Veel vragen normaal

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Veel vragen normaal

Bericht door jorg »

Hallo allemaal,

Het valt me op dat ik vaak vragen heb na een avondje magic (type 4 decks bouwen uit +/- 450 kaarten uit allerlei series door elkaar) waarin we een potje of 10 spelen er altijd wel vragen ontstaan/zijn. Is dit normaal of ken ik de regels zo slecht? Ik vraag me af of meerdere spelers dit hebben? Ik speelde eind jaren 90, maar ben nu weer sinds twee jaar aan het spelen. De regels zijn, naar mijn mening, anders, duidelijker, maar niet altijd makkelijker. Hebben jullie een tip (waar ik de regels kan vinden)(maar niet het rule-book, want dat is te summier)?
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Veel vragen normaal

Bericht door altx »

Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Veel vragen normaal

Bericht door jorg »

Bedankt altx! Weet je ook hoe andere spelers spelen (veel/weinig vragen)?
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Veel vragen normaal

Bericht door altx »

Ik speelde vorige week een potje multiplayer met 4 personen van wie er twee langer spelen dan ik. En toch heb ik aardig wat dingen uit moeten leggen. Dus ik denk dat het niet meer dan normaal is.

De reden dat ik de regels zo goed ken, is overigens heel simpel: Omdat ik regelvragen beantwoord... ;)

In het begin wist ik het antwoord ook niet, maar ging ik het uitzoeken. Nu een tijdje later beantwoord ik praktisch alle vragen uit mijn hoofd.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Veel vragen normaal

Bericht door pi »

Zelfde ervaring hier, mijn groep heeft verschillende mensen die al 10+ jaar spelen, eentje zelfs sinds Alpha. Er zijn er bij die nog steeds proberen de source weg te halen om een ability te stoppen bijvoorbeeld. Sowieso komen er veel regelvragen langs en meestal als ze aangeven iets te willen doen en ik vraag hoeze het willen stacken dan is het antwoord, zodat het goed gaat, maar komen ze er niet uit hoe dat dan zou moeten en mag ik het ze uitleggen, waarbij de kans aanzienlijk is dat hetzelfde in een toekomstig potje weer langs gaat komen. Het helpt niet dat ik in een coffeeshop speel btw, maar een speler die helaas de groep moest verlaten kon de 2 wel goed combineren, dus het is niet alsof het onmogelijk is.

Voor de meesten is magic denk ik vooral een leuk spelletje en kost de regels leren veel moeite die ze er niet in willen stoppen. Ze bouwen liever een nieuw deck in die tijd of doen iets anders.

Ik merk dat voor mij de regels vrij natuurlijk aanvoelen, meestal doen ze wat ik zou verwachten, dus als ik iets niet weet is mijn gok bijna altijd goed (je zult merken dat ik bij regel uitleg vaak een reden toe probeer te voegen waarom iets zo is of een reden waarom een andere manier niet logisch is die meer op gevoel gebaseerd zijn, mijn interpretatie waarom een regel is zoals ie is). Daarnaast heb ik een keer de comprehensive rules helemaal doorgelezen, dit helpt me vooral in de zin van dat ik weet waar er regels voor zijn en wat mogelijke pijnpunten dus zijn. Ik weet bijvoorbeeld de layers niet uit mijn hoofd, maar weet wel wat er relevant voor is en kan dus een situatie herkennen waar ze nodig zijn. In geval van nood heb ik de regels en meest recente cardtext op mijn mobiel en weet ik waar ik antwoorden kan krijgen bij echt moeilijke vragen.

Btw, liever veel vraen dan het verkeerd blijven doen!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Veel vragen normaal

Bericht door jorg »

Bedankt Pi en altx. Ik ben ook het type dat liever speelt/een deck bouwt, dan de regels doorneemt. Ik dacht de regels vrij goed te kennen, maar er zijn elke weer situaties die om uitleg vragen. Tenminste die dingen die waar we andere standpunten over hebben.
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Veel vragen normaal

Bericht door pi »

De kunst is dan overtuigd zijn en je interpretatie van de regels goed kunnen onderbouwen. Overigens, als er vaak situaties zijn die je niet weet dan zou ik toch overwegen die comprehensive rules eens te lezen. Ik heb ze tijdens het reizen gelezen, misschien een idee?

(pi is ook met kleine letters, beetje vreemd om mij een hoofdletter te geven en altx niet)
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Veel vragen normaal

Bericht door jorg »

sorry... :(
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Veel vragen normaal

Bericht door pi »

Ik vond het vooral een beetje flauw voor altx, maak je er verder niet te druk om.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Veel vragen normaal

Bericht door jorg »

Doe ik ook, maarruh... goed dat je voor anderen opkomt!
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Plaats reactie