4 vragen

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
jorg
Adept

4 vragen

Bericht door jorg »

[c}Seething anger[/c]: Kun je meerde keren gebruik maken van de buyback optie (als je voldoende mana hebt, en een beest dus bijvoorbeeld in één aanvalsronde +9/+0 geven?

[c}leaping lizard[/c]: Tegenstander valt hiermee aan. Ik wil blokken met een 2/3 beest en doe dat ook. Vervolgens zegt m'n tegenstander: "dat kan niet, want hij is vliegend" (door de twee mana te betalen). Kan dit? Geblokt is toch geblokt? Mijn tegenstander zegt nu dat hij al vliegend was, voordat ik blokte. Hoe zit dit?

[c}ice floe[/c]: drie beesten vallen aan "als 1 band" (met banding). Kan ik met de ice floe één beest niet laten aanvallen of de gehele "band"? Moet je een band zien als één beest?

[c}trumpet blast[/c]: Tegenstander heeft drie beesten die "als 1 band" (met banding) aanvallen. Tegenstander speelt trumpet blast. Krijgt de "band" nu 3 x (+2/+0) of eenmaal +2/+0?
Played not for a long time, but is's still a nice game!
jorg
Adept

Re: 4 vragen

Bericht door jorg »

jorg schreef:[c}Seething anger[/c]: Kun je meerde keren gebruik maken van de buyback optie (als je voldoende mana hebt, en een beest dus bijvoorbeeld in één aanvalsronde +9/+0 geven?

[c}leaping lizard[/c]: Tegenstander valt hiermee aan. Ik wil blokken met een 2/3 beest en doe dat ook. Vervolgens zegt m'n tegenstander: "dat kan niet, want hij is vliegend" (door de twee mana te betalen). Kan dit? Geblokt is toch geblokt? Mijn tegenstander zegt nu dat hij al vliegend was, voordat ik blokte. Hoe zit dit?

[c}ice floe[/c]: drie beesten vallen aan "als 1 band" (met banding). Kan ik met de ice floe één beest niet laten aanvallen of de gehele "band"? Moet je een band zien als één beest?

[c}trumpet blast[/c]: Tegenstander heeft drie beesten die "als 1 band" (met banding) aanvallen. Tegenstander speelt trumpet blast. Krijgt de "band" nu 3 x (+2/+0) of eenmaal +2/+0?
Dragonheart
Sorcerer
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Als je de mana hebt, kun je het de spel met buyback meerdere malen spelen.

Daar hebben mensen een middelvinger voor. Te laat.

Nee, de band bestaat nog steeds uit meerdere beesten.

3x. Voor ieder beest afzonderlijk.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
jorg
Adept

leaping lizard

Bericht door jorg »

Dragonheart schreef:Als je de mana hebt, kun je het de spel met buyback meerdere malen spelen.

Daar hebben mensen een middelvinger voor. Te laat.
Wat is dan "te laat" en waarom?

Nee, de band bestaat nog steeds uit meerdere beesten.

3x. Voor ieder beest afzonderlijk.
jorg
Adept

Bericht door jorg »

3 x duidelijk. bedankt!

test: disenchant
Dragonheart
Sorcerer
Contacteer:

Als je blockers aangewezen hebt, dan maakt het niet meer uit of dat beest gaat vliegen. De block staat dan inderdaad al. Er waren voldoende kansen om het beest te laten vliegen voor het declaren van de blockers. Als iemand dan op deze manier probeert dit alsnog te doen, heb je die vinger.
altx
Wizard

Bericht door altx »

Na het declaren van attackers kun je dingen doen.

Maar als je eenmaal bij het declaren van blockers aangekomen bent, is dat het eerste wat je mag doen. En dan mogen mensen pas weer reageren. En dan zijn de blockers dus al gedeclared.

(Dragonheart heeft aan een kant gelijk dat hij zat mogelijkheden had om het creature flying te geven, maar doorgaans speel je instant speed abilities op het laatst mogelijke moment, als de noodzaak er is. Misschien heb je je mana voor die tijd namelijk voor hele andere dingen nodig...)

Ik vind het persoonlijk een twijfelgeval, want ik kan uit de tekst niet goed halen of je hem de kans gaf om te reageren nadat hij zijn aanvallers gedeclared had, of dat je gelijk antwoordde met "dan block ik met die". In dat laatste geval heb jij pech, want je mag niet zo maar stukken overslaan. In een dergelijk geval wordt inderdaad de tijd teruggedraaid tot vlak na het declaren van attackers.

In een dergelijke situatie is het als verdedigende speler handig om de vraag te stellen "je reageert niet?" of "door naar de blockers?". Als hij dan alsnog niks doet, is hij degene die pech gehad heeft.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Dragonheart
Sorcerer
Contacteer:

altx schreef:Na het declaren van attackers kun je dingen doen.

Maar als je eenmaal bij het declaren van blockers aangekomen bent, is dat het eerste wat je mag doen. En dan mogen mensen pas weer reageren. En dan zijn de blockers dus al gedeclared.

(Dragonheart heeft aan een kant gelijk dat hij zat mogelijkheden had om het creature flying te geven, maar doorgaans speel je instant speed abilities op het laatst mogelijke moment, als de noodzaak er is. Misschien heb je je mana voor die tijd namelijk voor hele andere dingen nodig...)

Ik vind het persoonlijk een twijfelgeval, want ik kan uit de tekst niet goed halen of je hem de kans gaf om te reageren nadat hij zijn aanvallers gedeclared had, of dat je gelijk antwoordde met "dan block ik met die". In dat laatste geval heb jij pech, want je mag niet zo maar stukken overslaan. In een dergelijk geval wordt inderdaad de tijd teruggedraaid tot vlak na het declaren van attackers.

In een dergelijke situatie is het als verdedigende speler handig om de vraag te stellen "je reageert niet?" of "door naar de blockers?". Als hij dan alsnog niks doet, is hij degene die pech gehad heeft.
Natuurlijk is dit een twijfelgeval. Ik kan echter uit de omschrijving opmaken dat het de bedoeling was dat dit beest niet geblockt werd. In dat geval heeft het geen enkel nut om niet eerder flying te geven. Je hebt gelijk dat wachten tot het laatste moment meestal het beste is. De extra "pauzes" die dit oplevert vind ik in casual games een beetje onzinnig. Dat is geneuzel voor een Pro Tour of zo.
wizardofoss
Adept

Bericht door wizardofoss »

Mijn indruk van de situatie is dat het inderdaad niet de bedoeling was dat de lizard geblockt zou worden, maar dat opp. vergeten was 'm op tijd flying te geven. Toen ie geblockt werd realiseerde hij zich het verzuim en probeerde dit snel recht te zetten. Te laat, want geblokt = geblokt.

Het zou natuurlijk kunnen dat Jorg zijn tegenstander niet de tijd heeft gegeven om nog wat te doen na declare attachers, maar dat is niet de indruk die ik krijg hier.
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

wat ook kan zijn, in welk geval jorg uiteraard in het voordeel is, is dat zijn tegenstander afwachtte met welke creature hij zou gaan blocken, en er misschien voor eentje iets achter de hand had. Als hij hem dan niet blockte met degene die hij het liefst had, gaf hij hem gewoon flying... Helaas, tegenstander, zo spelen we het spelletje niet.
Ook in dit geval mist er inderdaad context
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Plaats reactie