt momenten waar IK twijfel wat ik moet doen. Ik twijfel meer aan de beslissingen van tegenstander.

Denk dat ik best aardige beslissingen heb gemaakt. (qua flying enzo)

Maar zouden jullie even kunnen kijken, commentaar geven en zonodig tips geven o.i.d.?
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Een paar puntjes:

-Terror werkt niet tegen Blood Cultist
-Je mag als aanavaller niet bepalen welk creature blokt
-Waarom werd je Igneous Pouncer niet tegengehouden door Blood Cultist?
- Je mag niet opofferen zonder een goede reden
- Heb je eerst toevallig Yu-Gi-Oh gespeeld?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Fewtger schreef:Een paar puntjes:

-Terror werkt niet tegen Blood Cultist
-Je mag als aanavaller niet bepalen welk creature blokt
-Waarom werd je Igneous Pouncer niet tegengehouden door Blood Cultist?
- Je mag niet opofferen zonder een goede reden
- Heb je eerst toevallig Yu-Gi-Oh gespeeld?
Om nog wat extra uitleg te geven:

- Blood Cultist is zwart/rood. Als 1 van de kleuren zwart is, telt een creature als zwart. Maar Terror kan helaas alleen niet-zwarte (nonblack) creatures doden.

- Als aanvaller kies je welke creatures hem (als speler) aanvallen. Als verdediger kiest hij met welke creatures hij blockt. Hij kan dan per aanvallend creature 1 of meer blockende creatures aanwijzen.



Dit kan overigens niet: "Hij legt nu Blood Cultist op tafel en tapt 'm."

Want Blood Cultist heeft geen haste.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

altx schreef:- Als aanvaller kies je welke creatures hem (als speler) aanvallen. Als verdediger kiest hij met welke creatures hij blockt. Hij kan dan per aanvallend creature 1 of meer blockende creatures aanwijzen.
En dat is het grote verschil tussen magic en yugioh (volgens mij), zo kun je meer strategisch spelen door af en toe een aanval door te laten gaan en heb je kaarten als terror etc. echt nodig om irritante creatures te mollen
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Bericht door MAGICN00B »

Fewtger schreef: -Je mag als aanavaller niet bepalen welk creature blokt

-Waarom werd je Igneous Pouncer niet tegengehouden door Blood Cultist?

- Je mag niet opofferen zonder een goede reden

- Heb je eerst toevallig Yu-Gi-Oh gespeeld?
-Dus de aanvaller valt rechstreeks de speler aan, maar alleen de tegenstander mag bepalen welk(e) creature(s) zeg maar in de weg staan en dus verdedigen? Maar dan kunnen bijvoorbeeld twee creatures met een hogere toughness dan power van de aanvaller dus het aanvallende creature vernietigen? En dit is dus het grote verschil met yu-gi-oh?

-Tsja, geen idee. Beginnersfout? Zo vergat ik steeds m'n creature te tappen als ik aanviel... Gaat wel over
:wink:

-Wat zou een goede reden kunnen zijn?

-Ja, heb tijdens de rage yu-gi-oh gespeeld.
altx schreef:- Blood Cultist is zwart/rood. Als 1 van de kleuren zwart is, telt een creature als zwart. Maar Terror kan helaas alleen niet-zwarte (nonblack) creatures doden.

Dit kan overigens niet: "Hij legt nu Blood Cultist op tafel en tapt 'm."
-Maar geldt dit alleen voor zwart?

-Oké, dus je kan dus niet tappen noch aanvallen in de eerste beurt als een creature geen haste heeft?


Ben toch blij dat ik het maar effe gepost heb :oops:
Bedankt voor jullie commentaar! :D
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

- De aanvaller zegt gewoon "Ik val aan met mijn Igneous Pouncer. De verdediger zegt ofwel "Ik neem de 5 schade" of "Ik blok met één of meerdere creatures" Bij Yu-Gi-Oh bepaalt de aanvaller welk creature het aanvalt (maar ook de power/thoughness werking is daar anders)

- Ook leuk; je kan de Blood Cultist tappen nadat Igneous Pouncer aanvalt, maar vóór hij schade doet.

- Een goede reden om op te offeren is Bone Splinters of Magus of the Abyss. In ieder geval moet duidelijk op de kaart staan "Sacrifice".

- Voor Terror geldt dat het creature niet-zwart moet zijn. Dus kan hem niet gebruiken tegen Blood Cultist. Soul Reap zou wel werken, aangezien die zich richt op niet-groene creatures (en de cultist is niet-groen).

- Klopt, om aan te vallen, tap je je creature (tenzij er nadrukkelijk staat dat het niet zo is). Aangezien je een creature zonder haste niet meteen mag tappen, kan hij ook niet aanvallen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

MAGICN00B schreef:-Dus de aanvaller valt rechstreeks de speler aan, maar alleen de tegenstander mag bepalen welk(e) creature(s) zeg maar in de weg staan en dus verdedigen? Maar dan kunnen bijvoorbeeld twee creatures met een hogere toughness dan power van de aanvaller dus het aanvallende creature vernietigen? En dit is dus het grote verschil met yu-gi-oh?
De toughness van de verdediger(s) bepaald niet hoeveel damage de aanvaller krijgt, dit wordt bepaald door de power van de verdediger(s). Ik heb geen idee of dit verschilt met yu-gi-oh, maar ik krijg het vermoeden van wel.
MAGICN00B schreef:-Maar geldt dit alleen voor zwart?
Het is mogelijk om zoiets bij elke kleur te vinden, zie bijvoorbeeld saltblast. Je ziet het wel buiten verhouding vaak bij zwart. In alle gevallen geldt, lees de kaart.
MAGICN00B schreef:-Oké, dus je kan dus niet tappen noch aanvallen in de eerste beurt als een creature geen haste heeft?
Correct, maar niet helemaal volledig. Dit mag niet voor een ability die een tap teken heeft en die op het creature zelf zit. Ter illustratie, tradewind rider kan zelf niet tappen voor zijn eigen ability, de beurt dat hij in het spel komt, maar, speel je in je beurt er na er 2 creatures naast dan kunnen die wel gebruikt worden om te voldoen aan de eis om 2 creatures te tappen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Bericht door MAGICN00B »

altx schreef: Als 1 van de kleuren zwart is, telt een creature als zwart.
Dit wist ik nog niet. Blijkbaar toch wel heel belangrijk.
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Bericht door BanzaiCopter »

Een hele grote hint.. Zeg ten ALLE TIJDEN.. Eerst "Ik wil graag aanvallen, wat doe je hierop?" :) Er zijn een aantal naai abilities die je als blockers declaren nog mag gebruiken als reactie. Voornamelijk tap abilities :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Op zich zouden ze best ja kunnen antwoorden op je vraag en dan nog steeds van alles kunnen doen voor en na het declaren van blockers. Wat wil je precies bereiken met ze dat vragen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Bericht door BanzaiCopter »

Als iemand blockers declared, of attack declared. Mogen ze toch niet getapt worden om ze alsnog door te krijgen of wel? Vandaar dat ik die vraga altijd stel. Zodra ze "nee" zeggen en de attackers declared is, gelden die abilities niet meer, of heb ik het hier mis? :) (alweer :()
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als een attack of block is gedeclared dan staat hij vast, tappen of untappen heeft dan geen enkel effect. Maareh, op je vraag is "nee" geen mogelijk antwoord: "wat doe je? -> nee" is niet goed Nederlands. Ik begrijp nog steeds niet helemaal goed wat je probeert te bereiken met je vraag, misschien helpt het als je aangeeft in welke step je de vraag stelt.

Mijn gok is de "beginning of combat" step? Ik zou dan vragen "mag ik attackers declaren?", zeggen ze "ja" dan ga je naar de volgende step en dan mag je dat meteen gaan doen. Dan vragen zij "mag ik blockers declaren?", zeg je "ja" dan mogen zij blockers declaren. In beide gevallen, wordt er "nee" gezegd dan is er dan een mogelijkheid voor het spelen van spells en abilities. Voor mij klinkt "wat doe je hierop?" als proberen extra informatie te krijgen die ze nog niet hoeven geven, maar ik weet niet zeker of ik je goed begrijp.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie