Ik heb jullie in dit topic gevraagd om suggesties voor een generaal om een EDH deck voor te bouwen en om daar dan een artikel over te schrijven. Dit artikel is deel 2 waarin ik beschrijf hoe ik na de brainstorm in deel 1 tot een deck kom.
Nog steeds nice…
Keuzes, keuzes, keuzes!
Wat ik me realiseerde tijdens en na het schrijven van deel 1 is dat er een paar kaarten zijn die echt heel goed combineren met Lyzolda, the Blood Witch. Deze kaarten hebben een zeer sterk effect wanneer ze gecombineerd zijn met Lyz en zijn ook sterk van zichzelf. Deze kaarten zal ik zeker willen spelen en wanneer andere kaarten leuk met ze samen werken is dat zeker een pre.
Papa Endrek, de GVR en pact op pootjes
Zwaarden in lava zijn mega eng, is dat een toonbalk? en auw!
Lieeeef hondje, pact op pootjes in enchantment vorm en one ring to rule them all!
Wat je hier ziet is kaarten die zorgen dat haar activatie vaker mogelijk is of meer effect heeft. Endrek Sahr maakt van elk beestje dat je speelt een hele hoop draws, de Thoctar groeit sterk en laat je eventueel indien nodig wat extra damage doen per activatie. De Butcher en Pact zorgen dat je snel door de creatures van je tegenstanders heen gaat. Sword en Collar maken Lyz haar schiet ability een stuk pijnlijker terwijl Clamp de kaarten pak ability flink opvoert en Rings beide sterk verbetert. Lifeline laat je het allemaal doen zonder je creatures te verliezen! Hou er alleen wel rekening mee dat de Lifeline errata heeft, hij brengt ook de creatures van tegenstanders terug (mits ze dan nog in je tegenstander zijn yard liggen…).
Geheel niet verbazend is het al snel duidelijk dat des te meer creatures ik heb die ik dood kan laten gaan des te beter het deck werkt. Ik zal dus hier voornamelijk naar zoeken in de andere kaarten die ik in het deck zal willen spelen.
Na deze absolute toppers zijn er ook aardig wat kaarten die ook nog behoorlijk goed zijn, maar net niet op hetzelfde niveau. Hieronder toon ik een overzicht van een groot deel hiervan, maar wees gerust, ik zal nu niet weer een hele berg plaatjes tonen. Wel heb ik bij elke kaart zijn belangrijkste eigenschappen aangegeven.
Legenda:
- Creature – Kan gesacrificed worden voor beide effecten
- Creature - Kan gesacrificed worden voor één effect
- Land – Kost geen spell (en is dus samen met creature het beste soort permanent).
- Creatures terughalen – Herhalen is goed
- Veel tokens (rood) – Herhalen is goed, damage
- Veel tokens (zwart) - Herhalen is goed, draw
- Relevant creature type: Goblin – Tribal synergie: Goblin
- Relevant creature type: Zombie – Tribal synergie: Zombie
- Anathemancer -Creature -Ability verbeteren -Relevant creature type: Zombie
- Ashen Ghoul -Creature -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Zombie
- Boris Devilboon -Creature -Veel tokens (rood & zwart) -Relevant creature type: Zombie
- Cemetery Reaper -Creature -Veel tokens (zwart) -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Zombie
- Coffin Queen -Creature -Creatures terughalen -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Zombie
- Fleshbag Marauder -Creature -Veel slopen -Relevant creature type: Zombie
- Goblin Assault -Enchantment -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
- Grave Titan -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Zombie
- Gravedigger -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
- Grim Harvest -Instant -Creatures terughalen
- Gutless Ghoul -Creature -Life gain -Relevant creature type: Zombie
- Hoarding Dragon -Creature -Artifact zoeken
- Kher Keep -Land -Veel tokens (rood)
- Kiki-Jiki, Mirror Breaker -Creature -Veel tokens (rood & zwart) -Relevant creature type: Goblin
- Lord of the Undead -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
- Marsh Flitter -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Goblin
- Mogg War Marshal -Creature -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
- Murderous Redcap -Creature -Ability verbeteren -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Goblin
- Nezumi Graverobber -Creature -Creatures terughalen -Graveyards leeghouden
- Nim Deathmantle -Artifact -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
- Pyre Zombie -Creature -Ability verbeteren -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Zombie
- Rakdos Guildmage -Creature -Veel tokens (rood) -Ability verbeteren -Relevant creature type: Goblin, Zombie
- Reassembling Skeleton -Creature -Creatures terughalen (zichzelf)
- Twilight's Call -Instant -Creatures terughalen
- Volrath's Stronghold -Land -Creatures terughalen
- Warbreak Trumpeter -Creature -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
- Withered Wretch -Creature -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Cleric, Zombie
- Wort, Boggart Auntie -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Goblin
Beide tribes hebben ook wat relevante kaarten die goed met ze werken:
- Corpse Harvester -Creature –Zombies en swamps zoeken -Relevant creature type: Zombie
- Goblin Warrens -Enchantment -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
- Gravespawn Sovereign -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
- Infernal Caretaker -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Cleric, Zombie
- Rotlung Reanimator -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Cleric, Zombie
- Unholy Grotto -Land -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
- Weirding Shaman -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Goblin
Fight!
De volgende kaarten uit de grotere lijst zou ik niet spelen zonder synergie: Goblin Assault omdat hij te traag tokens maakt en Wort, Boggart Auntie omdat er niet genoeg Goblins zullen zijn om terug te halen, ook ga ik nog eens heel hard denken over Kiki-Jiki, Mirror Breaker aangezien 3 rode mana waarschijnlijk aan de hoge kant is en Warbreak Trumpeter omdat hij alleen werkt met terug naar mijn hand gaan (al is dat waarschijnlijk haalbaar en een extra morph is ook altijd wel leuk). Vergis je aan de andere kant niet in de synergie tussen Kiki-Jiki en Lifeline, 4 mana om token en Kiki-Jiki te sacrificen elke beurt voor een hoop kaarten en damage. Als je iets met beide kleuren kunt kopieren, geweldig.
Onze lijst is nu al meer dan 40 kaarten groot, waarvan 3 land. Terwijl er nog wel een aantal kaarten zijn waarvan ik denk dat ze eigenlijk ook wel in het deck zouden moeten, voornamelijk kaarten die nodig zijn om bepaalde problemen op te lossen of die ook leuke synergie hebben, maar toch iets minder goed zijn Dit zijn bijvoorbeeld:
- Bane of the Living want creatures doodmaken is handig.
- Bloodghast want hij komt toch eigenlijk wel heel gemakkelijk terug.
- Bojuka Bog want je hebt nooit genoeg gratis graveyard removal.
- Boneknitter want meer Clerics en Zombies is goed en regenerate is ook niet slecht.
- Cauldron of Souls want je Lifeline kan ook wel eens een backup gebruiken, zeker als die backup wel alleen voor de creatures geldt die jij wilt.
- Corrosive Mentor want creatures laten krimpen door damage is beter.
- Damnation want soms wil je gewoon de wereld opblazen.
- Demonic Tutor want af en toe heb je die ene kaart gewoon nodig.
- Dross Harvester want life gaining kunnen we nog niet zo goed.
- Exsanguinate want zo’n Harvester alleen is ook zo weinig.
- Fulminator Mage want de dreiging van een landje slopen kan veel mensen van je af houden.
- Helldozer want landjes zijn er echt veel te veel.
- Insurrection want af en toe wil je gewoon even aan andere beestjes zitten.
- Kagemaro, First to Suffer want hij lijkt zo veel op de Damnation.
- Mutavault want Zombie landjes zijn ook landjes.
- Nether Traitor want zeg nou eerlijk, bestaat er zoiets als teveel kaarten pakken?
- Oblivion Stone want enchantments zijn niet lief!
- Skeletal Vampire want vliegers hebben we nog niet zo veel en extra tokens is altijd leuk.
- Skinrender want beestjes slopen is leuk.
- Skinthinner want beestjes slopen is leuk.
- Twisted Abomination want Zombies die land zoeken gaan dat heel veel doen.
- Vampiric Tutor want soms wil je echt die ene kaart.
- Winding Canyons want alles in je tegenstanders beurt spelen is zoveel beter.
- Zombie Master want Zombies regeneraten is leuk en als er iemand ook swamps speelt is hij dood.
Hey, zijn pentagram is zoek. Dat valt me nou tegen van de tutor.
Etcetera. Elke keer dat ik er over denk bedenk ik meer kaarten die gemakkelijk in het deck zouden kunnen. Het wordt tijd om een deck in elkaar te zetten en te gaan testen wat wel en niet werkt in plaats van alleen maar theorie. Hieronder dus een eerste poging voor een decklist. Kaarten die nog niet genoemd waren heb ik ontdekt nadat ik bovenstaande schreef. Dit is heel normaal voor mij, mijn decks blijven veranderen en elke keer verzin ik wat nieuws wat ook heel goed is. Ik snap mensen niet die een deck af vinden, ik ben hooguit op het moment tevreden.
Om te beginnen een paar kaarten die ik uit het deck moest halen omdat ik toch echt op te veel kaarten uit kwam:
Allemaal hele goede kaarten, maar denkend over wat het deck wil doen zijn andere kaarten beter. De Denied en Burial verliezen het van de Grim Harvest omdat deze instant speed is en herhaaldelijk gebruikt kan worden terwijl de mana kosten verdeeld kunnen worden (dit deck gebruikt veel mana). Ook speel ik genoeg andere manieren om creatures terug te halen. De Sharpshooter is uiteindelijk te kwetsbaar, zelfs al is het heel leuk om wat extra schade te doen. Misschien in een andere versie van het deck, maar niet hier. Kazuul is sterk, maar ook onbetrouwbaar, de tegenstander kiest met zulke kaarten altijd wat het meest in je nadeel is. De Ghoul wordt alleen maar groot, wat cool is, maar hij heeft geen evasion of wat dan ook. Dat maakt hem te zwak (en dat vind ik jammer, want ik wil deze jongens zo graag eens afstoffen). Vergis je overigens niet in zijn casting cost, voor B zou hij te goed zijn om niet te spelen, maar stiekum staat er dat 2-tje voor verstopt.
Wat kwam er dan wel in?
(Je kunt het deck zo kopiëren naar een lege MWS deck file!)
// Deck file for Magic Workstation (http://www.magicworkstation.com)
// Lands
1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [ON] Unholy Grotto
1 [TSP] Kher Keep
1 [DK] City of Shadows
1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [TO] Tainted Peak
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [MI] Mountain (4)
1 [MM] Tower of the Magistrate
1 [MM] High Market
1 [CFX] Exotic Orchard
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [IA] Snow-Covered Mountain
1 [SC] Temple of the False God
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 [IN] Urborg Volcano
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [MI] Swamp (1)
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [ON] Bloodstained Mire
1 [UL] Spawning Pool
1 [OD] Deserted Temple
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [MOR] Mutavault
1 [WL] Winding Canyons
1 [CFX] Reliquary Tower
1 Badlands
1 [DIS] Blood Crypt
1 [TE] Reflecting Pool
1 [UL] Ghitu Encampment
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [TSP] Vesuva
1 [MI] Rocky Tar Pit
1 [SHM] Graven Cairns
// Creatures
1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [M11] Grave Titan
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [LE] Warbreak Trumpeter
1 [IN] Pyre Zombie
1 [ARB] Anathemancer
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [ON] Rotlung Reanimator
1 [LG] Boris Devilboon
1 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [LE] Withered Wretch
1 [TE] Coffin Queen
1 [PS] Lord of the Undead
1 [WWK] Butcher of Malakir
1 [LE] Corpse Harvester
1 [ON] Gravespawn Sovereign
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [LE] Infernal Caretaker
1 [SHM] Corrosive Mentor
1 [ZEN] Bloodghast
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [TSP] Nether Traitor
1 [MR] Dross Harvester
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [SC] Twisted Abomination
1 [LE] Skinthinner
1 [SOM] Skinrender
1 [ON] Boneknitter
1 [RAV] Helldozer
1 [SHM] Fulminator Mage
1 [PS] Lava Zombie
1 [SC] Chartooth Cougar
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [TE] Gravedigger
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer
// Spells
1 [US] Lifeline
1 [MR] Sword of Kaldra
1 [CS] Grim Harvest
1 [IN] Twilight's Call
1 [DS] Skullclamp
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [SH] Grave Pact
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [ON] Insurrection
1 [SHM] Cauldron of Souls
1 [VI] Vampiric Tutor
1 [MR] Oblivion Stone
1 [SOM] Mimic Vat
1 [SOM] Exsanguinate
1 Demonic Tutor
1 [PLC] Damnation
1 [TE] Helm of Possession
// Sideboard
SB: 1 [DIS] Lyzolda, the Blood Witch
Ok, maar waarom nou net deze kaarten?
Landjes
1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [TO] Tainted Peak
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [MI] Mountain (4)
1 [CFX] Exotic Orchard
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [IA] Snow-Covered Mountain
1 [SC] Temple of the False God
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 [IN] Urborg Volcano
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [MI] Swamp (1)
1 [ON] Bloodstained Mire
1 Badlands
1 [DIS] Blood Crypt
1 [TE] Reflecting Pool
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [MI] Rocky Tar Pit
1 [SHM] Graven Cairns
Simpelweg mana of mana zoeken. Toen ik ontdekte dat ik niet zo ver van een volledig highlander deck af zat ben ik er maar helemaal voor gegaan. Er zitten nu wel nog wat mindere landjes tussen, maar geef het enkele blocks en ik denk dat er genoeg goede landjes zijn om de slechtere te vervangen. Het is ook helemaal niet erg om makkelijk aan de juiste mana te kunnen komen, we komen namelijk uiteindelijk toch om te spelen. Ik zou desnoods eventueel nog wat meer fetchlandjes kunnen spelen, maar met 7, hooguit 8 landjes die ze kunnen zoeken is dat misschien wel wat overdreven. De portemonnee waardeert dit ook, al moet je de oude fetches, zoals Rocky Tar Pit niet onderschatten, ze zijn niet erg duur en vrijwel even goed in EDH. De voornaamste reden voor meer fetches zou synergie met Rings of Brighthearth zijn, maar die kaart is al veel te goed om hoe lang dan ook in het spel te laten liggen als je tegen dit deck speelt.
1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [ON] Unholy Grotto
1 [TSP] Kher Keep
1 [DK] City of Shadows
1 [MM] Tower of the Magistrate
1 [MM] High Market
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [UL] Spawning Pool
1 [OD] Deserted Temple
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [MOR] Mutavault
1 [WL] Winding Canyons
1 [CFX] Reliquary Tower
1 [UL] Ghitu Encampment
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [TSP] Vesuva
Ankh-Morpork, waarom een canyon creatures flash zou geven snap ik echt niet en als we dan toch goeie landjes spelen willen we er natuurlijk ook wel meer van.
Ik ben een groot fan van utility lands. De meeste van deze vallen daar onder. Extra creatures is nooit erg, zeker vroeg in het spel. De andere opties zijn ook leuk. Omdat we een bergje tokens gaan bouwen is de City ook leuk voor het deck. Ik heb nog nooit met deze kaart gespeeld, of met kaarten die er op lijken, maar hier lijkt hij me wel heel behoorlijk passen. Tijd om een keer ergens een playsetje te bestellen .
Het deck zou ook best Cabal Coffers en Urborg, Tomb of Yawgmoth kunnen spelen, maar omdat we relatief weinig kaarten hebben die er naar kunnen zoeken heb ik besloten die er uit te laten. Een andere verleidelijke keuze is Shivan Gorge, gewoon omdat het kan .
Beestjes
1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [IN] Pyre Zombie
1 [ARB] Anathemancer
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [ON] Rotlung Reanimator
1 [LG] Boris Devilboon
1 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [LE] Withered Wretch
1 [TE] Coffin Queen
1 [PS] Lord of the Undead
1 [LE] Corpse Harvester
1 [ON] Gravespawn Sovereign
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [SC] Twisted Abomination
1 [LE] Skinthinner
1 [SOM] Skinrender
1 [ON] Boneknitter
1 [RAV] Helldozer
1 [PS] Lava Zombie
1 [TE] Gravedigger
Zombies van het zuiverste water. Nouja, flink vervuild waarschijnlijk als er een paar Zombies in hebben gezeten. In ieder geval zijn dit de makkelijkst terug te halen creatures. Ze houden zich vooral bezig met graveyards leeg houden en dingen stuk maken. Merk op dat als je een instant speed manier hebt om Lava Zombie in het spel te leggen (een groot deel van de reanimation opties en de Canyon) je daarmee andere creatures kunt redden.
Het zou een keuze kunnen zijn om meer puur voor Zombies te gaan en nog wat meer lords te spelen. Dan zou de eerder genoemde Urborg handig zijn in verband met Zombie Master. Het probleem is dat ik veel te veel leuke creatures moet missen als ik alleen voor Zombies ga terwijl de Zombies niet echt gek veel toevoegen verder.
1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [M11] Grave Titan
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [LE] Warbreak Trumpeter
1 [WWK] Butcher of Malakir
1 [LE] Infernal Caretaker
1 [SHM] Corrosive Mentor
1 [ZEN] Bloodghast
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [TSP] Nether Traitor
1 [MR] Dross Harvester
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [SHM] Fulminator Mage
1 [SC] Chartooth Cougar
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer
Token bouwers, removal, creatures die synergie hebben met de generaal, wat land fetchers. Een beetje een zooitje eigenlijk, maar een leuk zooitje. Sommigen werken ook nog leuk samen met de Zombies. De Pawn is een recente ontdekking die erg zijn best doet. Bij het spelen van een testhandje bleek dat Lyzolda, Pawn en Traitor best wel hard gaan!
Grootste vraag is waarschijnlijk of de Zombies goed genoeg blijken en blijven. Het is nu al moeilijk om er genoeg bij elkaar te krijgen voor de Gravespawn Sovereign, wie weet wat er gebeurt als er meer sets uit komen. Misschien dat Vampires op een gegeven moment genoeg goede kaarten hebben, of dat er genoeg rood/zwarte creatures zijn met nuttige effecten en ik niet voor een tribe hoef te kiezen. Belangrijkste is uiteindelijk hoe ik het makkelijkst creatures terug in het spel kan krijgen.
In ieder geval gaat dit een leuke kaart zijn in de toekomst:
En dat alles fluisterend…
Spreukjes
1 [SOM] Exsanguinate
1 [US] Lifeline
1 [IN] Twilight's Call
1 [ON] Insurrection
1 [SH] Grave Pact
1 [SHM] Cauldron of Souls
Bombs. Als ik deze goed weet te timen dan kunnen ze het eind van het potje betekenen. Anders zullen ze in ieder geval het potje een stuk meer onder mijn controle brengen. Vanwege de 3 sorceries is Anarchist nog steeds een verleidelijke kaart om te gaan spelen, maar er zijn nu gewoon net te weinig kaarten om hem echt te kunnen verantwoorden.
1 [DS] Skullclamp
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [MR] Sword of Kaldra
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [SOM] Mimic Vat
1 [TE] Helm of Possession
1 [CS] Grim Harvest
Lyz upgrades. Ik ben vooral blij met de Helm, denk dat ik daar erg veel lol mee ga hebben in dit deck! De Harvest is waarschijnlijk de zwakste, maar handig voor als er meer graveyard removal gespeeld gaat worden.
1 [VI] Vampiric Tutor
1 [MR] Oblivion Stone
1 Demonic Tutor
1 [PLC] Damnation
Mass removal en dingen die er naar kunnen zoeken (of naar andere dingen, maar ja, wie doet dat nou). Met name de Oblivion Stone speelt een belangrijke rol binnen het deck omdat deze kleuren zeer veel moeite hebben met van enchantments af komen, terwijl je eigenlijk ook niet te veel kaarten wilt spelen specifiek voor zulke problemen. Een Nevinyrral's Disk en/of All is Dust in het deck stoppen zou zeker een optie zijn en natuurlijk het eerste waar je aan denkt na de Stone, alleen van beide wordt ik ook niet helemaal blij. De Disk is te langzaam terwijl de All is Dust nu er zo veel artifacts uit komen ook nog wel eens wat steekjes laat vallen en het laatste wat we willen is bijna heel ons eigen board slopen terwijl er bij de tegenstanders maar een beetje stuk gaat.
Gelukkig heb je ook nog tegenstanders die een beetje kunnen helpen met vervelende permanents. Iets wat jou dwars zit zou ook wel eens vervelend voor hun kunnen zijn. Sowieso kom je er in multiplayer niet met een goed deck alleen. In plaats van proberen alle problemen op te kunnen lossen en soms wel heel onhandige kaarten spelen voor die enkele keer dat je gaat verliezen wanneer dat probleem zich voor doet en niemand anders er iets aan doet, is misschien beter om de andere potjes te proberen te winnen door kaarten te spelen die beter werken in je deck. Ik vind 1 catch-all antwoord met 2 zoekers en (hopelijk) een hoop card draw van Lyz wel genoeg.
Is dit dan de uiteindelijke versie van het deck? Nou, ja en nee. Terwijl ik dit schrijf krijg ik al weer allemaal ideeën. Eigenlijk moet ik wel ruimte maken voor Keldon Necropolis want met al die tokens die ik maak is een manier om ze damage te laten doen zonder ze aan Lyz te sacrificen niet gek. Wat nou als ik wat dingen heb die triggeren als er creatures dood gaan, bijvoorbeeld Hissing Iguanar of Massacre Wurm? Pawn of Ulamog is al een goede vertegenwoordiger, maar misschien kan ik er wel meer gebruiken..
Een deck is voor mij nooit af en deze dus ook niet. Een mogelijke volgende ontwikkeling van het deck zou waarschijnlijk zijn om weg te gaan bij Zombie tribal, eigenlijk alleen de Gravespawn Sovereign vereist heel veel Zombies namelijk. Ik zou dan het aantal token makers kunnen maximaliseren zodat kaarten als Gravedigger dienst kunnen doen als ‘extra’ kopietjes daar van.
Misschien wat extra tutors en de Cabal Coffers/Urborg, Tomb of Urami combinatie spelen omdat de mana nu soms wat krap lijkt wanneer ik mijn test handjes uitspeel, met de City of Shadows en Deserted Temple die al in het deck zitten moet ik dan toch wel ver kunnen komen. Ook moet ik dan eens een blik werpen op manieren om creatures gratis te spelen, zoals Aether Vial, Cryptic Gateway als we bij Zombies blijven, of Deathrender. Zeker de Deathrender zou lekker moeten zijn met alle creatures die we toch al aan het sacrificen zijn.
Is dit dan wel de uiteindelijke versie voor dit artikel? Jup, dat is het. Ik moet vooral gaan testen hoe het deck speelt zodat ik de kaarten in leer te schatten. Wat nu nog goed lijkt kan in de praktijk wel slecht blijken en theorieën die ik nu verzin gaan misschien wel helemaal niet op. Zoals je net al las heb ik in ieder geval wel al allemaal ideeën die ik nog in het deck zou kunnen verwerken, dus dit is vast niet het laatste wat je van Lyz hoort!
Mazzel
pi