Pagina 1 van 1

nog een timing vraag

Geplaatst: do mar 04, 2004 11:25 pm
door the king bee
hoi,

nog een timing vraagje

begin van de atack
ik wijs de atackers aan

mijn tegenstanders gebruikt master decoy om mijn creatuur te tappen zo dat ik die niet kan gebruiken voor mijn aanval

Master Decoy
W, T: Tap target creature.

zijn redenatie:
first in last out
de master decoy tapt mijn creatuur dus het is getapt op het moment dat ik hem wil laten aanvallen waardoor de aanval niet doorgaat (getapt creatuur kan niet aanvallen)

mijn redenatie: het tappen is een activatie cost en activatie kosten zijn niet te counteren of te preventen.
ergo de master tapt een reeds getapt creatuur
de aanval is al onderweg

als hij een creatuur wil tappen om een aanval te voorkomen moet hij dat doen voor ik een aanvaller aanwijs.

wederom, ik ben benieuwd.

Peter

Geplaatst: vr mar 05, 2004 8:52 am
door KingFatass
De attack gaat zo ongveer:

1. Je declared een attack (aanvalsfase). Je tegenstander heeft nu de kans om fast effects te gebruiken. Maw hij creatures tappen. Jij mag dan eventueel weer reageren, met je eigen spells en effects.

2. Declare attackers (aanvallers aanwijzen). Jij kiest nu welke creatures er aanvallen en mag fast effects spelen, waarop je tegnstander mag reageren. Het is nu te laat om nog creatures te tappen. Eeen creature destroyen zonder damage te krijgen kan nog wel.

3. Declare blockers (blokkers aanwijzen). De tegenstander mag nu bepalen hoe hij blocked.

4. Fast effects before damage (effecten voor schade). Als jij nog fast effects hebt (zoals een giant growth ofzo) mag je die nu spelen, spelers mogen op elkaar reageren.
Als jij geen effecten hebt, vraag je tegenstander of hij damage op de stack wilt doen. Als hij eerst nog effecten wilt splen, zegt hij nee en speelt eerst deze. Beidde spelers mogen op elkaar reageren.

5. Damage op de stack (schade doen). Als je tegenstander zijn block heeft bepaald en jullie hebben beidde geen effects meer. Dan gaat de damage op de stack. Aanvallende speler verdeeld de schade, als een creatures trample heeft of door meerdere creatures wordt geblocked.
De actieve speler mag nu fast effects spelen, waarbij beidde spelers op elkaarmogen reageren.

6.Damage resolved. (Schade wordt gedaan) Elk creature dat lethal damage krijgt gaat dood (schade groter of gelijk aan zijn defense). Je kan nu geen effects meer splen, om schade te preventen bv.

7. End of combat (einde aanval) Als er op een kasrt staat -> doe dit at end of combat. Voer dat dan uit.

Voorbeeld:

Jan heeft een 1/1 een 2/2 en een 5/5. Piet heeft een royal assasin en een master decoy. Jan declared een attack (1). Piet kan allen nu reageren met zijn master decoy om een creature te tappen en tapt de 5/5.
ALs beidde spelers geen effecten meer hebben, wijst Jan zijn attacks aan (declare attackers (2)) en stuurt zijn 1/1 en zijn 2/2 op Piet af.

beidde spelers hebben geen effects en piet wilt gaan blocken (3). Hij blocked de 1/1 met zijn Royal assasin. Jan heeft geen effects, dis vraagt Piet: Heb jij nog effecten voordat damage op de stack gaat?(4)
Dit wil Piet maar al te graag doen. Hij tapt zijn assasin om de 2/2 te destoyen. Als beidde spelers geen effects meer hebben, gaat de damage op de stack (5). De 1/1 krijgt 1 damage van de assasin en adnerom ook.
Nu heeft Jan een effect dat hij graag wilt spelen. Hij speelt healing salve (prevent up to 3 damage) op de 1/1. Als beidde spelers geen effecten meer hebben, resolved de damage (6)
De assasin pakt de schade en gaat dood. De healing salve zorgt ervoor dat jan zijn 1/1tje blijft leven.
End of combat(7) In dit voorbeeld gebeurt er in deze stap niets.

Met fast effects, bedoel ik natuurlijk spells en abilities.

Geplaatst: vr mar 05, 2004 11:19 am
door The Quizmaster
Meestal wordt in het gewone spel die 'Declare Attack' phase overgeslagen.
Je zit dus in de Main Phase, je speelt een paar spells en dan tap je je beesten en zeg je "ik val aan". Als je het op die manier speelt, dan is het imho prima als je tegenstander dan nog z'n Decoy activeert, omdat hij/zij anders nooit de kans heeft om je beesten te tappen voor de aanval.

Geplaatst: vr mar 05, 2004 2:47 pm
door collectocrat
KingFatass schreef:De attack gaat zo ongveer:

5. Damage op de stack (schade doen). Als je tegenstander zijn block heeft bepaald en jullie hebben beidde geen effects meer. Dan gaat de damage op de stack. Aanvallende speler verdeeld de schade, als een creatures trample heeft of door meerdere creatures wordt geblocked.
De actieve speler mag nu fast effects spelen, waarbij beidde spelers op elkaarmogen reageren.
Wie is dan de actieve speler??

Geplaatst: vr mar 05, 2004 3:26 pm
door pi
Oy,

actieve speler is altijd degene wiens beurt het is.

Overigens mag de niet actieve speler ook fast effects spelen, maar pas als de actieve speler ge-pass-ed heeft.

mazzel

pi

Geplaatst: vr mar 05, 2004 5:03 pm
door David
pi schreef: Overigens mag de niet actieve speler ook fast effects spelen, maar pas als de actieve speler ge-pass-ed heeft.
Dit zou je "reageren op het passen" kunnen noemen. ;-)

David

Geplaatst: vr mar 05, 2004 7:05 pm
door the king bee
alles luid en duidelijk

bedankt