Pagina 2 van 3

Geplaatst: za sep 18, 2010 10:24 am
door Chaos
Ik heb het waarschijnlijk al eens gevraagd... maar tss wat kan je allemaal kiezen, hoe je graag speelt xD
Waar je het meest plezier van beleefd.

Is salvaging station het spelen waard voor maar 3-4 targets?

Ik heb eigenlijk nog niet echt een idee wat mijn plannen zijn met het deck. Ik speel eigenlijk wel vrij veel creatures niet?
En er zijn wrs geen kaarten in rood of artifacts zelf die ze allemaal terugbrengen (zoals open the vaults in wit)

Geplaatst: zo sep 19, 2010 8:18 am
door pi
Oy,

als jij niet weet wat je wilt doen met het deck, hoe kunnen wij het dan weten?

Er is echt te veel variatie mogelijk voor hoe graag je speelt, sommige willen een deck met alleen maar leuke dames op de plaatjes, de volgende een tribal deck (je zou die vergelijkbaar kunnen noemen), de ander is gek op alles voor 1 mana spelen, weer een ander wil juist chaos bereiken, control, aggro, combo, weenie, ramp, lifegain, etc. dan heb je de combinaties van al die losse mogelijkheden en uiteindelijk heb je nog "Spike" die gewoon speelt wat wint.

Als je een extensieve lijst van mogelijkheden wilt maken, ga je gang natuurlijk.

mazzel

pi

Geplaatst: zo sep 19, 2010 9:43 am
door Chaos
Je hebt een punt natuurlijk. Gewoon je goed amuseren xD.
Artifacts kunnen hergebruiken en tonen dat je sterk staat doordat je artifacts ind kunt maken.

Ik speel niet volgens plaatjes of tribes (in dit deck toch niet). Ik speel ook niet alles voor 1 mana ofzo. Dan maak je het jezelf moeilijker om met je deck echt iets bereiken denk ik.

Aggro is vrij onmogelijk om te spelen in multiplayer... al zeker in edh. Ik zou voor controle combo gaan denk ik. Daar draaien de meeste edh decks om niet?

Geplaatst: zo sep 19, 2010 4:11 pm
door pi
Oy,

in mijn ervaring meer aggro-control, maar best veel control ja.

Maar wat wil je bereiken met die recursie en dat indestructible maken? Je vertelt vooral wat je niet wilt, maar wat wil je nou precies wel?

Persoonlijk als ik naar Slobad kijk dan schreeuwt ie naar mij:

1. Speel artifacts die makkelijk terug komen.
2. Speel bronnen van artifact tokens.
3. Speel artifacts die extra goed zijn als ze niet stuk gaan wanneer je zou verwachten.
4. Speel andere kaarten die met 1, 2 & 3 werken.

Ik zou elke kaart die daar niet binnen valt in twijfel trekken.

mazzel

pi

Geplaatst: zo sep 19, 2010 7:34 pm
door Chaos
Het is niet zo gemakkelijk om op die vraag te antwoorden weet je pi :p.

Je idee spreekt me wel aan, wat jij persoonlijk zou doen. Dus elke kaart die er niet binnenvalt... Je zou de gewone creatures er dus uitlaten die met tokens in het spel komen. +1/+1 counters bedoel ik.

Heb je soms een soort schets in je hoofd van hoe het er zou uitzien (rekening houdend met de suggesties die je al reeds gegeven hebt).

Geplaatst: zo sep 19, 2010 11:57 pm
door pi
Oy,

nee, ik ga namelijk niet het deck voor je bouwen. Stap 1-4 hierboven zou het begin van mijn zoektocht zijn. Het zou me niet verbazen dat als je daar naar gaat zoeken je vanzelf andere kaarten werkt die daar goed mee werken of die de boel van nog een ander punt benaderen.

Modular lijkt me juist goed onder stap 4 vallen. Als je toch artifacts terug gaat halen en gemakkelijk artifacts kan saccen dan is modular natuurlijk heel cool om voor grotere artifact creatures te zorgen.

Ik zou trouwens eens kijken naar kaarten die je non-artifacts artifact maken, denk bv aan Transmogrifying Licid of Thran Forge.

Ik weet dat de vraag van wat het deck moet doen niet heel eenvoudig is. Was hij het wel dan zou je denk ik minder zitten met wat te veranderen aan decks. Ik kan die vraag zeker niet voor jouw decks beantwoorden. Maar om je een voorbeeld te geven voor mijn Mayael deck:
Ik heb zelf een voorkeur voor recursie en control, liefst gebasseerd op creatures. Toen ik na ging denken over dit deck besloot ik te proberen een andere richting te zoeken dan normaal. Een generaal die grote beesten in het spel legt, eens kijken of ik mijn "inner Timmy" uit ijn slaap kan weten te wekken.

Ik was te optimistisch. Het deck is een control deck die er uit ziet als een Timmy deck en daardoor voortdurend onderschat wordt. Recursie speel ik wel in kleinere hoeveelheden dan normaal, maar wel genoeg om het leuk te houden. Beesten zijn er natuurlijk genoeg omdat mijn kansen voor Mayael niet te klein moeten zijn. Waar mogelijk probeer ik grote beesten te spelen die ook andere effecten hebben zoals bv landcycling zodat ik andere opties heb dna wachten tot ik die paar extra mana heb voor ik ze kan casten.

In het kort is het plan van het deck als volgt:
- Beurt 1-4, speel land, aangevoerd door landjes die tapped in play komen. Speel eventueel een top effect en als de mana goed valt en de anderen er dreigend genoeg uit zien, speel Mayael voor verdediging. Waarschijnlijk neem ik wat damage.
- Beurt 5-8, speel meer landjes, waarbij hopelijk met hulp van top effecten en zoek effecten ze snel genoeg tevoorschijn komen om dit elke beurt te kunnen doen. Een eerste fatty is zeker te verwachten aangezien ik er genoeg speel in de 4-6 mana range. Alternatieve aanpak is om te werken naar de eerste mass removal. In dat geval zal ik waarschijnlijk wat achter houden en in het geval van Hallowed Burial waarschijnlijk proberen Mayael ergens te laten sneuvelen.
- Beurt 8+, "wash-rinse-repeat", laat hun maar kaarten verspillen om een verdediging op te bouwen die mijn grote beesten kan hebben. Ik bouw ondertussen een goeie hand op, vind meer mass removal en zorg dat ik op een vervelend moment de wereld opblaas. Door de opbouw van mijn hand zal ik hier goed van terug komen.
- Als hun handen leeg beginnen te raken en er langzaamaan tegenstanders beginnen te sneuvelen ga ik wat sneller fatties neergooien en proberen over hun verdediging heen te walsen.
- Mocht ik een gaatje zien om Mayael levend te houden dan worden de fatties niet uit mijn hand gespeeld totdat het echt moet. Card advantage is belangrijk en Mayael helpt daar erg goed mee. Ze is een erg goed gecamoufleerde control engine! Verspelen jullie maar resources om mijn "gratis" kaarten stuk te maken.

Het deck weet zich goed staande te houden, maar kan overspoeld raken door decks die of snel zijn, of explosief zijn (verschil is zo snel mogelijk van 40 naar 0, vs. rustig voorkabbelen en dan uit het niets een enorm leger of heel vervelende combo opbouwen). In de praktijk kom ik deze decks niet heel vaak tegen, maar als ze me correct identificeren als de vijand (ivm mijn grote hoeveelheid mass removal, waaronder ook veel artifact en enchantment destruction) wordt het een lastige strijd. Een paar goeie life gain kaarten helpen voor de creature rushes.

Mijn speelgroup bestaat uit "gentlemen", ze laten vaak een gemanascrewde speler met rust en verdelen liever de damage dan dat ze op 1 iemand gaan. Om deze reden speel ik vaak minder land of een slechtere gekleurde mana vs. utility verhouding in mijn manabase. Artifact mana speel ik zelfs helemaal niet, al doet Rings of Brightheart graag dienst als mijn enige acceleratie in combinatie met fetches en dergelijke.
Dit zou denk ik de meest lastige standaard vragen af moeten deckken voor mijn Mayael deck. Ik hoop dat je wat hebt aan het voorbeeld.

Heb je btw zelf aan de rings gedacht? Ik kan er een flinke voorraad fetches, thawing glaciers en zo bij aanraden.

mazzel

pi

Geplaatst: ma sep 20, 2010 6:04 pm
door Chaos
Och ja, fetches vind ik niet echt nodig. Dan bedoel je arid mesa enzo of niet? Ik vind deze persoonlijk vrij overbodig in een mono colored deck, jij niet?

Glaciers is tof, maar persoonlijk vind ik ice floe een toffer landje ;). Een soort van maze of ith, maar minder :p.

Bedoel je rings of brightheart?
Ik ga op m'n gemak eventjes je artikel lezen van mayael. ;)

Geplaatst: ma sep 20, 2010 9:13 pm
door pi
Oy,

ik speel de meeste fetches in mijn Lin Sivvi deck...

Echt geen idee waarom je die ice floe op brengt, de kaarten lijken totaal niet op elkaar en kunnen best naast elkaar in een deck zitten.

Natuurlijk bedoelde ik die, die werd namelijk eerder al vermeld...

Lol, dat is verre van een artikel, dat is wat ik een redelijke beschrijving vindt van wat een deck doet noem. Met minder heb ik moeite te begrijpen wat je plannen zijn en besteden we ondertussen alleen maar posts aan dat ontdekken. De originele deck beschrijving was nog wat langer en vind je hier:
http://forum.dragonhighlander.net/EDH_F ... =16&t=1178

Zoals je kunt zien volgde uit die beschrijving 50+ pagina's aan discussie.

mazzel

pi

Geplaatst: ma sep 20, 2010 9:26 pm
door Chaos
Maar waarom speel je fetches in een mono colored deck, is toch nergens voor nodig of wel?
Ice floe... geen idee gwn een tof landje :p.

Vind je niet dat ice een beetje lijkt op maze? Maze is natuurlijk wel vele malen beter... maar toch

Rings nice nice ^^, maar ik geraak altijd verward als het over ability's gaat. Wat is een activated ability ook al weer? Als je moet betalen om z'n ability te doen?

Geplaatst: ma sep 20, 2010 9:49 pm
door pi
Oy,

floe lijkt totaal niet op de glaciers, waar je hem mee vergeleek.

Activated is een ability waar een : in staat cost: effect. Hij kan dus de abilities van fetches kopieren.

mazzel

pi

Geplaatst: di sep 21, 2010 5:28 pm
door Chaos
Ah nu snap ik wat je bedoeld... dat is idd tof ^^
Maar ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen. Ik vergeleek floe niet met glaciers, maar met maze of ith.

Is het de moeite om te investeren in fetches? Kun je niet beter geld uitgeven aan kaarten die een iets 'groter' effect hebben? Een bepaald creature/instant/etc.
Bv. Future sight. Het deck staat op budget :p (alweer xD, ik wou dat ik een pot met goud had :p) En fetches staan toch niet echt bekend om 'goedkoop' te zijn. 10 euro/stuk ofzo.

Geplaatst: di sep 21, 2010 11:29 pm
door pi
Oy,

"Glaciers is tof, maar persoonlijk vind ik ice floe een toffer landje"

Klinkt als een vergelijking...

Op een budget kan het nog steeds de moeite zijn om er een paar oude fetches in te stoppen, die kosten toch behoorlijk weinig.

mazzel

pi

Geplaatst: wo sep 22, 2010 1:53 pm
door Chaos
Oude fetches zijn dan degene van zendikar?
Wat vind jij behoorlijk weinig :p

Geplaatst: wo sep 22, 2010 11:00 pm
door pi
Oy,

LMAO, ken jij nieuwere dan die van Zendikar dan? *

Behoorlijk weinig: $0.25.

mazzel

pi

* Je beweerde zelf flink research te doen, dus ik neem aan dat je bekend bent met de verschillende soorten fetches. Dat is namelijk iets wat je best wel vaak terug ziet in EDH decks omdat ze highlander zijn. Je hebt die van mirage, onslaught en zendikar, plus eventueel eentje van judgment, maar dat wist je natuurlijk al en je maakt natuurlijk gewoon voor de grap die opmerking... **
** Mijn punt is vooral, je zou even kunnen zoeken natuurlijk voor je een, eerlijk gezegd, vrij domme vraag stelt. Geen probleem dat je ze niet kent, maar vragen of ik die van zendikar bedoel kan ik echt niet snappen, er zijn geen nieuwere...

Geplaatst: do sep 23, 2010 9:34 pm
door Chaos
Ja ik begreep vroeger iets niet van fetches... toen was ik verward met darkwater catacombs etc.

Die van M10 (omdat ze beide kleurtjes produceren). Ik weet dat er bloodstained mire bestaat, dan die van zendikar, dan bad river, en voor de rest weet ik het niet echt xD

Arid mesa enzo zijn toch niet 0.25 cent hé pi...
Ik denk dat je dan die van mirage bedoelt.