Beginner!

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Hikaru
Advanced

Beginner!

Bericht door Hikaru »

Hallo, dit is mijn eerste post hier, en aangezien dit forum er vrij vriendelijk uit zag dacht ik bij mezelf: laat ik maar gewoon de vraag stellen!

Ik ben compleet nieuw, en heb een paar avonden geleden een paar potjes gespeeld met vrienden. Ik vond het een leuk spel, ondanks dat ik meestal niet zo into trading-card games ben. Ik wil er echter fatsoenlijk mee beginnen en mijn eigen deck beginnen te maken. Er is echter een probleem: wat te doen? De hoeveelheid informatie is immens en ik ben begonnen met de links die in de sticky's gegeven zijn allemaal te lezen.
Tot zover denk ik dat ik met een Angel-deck wil spelen (tot nu toe heb ik een potje gespeeld met angel deck, vampieren deck (zo noemde een vriend van me het), een rood deck en een blauw deck. Mij beviel het angel deck het meeste qua (speel)stijl, dus ik vroeg me af of dit een keuze is waarmee ik ook potentieel ver zou kunnen komen?

Een tweede vraag die ik had:
Wat ik bij mijn eerste ervaring zag was dat vooral de vampire-deck erg sterk leek, de mensen waarmee ik speelde werden er allemaal hard door ingemaakt, simpelweg omdat die persoon snel en met lage kosten een leger aan creatures kon opzetten, waarna hij een kaart kon spelen die 5 creatures gebruikte om langzaam alle creatures van anderen te controllen.
Is hier iets tegen te doen?
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi Hikaru,

we zijn best lief hier hoor :D. Welkom!

Bij vampieren is het zo dat het redelijk makkelijk is om de goeie vampieren te zoeken of om een goeie lijst van het internet te halen. Ik denk dat dit mogelijk een reden is dat dit deck het bij jullie beter doet, het is relatief makkelijk om zo een goed deck te maken.

Je vertelt helaas niet wat er in het angels deck zat, maar angels op zich klinkt al als een mogelijke reden voor het probleem. Angels zijn over het algemeen vrij duur om op te gooien. Zonder de juiste support spells in het deck leef je tegen veel decks niet lang genoeg om daar aan toe te komen.

Er zijn zeker dingen te doen tegen alle decks. Afhankelijk van de preciese samenstelling van dat deck en het deck dat je aan wilt passen zodat het er van kan winnen zijn er veel mogelijkheden. Om even bij wit te blijven zou je bijvoorbeeld een kaart als wrath of god kunnen overwegen. Als de vampire speler snel zijn hand leeg speelt dan kun je heel veel kaarten van hem in 1x raken terwijl het jou geen of maar een paar kost. Daarna zullen jouw duurdere creatures veel relevanter zijn omdat deze een stuk sterker zullen zijn dan de vampires.

Er zijn ook genoeg andere oplossingen te verzinnen, maar het is altijd een stuk beter om eerst een decklist te zien om de suggesties voor te doen. We kunnen dan zoeken naar wat het beste in het deck past.

Heb je trouwens multiplayer of 1 op 1 gespeeld? Dit maakt ook erg uit voor het soort deck dat je mogelijk zou willen spelen en het soort antwoorden op vampires (en in het algemeen creature decks) dat je zou willen gebruiken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Hikaru
Advanced

Bericht door Hikaru »

Wat betreft het deck waarmee ik speelde (jammergenoeg ken ik al die namen van de kaarten nog niet, en het was iemand anders z'n deck dus ik heb 'm niet bij me op het moment), had ik een enchantment waarmee ik elke keer als ik een enchantment deed ik een engel kreeg, verder had ik kaarten om die summon-kaart te beschermen, alle creatures op het veld te vernietigen, veel kaarten om creatures te locken (iets met journey to nowhere o.a.), en om m'n engelen te boosten. Ook zat er een plainswalker bij waarmee ik o.a. 1/1 white knights kon oproepen. Over het algemeen was het dus een vrij defensive deck die me in meeste gevallen wel de tijd gaf om een aantal engelen op te roepen + wat low-cost monsters om te blocken/sacrificen in het begin.

Is er misschien een overzichtelijke website met alle angel-kaarten? Dan zou ik makkelijk het gros van de kaarten en hun hoeveelheden in een lijst kunnen zetten.

Ik heb multiplayer gespeelt, 3 mensen inclusief mezelf. Ik speelde voornamelijk met white deck, een vriendin speelde met blauw en de 3e persoon met die vampire deck. Over het algemeen leken die niet zo leuk/interessant, vooral de vampire-deck was gewoon te makkelijk om mee te winnen, wat het voor mij al een stuk minder leuk maakt.
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

Voor je tweede vraag:
http://gatherer.wizards.com/Pages/Searc ... pe=+[angel]
Gatherer is voor mij de authority op het gebied van kaarten zoeken, ik kan er alles wat ik wil weten meestal mee vinden
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Lolloler
Adept
Contacteer:

Bericht door Lolloler »

Je moet alleen wel even de link kopieren/plakken, het forum heeft nogal last om deze goed als url neer te zetten. :P
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Hikaru
Advanced

Bericht door Hikaru »

Ik ga over enkele dagen een startersdeck kopen (lijkt me beste keuze niet?), maar een huisgenoot van mij had nog een hele stapel liggen en wil ze wel doorverkopen/geven als ze niet veel waard zijn! Dus ik zet hieronder ff een lijst neer en ik dacht dat jullie misschien zouden weten welke de moeite waard zijn om uberhaupt over te nemen!
Artifact:
Ark of Blight(ziet er niet uit als engel-kaart, mag ik die dan toch gebruiken?)
Bonesplitter
Ensnaring Bridge
Lightning Greaves
Proteus Machine(telt deze als artifact?)
Scale of Chiss-Goria

Creatures:
Angelic Page
Angelic Wall
Ardent Soldier
Aven Cloudchaser
Aven Liberator
Benalish Lancer
Capashen Knight
Crossbow Infantry
Daru Spiritualist
Devout Witness
Diving Griffin2x
Eager Cadet
Frontline Strategist
Glimmering Angel(lijkt me bagger vanwege water-kosten)
Glory Seeker2x
Helionaut2x
Leonin Den-Guard
Loxodon Mender
Myr Enforcer2x
Noble Templar
Prison Barricade2x
Rampant Elephant
Razorfoot Griffin
Revered Elder
Samite Healer
Silkenfist Fighter
Suntail Hawk2x
Tormented Angel
Wall of Glare
Zealous Inquisitor2x

Enchant Artifact/Creature/Wall (telt enchant creature gewoon als enchantment? aka als er ergens staat: for every enchantment u get an extra 4/4 angel bijvoorbeeld, telt dat ook voor enchant creature kaarten?):
Animate Wall
Conviction
Guilty Conscience
Holy Strength2x
Kithkin Armor
Lashknife
Mageta's Boon
Mask of Law and Grace
Relic Ward
Shackles2x
Shield of Duty and Reason

Enchantment:
Circle of Protection: Green
Fanatical Devotion
Opal Caryatid
Opal Champion2x
Opal Champion2x
Rune of Protection: White3x

Instant:
Astral Steel
Awe Strike
Bandage
Dazzling Beauty
Excise
Fend Off
Healing Salve3x
Iron Will
Life Burst2x
Orim's Touch
Radiant's Judgment
Recuperate
Reinforcements
Restrain
Scent of Jasmine2x
Second Thoughts
Solidarity2x
Soothing Balm4x

Sorcery:
Dimensional Breach(deze lijkt me erg sterk)
Divine Light2x (deze moet van te voren gespeeld worden toch? aka lijkt me niet zo geweldig?)
Topple

Summon (zoals summon wall kaarten, weet niet of dat creatures zijn):
Amrou Kithkin
Angelic Curator 2x
Keepers of Faith
Noble Elephant
Pegasus Charger
Samite Alchemist
Soltari Visionary
Wall of Resistance

Oh en ik had zelf nog 2 engel-kaarten:
Astral Steel
Noble Templar

Verder heb ik nog 2 rares (gekregen toen ik heel klein was) en ik vroeg me af of ik de artifact mag gebruiken in een engel deck, en of dat ze iets waard zijn:
Power Matrix (deze 'glinstert' overigens, weet niet of dat iets betekent/uitmaakt)
Infernal Spawn of Evil
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Deze 2 zijn iets waard:
ensnaring bridge
lightning greaves

Afhankelijk van de staat zo'n 5 samen. De rest zit lager. Ik zou het niet gek vinden als iemand dit weg zou geven.

De power matrix mag je gewoon gebruiken (glimmend maakt hem alleen zeldzamer, het doet niks voor de speelbaarheid van de kaart). De spawn is een moeilijker verhaal, de meeste groepen staan het gebruik van unglued (en unhinged) kaarten niet toe.
Hikaru
Advanced

Bericht door Hikaru »

Ok, bedankt voor de antwoorden alvast, maar wat ik me eigenlijk meer afvroeg was in hoeverre deze kaarten te gebruiken zijn in een deck waarmee ik wil focussen op het gebruik van Sigil of the Empty Throne. Zo wou ik dus relatief snel een leger opbouwen en dan deze engelen versterken (d.m.v. o.a. Spirit Loop). Ook weet ik dat er meerdere kaarten zijn om deze enchantment te beschermen, en ik zoek er een met een zo'n laag mogelijk 'cost' zodat ik ze tegelijkertijd zou kunnen opleggen of iig in de daaropvolgende beurt.

Verder: ik heb de lijst nu geupdate (36 kaarten aan toegevoegd), vooral Awe Strike en Soltari Visionary lijken me de moeite waard om over te kopen niet? Nog enige andere suggesties over wat verder de moeite waard zou zijn? En zou je ook kunnen kijken watk had gevraagd bij Ark of Blight en Proteus Machine?

Ik weet dat ik veel vraag 8D Sorry daarvoor XD Maar dit forum is de enige plek die ik weet waar ik dit soort vragen kan stellen! Mijn vrienden zijn allemaal ook beginners dus =( Dus als iemand mij zou willen helpen van dit forum, of via msn ofzo erover zou willen praten/discussieren, laat het me ff weten! Ik ben vrij dedicated als ik eenmaal ergens mee begin en ik leer snel, dus misschien heeft iemand nog een speler nodig voor multiplayer ofzo of om mee te oefenen voor iets anders (1v1 ofzo)!
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

De strike en visionary zijn beide common. Commons zijn vrijwel niks waard.

Of je de ark mag spelen heeft niks te maken met wat voor deck je speelt, elke kaart mag in elk deck, mits het deck aan de regels van het formaat dat je speelt blijft voldoen. Het formaat dta je speelt defineerd meestal welke sets toegestaan is en elk formaat waarin de serie scourge mag staat dus de ark toe.

De machien is een kleurloze 2/2 als je hem gemorphed speelt. De rest vand e tijd is hij een artifact (of een artifact kaart).

Enchant creatures tellen als enchantments. Enchant creature is een oude naam, de nieuwere term is "aura", maar hiervoor geldt nog steeds hetzelfde.
Plaats reactie