Proto
Geplaatst: vr mei 26, 2006 12:21 pm
Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Ik heb wel af en toe een toernooitje gespeeld, maar altijd voor de lol met vrienden of gekke formaten. De pro tour is voor mij simpelweg niet meer dan een hulpje om “serieuze” spelers de naam van het formaat dat ik vandaag ga beschrijven te helpen onthouden. Neem de eerste 5 letters van pro tour en ja, je hebt proto!
Heb je ooit battle strain gebruikt om iemand dood te maken? Heb je ooit jezelf voor je kop geslagen toen je die surge of zeal in je hand vergeten was omdat je die zo crappy vond? Heb je ooit iemand meer dan 8 damage gedaan met een enkele boros recruit? Heb je ooit na moeten denken hoe je kon winnen terwijl je op 1 leven stond en de infectious host aan je overkant niet dood mocht gaan voor je tegenstander dood was? (En dan winnen, maar dankzij je tegenstander, terwijl je het zelf duidelijk anders had moeten doen, ik ben zeker niet perfect!) Heb je ooit gespeeld om de duurste kaart van een set tegen een random landje en echt super je best doen, niet omdat die kaart zo goed is in het formaat dat je speelt, maar omdat je dat landje niet kwijt wil!?!
Al dit soort dingen vind je in proto! Probeer vooral een paar potjes, je zult niet teleurgesteld zijn want proto kost bijna niks en is toegankelijk voor iedereen. Proto is namelijk zo ongeveer het simpelste magic formaat dat er bestaat, een beginner kan winnen van een pro en geen potje is hetzelfde. Wat is dat proto dan zul je nu vast denken.
Proto is eigenlijk vrij simpel, je koopt een starter, je speelt om ante, zet een krabbel op je eventueel verloren ante of schudt de eventueel gewonnen ante door je deck. Veel spelers kijken me op dit punt meestal vrij glazig aan, dus ik zal het wat nauwkeuriger beschrijven in meer modernere termen.
- Eerst koop je een starter, vandaag de dag een tournament pack genaamd (dit zijn die packs met 75 kaarten, +/- 45 random spells en +/- 30 random land)
- Eventueel kijk je welke kaarten je getrokken hebt, al vind ik het zelf leuker om gewoon te gaan spelen. Verander absoluut niks aan de inhoud van je pack, je zit hier hoe dan ook aan vast.
- Je kaarten schud je, waarna je bepaalt wie begint, net zoals bij een normaal potje.
- Pak je 7 kaarten.
- Draai kaart nummer 8 om, dit is jouw ante. Je tegenstander doet dit ook.
- Speel nu je potje.
- De verliezer zet een paraaf/krabbel/tekening/whatever op zijn ante en geeft deze daarna aan de winnaar. De winnaar voegt de ante toe aan zijn deck.
- Als verliezer daag je nu natuurlijk je tegenstander uit tot een nieuw potje.
Om wat standaard vragen te beantwoorden, ja, je speelt inderdaad om kaarten, nee, je mag echt op geen enkele manier je deck wijzigen en ja, mana screws komen vrij vaak voor, maar dat gebeurt net zo goed bij je tegenstander. Gelukkig zie je in dit erg onvoorspelbare formaat toch ook heel erg dat playskill wint en dat de betere spelers gewoonlijk met meer kaarten eindigen. Ook blijkt dat mensen die hun deck beter kennen en beter doorhebben wat ze kunnen verwachten een voordeel hebben. Zo had ik in Mirrodin block een vrij controlisch proto deck (met o.a. 3 annuls en vrij veel (artifact) removal), mijn Ravnica deck aan de andere kant was meer van het zo snel mogelijk beuken. Het kostte wat potjes (waarin ik te voorzichtig speelde), maar op een gegeven moment had ik door dit door en kon ik mijn playstyle hierop aanpassen en hierdoor meer potjes winnen.
Proto is al een stukje ouder dan veel casual formaten. Ik kan niet zeggen dat ik bij het prille begin hiervan ben geweest, want dat was zelfs voordat ik begon met spelen, maar ik heb gehoord dat het in Amsterdam is geïntroduceerd door een zekere Linda die vroeger bij de Gamekeeper werkte. Hierna is het overgewaaid naar Sir Ludemus house of games, waar het vrij fanatiek gespeeld werd. Van een van de mensen die het hier speelde hoorde ik er van, maar ik heb het zelf daar nooit gespeeld. Pas veel later, ruim nadat Sir Ludemus opgeheven werd en deze Linda al lang weg was bij de Gamekeeper, dacht ik weer eens aan dit formaat en samen met wat mensen hebben we het toen geïntroduceerd bij de studievereniging op de Vrije Universiteit. Ondertussen zijn we hier al bezig met het 4e proto block (we hebben Kamigawa over geslagen) en het bevalt nog steeds erg goed!
Ok, maar waarom zou jij nou proto willen spelen, je hebt totaal geen invloed op je deck, je verliest kaarten, de mana screw moet wel haast verschrikkelijk zijn en het is zoooo random. Helaas zijn dit allemaal dingen waar je mee moet leren leven en voor sommige mensen is daarom proto inderdaad niet de uitkomst die het voor anderen wel is. Wel is het zo dat de mana screws veel minder een probleem zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. In feite is proto wat voor jou als je eens wat anders wil, als je alleen voor de lol wil spelen, als je een formaat wil hebben dat voor iedereen toegankelijk is en zeker ook als je die mensen die wel de regels van magic kennen, maar er niet in willen investeren, ook eens bij het spelen wil betrekken. Een proto deck is verkrijgbaar vanaf zo ongeveer 7 euro, het gebeurt hoogst zelden dat het ene deck echt beter is dan het andere en playskill is vaak zelfs echt relevant.
Proto is echt verreweg mijn favoriete formaat om te spelen met een heel gemengde groep van spelers en over het algemeen is het een groot succes. Zit jij ook met een groep waar er een groot verschil is tussen de hoeveelheid kaarten die mensen hebben? Of wil je misschien eens wat anders om voor de lol te spelen, probeer het vooral eens!
Omdat proto zo random is vergeleken met andere formaten kom je echt de raarste interacties tegen. Het volgende heb ik zien gebeuren of komt uit potjes die ik zelf heb gespeeld.
Een vedalken dismisser, mark of eviction en een strands of undeath die heel gezellig zorgden dat iemand geen nieuwe kaarten ging pakken en dat zijn opties ook steeds kleiner werden.
Een speler die crowd favorites wanhopig gebruikt om zijn tegenstander van zich af te houden en die dolblij zijn twaalfde mana neer smijt. In de volgende beurt wordt deze speler aangevallen en vol trots tapt hij al zijn landjes om 3 van de creatures van zijn tegenstander te tappen. Deze vraagt hem of hij zeker weet dat hij dat wil doen, en nogmaals, en nogmaals. Ja, deze speler weet het echt heel zeker. Waarna zijn tegenstander hem er op wijst dat hij maar WW in zijn poel heeft. Klein detail, deze speler stond op 4 leven dat dit gebeurde…
Een speler heeft een vinelasher kudzu in play in meer dan genoeg mana. Hij pakt zijn een selesnya sanctuary en besluit zijn golgari rot farm te bouncen. De rest van het potje kweekt deze speler een zo groot mogelijke kudzu.
De ene speler speelt een guardian of vitu-ghazi, de andere convolute deze. Enkele beurten later recollect de eerste speler de guardian en natuurlijk heeft de andere speler ondertussen zijn 2e convolute weten te pakken om een tweede keer op geheel gelijke manier de guardian te stoppen.
Manieren om een halycyon glaze actief te houden zijn onder andere shambling shell, zephyr spirit, mark of eviction of een mindmoil en een beetje geluk. Ja, zephyr spirit heeft nog best wel nut in proto! Een muur die meer dan 3 damage kan hebben is gewoon lastig weg te krijgen.
Tot de meer interessantere kaarten die ik won met proto behoren een oblivion stone, iridescent angel, moblization en birds of paradise, al is die laatste echt niet extra nuttig in proto.
Elk proto potje is weer anders, het blijft altijd spannend om voor ante te spelen, daag me gerust eens een keer uit!
pi
p.s. Suggesties voor nieuwe artikelen zijn welkom.
Heb je ooit battle strain gebruikt om iemand dood te maken? Heb je ooit jezelf voor je kop geslagen toen je die surge of zeal in je hand vergeten was omdat je die zo crappy vond? Heb je ooit iemand meer dan 8 damage gedaan met een enkele boros recruit? Heb je ooit na moeten denken hoe je kon winnen terwijl je op 1 leven stond en de infectious host aan je overkant niet dood mocht gaan voor je tegenstander dood was? (En dan winnen, maar dankzij je tegenstander, terwijl je het zelf duidelijk anders had moeten doen, ik ben zeker niet perfect!) Heb je ooit gespeeld om de duurste kaart van een set tegen een random landje en echt super je best doen, niet omdat die kaart zo goed is in het formaat dat je speelt, maar omdat je dat landje niet kwijt wil!?!
Al dit soort dingen vind je in proto! Probeer vooral een paar potjes, je zult niet teleurgesteld zijn want proto kost bijna niks en is toegankelijk voor iedereen. Proto is namelijk zo ongeveer het simpelste magic formaat dat er bestaat, een beginner kan winnen van een pro en geen potje is hetzelfde. Wat is dat proto dan zul je nu vast denken.
Proto is eigenlijk vrij simpel, je koopt een starter, je speelt om ante, zet een krabbel op je eventueel verloren ante of schudt de eventueel gewonnen ante door je deck. Veel spelers kijken me op dit punt meestal vrij glazig aan, dus ik zal het wat nauwkeuriger beschrijven in meer modernere termen.
- Eerst koop je een starter, vandaag de dag een tournament pack genaamd (dit zijn die packs met 75 kaarten, +/- 45 random spells en +/- 30 random land)
- Eventueel kijk je welke kaarten je getrokken hebt, al vind ik het zelf leuker om gewoon te gaan spelen. Verander absoluut niks aan de inhoud van je pack, je zit hier hoe dan ook aan vast.
- Je kaarten schud je, waarna je bepaalt wie begint, net zoals bij een normaal potje.
- Pak je 7 kaarten.
- Draai kaart nummer 8 om, dit is jouw ante. Je tegenstander doet dit ook.
- Speel nu je potje.
- De verliezer zet een paraaf/krabbel/tekening/whatever op zijn ante en geeft deze daarna aan de winnaar. De winnaar voegt de ante toe aan zijn deck.
- Als verliezer daag je nu natuurlijk je tegenstander uit tot een nieuw potje.
Om wat standaard vragen te beantwoorden, ja, je speelt inderdaad om kaarten, nee, je mag echt op geen enkele manier je deck wijzigen en ja, mana screws komen vrij vaak voor, maar dat gebeurt net zo goed bij je tegenstander. Gelukkig zie je in dit erg onvoorspelbare formaat toch ook heel erg dat playskill wint en dat de betere spelers gewoonlijk met meer kaarten eindigen. Ook blijkt dat mensen die hun deck beter kennen en beter doorhebben wat ze kunnen verwachten een voordeel hebben. Zo had ik in Mirrodin block een vrij controlisch proto deck (met o.a. 3 annuls en vrij veel (artifact) removal), mijn Ravnica deck aan de andere kant was meer van het zo snel mogelijk beuken. Het kostte wat potjes (waarin ik te voorzichtig speelde), maar op een gegeven moment had ik door dit door en kon ik mijn playstyle hierop aanpassen en hierdoor meer potjes winnen.
Proto is al een stukje ouder dan veel casual formaten. Ik kan niet zeggen dat ik bij het prille begin hiervan ben geweest, want dat was zelfs voordat ik begon met spelen, maar ik heb gehoord dat het in Amsterdam is geïntroduceerd door een zekere Linda die vroeger bij de Gamekeeper werkte. Hierna is het overgewaaid naar Sir Ludemus house of games, waar het vrij fanatiek gespeeld werd. Van een van de mensen die het hier speelde hoorde ik er van, maar ik heb het zelf daar nooit gespeeld. Pas veel later, ruim nadat Sir Ludemus opgeheven werd en deze Linda al lang weg was bij de Gamekeeper, dacht ik weer eens aan dit formaat en samen met wat mensen hebben we het toen geïntroduceerd bij de studievereniging op de Vrije Universiteit. Ondertussen zijn we hier al bezig met het 4e proto block (we hebben Kamigawa over geslagen) en het bevalt nog steeds erg goed!
Ok, maar waarom zou jij nou proto willen spelen, je hebt totaal geen invloed op je deck, je verliest kaarten, de mana screw moet wel haast verschrikkelijk zijn en het is zoooo random. Helaas zijn dit allemaal dingen waar je mee moet leren leven en voor sommige mensen is daarom proto inderdaad niet de uitkomst die het voor anderen wel is. Wel is het zo dat de mana screws veel minder een probleem zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. In feite is proto wat voor jou als je eens wat anders wil, als je alleen voor de lol wil spelen, als je een formaat wil hebben dat voor iedereen toegankelijk is en zeker ook als je die mensen die wel de regels van magic kennen, maar er niet in willen investeren, ook eens bij het spelen wil betrekken. Een proto deck is verkrijgbaar vanaf zo ongeveer 7 euro, het gebeurt hoogst zelden dat het ene deck echt beter is dan het andere en playskill is vaak zelfs echt relevant.
Proto is echt verreweg mijn favoriete formaat om te spelen met een heel gemengde groep van spelers en over het algemeen is het een groot succes. Zit jij ook met een groep waar er een groot verschil is tussen de hoeveelheid kaarten die mensen hebben? Of wil je misschien eens wat anders om voor de lol te spelen, probeer het vooral eens!
Omdat proto zo random is vergeleken met andere formaten kom je echt de raarste interacties tegen. Het volgende heb ik zien gebeuren of komt uit potjes die ik zelf heb gespeeld.
Een vedalken dismisser, mark of eviction en een strands of undeath die heel gezellig zorgden dat iemand geen nieuwe kaarten ging pakken en dat zijn opties ook steeds kleiner werden.
Een speler die crowd favorites wanhopig gebruikt om zijn tegenstander van zich af te houden en die dolblij zijn twaalfde mana neer smijt. In de volgende beurt wordt deze speler aangevallen en vol trots tapt hij al zijn landjes om 3 van de creatures van zijn tegenstander te tappen. Deze vraagt hem of hij zeker weet dat hij dat wil doen, en nogmaals, en nogmaals. Ja, deze speler weet het echt heel zeker. Waarna zijn tegenstander hem er op wijst dat hij maar WW in zijn poel heeft. Klein detail, deze speler stond op 4 leven dat dit gebeurde…
Een speler heeft een vinelasher kudzu in play in meer dan genoeg mana. Hij pakt zijn een selesnya sanctuary en besluit zijn golgari rot farm te bouncen. De rest van het potje kweekt deze speler een zo groot mogelijke kudzu.
De ene speler speelt een guardian of vitu-ghazi, de andere convolute deze. Enkele beurten later recollect de eerste speler de guardian en natuurlijk heeft de andere speler ondertussen zijn 2e convolute weten te pakken om een tweede keer op geheel gelijke manier de guardian te stoppen.
Manieren om een halycyon glaze actief te houden zijn onder andere shambling shell, zephyr spirit, mark of eviction of een mindmoil en een beetje geluk. Ja, zephyr spirit heeft nog best wel nut in proto! Een muur die meer dan 3 damage kan hebben is gewoon lastig weg te krijgen.
Tot de meer interessantere kaarten die ik won met proto behoren een oblivion stone, iridescent angel, moblization en birds of paradise, al is die laatste echt niet extra nuttig in proto.
Elk proto potje is weer anders, het blijft altijd spannend om voor ante te spelen, daag me gerust eens een keer uit!
pi
p.s. Suggesties voor nieuwe artikelen zijn welkom.