to start or not to start

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
tom147
Starter

to start or not to start

Bericht door tom147 »

Hi

Ik ben nu een paar dagen aan het proberen magic onder de knie te krijgen.
Ik heb een aantal decks gekregen en de game op PS3 als eerste hulplijn gehad.
De basis is ongeveer duidelijk, maar voor het eerst alleen met de kaarten spelen liep niet zo vlot...
het is veel moeilijker dan gedacht helaas, maar het ziet er wel een tof spel uit (zodra je het kan spelen natuurlijk ;-) )

Ik speel momenteel met Garruk vs Liliana dualdecks

sorry als het wat veel is in 1 thread maar ik probeer toch maar even

Problemen die ik gisteren ook tegenkwam en waardoor we het maar opgegeven hebben :

Garruk's Deck

slippery karst of Krosan Tuskerbevat cycling 2 (2, discard this card: draw a card). ik kan maar geen duidelijke uitleg vinden wat je hier moet bij doen bij die cycling. en bij de ene kaart staat er enkel een 2 en bij de andere een mana erbij. wat is het verschil?

Windstorm heeft bovenaan rechts X staan. Wil dit zeggen dat je 1 mana nodig hebt om deze te mogen spelen...of op wat slaat deze X

Wild Mongrel " Discard a card : Wild Mongrel gets +1/+1 and becomes the color of your choice until the end of the turn.
Wat is de bedoeling om van kleur te veranderen? ik speel met groen en mijn tegenstander met zwart van liliane

Elephant Guide Wat is een elephant creature token idem bij beast attack

Indrik Stomphowler Begrijp ik het goed dat wanneer mijn tegenstander een enchantment heeft uitgespeeld op een kaart van mij (waardoor deze bv blocked is) . bij het uitspelen van deze kaart mag ik die enchantment van mijn kaart wegnemen.

Genju of the cedars de 2 slaat op levens die je moet opgeven om deze kaart te mogen spelen?
Op wat slaat de "it's still a land" : op het ende van de beurt wordt het terug een land ipv creature. of slaat dit op iets anders

ook het laatste stuk van de kaart is me niet helemaal duidelijk. Ik speel deze kaart uit en daarmee wordt een forest een 4/4 creature. indien deze forest sterft tijdens deze beurt, mag ik Genju of the cedars opnieuw toevoegen aan mijn hand. indien de forest/creature blijft leven die beurt, wordt deze terug een standaard forest en gaat de Genju of cedars naar de graveyard...?

Blastoderm wat zijn Fadecounters exact?

Garruk Wildspeaker deze kaart heeft geen aanval/defend score bv 1/3, maar enkel een 3 staan. is dit enkel een aanvalskaart?
de +1 -1 +4 slaat allicht op levens die je moet opofferen om deze kaart te spelen

Rude Awakening hier heb je Entwine staan. ik speel deze kaart uit : tap 5 mana's + 3 voor entwine. Maar mag deze dan meteen terug untappen "untap all lands you control" waardoor ik deze 8 mana's kan inzetten voor andere kaarten te activeren? en de kaart dus eigelijk 'gratis' was?

serrated arrows wat doet deze kaart exact : arrowcounters?

Basking Rootwalla het deel Madness 0? slaat de 0 op de kost van de madness...

Albina Troll Echo 1 manna : ook niet helemaal duidelijk met die upkeeps...
Ik moet 1 mana tappen bij de beurt nadat ik de kaart gespeeld of de kaart opofferen (dit is eenmalig?)

Stampeding Wildebeests retrun a green creature you control to its owners hand...ik ben toch de enige die met green creatures speelt?
de tegenstander speelt met Liliana deck en dus black creatures...? Dus ik moet gewoon een creature terugnemen die ik al gespeeld heb. (en niets doen als ik bv geen green creatures heb liggen)

Rancor ik enchant een creature met deze kaart. wanneer deze creature naar graveyard moet komt rancor terug in mijn hand?
Deze kaart is dus onsterfelijk, aangezien ze steeds blijft terugkeren... of is dit effect beperkt

beast attack het token gedeelte staat al hierboven gevraagd. maar dan ook de Flashback is onduidelijk. wanneer ik deze kaart wil uitspelen moet ik dus 5 mana cost betalen (rechtsboven de kaart) + nog eens 5 mana extra voor flashback te activeren? en wat doet deze flashback exact... de kaart komt terug tot leven en dan 'exile it'...?

Bon tot zover de issues die ik had met dit deck. ik ga jullie mijn vragen over het liliane deck nog even besparen ;-)

Alvast bedankt voor de tips en info

Tom
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Re: to start or not to start

Bericht door The Quizmaster »

Woei, lange post...
tom147 schreef:

Garruk's Deck

slippery karst of Krosan Tuskerbevat cycling 2 (2, discard this card: draw a card). ik kan maar geen duidelijke uitleg vinden wat je hier moet bij doen bij die cycling. en bij de ene kaart staat er enkel een 2 en bij de andere een mana erbij. wat is het verschil?
Het is geen verschil, alleen bij sommige kaarten zal de hele ability met remindertekst uitgeschreven zijn en bij andere niet.
Het idee van Cycling: Je hebt de kaart in je had. Op een moment dat je een instant zou mogen spelen, mag je de Cycling-ability van die kaart activeren. In het geval van de Tusker: betaal 2 mana van een type dat je wilt plus een groene. In het geval van de Slippery Karst, betaal 2 kleurloze mana. Je discard de kaart (naar je graveyard vanuit je hand) en je raapt een nieuwe.
Windstorm heeft bovenaan rechts X staan. Wil dit zeggen dat je 1 mana nodig hebt om deze te mogen spelen...of op wat slaat deze X
X = hoeveel mana jij maar wilt betalen. Als je Windstorm wilt spelen (je 'announcet' hem, zoals dat officieel het), dan geef je ook aan hoeveel je voor de X wilt betalen. Dat mag je dus helemaal zelf weten. Kan een totaal zijn van 0 tot aan het maximum mana dat je kan betalen. Vervolgens betaal je de volledige cost van de kaart, dus X-mana van een willekeurige kleur, plus de groene. Dan speel je hem.
Wild Mongrel " Discard a card : Wild Mongrel gets +1/+1 and becomes the color of your choice until the end of the turn.
Wat is de bedoeling om van kleur te veranderen? ik speel met groen en mijn tegenstander met zwart van liliane
Bijvoorbeeld: Jouw tegenstander heeft een beest met protection from green en die valt ermee aan. Jij maakt jouw Mongrel Blauw, en mag dat beest vervolgens gewoon blocken. Dat het niet direct nut heeft in het deck wat jij speelt in combinatie met het deck waartegen je speelt, maakt verder niet uit. Er zijn genoeg spelsituaties waarin het wel zou kunnen.
Elephant Guide Wat is een elephant creature token idem bij beast attack
Een token is een representatie van een beest. Tegenwoordig zitten er in boosters zeer regelmatig token cards, die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar bijvoorbeeld een dobbelsteen of een kraaltje of een muntje of .... noem maar op, mag je ook gebruiken. Waar het om gaat, is dat je dat muntje, kraaltje, dobbelsteentje... kan identificeren als het beest wat het representeerd.
Voor het spel is een token gewoon een creature, alle regels die daarop van toepassing zijn, gelden dus ook. Als een token naar een andere zone dan de battlefield (hand, graveyard, exile) gaat, dan verdwijnt deze voorgoed.
Indrik Stomphowler Begrijp ik het goed dat wanneer mijn tegenstander een enchantment heeft uitgespeeld op een kaart van mij (waardoor deze bv blocked is) . bij het uitspelen van deze kaart mag ik die enchantment van mijn kaart wegnemen.
yup.
Genju of the cedars de 2 slaat op levens die je moet opgeven om deze kaart te mogen spelen?
Op wat slaat de "it's still a land" : op het ende van de beurt wordt het terug een land ipv creature. of slaat dit op iets anders
De 2 slaat op het aantal mana dat je moet betalen, om zijn ability te activeren.. als er levens betaald moeten worden, dan wordt dat altijd volledig uitgeschreven.
Het 'it's still a land' slaat hier op: Als je er een beest van maakt, is het nog steeds een land. Je mag het dus nog steeds tappen voor mana, en de kaart sterft nog steeds aan stone rain e.d.
ook het laatste stuk van de kaart is me niet helemaal duidelijk. Ik speel deze kaart uit en daarmee wordt een forest een 4/4 creature. indien deze forest sterft tijdens deze beurt, mag ik Genju of the cedars opnieuw toevoegen aan mijn hand. indien de forest/creature blijft leven die beurt, wordt deze terug een standaard forest en gaat de Genju of cedars naar de graveyard...?
Nee, de Genju blijft er dan opzitten, net zolang tot het land kapot gaat, of de Genju op een andere manier terug naar je hand wordt gestuurd.
Zie het als reminders.. Een tellertje, letterlijk vertaald. In het geval van Blastoderm is het een aflopend tellertje... Iedere beurt gaat er 1 af, kan je er geen meer afhalen, dan issie dood...

Garruk Wildspeaker deze kaart heeft geen aanval/defend score bv 1/3, maar enkel een 3 staan. is dit enkel een aanvalskaart?
de +1 -1 +4 slaat allicht op levens die je moet opofferen om deze kaart te spelen
Dit is een Planeswalker, dus geen beest. Hij kan niet aanvallen. Planeswalkers in het kort:
Een Planeswalker is een soort 'extra speler' Dat getal onderin is zijn loyalty. OP het moment dat deze op 0 staat, is de PW dood. Zijn activated abilitys, hebben een + of een - en een getal als cost. De eerste ability van Garruk heeft bvb +1: untap 2 lands.
Dat houdt in, dat als je deze ability activeert, de loyalty van Garruk met 1 wordt verhoogd.
Je mag maar 1x per beurt een ability van een Planeswalker activeren en alleen op het moment dat je een sorcery zou kunnen spelen (dus tijdens jouw main phase, en als de stack leeg is).
Alle schade die naar jou zou komen, door bvb Lightning Bolt mag de eigenaar van die Bolt naar jouw Garruk redirecten. 1 schade is -1 loyalty. Dus -3 in het geval van de Bolt.
Als een speler jou aanvalt, moet hij per beest aangeven of deze naar jou zelf aanvalt, of naar jouw planeswalker. Je mag gewoon op de normale manier blocken.

Rude Awakening hier heb je Entwine staan. ik speel deze kaart uit : tap 5 mana's + 3 voor entwine. Maar mag deze dan meteen terug untappen "untap all lands you control" waardoor ik deze 8 mana's kan inzetten voor andere kaarten te activeren? en de kaart dus eigelijk 'gratis' was?
Helemaal correct!
Zie Blastoderm: Wederom gewoon een tellertje. Kan je met een dobbelsteen aangeven, of met muntjes, of iets anders... Zolang het maar duidelijk is hoeveel er op liggen.
Ja.
Albina Troll Echo 1 manna : ook niet helemaal duidelijk met die upkeeps...Ik moet 1 mana tappen bij de beurt nadat ik de kaart gespeeld of de kaart opofferen (dit is eenmalig?)
Aan het begin van de beurt nadat de Albino Troll in het spel is gekomen, tijdens de upkeep van die beurt (direct na je untap), moet je zijn Echo betalen. Is niet 1 overigens, maar 1G, dus 1 groene mana en 1 mana naar een kleur van keuze.
Dit hoef je dus maar 1x te doen inderdaad.
Stampeding Wildebeests retrun a green creature you control to its owners hand...ik ben toch de enige die met green creatures speelt?
de tegenstander speelt met Liliana deck en dus black creatures...? Dus ik moet gewoon een creature terugnemen die ik al gespeeld heb. (en niets doen als ik bv geen green creatures heb liggen)
Maar jouw tegenstander hoeft niet altijd met dat deck te spelen. Mocht jouw tegenstander toevallig ook groen spelen, dan mag je niet 1 van zijn beesten kiezen om terug te sturen. Moet altijd een beest van jou zijn, en hij moet groen zijn.
En niets doen als je geen creatures hebt liggen: Die heb je wel, je hebt namelijk net je Stampeding WIldebeests gespeelt..
Rancor ik enchant een creature met deze kaart. wanneer deze creature naar graveyard moet komt rancor terug in mijn hand?
Deze kaart is dus onsterfelijk, aangezien ze steeds blijft terugkeren... of is dit effect beperkt
Nee, dit klopt. De enige manier om hem weg te krijgen is oftewel hem te counteren met bvb Cancel of om het beest waarop je Rancor wilt spelen, dood te maken op het moment dat Rancor nog op de stack ligt.
beast attack het token gedeelte staat al hierboven gevraagd. maar dan ook de Flashback is onduidelijk. wanneer ik deze kaart wil uitspelen moet ik dus 5 mana cost betalen (rechtsboven de kaart) + nog eens 5 mana extra voor flashback te activeren? en wat doet deze flashback exact... de kaart komt terug tot leven en dan 'exile it'...?
[/quote][/quote]
Token: Jij krijgt dus een 4/4 groen beest, waarvoor jij zelf iets moet kiezen om dat beest mee te representeren. Zolang je de verschillende tokens maar uit elkaar kan houden.
Flashback: Je hoeft alleen de flashback-cost te betalen, dus de 2GGG, verder niet. Dan wordt zijn effect nog een keer uitgevoert (krijgt dus weer een 4/4 beest) en daarna wordt de kaart uit het spel verwijderd (exile), waardoor je deze niet nóg een keer zou kunnen spelen.

Hoop dat alles een beetje duidelijkwas....
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
tom147
Starter

Bericht door tom147 »

Woaw super bedankt voor de snelle reactie. Sorry voor de lange post.
maar het is alvast een pak duidelijker ondertussen.
Dit deck kan ik nu ondertussen al gebruiken dan en volledig begrijpen ;-)

met uitzondering van deze vragen nog
Zie het als reminders.. Een tellertje, letterlijk vertaald. In het geval van Blastoderm is het een aflopend tellertje... Iedere beurt gaat er 1 af, kan je er geen meer afhalen, dan issie dood...
Deze fadecounters komen deze bovenop de 5/5 of staan deze volledig los ervan.
bv Blastoderm blijft 5/5 en kan maximaal 3 beurten dus meespelen.
of wordt deze 4/4 - 3/3 - 2/2 dan ook die beurten
Zie Blastoderm: Wederom gewoon een tellertje. Kan je met een dobbelsteen aangeven, of met muntjes, of iets anders... Zolang het maar duidelijk is hoeveel er op liggen.
Kan deze arrowheads kaart ook vernietigd worden? aangezien deze geen concrete score heeft 3/3 bv
Ja.
Dus wanneer Basking Rootwalla wordt vernietigd, kan ik nog gratis (0 madness cost) hem houden ipv naar de graveyard te sturen?
Madness is een beetje zoals regeneration dan. dit is dan ook bijna oneindig dat deze in het spel kan komen...
Hoop dat alles een beetje duidelijkwas....
Ja super bedankt!
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Deze fadecounters komen deze bovenop de 5/5 of staan deze volledig los ervan.
bv Blastoderm blijft 5/5 en kan maximaal 3 beurten dus meespelen.
of wordt deze 4/4 - 3/3 - 2/2 dan ook die beurten
Deze counters staan volledig los van de power en toughness van het beest. Hij blijft dus gewoon 5/5 en je kan er idd 3 beurten mee doen.

Je hebt overigens wel counters die de Power en Toughness van beesten kunnen beïnvloeden. Deze worden dan omschreven als "+1/+1" of "-1/-1" counters.

Kan deze arrowheads kaart ook vernietigd worden? aangezien deze geen concrete score heeft 3/3 bv
Het is geen beest, dus het kan niet gesloopt worden door er damage op te doen. Maar er zijn kaarten die je direct een artifact laten vernietigen, die zou je hierop kunnen spelen.

Dus wanneer Basking Rootwalla wordt vernietigd, kan ik nog gratis (0 madness cost) hem houden ipv naar de graveyard te sturen?
Madness is een beetje zoals regeneration dan. dit is dan ook bijna oneindig dat deze in het spel kan komen...
[/quote]

Oei... nee, zo werkt het niet... De madness-ability mag je alleen activeren als je gedwongen wordt om deze kaart te discarden. Discard houdt altijd in, dat je een kaart vanuit je hand naar je graveyard moet verplaatsen.
Als de Rootwalla dood gaat, kan je de madness niet activeren. Het is dus geen regeneration.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
tom147
Starter

Bericht door tom147 »

Perfect, nu nog Liliane haar deck onder de knie krijgen en we kunnen terug van start voor een 2de poging

Ghost-lit stalker activate this ability only any time you could cast a sorcery...
Moet je dan eerst een sorcery uitspelen en dan mag je pas deze kaart gebruiken

Rise from the grave bestaat er een graveyard op het battlefield zelf?

Faerie Macabre Exile up betekent dan Maximaal 2 kaarten terug op het veld leggen vanuit de graveyard. en kan ik enkel kiezen uit mijn graveyard of ook die van mijn tegenstander?

Mutilate All creatures, dus ook inclusief de mijne?

twisted abomination die regenerate. die moet je activeren op voorhand dus bij het uitspelen van de kaart kiezen deze kan ook nadien regeneraten.
Of zodra hij vernietigd is. die beurt zeker een mana beschikbaar houden om hem terug te halen. die regenerate kan ik dit onmiddelijk doen nadat de kaart vernietigd is. of wacht ik toch mijn main phase

vampire bats kan je een ability meerdere keren uitspelen tijdens 1 main phase? zodra de kaart tapped is, kan ik deze toch niet nog eens tappen?

Genju of the Fens deze kaart enchant een swamp. dan kan ik kiezen . in ruil voor 2 mana eender welke kleur is het een 2/2 creature. indien ik er een extra swamp mana bij tap dan is het een 3/3 creature. in beide gevallen blijft het een land. die aanhalingstekens stonden mij zo raar na de with alsof het missch verplicht was...

Voila dat zijn ze momenteel!

Tom
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

tom147 schreef:Perfect, nu nog Liliane haar deck onder de knie krijgen en we kunnen terug van start voor een 2de poging

Ghost-lit stalker activate this ability only any time you could cast a sorcery...
Nee, het gaat puur om het moment waarop je de kaart kan spelen. Sorceries kun je alleen spelen in je first of 2nd main phase op een lege stack (dat wil zeggen dat er geen andere spells gecast zijn die hun ding nog niet gedaan hebben). Deze ability kan dus ook alleen op dat zelfde moment gespeeld worden.
tom147 schreef:Rise from the grave bestaat er een graveyard op het battlefield zelf?
Nee, je graveyard is een zone, net als je battlefield. De rise verplaatst een creature van de ene naar de andere.
tom147 schreef:Faerie Macabre Exile up betekent dan Maximaal 2 kaarten terug op het veld leggen vanuit de graveyard. en kan ik enkel kiezen uit mijn graveyard of ook die van mijn tegenstander?
Dat betekent het niet. Waarschijnlijk is de oude omschrijving voor exile duidelijker, vroeger heette het "remove from the game" (en deze term wordt nog steeds vaak gebruikt). Als je de Faerie discard dan mag je 2 kaarten kiezen die in graveyards liggen (de jouwe mag, maar hoeft niet, meestal wil je dat ook niet) en deze kaarten gaan buiten het spel. Vanaf buiten het spel is het bijna onmogelijk om de kaarten nog terug te halen.
tom147 schreef:Mutilate All creatures, dus ook inclusief de mijne?
Jup, die vallen ook onder 'all'.
tom147 schreef:twisted abomination die regenerate. die moet je activeren op voorhand dus bij het uitspelen van de kaart kiezen deze kan ook nadien regeneraten.
Of zodra hij vernietigd is. die beurt zeker een mana beschikbaar houden om hem terug te halen. die regenerate kan ik dit onmiddelijk doen nadat de kaart vernietigd is. of wacht ik toch mijn main phase
Beide niet helemaal. Sowieso heeft het niks te maken met het uitspelen van de kaart, abilities op creatures doen alleen wat als die on the battlefield zijn (mits de ability zelf niet wat anders zegt, zie de eerder genoemde Faerie). Regenerate kan op elk moment geactiveert worden (in tegenstelling tot de eerder genoemde Stalker) en voorkomt de eerst volgende keer dat de Abomination ge-destroyed wordt. Destroy is zowel wanneer een kaart letterlijk destroy zegt als wanneer de Abomination te veel damage krijgt. Als de regenerate nodig is dan tapt de Abomination. Merk op dat je de regenerate activeert voor de a-bomb stuk gaat en dat het mogelijk is hem te activeren zonder dat er een reden is dat hij stuk zou gaan. In de praktijk zie je het vaak al van verre aankomen en activeer je de ability net voor het nodig is.
tom147 schreef:vampire bats kan je een ability meerdere keren uitspelen tijdens 1 main phase? zodra de kaart tapped is, kan ik deze toch niet nog eens tappen?
Ten eerste hoef je de ability niet per se in je main phase te spelen. In tegenstelling tot de Stalker legt deze kaart daarvoor geen beperkingen daarvoor op en kan hij in elke phase of step (behalve de untap step, maar dat is een beperking van die step). Ten tweede zit er geen tap cost in zijn ability. Je hoeft de kaart er dus niet voor te tappen. Inderdaad kun je een ability normaal zo vaak spelen als je er voor kunt betalen en zo vaak als de kaart zelf toe staat, dus meerdere keren per phase, maar in het geval van de bats max 2x per beurt.
tom147 schreef:Genju of the Fens deze kaart enchant een swamp. dan kan ik kiezen . in ruil voor 2 mana eender welke kleur is het een 2/2 creature. indien ik er een extra swamp mana bij tap dan is het een 3/3 creature. in beide gevallen blijft het een land. die aanhalingstekens stonden mij zo raar na de with alsof het missch verplicht was...
Als je de Genju activeert dan wordt het een 2/2. Dit is deel 1 van wat de ability doet. Deel 2 is dat dit creatures ook zelf een ability krijgt, namelijk B: +1/+1 (kort opgeschreven). Hij is dus in eerste instantie een 2/2 en dan kun je B betalen om hem 3/3 te maken, of BB om hem 4/4 te maken, of BBBBB om hem 7/7 te maken, etc..

Eender welke kleur wordt vaak kleurloos genoemd.
tom147 schreef:Voila dat zijn ze momenteel!

Tom
ajb
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
tom147
Starter

Bericht door tom147 »

Fantastisch, super bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg in elk geval.
Jammer dat er geen kaarten in het NL bestaan. dat zou het al een stukje makkelijker maken...
pi schreef:
tom147 schreef:Perfect, nu nog Liliane haar deck onder de knie krijgen en we kunnen terug van start voor een 2de poging

Nee, het gaat puur om het moment waarop je de kaart kan spelen. Sorceries kun je alleen spelen in je first of 2nd main phase op een lege stack (dat wil zeggen dat er geen andere spells gecast zijn die hun ding nog niet gedaan hebben). Deze ability kan dus ook alleen op dat zelfde moment gespeeld worden.
tom147 schreef:Rise from the grave bestaat er een graveyard op het battlefield zelf?
Nee, je graveyard is een zone, net als je battlefield. De rise verplaatst een creature van de ene naar de andere.
tom147 schreef:Faerie Macabre Exile up betekent dan Maximaal 2 kaarten terug op het veld leggen vanuit de graveyard. en kan ik enkel kiezen uit mijn graveyard of ook die van mijn tegenstander?
Dat betekent het niet. Waarschijnlijk is de oude omschrijving voor exile duidelijker, vroeger heette het "remove from the game" (en deze term wordt nog steeds vaak gebruikt). Als je de Faerie discard dan mag je 2 kaarten kiezen die in graveyards liggen (de jouwe mag, maar hoeft niet, meestal wil je dat ook niet) en deze kaarten gaan buiten het spel. Vanaf buiten het spel is het bijna onmogelijk om de kaarten nog terug te halen.
tom147 schreef:Mutilate All creatures, dus ook inclusief de mijne?
Jup, die vallen ook onder 'all'.
tom147 schreef:twisted abomination die regenerate. die moet je activeren op voorhand dus bij het uitspelen van de kaart kiezen deze kan ook nadien regeneraten.
Beide niet helemaal. Sowieso heeft het niks te maken met het uitspelen van de kaart, abilities op creatures doen alleen wat als die on the battlefield zijn (mits de ability zelf niet wat anders zegt, zie de eerder genoemde Faerie). Regenerate kan op elk moment geactiveert worden (in tegenstelling tot de eerder genoemde Stalker) en voorkomt de eerst volgende keer dat de Abomination ge-destroyed wordt. Destroy is zowel wanneer een kaart letterlijk destroy zegt als wanneer de Abomination te veel damage krijgt. Als de regenerate nodig is dan tapt de Abomination. Merk op dat je de regenerate activeert voor de a-bomb stuk gaat en dat het mogelijk is hem te activeren zonder dat er een reden is dat hij stuk zou gaan. In de praktijk zie je het vaak al van verre aankomen en activeer je de ability net voor het nodig is.
tom147 schreef:vampire bats kan je een ability meerdere keren uitspelen tijdens 1 main phase? zodra de kaart tapped is, kan ik deze toch niet nog eens tappen?
Ten eerste hoef je de ability niet per se in je main phase te spelen. In tegenstelling tot de Stalker legt deze kaart daarvoor geen beperkingen daarvoor op en kan hij in elke phase of step (behalve de untap step, maar dat is een beperking van die step). Ten tweede zit er geen tap cost in zijn ability. Je hoeft de kaart er dus niet voor te tappen. Inderdaad kun je een ability normaal zo vaak spelen als je er voor kunt betalen en zo vaak als de kaart zelf toe staat, dus meerdere keren per phase, maar in het geval van de bats max 2x per beurt.
tom147 schreef:Genju of the Fens deze kaart enchant een swamp. dan kan ik kiezen . in ruil voor 2 mana eender welke kleur is het een 2/2 creature. indien ik er een extra swamp mana bij tap dan is het een 3/3 creature. in beide gevallen blijft het een land. die aanhalingstekens stonden mij zo raar na de with alsof het missch verplicht was...
Als je de Genju activeert dan wordt het een 2/2. Dit is deel 1 van wat de ability doet. Deel 2 is dat dit creatures ook zelf een ability krijgt, namelijk B: +1/+1 (kort opgeschreven). Hij is dus in eerste instantie een 2/2 en dan kun je B betalen om hem 3/3 te maken, of BB om hem 4/4 te maken, of BBBBB om hem 7/7 te maken, etc..

Eender welke kleur wordt vaak kleurloos genoemd.
tom147 schreef:Voila dat zijn ze momenteel!

Tom
ajb
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

Even een nieuwsgierig vraagje: Je hebt een aantal vragen gesteld over het betalen van de mana cost. Dit is vrij elementair en je zei dat je een PS3 game had als handleiding. Ik ben ervanuit gegaan dat dat Duels of the Planeswalkers was, omdat die recentelijk gratis te downloaden was als onderdeel van het welcome back programma. Als dit zo is, wordt dat met die mana costs dan niet duidelijk in de game? of lette je er gewoon niet op?
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
tom147
Starter

Bericht door tom147 »

Jibz schreef:Even een nieuwsgierig vraagje: Je hebt een aantal vragen gesteld over het betalen van de mana cost. Dit is vrij elementair en je zei dat je een PS3 game had als handleiding. Ik ben ervanuit gegaan dat dat Duels of the Planeswalkers was, omdat die recentelijk gratis te downloaden was als onderdeel van het welcome back programma. Als dit zo is, wordt dat met die mana costs dan niet duidelijk in de game? of lette je er gewoon niet op?
hi Jibz

Nee inderdaad, in het begin is het spelen op ps3 ook niet zo evident als starter hoor...

ondertussen na een weekje beginnen alle stukken wat in elkaar te vallen eindelijk. waaronder inderdaad ook die mana cost.
ik heb enkel nog even met Garruk vs liliana (proberen) "gespeeld" in real life. vandaar dat het me niet duidelijk was dat je ook mengvormen had in decks van verschillende kleuren bv... en dan is het plots op sommige kaarten al heel wat duidelijker die mana symbolen

mijn excuses voor de elimentaire vragen. maar zoals gezegd is het echt geen eenvoudige game om met te starten als je geen extra uitleg krijgt...
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

Wat je niet weet, moet je vragen, dat doe je dus iig goed ;)
Maar het betalen van de mana is inderdaad niet zo duidelijk in Duels. Heb met het deck van Niv-Mizzet al 2 keer meegemaakt dat ik 6 mana heb liggen, 4 wegpak voor een creature en hij dan net 1 van de twee islands tapt die ik nodig had voor mijn counterspell...
Ik was gewoon benieuwd of je, als je begint met de PS3 zulke dingen even makkelijk meekrijgt of niet, aangezien ik pas na een vrij lange tijd magic spelen pas met Duels ben begonnen.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
tom147
Starter

Bericht door tom147 »

Jibz schreef:Wat je niet weet, moet je vragen, dat doe je dus iig goed ;)
Maar het betalen van de mana is inderdaad niet zo duidelijk in Duels. Heb met het deck van Niv-Mizzet al 2 keer meegemaakt dat ik 6 mana heb liggen, 4 wegpak voor een creature en hij dan net 1 van de twee islands tapt die ik nodig had voor mijn counterspell...
Ik was gewoon benieuwd of je, als je begint met de PS3 zulke dingen even makkelijk meekrijgt of niet, aangezien ik pas na een vrij lange tijd magic spelen pas met Duels ben begonnen.
Goch je moet toch vooral veel interesse hebben om vol te houden om alles onder de knie te krijgen.
Zelfs via de ps3 game alleen lijkt het me moeilijk als je niet nog wat fora bekijkt voor extra info.

ondertussen ben ik wel zeer enthousiast in elk geval over Magic. ik had wat vooroordelen dat het saai zou zijn of onleerbaar gezien zijn complexiteit.
maar eens je het wat te pakken hebt is in elk geval zeer boeiend. het spel kan zo snel kantelen met een paar kaarten waardoor het veel interessanter is dan bv een klassieke risk. waar vaak na 75% van het spel je wel al weet hoe het zal aflopen...
ixo
Wizard

Bericht door ixo »

is niet altijd het geval in magic :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Jibz
Wizard

Bericht door Jibz »

En het mooie is: het houdt nooit op. Er zijn zo belachelijk veel kaarten...
Plaats reactie