Nieuwe Magic spelers
Moderator: Admins & Moderators
Nieuwe Magic spelers
Hallo,
Sinds kort zijn wij begonnen met het spelen van Magic, met de handleiding er bij komen we er aardig doorheen.
Nu hebben we nog een paar vragen waar we niet helemaal uit komen.
1. Klopt het als iemand zijn/haar deck (Library) op is dat het dan voor diegene is afgelopen?
2. Flying creatures kunnen niet geblocked worden, tenzij het geblocked wordt door een andere flying creature?
3. Combat phase; De aanvaller valt aan, wordt geblocked door een creature. Hoe zit dit met de punten (rechtsonder), wordt dit verevend als bijvoorbeeld beide creatures een 3/3 zijn of gaat de verdedigende creature er dan aan en heeft de aanvallende partij geen schade?
Dit zijn even de eerste vragen, er komen vast nog meer maar die zal ik dan posten.
Sinds kort zijn wij begonnen met het spelen van Magic, met de handleiding er bij komen we er aardig doorheen.
Nu hebben we nog een paar vragen waar we niet helemaal uit komen.
1. Klopt het als iemand zijn/haar deck (Library) op is dat het dan voor diegene is afgelopen?
2. Flying creatures kunnen niet geblocked worden, tenzij het geblocked wordt door een andere flying creature?
3. Combat phase; De aanvaller valt aan, wordt geblocked door een creature. Hoe zit dit met de punten (rechtsonder), wordt dit verevend als bijvoorbeeld beide creatures een 3/3 zijn of gaat de verdedigende creature er dan aan en heeft de aanvallende partij geen schade?
Dit zijn even de eerste vragen, er komen vast nog meer maar die zal ik dan posten.
- pi
- Archmage
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Nieuwe Magic spelers
1. Niet precies, wel bijna. Als de speler een kaart moet pakken en dat niet kan omdat zijn Library leeg is dan gaat hij dood. Het is theoretisch mogelijk verschillende beurten te blijven leven met een lege Library, bijvoorbeeld als er een Possessed Portal in het spel ligt en sowieso pak je de ene beurt je laatste kaart en ga je dan pas de volgende beurt dood als je weer een kaart probeert te pakken.
2. Zelfde verhaal, niet precies, wel bijna. In principe heb je gelijk, maar er is bijvoorbeeld de Reach ability die bijvoorbeeld gevonden wordt op Canopy Spider die specifiek een non-Flying creature toestaat een Flying creature te blocken.
3. Ik ben bang dat dit er een stuk verder naast zit. Laat ik voor het gemak 2 verschillende creatures nemen, ik heb een 2/1 en jij een 4/2 en verder hebben ze geen relevante abilities. Het is mijn beurt en ik wil aanvallen, dit is wat er (in veel meer detail dan in een normaal potje) gebeurt:
1 Ik wil graag naar mijn combat phase gaan, is dat goed? Jij zegt ja en we gaan aan combat beginnen.
2 We beginnen met de "beginning of combat step" waarin we beide nog iets (op instant speed) zouden kunnen spelen, laten we er voor het gemak voor kiezen dat niet te doen. Ik vraag of we door kunnen en jij zegt ja.
3 We komen in de "declare attackers step" aan en ik kan nu mijn 2/1 (laten we hem Savannah Lions noemen) als attacker aanwijzen en dat doe ik. Ik vraag of jij nog wat wilt doen, nee, dus we gaan door.
4 We komen in de "declare blockers step" en je wil graag je 4/2 als blocker aanwijzen (laten we die Lizard Warrior noemen) en je vraagt mij of ik dan nog wat wil doen (je had zelf ook nog wat mogen doen trouwens als je wilt). Ik wil niks meer doen en we gaan door naar de volgende step.
5 We komen in de "combat damage step" waarin de creatures mekaar damage gaan doen. Mijn Lions is een 2/1 en doet dus 2 damage tegen jouw Warrior, aan de andere kant is jouw Warrior 4/2 dus die doet 4 damage tegen de Lions. De Warrior is een 4/2 en heeft dus een Toughness van 2, aangezien mijn Lion 2/1 is en dus 2 damage doet maakt die jouw Warrior dood. Tegeliijkertijd gaat ook mijn Lions dood, want de 4 damage die komt van de Power van de Warrior is ruim genoeg om de Lions dood te maken die maar 1 Toughness hebben. Als we beide niks meer willen doen gaan we door naar de volgende step.
6 We komen in de "end of combat step", hierin krijgen spelers de gelegenheid om nog dingen te spelen en aan het einde er van worden creatures (en planeswalkers) uit combat gehaald (de "attacking" status vervalt bijvoorbeeld).
Nu ga ik het iets moeilijker maken, in plaats van een 4/2 Lizard Warrior heb jij nu een 1/3 Straw Soldiers. Stap 1,2 en 3 gaan hetzelfde en in stap 4 wijs je de Soldiers aan als blocker. De resultaten in stap 5 zijn nu heel anders:
5 We komen in de "combat damage step" waarin de creatures mekaar damage gaan doen. Mijn Lions is een 2/1 en doet dus 2 damage tegen jouw Soldiers, aan de andere kant is jouw Soldiers dus die doet 1 damage tegen de Lions. De Soldiers is een 1/3 en heeft dus een Toughness van 3, aangezien mijn Lion 2/1 is en dus 2 damage doet maakt die jouw Soldiers niet dood (wel houden de Soldiers tot het eind van de beurt 2 damage). Tegeliijkertijd gaat wel mijn Lions dood, want de 1 damage die komt van de Power van de Soldiers is ruim genoeg om de Lions dood te maken die maar 1 Toughness hebben. Als we beide niks meer willen doen gaan we door naar de volgende step.
Stap 6 is weer hetzelfde.
Wat vaak gelijk meegepakt wordt bij deze uitleg is het veranderen van de Power en Toughness. De kaart Giant Growth zou bijvoorbeeld mijn Lions +3/+3 kunnen geven als ik hem in stap 3 speel nadat jij je blocker aangewezen hebt en zo zou ik dan mijn Lions 5/4 kunnen maken. Helaas voor mij zullen mijn Lions dan nog steeds in de eerste situatie dood gaan vanwege dat de Warrior hun 4 damage doet (had ik nou maar een Might of Oaks gespeeld), maar in de tweede situatie overleven ze het wel omdat de Soldiers hun maar 1 damage doen, sterker, de Soldiers gaan nu wel dood omdat ze opeens 5 damage krijgen.
Ik hoop dat het zo duidelijker is?
2. Zelfde verhaal, niet precies, wel bijna. In principe heb je gelijk, maar er is bijvoorbeeld de Reach ability die bijvoorbeeld gevonden wordt op Canopy Spider die specifiek een non-Flying creature toestaat een Flying creature te blocken.
3. Ik ben bang dat dit er een stuk verder naast zit. Laat ik voor het gemak 2 verschillende creatures nemen, ik heb een 2/1 en jij een 4/2 en verder hebben ze geen relevante abilities. Het is mijn beurt en ik wil aanvallen, dit is wat er (in veel meer detail dan in een normaal potje) gebeurt:
1 Ik wil graag naar mijn combat phase gaan, is dat goed? Jij zegt ja en we gaan aan combat beginnen.
2 We beginnen met de "beginning of combat step" waarin we beide nog iets (op instant speed) zouden kunnen spelen, laten we er voor het gemak voor kiezen dat niet te doen. Ik vraag of we door kunnen en jij zegt ja.
3 We komen in de "declare attackers step" aan en ik kan nu mijn 2/1 (laten we hem Savannah Lions noemen) als attacker aanwijzen en dat doe ik. Ik vraag of jij nog wat wilt doen, nee, dus we gaan door.
4 We komen in de "declare blockers step" en je wil graag je 4/2 als blocker aanwijzen (laten we die Lizard Warrior noemen) en je vraagt mij of ik dan nog wat wil doen (je had zelf ook nog wat mogen doen trouwens als je wilt). Ik wil niks meer doen en we gaan door naar de volgende step.
5 We komen in de "combat damage step" waarin de creatures mekaar damage gaan doen. Mijn Lions is een 2/1 en doet dus 2 damage tegen jouw Warrior, aan de andere kant is jouw Warrior 4/2 dus die doet 4 damage tegen de Lions. De Warrior is een 4/2 en heeft dus een Toughness van 2, aangezien mijn Lion 2/1 is en dus 2 damage doet maakt die jouw Warrior dood. Tegeliijkertijd gaat ook mijn Lions dood, want de 4 damage die komt van de Power van de Warrior is ruim genoeg om de Lions dood te maken die maar 1 Toughness hebben. Als we beide niks meer willen doen gaan we door naar de volgende step.
6 We komen in de "end of combat step", hierin krijgen spelers de gelegenheid om nog dingen te spelen en aan het einde er van worden creatures (en planeswalkers) uit combat gehaald (de "attacking" status vervalt bijvoorbeeld).
Nu ga ik het iets moeilijker maken, in plaats van een 4/2 Lizard Warrior heb jij nu een 1/3 Straw Soldiers. Stap 1,2 en 3 gaan hetzelfde en in stap 4 wijs je de Soldiers aan als blocker. De resultaten in stap 5 zijn nu heel anders:
5 We komen in de "combat damage step" waarin de creatures mekaar damage gaan doen. Mijn Lions is een 2/1 en doet dus 2 damage tegen jouw Soldiers, aan de andere kant is jouw Soldiers dus die doet 1 damage tegen de Lions. De Soldiers is een 1/3 en heeft dus een Toughness van 3, aangezien mijn Lion 2/1 is en dus 2 damage doet maakt die jouw Soldiers niet dood (wel houden de Soldiers tot het eind van de beurt 2 damage). Tegeliijkertijd gaat wel mijn Lions dood, want de 1 damage die komt van de Power van de Soldiers is ruim genoeg om de Lions dood te maken die maar 1 Toughness hebben. Als we beide niks meer willen doen gaan we door naar de volgende step.
Stap 6 is weer hetzelfde.
Wat vaak gelijk meegepakt wordt bij deze uitleg is het veranderen van de Power en Toughness. De kaart Giant Growth zou bijvoorbeeld mijn Lions +3/+3 kunnen geven als ik hem in stap 3 speel nadat jij je blocker aangewezen hebt en zo zou ik dan mijn Lions 5/4 kunnen maken. Helaas voor mij zullen mijn Lions dan nog steeds in de eerste situatie dood gaan vanwege dat de Warrior hun 4 damage doet (had ik nou maar een Might of Oaks gespeeld), maar in de tweede situatie overleven ze het wel omdat de Soldiers hun maar 1 damage doen, sterker, de Soldiers gaan nu wel dood omdat ze opeens 5 damage krijgen.
Ik hoop dat het zo duidelijker is?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Re: Nieuwe Magic spelers
Pi,
Dank je voor je duidelijke uitleg!
Het is nu een stuk duidelijker
Heb je verder nog tips oid waar wij als beginnende magic spelers op kunnen letten/om moeten denken?
Dank je voor je duidelijke uitleg!
Het is nu een stuk duidelijker
Heb je verder nog tips oid waar wij als beginnende magic spelers op kunnen letten/om moeten denken?
Re: Nieuwe Magic spelers
Beste Harryl. Ik weet niet of je een beetje engels begrijpt. Maar in de volgende link heb je een PDF die je als beginner eens door zou moeten lezen. Wellicht uitprinten en erbij houden als je speelt.
http://media.wizards.com/images/magic/r ... ook_LR.pdf
http://media.wizards.com/images/magic/resources/rules hier vindt je ook een uitgebreid boek, maar ik gok dat je met dat eerste leesbare boek ongeveer 98% van de situaties die je in het begin tegenkomt kan oplossen.
http://media.wizards.com/images/magic/r ... ook_LR.pdf
http://media.wizards.com/images/magic/resources/rules hier vindt je ook een uitgebreid boek, maar ik gok dat je met dat eerste leesbare boek ongeveer 98% van de situaties die je in het begin tegenkomt kan oplossen.
Re: Nieuwe Magic spelers
Het Rulebook had ik gisteren gevonden inderdaad
Ik ga deze uitprinten en doorlezen/erbij houden.
Dank je voor de links!
Zal eens kijken of er in (de buurt van) Assen mensen zijn die het ons willen leren spelen
Ik ga deze uitprinten en doorlezen/erbij houden.
Dank je voor de links!
Zal eens kijken of er in (de buurt van) Assen mensen zijn die het ons willen leren spelen
- pi
- Archmage
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Nieuwe Magic spelers
Mijn belangrijkste tip zou zijn om een wat meer ervaren speler te proberen te vinden, liefst eentje die 2-3 jaar speelt. Ik zit zelf nu op het punt dat ik voor elke regel wel een uitzondering weet en dat ik het spel leerde was 15+ jaar geleden, iemand waarvoor het recenter is weet waarschijnlijk beter wat voor hem wel of niet werkte. Zelf alles proberen te leren aan de andere kant is een flinek opgave, vooral omdat de verbanden niet direct duidelijk zijn (zeker omdat de meeste beginnersuitleggen de details overslaan, maar je die wel tegen zou kunnen komen, zelfs meer ervaren spelers weten waarschijnlijk niet hoe "layers" nou precies werken (vraag er ook maar niet naar)). Het beste wat je kunt doen is echt die meer ervaren speler vinden.
Duels of the Planeswalker is een enigzins gesimplificeerde digitale versie van Magic. Ik hoor er goede dingen over en het zou de moeite kunnen zijn om eens te kijken wat je er van vindt.
Duels of the Planeswalker is een enigzins gesimplificeerde digitale versie van Magic. Ik hoor er goede dingen over en het zou de moeite kunnen zijn om eens te kijken wat je er van vindt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Re: Nieuwe Magic spelers
Ik zal thuis eens naar de Duels of the Planeswalker kijken. Heb hem op afstand op mijn tablet gezet haha! Op het werk lijkt mij dat niet zo'n goed idee.
Binnenkort maar een reis naar Groningen maken denk ik om daar eens naar de gamewinkel te gaan en kijken of daar iemand is die het ons wil uitleggen en leren
Binnenkort maar een reis naar Groningen maken denk ik om daar eens naar de gamewinkel te gaan en kijken of daar iemand is die het ons wil uitleggen en leren
Re: Nieuwe Magic spelers
Gisteren met Duels of the plainswalker bezig geweest, moet zeggen, dit is een waardevol hulpmiddel om de basis te leren.
Er is heel veel duidelijk geworden. Natuurlijk is er nog veel meer te leren, maar de basis is er.
Er is heel veel duidelijk geworden. Natuurlijk is er nog veel meer te leren, maar de basis is er.
- pi
- Archmage
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Nieuwe Magic spelers
Wat ik vaak hoor is dat de overstap van DotP naar echt spelen vrij groot is nog, het zou mooi zijn als je voor die stap iemand hebt die helpt, maar het legt iig een goede basis.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Re: Nieuwe Magic spelers
Inderdaad Er is zo even veel duidelijk geworden
Da's wel leuk
Echter hebben wij nu een vraag over 2 kaarten.
1. Pacifism
"Enchant Creature - Enchanted creature can't attack or block." - Hoe lang blijft deze actief op de target creature?
2. Defang
"Enchant Creature - Prevent all damage that would be dealt by enchanted creature." - Hoe moet deze kaart gebruikt worden en wat doet ie precies?
Da's wel leuk
Echter hebben wij nu een vraag over 2 kaarten.
1. Pacifism
"Enchant Creature - Enchanted creature can't attack or block." - Hoe lang blijft deze actief op de target creature?
2. Defang
"Enchant Creature - Prevent all damage that would be dealt by enchanted creature." - Hoe moet deze kaart gebruikt worden en wat doet ie precies?
- Donnie Darko
- Wizard
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
- Locatie: Driebergen
Re: Nieuwe Magic spelers
Een aura, in dit geval een enchant creature, wordt op een creature gecast en ligt daarop totdat er iets is dat de aura verwijderd (zoals disenchant ) of de creature verdwijnt van het veld (als hij dood gaat of terug naar de hand etc).
Aura's mogen ook op creatures en en dergelijke van tegenstanders worden gespeeld. Het is natuurlijk erg handig als een creature waar jij weinig tegen kan doen zo geen schade meer doet (zoals een vliegend beest)
Aura's mogen ook op creatures en en dergelijke van tegenstanders worden gespeeld. Het is natuurlijk erg handig als een creature waar jij weinig tegen kan doen zo geen schade meer doet (zoals een vliegend beest)
Work is the curse of the drinking class
Re: Nieuwe Magic spelers
1) Zoals Donnie ook aangeeft, in principe voor de rest van het spel. Totdat je er iets tegen weet te doen.
2) Alle schade die het betreffende creature doet, wordt ge-prevent. Hij doet dus geen schade meer in combat. En non-combat damage kan hij ook niet meer doen (voor als je bijvoorbeeld een Viridian Longbow erop speelt).
2) Alle schade die het betreffende creature doet, wordt ge-prevent. Hij doet dus geen schade meer in combat. En non-combat damage kan hij ook niet meer doen (voor als je bijvoorbeeld een Viridian Longbow erop speelt).
Iron Maiden's gonna get you
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Re: Nieuwe Magic spelers
Dank jullie wel voor de duidelijke uitleg!
Het is voor ons nu duidelijk hoe we deze precies moeten/kunnen gebruiken.
Het is voor ons nu duidelijk hoe we deze precies moeten/kunnen gebruiken.
Re: Nieuwe Magic spelers
Situatie:
Ik val tegenstander aan met een 4/4 creatures en hij blocked met zijn 3/2 creature en heeft nog een instant (speer) en die doet 3 damage(op target creature or player). Is het dan zo dat hij op 1 creature mag blocken ( en dus 3 damage doet) en dan met die speer ook 3 damage mag doen ?
Ik val tegenstander aan met een 4/4 creatures en hij blocked met zijn 3/2 creature en heeft nog een instant (speer) en die doet 3 damage(op target creature or player). Is het dan zo dat hij op 1 creature mag blocken ( en dus 3 damage doet) en dan met die speer ook 3 damage mag doen ?
Re: Nieuwe Magic spelers
Ja, schade blijft op een creature gemarkeerd tot het einde van de beurt.
Eerst krijgt het 4/4 creature 3 schade, dus is er 3 schade op gemarkeerd. Vervolgens krijgt hij nog eens 3 schade, dus is er in totaal 6 schade op gemarkeerd. 6 is groter dan of gelijk aan 4 en dus lethal en dus gaat hij dood.
Maakt voor het eindresultaat niet eens zo gek veel uit wanneer je die instant precies speelt. Als het maar in dezelfde beurt is. Maar tactisch gezien is het handig om in ieder geval het doen van combat damage even af te wachten, zodat je zeker weet dat er in ieder geval 3 damage op het creature gemarkeerd is.
Vanzelfsprekend gaat de 3/2 ook dood (met 4 schade erop gemarkeerd).
Eerst krijgt het 4/4 creature 3 schade, dus is er 3 schade op gemarkeerd. Vervolgens krijgt hij nog eens 3 schade, dus is er in totaal 6 schade op gemarkeerd. 6 is groter dan of gelijk aan 4 en dus lethal en dus gaat hij dood.
Maakt voor het eindresultaat niet eens zo gek veel uit wanneer je die instant precies speelt. Als het maar in dezelfde beurt is. Maar tactisch gezien is het handig om in ieder geval het doen van combat damage even af te wachten, zodat je zeker weet dat er in ieder geval 3 damage op het creature gemarkeerd is.
Vanzelfsprekend gaat de 3/2 ook dood (met 4 schade erop gemarkeerd).
Iron Maiden's gonna get you
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!