Icy Manipulator

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Baalzamon
Master
Berichten: 169
Lid geworden op: zo mar 31, 2002 4:03 pm
Locatie: Limburg

Bericht door Baalzamon »

Hij zegt: "Het is gewoon een ability en abilities worden gewoon op de stack geplaatst."
Dit is wel waar voor (volgens mij) alle andere abilities maar niet voor deze. En hij heeft het trouwens nagevraagd op het forum op de WotC-site en daar gaven ze hem gelijk. Dus dat schiet niet op! :evil:

The Wheel of Time turns and Ages come and go.
What was, what will be, and what is,
may yet fall under the Shadow.

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

wat vind je hier van:

als je de sorcerer activeeryt moet je als cost daarvoor hem tappen. Pas als je alles hebt gedaan wat nodig is om zijn ability op de stack te doen doe je hem op de stack, dit tappen is een van die dingen, dus voordat je hem op de stack doet heb je 'm al getapt. Dit is ook de reden dat je makkelijk in reactie op de icy 'm kunt tappen, hij is al lang en breed getapt voor de icy resolved.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Juist.

Hij activeerd zijn Icy. Dit gaat op de stack. Hij geeft prioriteit naar jou. Jij kunt nu zeggen ik doe nix of je gebruikt de ability van je Sorceress. Doe je dit dat komt de sorceress boven op de stack. Jij geeft de prioriteit nu weer terug.

Volgens de LIFO regels (Last in first Out) resolved jou sorceress eerst. Ik weet niet wat hij heeft gevraagd maar het lijkt me sterk dat ze op het WotC forum zeggen dat dit niet klopt.

Wat wel waar is is dat wanneer hij een creature of land van jou tapt en geen effect wordt gegenereerd. Hij kan dus niet bv jou Sorceress tappen en jij besluit als reactie die niet te tappen en het effect van gebruiken om een creature 0/2 te maken.

Wat hij ook zegt dit wat Pi en ik zeggen klopt en hij heeft geen gelijk :!: :!: :!: :evil:

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
genius
Advanced
Berichten: 26
Lid geworden op: do mei 09, 2002 8:16 pm

Bericht door genius »

GForce schreef:
het is niet zo dat je eerst moet zeggen welke spel je gaat spelen en dan pas gaat tappen. Nee eerst tap je je landen en dan noem je pas de spel die je gaat spelen.
Dit is niet waar natuurlijk. Veel mensen doen het zo, maar de enige echt juiste volgorde is eerst laten zien welke spell je gaat spelen, en dan de mana ervoor tappen. Het maakt meestal niet veel uit, zeker casual of kleine toernooitjes, maar op de grotere toernooien kan het uitmaken.

Daarnaast gaat de vraag trouwens de hele tijd over het eerst gebruiken van de sorcerer, en dan de icy; niet andersom zoals bijna iedereen reageert (eerst icy, dan sorcerer). Daarom misschien ook de verwarring op de WoTC site (overigens maakt het voor het antwoord niks uit).

Als jij eerst je sorcerer gebruikt om 1 damage ergens op te doen, gaat die ability op de stack. 'PS deals 1 damage' ligt op stack en de PS is ook al getapt. Als hij vervolgens zijn icy gebruikt op je PS, is dat prima, maar het doet echt helemaal niks meer. Het gaat wel bovenop de stack, en wordt als eerste afgehandeld, maar je PS is al getapt en de 'deals 1 damage' ability ligt al op de stack en gaat daar nooit meer vanaf, tenzij de damage echt gedealt wordt.

1. tap PS, deal 1 damage op een target op stack
2. tap Icy targeting PS, tap ability op stack
3. niemand wil reageren? ok, stack afhandelen in omgekeerder volgorde
4. Icy tapt je PS, maar ja, die was al getapt bij (1)
5. PS deals 1 damage op de target die je al gekozen had bij 1

en klaar. Jij hebt 1 damage gedealt, en hij heeft z'n icy voor niks getapt :D

Hoop dat het een beetje duidelijk wordt nu. En overigens is het 100% zeker zo als ik nu, maar ook Pi en Gforce al zeiden.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als je heel precies wilt zijn dan hoef je de kaart niet te laten zien, maar hoef je alleen te zeggen welke je wil spelen. Het eerst de spell anouncen voordta je 'm speelt is relevant wanneer blijkt dat je niet genoeg mana hebt, als je eerst de landjes hebt getapt krijg je mana burn, als je ze op het eind tapt dan kun je de mana burn voorkomen.

mazzel

Niels

p.s. ik had het over de timmy die eerst getapt werd! :mrgreen:
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
genius
Advanced
Berichten: 26
Lid geworden op: do mei 09, 2002 8:16 pm

Bericht door genius »

pi schreef:Oy,

als je heel precies wilt zijn dan hoef je de kaart niet te laten zien, maar hoef je alleen te zeggen welke je wil spelen. Het eerst de spell anouncen voordta je 'm speelt is relevant wanneer blijkt dat je niet genoeg mana hebt, als je eerst de landjes hebt getapt krijg je mana burn, als je ze op het eind tapt dan kun je de mana burn voorkomen.

mazzel

Niels

p.s. ik had het over de timmy die eerst getapt werd! :mrgreen:
Je hebt helemaal gelijk! :)
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

genius schreef: Dit is niet waar natuurlijk. Veel mensen doen het zo, maar de enige echt juiste volgorde is eerst laten zien welke spell je gaat spelen, en dan de mana ervoor tappen. Het maakt meestal niet veel uit, zeker casual of kleine toernooitjes, maar op de grotere toernooien kan het uitmaken.
Dat was vroeger wel zo inderdaad. Maar nu maakt het nix meer uit. Ik heb op grote toernooien gespeeld maar nog niemand die er ooit iets van gezegt heeft. Maar je hebt gelijk eerst kaart laten zien en dan tappen is de goede volgorde.

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Ik heb ff gekeken, maar ik kan geen errata vinden over Icy Manipulator terwijl die er wel zou moeten zijn. De IA versie moet je wel tappen terwijl dat bij de beta en unl versie niet hoeft.

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
Baalzamon
Master
Berichten: 169
Lid geworden op: zo mar 31, 2002 4:03 pm
Locatie: Limburg

Bericht door Baalzamon »

1. tap PS, deal 1 damage op een target op stack
2. tap Icy targeting PS, tap ability op stack
3. niemand wil reageren? ok, stack afhandelen in omgekeerder volgorde
4. Icy tapt je PS, maar ja, die was al getapt bij (1)
5. PS deals 1 damage op de target die je al gekozen had bij 1
Hier was ik naar op zoek. Zo heb ik het hem ook proberen uit te leggen maar het bleef een beetje onduidelijk. Ik zal het dit eens laten zien :D Nu kan ie toch echt geen kant meer uit. :twisted:

The Wheel of Time turns and Ages come and go.
What was, what will be, and what is,
may yet fall under the Shadow.

Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Dit is naturlijk ook mogelijk dan :

1. tap Icy targeting PS, tap ability op stack
2. tap PS, deal 1 damage op een target op stack
3. niemand wil reageren? ok, stack afhandelen in omgekeerder volgorde
4. PS deals 1 damage op de target die je al gekozen had bij (2)
5. Icy tapt je PS, maar ja, die was al getapt bij (2)

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Als je vriend wel gelijk zou hebben zou de Icy Manipulator veel duurder geweest zijn in €€€ dan. Ook zal die waarschijnlijk niet in IA herprint zijn omdat ie dan brokan was geweest.

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
genius
Advanced
Berichten: 26
Lid geworden op: do mei 09, 2002 8:16 pm

Bericht door genius »

GForce schreef:
Dat was vroeger wel zo inderdaad. Maar nu maakt het nix meer uit. Ik heb op grote toernooien gespeeld maar nog niemand die er ooit iets van gezegt heeft. Maar je hebt gelijk eerst kaart laten zien en dan tappen is de goede volgorde.

GForce
Het maakt normaal idd niks uit, heb nog nooit meegemaakt dat iemand er iets van zei, maar je weet het nooit. Je hebt van die zeikerds soms...

Maar om de reden die Pi zegt maakt het theoretisch dus nog wel uit. Ik probeer het daarom altijd zo te doen, lukt alleen niet altijd...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

GForce schreef:Ik heb ff gekeken, maar ik kan geen errata vinden over Icy Manipulator terwijl die er wel zou moeten zijn. De IA versie moet je wel tappen terwijl dat bij de beta en unl versie niet hoeft.

GForce
nou, eigenlijk staat er op een beta icy (ik kan even eentje scannen als je wil :P) mono artifact, hetgeen er op wijst dat je 'm moet tappen om zijn ability te kunnen gebruiken (moxen zijn bv ook mono artifact).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Das nieuw voor mij.

GForce
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

je hebt mono, continious en poly artifacts in alpha, beta en unlimited, ieder met zijn eigen regels.

Ik geloof dat die als volgt waren:

mono moet tappen om te gebruiken, zoals mox X
poly heeft activering nodig, maar kan dat meerdere malen, zoals forcefield
continious is altijd actief, zoals black vise

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie