Speciale lands ofzo

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Speciale lands ofzo

Bericht door Tyury »

He mensen,

Ik loop al een tijdje met een vraag. (noujaa, voor die 2 weken dat ik nu magic speel.....)
Ik heb al een aantal kaarten gezien op dit forum die bij lands stonden, maar geen "fores" "island" of dergelijke zijn.
Zijn deze kaarten een "must"?
Wat doen ze over het algemeen? (of verschilt dit zo erg dat daar niets over te zeggen valt?)

Hebben jullie suggesties voor dat soort kaarten voor in een Groen/blauw, Blauw/rood of Groen/rood deck? (of natuurlijk een kleur mono).

gr
Tyury
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door Lolloler »

Dat zijn gewoon non-basic lands. Die geven bepaalde extra's of bijvoorbeeld 2 kleuren mana. Vaak hebben ze wel drawbacks zoals dat ze tapped op het battlefield komen. Zoek in the Gatherer maar eens op het type 'land', dan vind je veel voorbeelden. ;)
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door altx »

Dat verschilt inderdaad heel erg.

Een paar overwegingen:

In een deck met 2 of meer kleuren is alleen basic lands niet handig, omdat je dan vaak de landjes van de verkeerde kleur pakt. Dat probeer je dan op de een of andere manier te fixen, maar dat kan op een goedkope manier (qua geld) - ik neem even rood/groen als voorbeeld - met een Shivan Oasis. Maar ook op een dure manier met een Stomping Ground of op een nog duurdere manier met een Taiga. (Ik heb het dan over de eternal formats, Vintage en Legacy, vroeger resp. type 1 en type 1.5 genoemd.)

Let wel dat die laatste twee dan weer wel Mountain en Forest als subtypes hebben (in tegenstelling tot die Shivan Oasis), hetgeen ervoor zorgt dat je Stomping Ground en Taiga ook op mag zoeken met een Wooded Foothills (of de goedkope variant, de Mountain Valley).

Maar elk landje heeft zijn voor- en nadelen (de goedkope varianten een behoorlijk groot nadeel en de dure varianten nauwelijks tot geen nadelen). Een Shivan Oasis kost je per definitie een beurt omdat die getapped in het spel komt. Bij de Stomping Ground heb je de keuze. Die kun je getapped in het spel laten komen, maar als je dat niet wilt, kun je 2 levens betalen en kun je hem gelijk gebruiken. En de Taiga kun je sowieso gelijk al gebruiken.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door Tyury »

bedankt ^^ Ik wil even benadrukken hoe makkelijk het is om zo veel kennis over magic op één plek te hebben!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door pi »

Er zijn zelfs (voornamelijk erg oude) landjes die niet eens tappen voor mana, zoals bv maze of ith of the tabernacle at pendrell vale.

Een manier om de noodzaak voor speciale landjes een beetje terug te brengen is van je 2e kleur weinig kaarten te spelen en daarvoor ook alleen kaarten te spelen die je pas laat nodig hebt. Dan nog is het toch vaak aan te raden om wat non-basics te overween die beide kleuren leveren, maar ik zou je deck speelbaar vinden zonder dat. Bij meer kleuren kun je in mijn ogen vrijwel niet zonder, tenzij je op andere manier je mana gaat fixen (groen heeft heel veel kaarten die dat kunnen).

Kwa suggestie, ik ben altijd zeer blij met de 'karoos' van ravnica block en deze zijn common, dus goed verkrijgbaar. Van elke combinatie van 2 kleuren is er 1, bijvoorbeeld simic growth chamber in groen/blauw. Shards of alara bracht ons common landjes die basics van 3 kleuren kunnen zoeken, bant panorama bv, die vind ik ook best goed. Voor verdere goeie landjes ga je al snel iets duurder kwa geld.

Overigens, als je op een kaartnaam klikt dan kan je in een zoekmachine waar je vrij makkelijk een lijst van alle landjes tevoorschijn kunt halen. Eventueel kun je daarbij te dure landjes uitsluiten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door BSRuben »

Lolloler schreef:Dat zijn gewoon non-basic lands. Die geven bepaalde extra's of bijvoorbeeld 2 kleuren mana. Vaak hebben ze wel drawbacks zoals dat ze tapped op het battlefield komen. Zoek in the Gatherer maar eens op het type 'land', dan vind je veel voorbeelden. ;)
Nog een drawback: De fetchlands zijn ontzettend duur..
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door pi »

Lol, ik ken wel een paar iets duurdere landjes, sterker, de oude fetchlands zijn behoorlijk goedkoop en ook wel goed.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door The Quizmaster »

±15 - 20€ / stuk vind ik niet echt goedkoop.. In vergelijking met de duals zijn ze relatief goedkoop, maar in vergelijking tot bvb de Ravnica shocklands, zijn ze weer duur. 't is natuurlijk ook een kwestie van eigen standaarden...
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door pi »

Denk dat je dan toch iets te veel betaald voor je rocky tar pits en dergelijke...
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door The Quizmaster »

Lol, met 'oude fetchlands', zat ik aan de Onslaught fetches te denken ;) Polluted Delta en consorten...
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Speciale lands ofzo

Bericht door pi »

Tuurlijk, maar dat zijn niet de oude fetches :P. Ik zou die niet speciaal duur noemen trouwens (vergelijkbaar met andere recente aanschaffen), maar heb genoeg inlevingsvermogen dat ik ze hier niet als behoorlijk goedkoop zou beschrijven hoor.

Ik heb trouwens het topic even verplaatst, dit is geen decklist.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie