seething song en Selesnya Sanctuary

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
lennard
Starter

seething song en Selesnya Sanctuary

Bericht door lennard »

2 vragen:

1-Als ik een Seething Song speel, die mana's die ik er dan bij krijg, is dat until end of turn, of is dat voor altijd. Als het voor altijd is, waar moet ik die dan vandaan halen?

2- zelfde probleem eigenlijk; als ik een Selesnya Sanctuary speel, die plains en forest, is dat until end of turn of voor altijd? Waar moet ik die vandaan halen?

alvast bedankt voor reactie!
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Re: seething song en Selesnya Sanctuary

Bericht door The Quizmaster »

Dit is het klassieke probleem van het niet snappen van het verschil tussen Land en Mana. Staat hier op het forum ook al in meerdere topics uitgelegd, misschien een keer een basispost maken.. als ik tijd heb, dat heet.

Mocht het nog niet duidelijk zijn: Land <> Mana.

Een Land geeft mana, als je het tapt. Als je dat landje tapt (voor mana), dan krijg je 1 mana van die kleur land en die komt in je 'mana pool' terecht. Ik geloof dat Pi het ooit eens omschreef als een soort portemonee, prima allegorie dus die houden we er in. Dus, als je een Mountain tapt voor Mana, krijg je 1 rode mana (dat gerepresenteerd wordt door het rode Manasymbool, dat eruit ziet als een vuurballetje).

Als je Mana (van een bepaalde kleur) krijgt, door bijvoorbeeld een effect als Seething Song, dan houdt dat gewoon in, dat je alleen die mana krijgt, die aan je Mana Pool wordt toegevoegd. In dit geval is het dus niet een land, maar een Instant die de bron is van de Mana.

Tot aan het einde van elke step kan je deze mana gebruiken, daarna worden alle Pools geleegd en ben je de Mana dus kwijt.

Op 2: Selesnya Sanctuary is dus geen plains en forest, maar is een Land dat zowel witte als groene Mana geeft. Plains is in dit geval een type land, dat altijd witte Mana geeft, maar andersom gaat dat dus niet op.
--> Een geit is een beest, maar niet elk beest is een geit.
--> Een Plains geeft witte mana, maar niet alles wat witte Mana geeft is een Plains.

Samenvatting:

Mana is niet hetzelfde als Land.
Een Land geeft (bijna) altijd Mana, vaak ook van een specifieke kleur.
Mana kan ook op andere manier gegenereerd worden, bijvoorbeeld door Artifacts, Creatures, Instants,...
Mana komt terecht in een soort virtuele portemonee, waar je het gedurende een hele Step mag halen om dingen te betalen
Aan het einde van elke step, wordt alle Mana uit alle Mana Pools weggehaald en ben je deze dus kwijt. (Vroeger hing hier een sanctie aan vast, dat je ook levens verloor, maar die regel bestaat niet meer.)
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Jort
Adept

Bericht door Jort »

niet meer? ik hanteer hem nog steeds =)

(Vroeger hing hier een sanctie aan vast, dat je ook levens verloor, maar die regel bestaat niet meer.)
Zwemmen als een visje... Zwemmen in de zee
Zwemmen als een visje... Met niemand lift ik mee

Wants/haves: http://magicforums.nl/viewtopic.php?f=1&t=4266
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Jort, ik zou adviseren de magic regels te volgen, zelfs als je het er niet mee eens bent (meerdere vrienden van me vinden het afschaffen van mana burn ook niks) zie hier de regel update voor de preciese details:
http://www.wizards.com/magic/magazine/a ... eature/42a

En inderdaad, een portemonnee :D.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie