timing

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

timing

Bericht door the king bee »

Hoi,

als iemand een spell speelt of een abilitie activeerd dan kun je daarop reageren met fast effects, instants interupts en abilities.

maar nu: kun je een ongelimiteerde hoeveelheid ablities spelen?
of is er een regel die stelt dat je het om de beurt mag doen tot beide spelers passen.
en wat dat als 1 speler past mag de andere dan nog wel weer een abilitie activeren die dan nog weer op diezelfde stack gaan?

voorbeeld:

pestilence in play
ik activeer 1 keer
hij speelt disenchant

kan ik nu nog 3 keer activeren?
of is het enchantment meteen weg
en wat gebeurt er met de eerste geactiveerde schade?
vervalt deze omdat het enchantment die de schade veroorzaakt tijdens de resolve van de stack al weg is?

ik ben benieuwd

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

vergelijkbaar met de pestilence:

royal assasin in play
prodigal sorcerer in play

ik tap de sorcerer en doe 1 schade aan de assasin
de assasin destroyed de sorcerer (destroy tagret taped creatuur)

komt de schade van de sorcerer nog wel door?

mijn overall redenatie is:
de diverse schades al op de stack zijn en komen dus door.
ook al zijn de veroorzakers van die schades al van het het speelveld.
schades zouden alleen komen te vervallen als de target niet meer legal zouden zijn tijdens de resolve fase.

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Onthoudt dit, als je iets op de stack, dan heeft het geen zin om de source weg te halen.
De stack gaat altijd achterstevoren af (beginnen met het laatst toegevoegde effect en dan terug)


Pestilence voorbeeld:

Activeer 1 x pestilence. (1 pestelince op de stack)
Tegenstander reageerd met disenchant. (Disenchant en 1 pestilence op de stack.
Jij pompt nog 3 x. (3 x pestilence, disenchant en 1 keer pestilence op de stack)

Hebben beidde spelers geen effecten meer, dan gaat de stack af.

-pestelince (spelers en creatures krijgen 1 damage)
-pestelince (spelers en creatures krijgen 1 damage)
-pestelince (spelers en creatures krijgen 1 damage)
-disenchant (pestilence gaat naar graveyard)
-pestelince (spelers en creatures krijgen 1 damage)


2e voor beeld.

Tap de sorcerer voor 1 damage (effect op de stack), tegenstander reageerd, door de assasin te tappen (effect op de stack).
Beidde spelers geen effecten meer, dan gaat de stack af.

-Assasin (Het getargette creature gaat naar de graveyard, de sorcerer in dit geval)
-Sorcerer(Target krijgt 1 damage, in dit geval de assasin die daardoor dood gaat.)

Je moet de stack denkbeeldig voor je zien, dan is het een stuk duidlijker wat er allemaal gebeurd.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

misschien is het handig om de stack te zien als een stapel papier, elke spell of ability die je toe voegt is een nieuw stuk papier op de stapel en je kan niet bij de stukken papier er onder tot dat die er boven weg zijn. Spelers mogen als ze priority hebben papier toe blijven voegen aan de stapel totdat ze dat niet meer willen, dan gaat de priority naar de tegenstander, wil die ook niks meer toevoegen dan beginnen ze met papieren weg halen, wil die nog wel toevoegen dan doet ie dat en houdt ie priority tot hij niets meer toe wil voegen. Hierna mag de andere speler weer toevoegen als ie wil. Zodra beide spelers na mekaar niets meer toe willen voegen (beide spelers "pass-en"), dan wordt het bovenste stuk papier van de stapel gehaald. Spelers krijgen nu beide weer een keer priority en kunnen dingen spelen, pass-en ze weer beide na mekaar wordt weer het bovenste papier van de stapel gehaald, en repeat totdat de stapel leeg is.

In theorie kan de stapel nooit leeg raken, maar in de praktijk gebeurd dit eigenlijk niet omdat je zelden oneindig veel spell's kunt en wilt spelen.

Ik hoop dat dit de boel een beetje verduidelijkt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

ok dit is me duidelijk.

bedankt
The only thing that matters is how you see yourself.
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Bericht door ijsbiertje »

Dus als ik het goed begrijp gaat zowieso alles wat op de stack ligt af. Zelfs al bestaat het creature niet meer wanneer het afgaat.

De volgende vraag dan: Wanneer iemand mij aanvalt met een 1/1 en reageer met mijn royal assassin door hem te doden. Komt die ene schade nog door en moet ik nog blocken om deze te preventen? Of is het creature dood voor het bij me is?
Met een prod sorcerer is dit duidelijk daar ik al een schade kan doen voor hij aanvalt maar met een royal moet het creature getapt zijn... Dus kan ik hem niet doden wanneer hij zijn attack decleared


Nog een vraagje wat helemaal los staat van dit:

Summoning sickness? Ik leg een royal assassin. Ik laat de beurt aan mijn tegenstander. Kan ik mijn royal in zijn beurt gebruiken door hem te tappen?

En kan hij al blocken. Daar hoeft hij niet voor te tappen.


Alvast bedankt
Groeten ijsbiertje
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

er zijn 3 fase in tijdens een attack:

de aanvals fase, aanvallende speler bepaald welke creutures hij mee aan wil vallen, en tapt deze
de blok fase, de verdedigende speler bepaald met welke creatures hij wat wil blokken
de eind fase, damage gaat op de stack en aan het eind van deze fase word alles opgeruimt

een aanvalend creature word dus al getapt in de eerste fase, en je kunt hem dan ook al vernietigen. mocht je hem pas willen vernietigen in de eind fase, nadat de damage op de stack is gegaan, dan krijg je nog wel damage.

Summoning sickness: een creature kan alleen tap abbility's gebruiken en aanvallen als hij sins het begin van jou upkeap in het spell licht. Dit houd dus in dat hij niet getapt kan worden als je hem speelt tijdens je tegenstanders beurt. hij kan wel blokken, want daarvoor hoeft hij idd niet getapt te worden.
Gebruikersavatar
kRazY IvaN
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 12, 2006 5:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door kRazY IvaN »

hoe zit dit dan met een counterspell? Stel ik speel een Raven Guild Master, en speel daarna een Pemmin's Aura op de RGM. Mijn opponent speelt een counterspell, mag hij dan enkel de Pemmin's Aura targeten omdat deze spell eerder dan de RGM resolved omdat hij direct onder de counterspell ligt? Of mag hij ook de RGM counteren?

Zo ja,

Als RGM gecounterd wordt, wat gebeurd er dan met de aura?
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

Ok, dit is een beetje een onmogelijk voorbeeld omdat je RGM en Pemmin's Aura niet teglijk op de stack kunt doen. ze zijn beide geen instants, dus kunnen niet als reactie op iets gespeeld worden.

RGM word gespeeld, hij gaat op de stack. Als hij niet gecounterd word, komt hij gewoon in het spel, en is daarna niet meer te counteren. Als hij wel gecounterd word verdwijnt hij naar de gravback en heeft het geen zin om Pemmin's Aura te spelen. stel hij word niet gecounterd. Nadat de stack geleegd is en RGM in het spel licht, kun je ervoor kiezen om pemmin's aura te spelen. Die kaart komt dan op de stack en kan op zijn beurt gecounterd worden, de kaart licht op dat moment op de stack en je kunt nog niet zijn abbility's gebruiken, om RGM bvb van een lighning bolt te beschermen, dat kan pas als de kaart in het spel licht.

beetje duidelijk?

zet volgende keer ff [*card] [*/card] om de namen, is makkelijk hoeven we de kaarten niet op te zoeken.
Gebruikersavatar
kRazY IvaN
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 12, 2006 5:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door kRazY IvaN »

/-\rne schreef:Ok, dit is een beetje een onmogelijk voorbeeld omdat je RGM en Pemmin's Aura niet teglijk op de stack kunt doen. ze zijn beide geen instants, dus kunnen niet als reactie op iets gespeeld worden.

RGM word gespeeld, hij gaat op de stack. Als hij niet gecounterd word, komt hij gewoon in het spel, en is daarna niet meer te counteren. Als hij wel gecounterd word verdwijnt hij naar de gravback en heeft het geen zin om Pemmin's Aura te spelen. stel hij word niet gecounterd. Nadat de stack geleegd is en RGM in het spel licht, kun je ervoor kiezen om pemmin's aura te spelen. Die kaart komt dan op de stack en kan op zijn beurt gecounterd worden, de kaart licht op dat moment op de stack en je kunt nog niet zijn abbility's gebruiken, om RGM bvb van een lighning bolt te beschermen, dat kan pas als de kaart in het spel licht.

beetje duidelijk?

zet volgende keer ff [*card] [*/card] om de namen, is makkelijk hoeven we de kaarten niet op te zoeken.
sorry, ik bedoelde het niet als reactie ergens op. maar je antwoord komt neer op:

je kunt Pemmin's aura pas spelen als RGM geresolved is, en dan is de mogelijkheid om een counterspell te spelen ook al weg.

of niet?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Dat laatste klopt.

Verder nog even wat dingen rechtzetten. De combat phase heeft 5 steps:
  1. Beginning of Combat
  2. Declare Attackers
  3. Declare Blockers
  4. Combat Damage
  5. End of Combat
De uitleg erbij klopt verder wel.

En een creature heeft summoning sickness tenzij je het controlt sinds het begin van je meest recente beurt. Je beurt begint met je untep step, niet met je upkeep.

Verder klopte alles volgens mij wel.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

ok :) nja, nog een paar foutjes erin dus.
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Bericht door ijsbiertje »

Ah, ok bedankt.

Stel: Ik heb een goblin op tafel. Ik declare een aanval. Ik heb een bloodlust in mijn handen en wil deze gebruiken. Dus: declare attack, geen reactie van tegenspeler. Ik leg mijn bloodlust. Reactie van tegenspeler is een unsummon. Kan hij dit nu nog doen?


Nog een vraagje: Ik neem een creature over met een control magic. Kan deze direct aanvallen of krijgt deze summoning sickness op de moment dat ik hem overneem?

En nog een laatste: Wanneer ik een creature afleg. Werken deze zijn abilities direct? vb: goblin warchief => kosten mijn goblins in de beurt dat ik hem afleg al minder of pas na zijn summoning sickness?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Case 1: Ja, dat kan hij doen. Pas als je in step 4 (Combat Damage) zit, heeft het geen nut meer om dit soort dingen te spelen (kan nog wel), omdat de damage sowieso gedaan wordt. Daarvoor heeft iedere speler nog eens priority, en gelden de regels van de stack zoals ze overal gelden (jij speelt iets, tegenstander mag reageren etc).

Case 2: Die heeft summoning sickness

Case 3: Die gelden gelijk al. Summoning Sickness houdt alleen in dat het beest niet kan aanvallen en tappen. Alle statische abilities gelden dus gewoon.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Daar komt nog bij dat de Goblin Warchief haste heeft (zolang hij goblin is), dus hij heeft niet eens last van summoning sickness.
Plaats reactie