New T2 MBC
Moderator: Admins & Moderators
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Dat zou een reden kunnen zijn om het maindeck een wat aggresievere samenstelling te geven. In zo'n geval (tegen een Mobilization-deck) zou ik overwegen het volgende spelen (houd hierbij in gedachten dat ik nog nooit zo'n deck in de werkelijkheid gezien heb):
22 Swamp
4 Cabal Coffers
4 Nantuko Shade
3 Undead Gladiator
1 Visara the Dreadful
4 Duress
4 Chainer's Edict
3 Smother
1 Cover of Darkness
4 Diabolic Tutor
3 Mutilate
1 Mind Sludge
1 Haunting Echoes
2 Corrupt
1 Skeletal Scrying
1 Mirari
1 Riptide Replicator
Of zoiets.... Het is maar een idee en ik zou het eerst eens moeten proberen tegen een dergelijk deck.
22 Swamp
4 Cabal Coffers
4 Nantuko Shade
3 Undead Gladiator
1 Visara the Dreadful
4 Duress
4 Chainer's Edict
3 Smother
1 Cover of Darkness
4 Diabolic Tutor
3 Mutilate
1 Mind Sludge
1 Haunting Echoes
2 Corrupt
1 Skeletal Scrying
1 Mirari
1 Riptide Replicator
Of zoiets.... Het is maar een idee en ik zou het eerst eens moeten proberen tegen een dergelijk deck.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Het is mogelijk dat mensen een deck bouwen met alleen Mobilization, dan heb je ook niet zo veel aan je smothers. Bovendien zou de rest van het deck dan uit counters en nog wat counters bestaan. Ik weet dus niet of het in zo'n geval voor MBC beter is een agressiever maar relatief minder "dure" strategie te kiezen of vast te houden aan Mirari en andere dure spells die controll-decks het leven zuur maken.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Hij staat er, moet mischien nog wat aan gesleuteld worden en heb wel geen mobilization gebruikt maar het zal zoiets worden. Toch latig hoor, zodra er een confinement ligt met een genesis in de graveyard is het over.
Sideboarden wordt ook lastig denk ik, de guiltfeeder zal het zwaar krijgen wanneer er 4 x Wrath of God en 3 x Light of Day. De zwakte van dit deck ligt denk ik echter in de coffin purge, als er drie inzitten kan de genesis wel MORSdood gemaakt worden. Maar ja moet je weer coffin purge gaan sideboarden en dan doe je nog steeds niks tegen de decks met mobilization.
Sideboarden wordt ook lastig denk ik, de guiltfeeder zal het zwaar krijgen wanneer er 4 x Wrath of God en 3 x Light of Day. De zwakte van dit deck ligt denk ik echter in de coffin purge, als er drie inzitten kan de genesis wel MORSdood gemaakt worden. Maar ja moet je weer coffin purge gaan sideboarden en dan doe je nog steeds niks tegen de decks met mobilization.
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Met de serieuze variant niet hoor daar zit alleen drie keer cunning wish en (en komt mischien nog wel een living wish in voor Genesis). En het grote nadeel aan UWG control is gewoonweg dat de countermagic niet gebruikt hoeft te worden tegen je creature destruction en dus (zoals we er nu voor staan) alleen vroeg in het spel wat te vrezen heeft van duress, mind sludge en echoes, ook de mirari zal niet veel uitmaken omdat je met de hand will rotzooien en je je opponent hoogst waarschijnlijk niet kan targeten in beurt 6.
Kaarten waar ik nog aan heb zitten denken voor sideboard, omdat ze werken tegen zowel dit deck als opposing MBC zijn Cabal Therapy en Rancid Earth. Als MBC aan de andere kant geen coffers te pakken krijgt moet je hem kunnen pakken op je undead gladiator en uiteindelijk je riptide replicator. Ook zorgt dit voor een ronde vertraging waardoor jij de eerste bent die er een mind sludge of persecute door krijgt. Tegen UWG control werkt het ook om te zorgen dat er geen 6 mana aan de overkant komt te liggen (de hoeveelheid die nodig is om genesis + confinement en genesis + compulsion te draaien) en de therapy werkt bij beide op de zelfde manier : Kies de "gevaarlijke kaarten" uit en als die ze niet heeft is dat ook niet erg, als ze wel in zijn hand zitten wordt een snelle echoes de truck. Zo zou ik bij MBC voor duress of diabolic tutor gaan, en bij UWG voor tja Solitary Confinement
Kaarten waar ik nog aan heb zitten denken voor sideboard, omdat ze werken tegen zowel dit deck als opposing MBC zijn Cabal Therapy en Rancid Earth. Als MBC aan de andere kant geen coffers te pakken krijgt moet je hem kunnen pakken op je undead gladiator en uiteindelijk je riptide replicator. Ook zorgt dit voor een ronde vertraging waardoor jij de eerste bent die er een mind sludge of persecute door krijgt. Tegen UWG control werkt het ook om te zorgen dat er geen 6 mana aan de overkant komt te liggen (de hoeveelheid die nodig is om genesis + confinement en genesis + compulsion te draaien) en de therapy werkt bij beide op de zelfde manier : Kies de "gevaarlijke kaarten" uit en als die ze niet heeft is dat ook niet erg, als ze wel in zijn hand zitten wordt een snelle echoes de truck. Zo zou ik bij MBC voor duress of diabolic tutor gaan, en bij UWG voor tja Solitary Confinement
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Ik denk dat het wel kan met je shades, ik speel zelf graag creatureloos met alleen wat shades sideboard (en een undead gladiator main die ik nog steeds praktisch nooit in het spel breng). Als je tegenstanders geen chainers eddict, smother of innocent blood speelt is het best een blokkertje met potentiaal
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Maar hoeveel verwacht je dan te moeten mollen. Waar ik mezelf sinds kort drukker over maak is een deck wat ik tegenkwam van de week waarin 4 cemetry gates en 4 buried allive in zaten en verder alleen maar redelijk snelle creatures. Ik zit nog steeds te denken wat ik daaraan moet doen. Een mutilate/haunting echoes werkt wel maar daar heb je alweer 9 manma voor nodig en om je echoes of mutilate die je nog nodig heb te pakken te krijgen heb je nog 4 mana nodig met je tutor. En wat krijg je dan...
Een of twee mesmeric fiend
Een of twee mesmeric fiend
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
En dat is nou precies de reden waarom er zo overdreven veel "ik maak jouw beestje(s) kapot" spells in dit MBC zitten... Ik heb een hekel aan decks die dit doen:
T1 Duress
T2 Mesmeric Fiend (of Addle of Hymn to Tourach)
En... ik kom ze vaker (casual) tegen
Toch is het dan leuk als de overkant zich realiseert dat ze de echoes toch niet krijgen als ze er niet eerst voor zorgen dat ik de fiend van kant maak... (mn Smother uiteraard)
Ik ben op het moment aan het kijken of het toch niet handig is de main duress te vervangen voor Innocent Blood en ergens 2 Infest toe te voegen aan de mix van verderf en overkill.
Helaas heb ik nog niet zo heel veel kans gehad te testen tegen een toegewijd counter-deck, maar uit de ontmoetingen met de creature-heavy speedmonsters bleek de huidige hoeveelheid removal eenvoudig te weinig en te langzaam. Het kan dus gebeuren dat ik de hele zooi weer aan moet passen wanneer ik meer getest heb.
Met de volgende kaarten ben ik min of meer klaar (main):
1. Diabolic Tutor
Hoe dan ook 4 maal, zoeken rules!
2. Mutilate
Toch maar 4. Ondanks mogelijke slachtoffers aan eigen zijde is deze kaart gewoon te goed en te vaak de redder in nood om er minder te spelen.
3. Chainer's Edict
Als ik moet uitleggen waarom ik er hiervan 4 main speel...
4. Corrupt
Life gain tegen rood, een andere manier om te winnen wanneer de shades onverhoopt niets kunnen doen en bovendien nog een manier om een beest kapot te krijgen. Helaas wat aan de dure kant en bij het spelen met 4x de corrupt had ik te vaak last van corrupts wanneer ik ze eigenlijk nog niet wil hebben. Ik denk dat 3 het juiste aantal is.
5. Mind Sludge
Ik geef toe dat ik dit nog steeds een ontzettend coole kaart vind. Helaas hebben veel mensen tegen de tijd dat ik 'm speel nog maar een paar kaarten op handen die vaak ook nog eens enge dingen doen wanneer ze in een graveyard liggen. Tja, ergens moeten er slachtoffers vallen. Ik gebruik er 1.
6. Haunting Echoes
Deze kaart is de bom tegen graveyards en kan meteen wat vervelende kaarten meenemen. Het kan nodig zijn er al vroeg 1 te spelen waardoor de effectiviteit laag is. Dat is de reden dat 2 te overwegen is. Helaas zou een tegen-Echoes je 2de kunnen verwijderen. In ieder geval 1.
7. Skeletal Scrying
Goed in een aantal gevallen: tegen counter-decks, tegen-echoes en uiteraard (in combinatie met corrupt) insane card advantage. In ieder geval 1 liefst 2.
8. Mirari
Gezien de legendary status zou 1 genoeg moeten zijn. Ook omdat disenchants (nog niet vaak) main worden gespeeld. Zelf hou ik wel van een beetje zekerheid en 2 Mirari's zorgt ervoor dat je wat backup hebt en bovendien is de kans groter dat je er geen tutor aan hoeft te verspillen.
9. Riptide Replicator
Duur, maar zorgt wel voor beesten van een type en kleur naar keus. Valt in de kategorie andere manier om te winnen. Kies creature-type Shade voor fun met Cover of Darkness. 1 main is genoeg.
10. Undead Gladiator
Die "ik kom terug" eigenschap is wel goed in een deck met mass-removal. Bovendien te gebruiken als "dure compulsion" en als kannonenvoer in het geval van een deck met Blood/Edict. 2 moet kunnen.
11. Nantuko Shade
Creature-loos spelen klinkt aanlokkelijk. Toch kies ik ervoor in ieder geval 2 van die dingen main te houden.
12. Visara the Dreadful
Zo heerlijk dreadful... en af en toe al in de 5de beurt... In ieder geval 1, gezien de Mutilates is ook 2 wel te beargumenteren.
Mana base:
22 Swamp (23 kan ook, in ieder geval niet minder)
4 Cabal Coffers (3 kan ook, maar als je zoiets als Corrupt of Visara of Mutilate+Shade in je 5de beurt wil spelen, kun je maar beter zorgen dat je er dan ook 1 hebt).
De volgende kaarten hebben nog wat verdere onderbouwing nodig:
a) Duress
b) Innocent Blood
c) Smother
d) Engineered Plague
e) Cover of Darkness
f) Infest
T1 Duress
T2 Mesmeric Fiend (of Addle of Hymn to Tourach)
En... ik kom ze vaker (casual) tegen
Toch is het dan leuk als de overkant zich realiseert dat ze de echoes toch niet krijgen als ze er niet eerst voor zorgen dat ik de fiend van kant maak... (mn Smother uiteraard)
Ik ben op het moment aan het kijken of het toch niet handig is de main duress te vervangen voor Innocent Blood en ergens 2 Infest toe te voegen aan de mix van verderf en overkill.
Helaas heb ik nog niet zo heel veel kans gehad te testen tegen een toegewijd counter-deck, maar uit de ontmoetingen met de creature-heavy speedmonsters bleek de huidige hoeveelheid removal eenvoudig te weinig en te langzaam. Het kan dus gebeuren dat ik de hele zooi weer aan moet passen wanneer ik meer getest heb.
Met de volgende kaarten ben ik min of meer klaar (main):
1. Diabolic Tutor
Hoe dan ook 4 maal, zoeken rules!
2. Mutilate
Toch maar 4. Ondanks mogelijke slachtoffers aan eigen zijde is deze kaart gewoon te goed en te vaak de redder in nood om er minder te spelen.
3. Chainer's Edict
Als ik moet uitleggen waarom ik er hiervan 4 main speel...
4. Corrupt
Life gain tegen rood, een andere manier om te winnen wanneer de shades onverhoopt niets kunnen doen en bovendien nog een manier om een beest kapot te krijgen. Helaas wat aan de dure kant en bij het spelen met 4x de corrupt had ik te vaak last van corrupts wanneer ik ze eigenlijk nog niet wil hebben. Ik denk dat 3 het juiste aantal is.
5. Mind Sludge
Ik geef toe dat ik dit nog steeds een ontzettend coole kaart vind. Helaas hebben veel mensen tegen de tijd dat ik 'm speel nog maar een paar kaarten op handen die vaak ook nog eens enge dingen doen wanneer ze in een graveyard liggen. Tja, ergens moeten er slachtoffers vallen. Ik gebruik er 1.
6. Haunting Echoes
Deze kaart is de bom tegen graveyards en kan meteen wat vervelende kaarten meenemen. Het kan nodig zijn er al vroeg 1 te spelen waardoor de effectiviteit laag is. Dat is de reden dat 2 te overwegen is. Helaas zou een tegen-Echoes je 2de kunnen verwijderen. In ieder geval 1.
7. Skeletal Scrying
Goed in een aantal gevallen: tegen counter-decks, tegen-echoes en uiteraard (in combinatie met corrupt) insane card advantage. In ieder geval 1 liefst 2.
8. Mirari
Gezien de legendary status zou 1 genoeg moeten zijn. Ook omdat disenchants (nog niet vaak) main worden gespeeld. Zelf hou ik wel van een beetje zekerheid en 2 Mirari's zorgt ervoor dat je wat backup hebt en bovendien is de kans groter dat je er geen tutor aan hoeft te verspillen.
9. Riptide Replicator
Duur, maar zorgt wel voor beesten van een type en kleur naar keus. Valt in de kategorie andere manier om te winnen. Kies creature-type Shade voor fun met Cover of Darkness. 1 main is genoeg.
10. Undead Gladiator
Die "ik kom terug" eigenschap is wel goed in een deck met mass-removal. Bovendien te gebruiken als "dure compulsion" en als kannonenvoer in het geval van een deck met Blood/Edict. 2 moet kunnen.
11. Nantuko Shade
Creature-loos spelen klinkt aanlokkelijk. Toch kies ik ervoor in ieder geval 2 van die dingen main te houden.
12. Visara the Dreadful
Zo heerlijk dreadful... en af en toe al in de 5de beurt... In ieder geval 1, gezien de Mutilates is ook 2 wel te beargumenteren.
Mana base:
22 Swamp (23 kan ook, in ieder geval niet minder)
4 Cabal Coffers (3 kan ook, maar als je zoiets als Corrupt of Visara of Mutilate+Shade in je 5de beurt wil spelen, kun je maar beter zorgen dat je er dan ook 1 hebt).
De volgende kaarten hebben nog wat verdere onderbouwing nodig:
a) Duress
b) Innocent Blood
c) Smother
d) Engineered Plague
e) Cover of Darkness
f) Infest
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Ik speel zelf wel altijd creatureless, ik zal hem ook wel even posten:
1 x Undead Gladiator
4 x Chainer’s Eddict
4 x Corrupt
4 x Diabolic Tutor
4 x Duress
1 x Haunting Echoes
3 x Innocent Blood
1 x Mind Sludge
2 x Mirari
4 x Mutilate
1 x Riptide Replicator
3 x Skeletal Scrying
2 x Smother
4 x Cabal Coffers
22 x Swamp
Sideboard:
2 x Cabal Therapy
2 x Coffin Purge
2 x Engineered Plague
1 x Haunting Echoes
4 x Nantuko Shade
2 x Persecute
2 x Smother
Dus qua mollen kom ik ongeveer even ver maar het probleem tegen die 4 oversold cemetry is dat ik om mijn levens een beetje op pijl te houden moet blijven mollen maar hoeveel fiends ik ook mol er komen er na de eerste buried allive twee per beurt op tafelals der per ongeluk twee cemeteries liggen. En de corrupt met de mirrari komt gewoon net niet snel genoeg. Met sideboard vier shades, twee coffin purge, twee engineered plague en extra echoesin ruil voor de replicator, mind sludge, drie innocent blood en vier duress waren de volgende twee rondes wel te winnen maar alsnog twee keer krap aan.
1 x Undead Gladiator
4 x Chainer’s Eddict
4 x Corrupt
4 x Diabolic Tutor
4 x Duress
1 x Haunting Echoes
3 x Innocent Blood
1 x Mind Sludge
2 x Mirari
4 x Mutilate
1 x Riptide Replicator
3 x Skeletal Scrying
2 x Smother
4 x Cabal Coffers
22 x Swamp
Sideboard:
2 x Cabal Therapy
2 x Coffin Purge
2 x Engineered Plague
1 x Haunting Echoes
4 x Nantuko Shade
2 x Persecute
2 x Smother
Dus qua mollen kom ik ongeveer even ver maar het probleem tegen die 4 oversold cemetry is dat ik om mijn levens een beetje op pijl te houden moet blijven mollen maar hoeveel fiends ik ook mol er komen er na de eerste buried allive twee per beurt op tafelals der per ongeluk twee cemeteries liggen. En de corrupt met de mirrari komt gewoon net niet snel genoeg. Met sideboard vier shades, twee coffin purge, twee engineered plague en extra echoesin ruil voor de replicator, mind sludge, drie innocent blood en vier duress waren de volgende twee rondes wel te winnen maar alsnog twee keer krap aan.