4 vragen over drie kaarten.

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
jorg
Adept

4 vragen over drie kaarten.

Bericht door jorg »

1: Ray of command: "untap target creature an opponent controls and gain control of i until end of turn."

Vraag 1: kun je ook een niet "ge-tapt" creature hiermee "targetten"?

2 Astrolabe: "sacrifice Astrolabe to add two mana of any color to your mana pool."

Vraag 2: Kun je twee verschillende mana op deze manier verkrijgen? Bijvoorbeeld 1 rood en 1 groen of moet het echt van 1 keur zijn? Otewel is het 2x1 mana of any color of 1x2 mana of any color?

??: tap: "Target land becomes a basic land type of your choice until end of turn."

Mijn tegenstander heeft deze kaart liggen op tafel en kan deze gebruiken. Ik heb twee blauwe landjes en drie andere en wil mijn control magic (2 x Blue + 2 colorless) spelen.
Vraag 3: Kan hij dit verhinderen door nadat ik mijn "control magic" speel, mijn island te veranderen in een swamp? Laatste gebeurd, als eerste gedaan. Is mijn control magic dan ge-"countered? Lijkt me sterk.
Vraag 4: Kan hij op een moment in mijn beurt van dit "island" een "swamp"maken, zodat ik deze niet meer als eiland kan gebruiken?
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Fewtger
Adept

Bericht door Fewtger »

1. Yup, dat is geen probleem. Hetzelfde geldt voor kaarten als Act of Treason, Mark of Mutiny enz.

2. Er staat eigenlijk "to add two mana of any ONE color", dus sorry, je zal dan Manamorphose oid moeten spelen

3. Zijn plan zal niet werken om 2 redenen:
- Je hebt al betaald, en je spell ligt op de stack. Dit kan enkel nog tegengehouden worden door counters (oa Counterspell)

- als je in je eigen main phase zit, en hij probeert je land te veranderen (vóórdat jij je spell cast), kan je hem in respons gewoon zelf tappen voor blauwe mana. Hierop kan hij niet reageren (dus je krijgt sowieso je blauwe mana, en op het tappen van landjes kan niet gereageerd worden).

4. Ja, als hij deze ability gebruikt in jouw upkeep. Als hij dit dan doet, kunnen er twee dingen gebeuren:
- jij doet niets, en het wordt een swamp (die zwarte mana produceert)

- jij tapt in respons je landje voor blauwe mana. Maar omdat er sprake is van een fase-verandering (namelijk, van upkeep naar draw naar main fase) raak je al je mana in je pool kwijt.
Control Magic is een enchantment, en kan je dus enkel in je main-fase spelen. Echter, dan ben je je blauwe mana reeds kwijt.

Ik hoop dat dit helpt, en welke kaart is dat die je tegenspeler gebruikt?
jorg
Adept

enchantment of instant

Bericht door jorg »

Oke.thnx.

De kaart was iets anders:
orchisch farmers: tap, target land becomes a swamp until end of turn. (Ik stelde de vraag uit mijn hoofd).

Hoe gaat deze kaart als je in iemands upkeep geen enchantment, maar een instant wil spelen als reactie op het veranderen van je landje. Dus nog vóór je main-phase.
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de instant kun je gewoon spelen dan. Het relevante punt in de discussie is dat een landje tappen altijd je de mana geeft, wanneer je het ook doet er kan namelijk niet op gereageerd worden. Hij wil je landje een swamp maken, ok, in response, tap hem voor U. Jij wilt er U uit halen en tapt hem, hij kan niet reageren dus jij krijgt U. Alleen als je zijn effect dat het landje in een swamp verandert laat resolven zal het landje daarna alleen nog maar B leveren, dus als je U wilt hebben moet je het landje tappen voor dit effect resolved.

Overigens kleine toevoeging op het antwoord op vraag 3, het is niet afhankelijk van in welke phase je zit, alleen je eigen main phase is de enige phase waarin je enchantments kunt spelen. Dat deel van Fewter zijn antwoord is dus specifiek voor deze situatie en niet algemeen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
jorg
Adept

Bericht door jorg »

thx
jorg
Adept

Bericht door jorg »

Dus hij kan er geen swamp van maken, nádat ik een instant speel (en dus mijn spel counteren/dwingen andere bronnen te gebruiken voor blauwe mana), begrijp ik het dan goed?
Fewtger
Adept

Bericht door Fewtger »

Als jij je spel gespeeld hebt, ligt het effect op de stack (en gaat sowieso af). Hij kan van je Island een swamp maken, maar dat gaat niet helpen;

- je hebt je land al getapt voor mana, (bij wijze van spreken; er zit geen mana meer in), dus het naar een swamp veranderen, helpt niets.
- je spell is al gespeeld, en betaald is betaald. Ga maar na; als jij 10 euro betaalt hebt voor een magic-kaart, kan je vriend je tientje niet opeens wisselen voor een vijfje.
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Hij kan er wel een swamp van maken, maar het maakt niet meer uit voor de kaart die je op dat moment speelt. Deze zit al op de stack en is al betaald. Dat je Island daarnaa en swamp is, is niet meer relevant.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Plaats reactie