hoi ben nieuw hier op het forum
ben sinds zeer kort magic beginnen spelen samen met een vriend van me
ik vind het gewoon een zalig spel maar eiglijk niet zo gemakkelijk (hoeft niet altijd gemakkelijk zijn )maar hoe bouw je best een deck...
kzou graag black en green spelen hoewel ik een hoopje rode kaarten heb
enige tips? aanraders? kheb binnkort toch wat nieuwjaarscentjes
greetz en bedankt
ragnarok
noob vraagt uitleg over decks
Moderator: Admins & Moderators
- Dragonheart
- Sorcerer
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
- pi
- Archmage
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Oy,
misschien is een wat algemerer anwoord wel te doen:
een deck bestaat minimaal uit 60 kaarten, en hoewel meer best toegestaan is houden de meeste mensen dit ook als maximum aan. Gewoonlijk is iets meer dan 1/3 van deze 60 kaarten land, maar dat verschilt een beetje per deck. De rest is heel afhankelijk van het soort deck dat je wilt bouwen, maar nog een paar algemene tips:
- kaarten met een heel hoge casting cost (zowat alles dat meer dan 4 kost, en zeker degene boven de 6) hebben vaak een verschrikkelijk goed effect maar zijn het meestal niet waard om mee te spelen. Voor de meeste decks is het aan te raden om niet veel meer dan 4 kaarten te spelen die een casting cost hebben van 5 of hoger. De enige uitzonderingen zie je hierbij wanneer de betrefende kaarten ook op een andere manier gespeeld kunnen worden van zichzelf of door een bepaalde truck in het deck (kijk hierbij naar een zogenaamd reanimator deck, die als hoofddoel heeft eerst een of enkele super grote beesten in zijn graveyard te gooien, om vervolgens met een andere kaart zo'n beest van zijn graveyard in het spel te doen)
- bedenk hoe snel je land wil met je deck en hoe veel, er zijn decks met bijna alleen 1 mana en 2 mana kaarten die genoeg hebben aan 8-10 land omdat 1 landje in de openings hand al genoeg is, maar dit gaat lang niet altijd op en zelfs de meeste snelle decks hebben gewoonlijk 18-20 land nodig, en de wat langzamere decks vereisen meestal eerder 22-24, om te bepalen wat jij nodig hebt kun je het best kijken naar wat de gemiddelde mana cost van kaarten in je deck is. Des te hoger dat ligt des te meer land je nodig hebt, er is alleen jammergenoeg niet echt een goeie vuistregel voor te noemen met welke gemiddelde mana cost je hoeveel land nodig hebt, dit moet je uit ervaring leren.
- speel veel met een deck en probeer vooral te ontdekken waarom je verliest en waarom je wint, de kans is groot dat je hieruit zelf kunt bedenken wat voor verbeteringen je deck nodig heeft (20 potjes achter elkaar steeds te weinig land pakken lijkt me bijvoorbeeld een heel duidelijk teken), let wel op dat je niet de hele tijd tegen dezelfde speelt omdat je deck misschein wel heel goed is, maar precies niet tegen dat deck, elk deck heeft namelijk zijn zwaktes.
misschien dat ik later nog wat meer bedenk,
mazzel
pi
misschien is een wat algemerer anwoord wel te doen:
een deck bestaat minimaal uit 60 kaarten, en hoewel meer best toegestaan is houden de meeste mensen dit ook als maximum aan. Gewoonlijk is iets meer dan 1/3 van deze 60 kaarten land, maar dat verschilt een beetje per deck. De rest is heel afhankelijk van het soort deck dat je wilt bouwen, maar nog een paar algemene tips:
- kaarten met een heel hoge casting cost (zowat alles dat meer dan 4 kost, en zeker degene boven de 6) hebben vaak een verschrikkelijk goed effect maar zijn het meestal niet waard om mee te spelen. Voor de meeste decks is het aan te raden om niet veel meer dan 4 kaarten te spelen die een casting cost hebben van 5 of hoger. De enige uitzonderingen zie je hierbij wanneer de betrefende kaarten ook op een andere manier gespeeld kunnen worden van zichzelf of door een bepaalde truck in het deck (kijk hierbij naar een zogenaamd reanimator deck, die als hoofddoel heeft eerst een of enkele super grote beesten in zijn graveyard te gooien, om vervolgens met een andere kaart zo'n beest van zijn graveyard in het spel te doen)
- bedenk hoe snel je land wil met je deck en hoe veel, er zijn decks met bijna alleen 1 mana en 2 mana kaarten die genoeg hebben aan 8-10 land omdat 1 landje in de openings hand al genoeg is, maar dit gaat lang niet altijd op en zelfs de meeste snelle decks hebben gewoonlijk 18-20 land nodig, en de wat langzamere decks vereisen meestal eerder 22-24, om te bepalen wat jij nodig hebt kun je het best kijken naar wat de gemiddelde mana cost van kaarten in je deck is. Des te hoger dat ligt des te meer land je nodig hebt, er is alleen jammergenoeg niet echt een goeie vuistregel voor te noemen met welke gemiddelde mana cost je hoeveel land nodig hebt, dit moet je uit ervaring leren.
- speel veel met een deck en probeer vooral te ontdekken waarom je verliest en waarom je wint, de kans is groot dat je hieruit zelf kunt bedenken wat voor verbeteringen je deck nodig heeft (20 potjes achter elkaar steeds te weinig land pakken lijkt me bijvoorbeeld een heel duidelijk teken), let wel op dat je niet de hele tijd tegen dezelfde speelt omdat je deck misschein wel heel goed is, maar precies niet tegen dat deck, elk deck heeft namelijk zijn zwaktes.
misschien dat ik later nog wat meer bedenk,
mazzel
pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
- Shadowdancer
- Master
- Berichten: 178
- Lid geworden op: di okt 15, 2002 11:47 am
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
En zo zijn der nog een aantal dingen waar vooral beginnende spelers zich in kunnen vergissen:
Probeer niet te veel kleuren door elkaar te spelen. Het lijkt mischien wel heel interesant om drie of vier kleuren door elkaar te spelen maar het probleem hierbij is dat het vaak voorkomt dat je geen mana van de juiste kleuren hebt.
Het 60 kaarten principe zal ik nog wat verderr toe lichten, je moet er dus minimaal 60 gebruiken en je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te begrijpen dat hoe meer kaarten je in een deck stopt hoe kleiner de kans wordt dat je ook daadwerkelijk die ene kaart trekt. Hierom moet je altijd proberen als je er bijvoorbeeld 65 hebt er toch 5 uit te werken.
Voor land is het inderdaad belangrijk dat je nagaat hoe snel je hoeveel land wil hebben. Als je dat eenmaal besloten hebt kun je benaderen hoeveel land er in moet om dat aantal gemiddeld te halen, door simpelweg het aantal landjes in je deck te delen door het totaal aantal kaarten, vervolgens vermenigvuldig je het met een aantal gelijk aan het aantal beurten + 7, dan krijg je het aantal landen dat je in die beurt hebt bij benadering, als je dan als veiligheidsmarge er 2 extra instopt heb je een goede basis en aan de hand van het testen van je deck kun je der nog iets meer of minder in doen.
Ook is het heel belangrijk om een planning achter je deck te hebben, als je gewoon alle "goede" kaarten bij elkaar stopt moet je maar hopen dat het goed gaat, als je bijvoorbeeld een deck wil spelen om snel je tegenstander veel schade te doen is het niet verstandig om er een paar beestjes van bijvoorbeeld 6 mana erin te stoppen omdat die te laat op tafel komen en je tegenstander er dan wel raad mee weet.
Ik bedenk mischien ook wel wat en kijk al uit naar je eerste deck,
Grtz,
Shadowdancer
Probeer niet te veel kleuren door elkaar te spelen. Het lijkt mischien wel heel interesant om drie of vier kleuren door elkaar te spelen maar het probleem hierbij is dat het vaak voorkomt dat je geen mana van de juiste kleuren hebt.
Het 60 kaarten principe zal ik nog wat verderr toe lichten, je moet er dus minimaal 60 gebruiken en je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te begrijpen dat hoe meer kaarten je in een deck stopt hoe kleiner de kans wordt dat je ook daadwerkelijk die ene kaart trekt. Hierom moet je altijd proberen als je er bijvoorbeeld 65 hebt er toch 5 uit te werken.
Voor land is het inderdaad belangrijk dat je nagaat hoe snel je hoeveel land wil hebben. Als je dat eenmaal besloten hebt kun je benaderen hoeveel land er in moet om dat aantal gemiddeld te halen, door simpelweg het aantal landjes in je deck te delen door het totaal aantal kaarten, vervolgens vermenigvuldig je het met een aantal gelijk aan het aantal beurten + 7, dan krijg je het aantal landen dat je in die beurt hebt bij benadering, als je dan als veiligheidsmarge er 2 extra instopt heb je een goede basis en aan de hand van het testen van je deck kun je der nog iets meer of minder in doen.
Ook is het heel belangrijk om een planning achter je deck te hebben, als je gewoon alle "goede" kaarten bij elkaar stopt moet je maar hopen dat het goed gaat, als je bijvoorbeeld een deck wil spelen om snel je tegenstander veel schade te doen is het niet verstandig om er een paar beestjes van bijvoorbeeld 6 mana erin te stoppen omdat die te laat op tafel komen en je tegenstander er dan wel raad mee weet.
Ik bedenk mischien ook wel wat en kijk al uit naar je eerste deck,
Grtz,
Shadowdancer