En dat is nou precies de reden waarom er zo overdreven veel "ik maak jouw beestje(s) kapot" spells in dit MBC zitten... Ik heb een hekel aan decks die dit doen:
T1 Duress
T2 Mesmeric Fiend (of Addle of Hymn to Tourach)
En... ik kom ze vaker (casual) tegen
Toch is het dan leuk als de overkant zich realiseert dat ze de echoes toch niet krijgen als ze er niet eerst voor zorgen dat ik de fiend van kant maak... (mn Smother uiteraard)
Ik ben op het moment aan het kijken of het toch niet handig is de main duress te vervangen voor Innocent Blood en ergens 2 Infest toe te voegen aan de mix van verderf en overkill.
Helaas heb ik nog niet zo heel veel kans gehad te testen tegen een toegewijd counter-deck, maar uit de ontmoetingen met de creature-heavy speedmonsters bleek de huidige hoeveelheid removal eenvoudig te weinig en te langzaam. Het kan dus gebeuren dat ik de hele zooi weer aan moet passen wanneer ik meer getest heb.
Met de volgende kaarten ben ik min of meer klaar (main):
1. Diabolic Tutor
Hoe dan ook 4 maal, zoeken rules!
2. Mutilate
Toch maar 4. Ondanks mogelijke slachtoffers aan eigen zijde is deze kaart gewoon te goed en te vaak de redder in nood om er minder te spelen.
3. Chainer's Edict
Als ik moet uitleggen waarom ik er hiervan 4 main speel...
4. Corrupt
Life gain tegen rood, een andere manier om te winnen wanneer de shades onverhoopt niets kunnen doen en bovendien nog een manier om een beest kapot te krijgen. Helaas wat aan de dure kant en bij het spelen met 4x de corrupt had ik te vaak last van corrupts wanneer ik ze eigenlijk nog niet wil hebben. Ik denk dat 3 het juiste aantal is.
5. Mind Sludge
Ik geef toe dat ik dit nog steeds een ontzettend coole kaart vind. Helaas hebben veel mensen tegen de tijd dat ik 'm speel nog maar een paar kaarten op handen die vaak ook nog eens enge dingen doen wanneer ze in een graveyard liggen. Tja, ergens moeten er slachtoffers vallen. Ik gebruik er 1.
6. Haunting Echoes
Deze kaart is de bom tegen graveyards en kan meteen wat vervelende kaarten meenemen. Het kan nodig zijn er al vroeg 1 te spelen waardoor de effectiviteit laag is. Dat is de reden dat 2 te overwegen is. Helaas zou een tegen-Echoes je 2de kunnen verwijderen. In ieder geval 1.
7. Skeletal Scrying
Goed in een aantal gevallen: tegen counter-decks, tegen-echoes en uiteraard (in combinatie met corrupt) insane card advantage. In ieder geval 1 liefst 2.
8. Mirari
Gezien de legendary status zou 1 genoeg moeten zijn. Ook omdat disenchants (nog niet vaak) main worden gespeeld. Zelf hou ik wel van een beetje zekerheid en 2 Mirari's zorgt ervoor dat je wat backup hebt en bovendien is de kans groter dat je er geen tutor aan hoeft te verspillen.
9. Riptide Replicator
Duur, maar zorgt wel voor beesten van een type en kleur naar keus. Valt in de kategorie andere manier om te winnen. Kies creature-type Shade voor fun met Cover of Darkness. 1 main is genoeg.
10. Undead Gladiator
Die "ik kom terug" eigenschap is wel goed in een deck met mass-removal. Bovendien te gebruiken als "dure compulsion" en als kannonenvoer in het geval van een deck met Blood/Edict. 2 moet kunnen.
11. Nantuko Shade
Creature-loos spelen klinkt aanlokkelijk. Toch kies ik ervoor in ieder geval 2 van die dingen main te houden.
12. Visara the Dreadful
Zo heerlijk dreadful... en af en toe al in de 5de beurt...
In ieder geval 1, gezien de Mutilates is ook 2 wel te beargumenteren.
Mana base:
22 Swamp (23 kan ook, in ieder geval niet minder)
4 Cabal Coffers (3 kan ook, maar als je zoiets als Corrupt of Visara of Mutilate+Shade in je 5de beurt wil spelen, kun je maar beter zorgen dat je er dan ook 1 hebt).
De volgende kaarten hebben nog wat verdere onderbouwing nodig:
a) Duress
b) Innocent Blood
c) Smother
d) Engineered Plague
e) Cover of Darkness
f) Infest