Priority and shroud (2 vragen)

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
BanzaiCopter
Adept

Priority and shroud (2 vragen)

Bericht door BanzaiCopter »

Hey hey,

Ik vraag me nu echt kei hard af hoe shroud werkt. Ability is toch ook death touch.. Of.. Infect.. Of.. Whither, niet?

Dus als een beest met deathtouch mij aanvalt, of een beest met whither.. Dan helpt shroud hier toch tegen? Dan krijgt die toch geen -1/-1 counters?

2e vraag:

Priorty?
Hoe werkt het nu precies? Wij zitten steeds vast. Stel iemand zegt "Ik tap 5 vampires en gain control off... dat beest!".. (Capitative Vampire) Kan ik dan zeggen van "Nee nee.. Ik gebruik mijn minister of pendiments (ofzoiets) en tap die vampire, dus je hebt er 4 maar getapt"?

Hoe werkt de priority precies? Het is zo vaag. Stel iemand tapt een llanowar elf. Kan ik als reactie daarop die elf tappen? Krijgt hij/zij alsnog de mana? Ik word er gewoon gek van om hier een logische verklaring te vinden :D
altx
Wizard

Re: Priority and shroud (2 vragen)

Bericht door altx »

1) Shroud zorgt er alleen maar voor dat de betreffende permanent/speler niet getarget kan worden. Deathtouch, infect en wither targeten allemaal niet, dus doet shroud er niks tegen.

2) Captivating Vampire zegt "Tap five untapped Vampires you control: Gain control of target creature. (...)"

Oftewel, dat is een activated ability (geschreven als COST: EFFECT).

Op de cost van een activated ability kun je niet reageren. Je kunt pas weer reageren als de activated ability gespeeld is en op de stack ligt. Maar dan is de cost al lang en breed betaald.

En in het geval van Llanowar Elves ligt het nog wat gecompliceerder, want dat is een mana ability. En mana abilities kun je helemaal niet op reageren, want die gebruiken de stack niet.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Kleine aanvulling op altx:

Priority houdt in: "mag iets spelen". Met andere woorden: Alleen als je priority hebt, kan je überhaupt iets doen.
De actieve speler heeft standaard priority. Op het moment dat een spell op de stack gaat, krijgt iedereen een keer priority. Op dat moment is de kaart dus al gespeeld/de ability geactiveerd/trigger getriggerd/.....
Het enige wat je nu nog kan doen om het effect tegen te gaan, is ervoor zorgen dat het effect zelf niets meer doet. Je kan niet met terugwerkende kracht voorkomen dat het effect überhaupt gespeeld had kunnen worden; tijdreizen in Magic is niet mogelijk in die zin.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Dragonheart
Sorcerer
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Tap effecten zijn zeer slecht indien je het liefst afwacht wat je tegenstanders doen en dan pas reageert. In dat geval kun je beter counterspells spelen. Natuurlijk kun je met je tap-effect het een en ander voorkomen. Zoals in je voorbeeld met de Llanowar Elves. Als je die nu tapped voordat je tegenstander iets nuttigs met de mana kan doen, dan werkt het wel. Dit is echter bijzonder lastig in te schatten.

Voorbeeld:
Je tegenstander heeft een Llanowar Elves en 3 landen. Jij hebt een Icy Manipulator en wat landen die untapped zijn. Je tegenstander begint aan zijn beurt en jij weet toevallig dat hij indien hij 5 mana krijgt een Primal Command gaat spelen. Dat wil je niet. Indien je nu de Llanowar Elves in zijn upkeep of draw step tapped dan heeft hij in zijn eerste main geen 5 mana tot zijn beschikking (Primal Command is een sorcery en kan dus in de regel alleen in de mainfase gespeeld worden).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
BanzaiCopter
Adept

Ah! Dus stel voor..

2 mensen hebben een creature met als functie: "Tap: Tap target creature". De speler die aan de beurt is krijgt priority?

Of is het meer zoiets van "Ik tap jouwn Minister".. Kan hij als reactie dat die getapt word, zijn eigen Minister gebruiken om een ander beest van mij te tappen? Dat bedoelde ik.

Hoe wij het deden is.. "Ik tap jouwn beest".. Die ability zit op de stack en kan die speler nog reageren. Stel je voor..
Speler 1:
Er ligt een Minister + een 8/8 beest die getapped is.
Speler 2:
Heeft een Royal Assassin. Die untapped.. Speler 2 is aan de beurt. Hij speelt een spell.
Speler 1 zegt "Ik gebruik mijn minister om jouwn Royal Assassin te tappen". Mag hij dan "Als reactie daarop.. Tap ik de Royal Assassin om je 8/8 Trample te mollen"?

Of als een speler die Icy Manipulator gebruikt om die laatste critische mana te tappen voor die speler. Kan hij toch zeggen van "Als reactie dat jij die tapt, tap ik dat landje voor mana".. Niet?

Ik vind het nog steeds vaag..
altx
Wizard

Bericht door altx »

BanzaiCopter schreef:Ah! Dus stel voor..

2 mensen hebben een creature met als functie: "Tap: Tap target creature". De speler die aan de beurt is krijgt priority?

Of is het meer zoiets van "Ik tap jouwn Minister".. Kan hij als reactie dat die getapt word, zijn eigen Minister gebruiken om een ander beest van mij te tappen? Dat bedoelde ik.

Hoe wij het deden is.. "Ik tap jouwn beest".. Die ability zit op de stack en kan die speler nog reageren. Stel je voor..
Speler 1:
Er ligt een Minister + een 8/8 beest die getapped is.
Speler 2:
Heeft een Royal Assassin. Die untapped.. Speler 2 is aan de beurt. Hij speelt een spell.
Speler 1 zegt "Ik gebruik mijn minister om jouwn Royal Assassin te tappen". Mag hij dan "Als reactie daarop.. Tap ik de Royal Assassin om je 8/8 Trample te mollen"?
Ja.
Of als een speler die Icy Manipulator gebruikt om die laatste critische mana te tappen voor die speler. Kan hij toch zeggen van "Als reactie dat jij die tapt, tap ik dat landje voor mana"..
Ja.

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
BanzaiCopter
Adept

Dus als iemand een Royal Assassin wilt tappen om een beest dood te maken.. Kan de speler met Minister die minister gebruiken.. Om die Royal Assassin vervolgens te tappen? Zodat die ability van Royal Assassin gewoon NIET werkt? Of?
altx
Wizard

Bericht door altx »

BanzaiCopter schreef:Dus als iemand een Royal Assassin wilt tappen om een beest dood te maken.. Kan de speler met Minister die minister gebruiken.. Om die Royal Assassin vervolgens te tappen? Zodat die ability van Royal Assassin gewoon NIET werkt? Of?
Nee, want dan ligt de ability van Royal Assassin al op de stack. Je tapt dan een al getapped beest en dat doet weinig spannends.

Priority betekent gewoon wie er aan de beurt is om wat te mogen doen. Maar sommige dingen zijn inderdaad niet of nauwelijks te voorkomen.

BanzaiCopter
Adept

Dus mijn 8 tappers in mijn "Irrtatie deck" werken niet? :cry:
Dragonheart
Sorcerer
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

BanzaiCopter schreef:Dus mijn 8 tappers in mijn "Irrtatie deck" werken niet? :cry:
Waarom had ik al zo'n vreemd voorgevoel dat het hierop ging uitkomen? Maar... nee, het werkt niet zoals jij graag wil.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Waar het uiteindelijk op neer komt is het verschil tussen COST en EFFECT. Magic kaarten zijn vaak geschreven als:
COST: EFFECT
(BETAAL: DOE IETS)

Je kan hoog of laag springen, maar alles voor de : kun je niet voorkomen, het gebeurt meteen zodra de ability geactiveerd wordt. Als de cost tappen is, dan is hij getapped voor je iets mag doen. Als het effect tappen is, dan kun je hem eventueel zelf eerder tappen (al is dat vermoedelijk nutteloos). Als het effect iets slopen is, dan kun je dus in reactie datgene wat gesloopt gaat worden nog ergens voor activeren. Reacties gebeuren ook sowieso eerst omdat hetgeen wat het laatst op de stack ging als eerste gebeurt volgens de regels.

Sommige onderdelen van het spel werken hetzelfde. Als het de declare attackers step is, en de actieve speler mag attackers gaan declaren, dan is de cost de attacker tappen. Dit is de reden dat je niet de aangewezen attacker in reactie kan tappen om iets nuttigs te doen. Je laatste mogelijkheid om dit te doen is voordat je uberhaupt zeker weet dat ie aan gaat vallen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BanzaiCopter
Adept

Nogmaals bedankt voor ook deze info :D
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

kleine aanvulling: je kan wel de target van de ability van de ander illegal maken door bijvoorbeeld de target terug naar je hand te sturen, of in het geval van Royal Assassin de target te untappen... In ieder geval zorgen dat hij niet meer aan alle gestelde voorwaarden voldoet.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
ixo
Wizard

Bericht door ixo »

je tap creatures werken wel, maar je zou kunnen zeggen ik tap het in zijn upkeep of einde van untap phase.

werkt ook als hij/zij zijn aanvals phase wil in gaan, dan kan je de aanvallers gaan tappen. worden ze niet echt vrolijk van.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
altx
Wizard

Bericht door altx »

ixo schreef: einde van untap phase.
(...)
In de untap step kan niet. Dan krijgt niemand priority. In de upkeep (of draw) step kan inderdaad wel.

Einde van zijn beurt creatures van hem tappen zodat ze in jouw beurt getapped liggen, wil by the way ook nog wel eens handig zijn.

Plaats reactie