Goedkoop Artifact deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Goedkoop Artifact deck

Bericht door George »

Hallo iedereen,
ik speel al een maand of 2 Magic en ik koop af en toe boosters natuurlijk. Uit zo'n booster heb ik afgelopen week 2 artifact creatures gehaald die me enorm interesseerden: Ornithopter en Memnite. Ik vond ze zo leuk omdat ik graag met weenies speel en deze 2 creatures kosten 0 mana. Dus ik besloot er iets mee te doen. Ik heb wat opzoekwerk gedaan en alle kaartjes die ik kon gebruiken op geschreven.. maar ik heb er veel te veel en ik weet niet welke ik eruit moet doen. Kunnen jullie wat advies geven? Ik zou een deck willen maken met zo weinig mogelijk landjes en zo veel mogelijk kaarten die 0 mana kosten.

Alvast bedankt.

Creatures

4 Ornithopter
4 Shield Sphere
4 Crimson Kobolds
4 Kobolds of Kher Keep
4 Crookshank Kobolds
4 Phyrexian Walker
4 Memnite
4 Court Homunculus
4 Arcbound Worker
4 Nip Gwyllion
3 Gold Myr
4 Steel Overseer + 4 voltaic key
4 Pilgrim's Eye
3 Palladium Myr
2 Etched Champion
2 Chrome Steed
4 Auriok Salvagers
2 Kuldotha Forgemaster
2 Platinum Emperion

Equipment

2 Bone Saw
2 Paradise Mantle
2 Accorder's Shield
4 Basilisk Collar
2 Darksteel Axe
2 Sword of Body and Mind
2 Sword of Vengeance
2 Argentum Armor

Artifact

4 Welding Jar
2 Fountain Of Youth
2 Glint Hawk Idol
2 Golem's Heart

Instant

2 Whitesun's Passage
2 Arrest

Enchantment

4 Tempered steel

Land: 4 Dread Statuary en 10 Plains?
Gebruikersavatar
Master of Chaos
Master
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jun 13, 2010 3:53 pm
Locatie: Hengelo(ov)

Bericht door Master of Chaos »

Je kunt op zich heel leuke decks maken met veel Ornithopters en andere creatures met CMC van 0. Een paar leuke ideeën voor in dit deck, want nu maak je nog niet echt gebruik van al die artifacts:
- maak gebruik van metalcraft. Bv. met Auriok Edgewright of Dispense Justice, maar er zijn er nog veel meer.
- maak gebruik van 'sacrifice an artifact/creature' of 'return an artifact/creature to your hand'-abilities. Bv. met Glint Hawk of Salvage Titan, maar er zijn er ook nog veel meer.
O ja, Scourglass is in jouw deck waarschijnlijk ook wel goed.
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Bericht door George »

Maar welke moet ik eruit halen of verminderen?
Want het zijn nu 110 kaarten ofzo :D
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je wilt heel weinig land spelen, alles wat meer dan 1 of hooguit 2 mana kost om te casten of om te activeren?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Een standaard formaat deck waar jouw deck-idee bij in de buurt zit wordt beschreven in het "Build Your Own Eldrazi" artikel van Jacob van Lunen d.d. 6 oktober (WotC website - zoek onder daily magic). Dat deck draait om het equippen van 1 van je creatures met Argentum Armor, met behulp van Quest for the Holy Relic. Met een goede start kun je in beurt 2 of 3 al in business zijn en bijvoorbeeld landjes van je tegenstander gaan slopen. In dat deck zijn ook de memnites en ornithopters belangrijk om de quest op gang te krijgen. Daarnaast de al genoemde Glint Hawk en Kor Skyfisher, waarmee je je CC-nul creatures kunt oppikken en opnieuw casten.
Het is een goedkoop deck (alleen Stoneforge Mystic is duur) , best sterk en speelt erg leuk.

Ik neem aan dat je niet zomaar een deck wilt kopieren maar een eigen deck wilt bouwen. Je zou het genoemde deckje als basis kunnen nemen en met kaarten van buiten het standaard formaat kunnen tweaken. Een kaart als Phyrexian Walker zou bijv wel een aardige aanvulling kunnen zijn; de Kobolds lijken me niet goed genoeg. Dat scheelt meteen 12 kaarten; ik zou wel proberen naar 60 kaarten te gaan. Dat is gewoon een must in iedere serieuze poging tot deck construction.

Als je iets ziet in dit idee dan wil ik je nog wel verder op weg helpen; ik wacht even je reactie af.
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Bericht door George »

Met kaarten als Phyrexian Walker wil ik sowieso verdergaan.
Wat jij bedoelt is 5 counters op Quest for the Holy Relic doen en dan gratis Argentum Armor op een creature leggen?
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Klopt. Dat kan heel snel gaan. Voorbeeldje: beurt 1 plains, Quest for the Holy Relic + 3x CC-0 creature => 3 counters. Beurt 2: plains, Kor Skyfisher, haal 1 CC-0 creature terug naar je hand en speel opnieuw, 5 counters. Meld dat je de sac-ability van je quest gaat gebruiken. Belangrijk: als je tegenstander bijv. met een lighting bolt klaarzit, dan is het nu zijn laatste kans om het creature van jou wat je wilt gaan equippen te killen. Als hij zegt ok ga je gang, en je haalt de Argentum Armor uit je deck en legt 'm op je ornithopter, dan kan hij niet zeggen ho wacht even ik bolt je thopter nog even leuk geprobeerd die armor.
Dat dit niet mag komt omdat het hele verhaal op de quest van de equipment opzoeken en het equippen allemaal het resolven van de ability is, en hij kan niet halverwege het resolven even wat tussendoor doen.
Wat hij wel kan doen is reageren op jouw melding dat je de quest gaat activeren, maar als hij dan je ornithopter (bijv) killt dan leg je de armor gewoon op 1 van de andere creatures die je in beurt 1 gelegd hebt.
Hij kan natuurlijk ook je hele actie afwachten, maar dan ligt er een 6/8 orithopter die dus niet meer te killen is met een bolt.

Snap je dit verhaal? Het is niet echt eenvoudig, maar ik weet niet hoe ik het beter kan uitlegggen.

In dit droomscenario, wat helemaal niet zo onwaarschijnlijk is met 4xQuest + tig x CC-0 creatures + Skyfishers & Glint Hawks, sloop je bij voorkeur een landje van je tegenstander en slaat 'm met minimaal 6 damage om de oren. "Resistance is useless"
:evil:
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

wizardofoss schreef:Klopt. Dat kan heel snel gaan. Voorbeeldje: beurt 1 plains, Quest for the Holy Relic + 3x CC-0 creature => 3 counters. Beurt 2: plains, Kor Skyfisher, haal 1 CC-0 creature terug naar je hand en speel opnieuw, 5 counters. Meld dat je de sac-ability van je quest gaat gebruiken. Belangrijk: als je tegenstander bijv. met een lighting bolt klaarzit, dan is het nu zijn laatste kans om het creature van jou wat je wilt gaan equippen te killen. Als hij zegt ok ga je gang, en je haalt de Argentum Armor uit je deck en legt 'm op je ornithopter, dan kan hij niet zeggen ho wacht even ik bolt je thopter nog even leuk geprobeerd die armor.
Dat dit niet mag komt omdat het hele verhaal op de quest van de equipment opzoeken en het equippen allemaal het resolven van de ability is, en hij kan niet halverwege het resolven even wat tussendoor doen.
Wat hij wel kan doen is reageren op jouw melding dat je de quest gaat activeren, maar als hij dan je ornithopter (bijv) killt dan leg je de armor gewoon op 1 van de andere creatures die je in beurt 1 gelegd hebt.
Hij kan natuurlijk ook je hele actie afwachten, maar dan ligt er een 6/8 orithopter die dus niet meer te killen is met een bolt.

Snap je dit verhaal? Het is niet echt eenvoudig, maar ik weet niet hoe ik het beter kan uitlegggen.

In dit droomscenario, wat helemaal niet zo onwaarschijnlijk is met 4xQuest + tig x CC-0 creatures + Skyfishers & Glint Hawks, sloop je bij voorkeur een landje van je tegenstander en slaat 'm met minimaal 6 damage om de oren. "Resistance is useless"
:evil:
Hmmm. Ik denk dat ik het anders zou zeggen. Quest target niet. Je kiest een beest als de Armor in het spel komt. Pas nadat de Armor in het spel is gekomen en aan een beest bevestigd is, krijgen andere spelers weer een kans om iets te doen.

Het feit dat de Quest niet target is het meest belangrijke in het hele verhaal. Had de Quest wel een target nodig gehad, dan was het wel erg makkelijk geweest om deze serie gebeurtenissen te voorkomen.

Bolt is tegen dit deck inderdaad niet geniaal. Daarom spelen erg veel mensen nu liever Doom Blade. Dat werkt wel. Het is een beetje jammer als je tot beurt 5-6 moet wachten totdat je Armor weer iets doet. De beesten die je speelt zijn namelijk in verhouding zo slecht dat je dus geheid gaat verliezen als je tegenstander wel de Doom Blade heeft.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Dragonheart, kleine correctie: opponent mag wel iets doen in reactie op jouw quest activering alleen dat heeft niet veel nut als er meer dan 1 creature ligt dat equipped kan worden.
Je hebt wel gelijk wat dat targetten betreft. Mijn verhaal klopt op zich wel denk ik, maar ik had er niet aan gedacht om het ontbreken van het woord "target" als invalshoek te nemen.

Vwb Doom blade: in het genoemde droomscenario komt je tegenstander niet eens aan de mana als jij begonnen bent. Maar doomblade is inderdaad een sterk antwoord (wordt deze tegenwoordig veel main deck gespeeld, of is het nog steeds een sideboard kaart?); droomscenario's komen nou eenmaal niet vaak voor.
Er is overigens wel weer een antwoord op de doom blade: Kor Outfitter. Zit ook 4x in het deckje van Jacob van Lunen.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

In het algemeen vind ik persoonlijk (even losstaand van de genoemde combo) equipments die (3) kosten om in te spelen en (3) om te equippen al aan de dure kant. Ik heb in een deck (dat vrij snel moet zijn) bijvoorbeeld Quietus Spike eruit gegooid, omdat ik die simpelweg nooit op tafel krijg in dat deck.


Een paar Bonesplitters doen wat dat betreft al wonderen, qua snelheid.

Overigens kan in een deck met veel artifacts Cranial Plating niet ontbreken. (Als je geen zwart speelt, dan maar niet op instant speed equippen.)

En met 4 Ancient Dens in plaats van 4 Plains kun je gelijk het aantal artifacts nog wat verder opkrikken.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
George
Master
Berichten: 163
Lid geworden op: za nov 06, 2010 9:30 am
Contacteer:

Bericht door George »

Als ik er alles aan doe om Argentum Armor op een creature te leggen, goedkoop dmv andere creatures en spells, en ik gebruik hem om de opponent z'n land weg te doen.

Dan is het toch een goed deck? Aangezien dat creature ook nog +6/+6 krijgt?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Wat doe je als iemand dat creature removet?

Een simpele Unsummon bijvoorbeeld en je Argentum Armor ligt unequipped op de battlefield. Tegen de tijd dat je dan 6 mana bij elkaar hebt...
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

George schreef:Als ik er alles aan doe om Argentum Armor op een creature te leggen, goedkoop dmv andere creatures en spells, en ik gebruik hem om de opponent z'n land weg te doen.

Dan is het toch een goed deck? Aangezien dat creature ook nog +6/+6 krijgt?
Dat lijkt zo ja. Het deck is goed als je die combo ongehinderd kunt spelen. Indien je dat niet kunt, dan zijn je kaarten zoveel slechter dan gemiddeld dat ik het iig geen goed deck meer wil noemen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Een CC-6 equipment is normaal gesproken inderdaad veel duur. De Argentum Armor moet mbv de quest op tafel en op een creature komen. Daarom zit ie ook maar 2x in het deck; jij wilt 'm niet in je opening hand; als dat toch gebeurt is er 1 reserve exemplaar om op te zoeken met de quest.

Er zijn inderdaad allerlei antwoorden op de combo denkbaar. In standaard wel een stuk minder dan in andere formaten; het wegvallen van Path to Exile helpt dit deck flink.
Maar het is niet meteen einde verhaal als je armored creatured gekilled/unsummoned wordt. Met een Kor Outfitter ben je meteen weer in business. Of je gebruikt de goedkopere equipments om je creature op te peppen. Deze kun je weer uit het deck vissen met Stoneforge Mystic. De hawks en skyfishers in Jacob van Lunen's deckje zijn met of zonder equipment een bedreiging, zeker omdat ze dankzij de CC-0 creatures supersnel op tafel kunnen liggen.
Het deckje is dus niet alleen maar een combo-deck, het ook een weenie deck versterkt met een selectie aan equipments.
Met een variant op het deck is ook het SOM-gameday standaard toernooitje in Den Bosch gewonnen. Ik speel zelf in huiselijke kring met het deckje en het bevalt heel goed.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Bericht door ixo »

1 x Memoricide en het verhaal is dan ook afgelopen
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie