Vragen tijdens potje MTG

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Vragen tijdens potje MTG

Bericht door MAGICN00B »

Ik speelde zojuist nog een potje MTG, en de volgende vragen kwamen bij me op:

-Als een creature flying heeft, kan mijn creature met deathtouch deze dan wel of niet aanvallen? Twijfelde ik over.

-Wat houdt first strike nou precies in? Ik snap het niet helemaal

-Kan je meerdere equipment op één creature "equippen"?

-Het effect van Vithian Stinger is dat target of creature 1 punt verliest. Als je hem hebt gebruikt en weer tapt, geldt dit effect dan ook de tweede keer?

-Als ik Fleshbag Marauder inroep, en ik heb geen creature in m'n hand, moet ik dan een creature van het battlefield opofferen?

-Als tegenstander een creature met flying heeft liggen, en ik wil aanvallen, gaat dit dan rechtstreeks naar de levenspunten? Want ik kan het creature niet aanvallen. (als je aanneemt dat mijn creature geen flying heeft)

-Ohja, mag je eerst untappen en dan meteen weer aanvallen in DEZELFDE beurt?

Thanks :D
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Re: Vragen tijdens potje MTG

Bericht door Elvish Preshley »

MAGICN00B schreef:-Als een creature flying heeft, kan mijn creature met deathtouch deze dan wel of niet aanvallen? Twijfelde ik over.
Creatures met flying kunnen alleen worden geblocked door andere creatures met flying of creatures met Reach. (je zegt kunnen mijn creatures deze aanvallen. ik neem aan dat je begrijpt dat je bij magic nooit direct creatures aan kunt vallen maar dat je ze wel kunt blocken? Je zegt dat je een speler wilt aanvallen, dus niet direct welke creatures.)
MAGICN00B schreef:-Wat houdt first strike nou precies in? Ik snap het niet helemaal
Zie het zo, er zijn twee momenten waarop er combat damage gedaan kan worden in de attack phase. De first strike damage en de normale damage. First strike is eerder en creatures zonder first strike zijn dan soms al dood. verder heb je ook double strike, die doen damage tijdens beide periodes.
MAGICN00B schreef:-Kan je meerdere equipment op één creature "equippen"?
Yup, tenzij een van die equipments shroud geeft ofzo.
MAGICN00B schreef:-Het effect van Vithian Stinger is dat target of creature 1 punt verliest. Als je hem hebt gebruikt en weer tapt, geldt dit effect dan ook de tweede keer?
Er staat dat je hem moet tappen om 1 schade te kunnen doen. Als je hem op de een of andere manier untapped dan mag je het nog een keertje doen.
MAGICN00B schreef:-Als ik Fleshbag Marauder inroep, en ik heb geen creature in m'n hand, moet ik dan een creature van het battlefield opofferen?
Er staat sacrifice en niet discard. Elke speler moet dus een creature van de battlefield naar zijn graveyard brengen. Hier heeft je hand niks mee te maken.
MAGICN00B schreef:-Als tegenstander een creature met flying heeft liggen, en ik wil aanvallen, gaat dit dan rechtstreeks naar de levenspunten? Want ik kan het creature niet aanvallen. (als je aanneemt dat mijn creature geen flying heeft)
Creatures met flying kunnen ook creatures zonder flying blocken. Zie het als een vogel, die kan ook gewoon landen om een wormpje te pakken.
MAGICN00B schreef:-Ohja, mag je eerst untappen en dan meteen weer aanvallen in DEZELFDE beurt?
Aan het begin van je beurt untap je eerst alles. die dingen die je toen untapte mag je (mogelijke uitzonderingen daargelaten) gewoon weer gebruiken in diezelfde beurt.
MAGICN00B schreef:Thanks :D
Geen probleem :P
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vragen tijdens potje MTG

Bericht door pi »

Elvish Preshley schreef:
MAGICN00B schreef:-Wat houdt first strike nou precies in? Ik snap het niet helemaal
Zie het zo, er zijn twee momenten waarop er combat damage gedaan kan worden in de attack phase. De first strike damage en de normale damage. First strike is eerder en creatures zonder first strike zijn dan soms al dood. verder heb je ook double strike, die doen damage tijdens beide periodes.
Vertaal het gewoon letterlijk, hij "slaat eerst".
Elvish Preshley schreef:
MAGICN00B schreef:-Kan je meerdere equipment op één creature "equippen"?
Yup, tenzij een van die equipments shroud geeft ofzo.

Eigenlijk maakt bij shroud alleen de volgorde uit, als je als laatste het equipement met shroud er op legt dan gaat het altijd goed. Verder heb je gelijk, in magic kan een creature zoveel equipment dragen als je maar wilt, jup, je plant kan meerdere zwaarden, schilden en andere stoere dingen tegelijk dragen en gebruiken. Best een stoere plant.
Elvish Preshley schreef:
MAGICN00B schreef:-Als tegenstander een creature met flying heeft liggen, en ik wil aanvallen, gaat dit dan rechtstreeks naar de levenspunten? Want ik kan het creature niet aanvallen. (als je aanneemt dat mijn creature geen flying heeft)
Creatures met flying kunnen ook creatures zonder flying blocken. Zie het als een vogel, die kan ook gewoon landen om een wormpje te pakken.

Nog even een herhaling, creatures val je niet aan, creatures zijn die stomme dingen die in de weg gaan staan als je een tegenstander aanvalt.
Elvish Preshley schreef:
MAGICN00B schreef:-Ohja, mag je eerst untappen en dan meteen weer aanvallen in DEZELFDE beurt?
Aan het begin van je beurt untap je eerst alles. die dingen die je toen untapte mag je (mogelijke uitzonderingen daargelaten) gewoon weer gebruiken in diezelfde beurt.

Met een kaart als relentless assault kun je 2x aanvallen in een beurt, maar normaal is dit niet het geval (hetgeen volgt uit de volgorde van steps en phases, er zit maar 1 moment in waarin je attackers declaren kan.)
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Re: Vragen tijdens potje MTG

Bericht door BanzaiCopter »

MAGICN00B schreef:-Ohja, mag je eerst untappen en dan meteen weer aanvallen in DEZELFDE beurt?

Thanks :D
Hier is een lijstje:
(begin fase)
1. Untap step, hier untap je gewoon alles
2. Upkeep step, hier triggeren eventuele abilities zoals "at the beginning of your upkeep... Do the hokey pokey dance" of iets dergelijke
3. Draw step, hier raap je je kaart.

(First main phase)
1. Hier flikker je al je kaarten neer, creatures, enchantments etc..

(Combat Main Phase)
1. Hier horen weer subgroepen bij. Ik weet ze niet precies maar hier is hoe wij t gewoon doen.
- Attackers declaren
- Blockers declaren
- First strike / ability damage (1e hit double strike)
- Normal damage (2e hit double strike)
- Combat damage (schade naar player)
(speciale regel wat boven niet genoemd was staat achter first strike / normal damage)

Stel ik val aan met een 3/3 double strike, de verdediger blokt met een 4/4 normaal.. De 1e double strike damage slaat die op de 4/4, de 2e double slaan ze tegelijk, dus.. allebei creatures dood :)

Second Main Phase
- Dit is de main phase NA de combat step. Sommige kaarten kun je gebruiken van "Untap all creatures, you may attack a second time). Is leuk met abilities dat wanneer je damage doet je zoveel creatures in t spel mag leggen :p

End step
- Hier kunnen een aantal abilities triggeren zoals "At the end of your turn, sacrifice dit, dat je krijgt zoveel schade". Die ik overigens niet vaak speel :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je overzicht van de steps en phases mist essentiele onderdelen. Ook is het in 80-90% van de gevallen beter om je kaarten in de 2nd main phase te spelen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Randy
Master
Berichten: 106
Lid geworden op: ma mar 22, 2010 4:11 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Randy »

Das waar PI,
bv voor als je met een bloodghast aanvalt en ze destroyen hem, dan kan je hem in je 2end mainphase terughalen door een landje te spelen :D
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Bericht door BanzaiCopter »

Silverano schreef:Das waar PI,
bv voor als je met een bloodghast aanvalt en ze destroyen hem, dan kan je hem in je 2end mainphase terughalen door een landje te spelen :D
T_T .. No more vampires! :<

Ja.. klopt eigenlijk. Ik heb zelf nooit erg veel met second main phases gespeeld. Ik geef het wel als hint aan die andere gast lol

Btw.. Die bloodghast is zeer zwaar overpowered :/
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Sowieso is het tactisch vaak veel handiger.

In combat heb je wellicht je mana nodig voor instants en abilities. Na combat kun je dan mana dat overblijft, gebruiken om creatures in te spelen.

Heb je nooit van die situaties dat je bij jezelf denkt van "had ik nu maar mana bewaard om die en die spell of ability te spelen..."?

En daarnaast, als je landjes getapt liggen, weet je tegenstander dat hij niet zo veel van je te duchten heeft...
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Randy
Master
Berichten: 106
Lid geworden op: ma mar 22, 2010 4:11 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Randy »

BanzaiCopter schreef:
Silverano schreef:Das waar PI,
bv voor als je met een bloodghast aanvalt en ze destroyen hem, dan kan je hem in je 2end mainphase terughalen door een landje te spelen :D
T_T .. No more vampires! :<

Ja.. klopt eigenlijk. Ik heb zelf nooit erg veel met second main phases gespeeld. Ik geef het wel als hint aan die andere gast lol

Btw.. Die bloodghast is zeer zwaar overpowered :/
dacht eerst ook dat bloodghast overpowered was, maar dat is hij echt niet. :( Hij kan niet blocken!!!
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

Silverano schreef:
BanzaiCopter schreef:
Silverano schreef:Das waar PI,
bv voor als je met een bloodghast aanvalt en ze destroyen hem, dan kan je hem in je 2end mainphase terughalen door een landje te spelen :D
T_T .. No more vampires! :<

Ja.. klopt eigenlijk. Ik heb zelf nooit erg veel met second main phases gespeeld. Ik geef het wel als hint aan die andere gast lol

Btw.. Die bloodghast is zeer zwaar overpowered :/


dacht eerst ook dat bloodghast overpowered was, maar dat is hij echt niet. :( Hij kan niet blocken!!!
maar hij is wel zeer sterk als finisher voor een tegenstander
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

knackroeselare schreef: maar hij is wel zeer sterk als finisher voor een tegenstander
wat nou als de tegenstander een creature met 3 of meer toughness heeft liggen?
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de kaart is goed, maar nou ook weer niet zo verschrikkelijk spectaculair dat je hem zwaar overpowered hoort te noemen. Daarvoor moet je in de buurt van kaarten als tarmogoyf kijken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

klopt, max 8/9 voor 2 converted mana
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
MAGICN00B
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 11, 2010 11:29 pm

Bericht door MAGICN00B »

Ik zou 'm wel willen :D
Favoriete kaart ATM: Elvish Impersonator.
Plaats reactie