Ravnica
Geplaatst: za jun 10, 2006 2:14 am
Heyho,
Het begin is gemaakt en nu gaat het verder. Ik zou natuurlijk de decklist waarmee ik het vorige artikel heb beeindigd nader kunnen toelichten. Dit gaat vandaag nog niet gebeuren. Het is aanzienlijk veel eenvoudiger om te schrijven over zaken die me op dit moment bezighouden. Het NK laat nog even op zich wachten en hetzelfde geldt voor de qualifiers. Vermoedelijk houd ik me weer met T2 bezig bij onze volgende treffen.
Vandaag wil ik mijn block constructed ei kwijt. Waarom? Niet omdat ik in dit formaat ooit op toernooien zal spelen. Waarom wel? Zoals gezegd, omdat ik me er op dit moment mee bezighoud. Bij iedere nieuwe set die uitkomt, verzin ik een aantal deckjes die specifiek voor de uitbreiding zijn. Hierbij gebruik ik indien nodig een aantal andere kaarten die uit het laaste block komen. In mijn ogen brengt deze benadering de volgende voordelen:
- Kennismaking met de nieuwe kaarten
- Een basis voor latere T2-decks
- Vermaak
Voordat je verder gaat met lezen, een waarschuwing; hetgeen hierna volgt is vrij technisch. Dit wil zeggen dat ik een aantal decklijsten zal geven. Voor iedereen die niet van dat soort verhalen houdt: tot ziens!
Rakdos
4 Blood Crypt
11 Mountain
9 Swamp
4 Plagued Rusalka
4 Squealing Devil
4 Rakdos Guildmage
4 Lyzolda, the Blood Witch
4 Rakdos Augermage
4 Rakdos Pit Dragon
4 Seal of Fire
4 Rise/Fall
4 Char
Het zwarte deel van dit deck zorgt ervoor dat het net iets minder rechttoe rechtaan speelt dan bijvoorbeeld een rood-groen deck. Het belangrijkste plan is nog steeds om snel beesten te bouwen. Daarmee wordt geprobeerd zo snel mogelijk zo veel mogelijk schade te doen. Terwijl dit gebeurt, zorgen kaarten als de Rakdos Augermage en Rise/Fall dat de tegenstander weinig weerstand biedt. Lukt dit niet, dan is er altijd nog het burn naar het hoofd plan. Helaas kent deze kleurencombinatie een aantal belangrijke nadelen. Om te beginnen zijn alle beesten relatief zwak. Decks met betere creaturen zijn helaas niet zeldzaam. Bovendien bestaat er afgezien van een beetje geluk bij het discarden geen mogelijkheid om van enchantments af te komen.
Orzhov
4 Orzhov Basilica
2 Orzhova, the Church of Deal
6 Plains
10 Swamp
4 Plagued Rusalka
4 Teyza, Orzhov Scion
4 Blind Hunter
4 Keening Banshee
4 Belfry Spirt
4 Skeletal Vampire
4 Last Gasp
4 Castigate
4 Mortify
4 Orzhov Signet
Dit deck is duidelijk suboptimaal. Het T2 Ghost Husk deck is hier debet aan. Ghost Council of Orzhova en Godless Shrine ontbreken daarom ook. Wat deze samenstelling duidelijk demonstreert is de kracht van de Skeletal Vampire. Er zijn bats en er zijn een paar "sac-outlets". Met de Ghost Council of Orzhova erbij zou de balans tussen de verschillende onderdelen beter zijn.
WBR Angel
4 Sacred Foundry
4 Boros Garrison
4 Orzhov Basilica
4 Plains
1 Mountain
5 Swamp
4 Firemane Angel
4 Angel of Despair
4 Lightning Helix
4 Mortify
4 Searing Meditation
4 Faith's Fetters
4 Culling Sun
2 Debtor's Knell
Kijk, dit is hoe ik ze graag zie. Veel removal, dikke beesten en een plan wanneer aanvallen geen optie is. De helft van de kaarten in dit deck zorgt voor mana. Dit lijkt veel maar is eerder een bittere noodzaak. De curve begint langzaam rond de 2 om daarna vloeiend over te lopen in de 7. De hoge hoeveelheid "bounce-landen" is daarom geen overbodige luxe. Gelukkig is goede landdestructie afwezig in dit block en kom je weg met een waanzinnige manabase zoals hierboven. Wanneer de mana komt, controleert dit deck het spel middels removal en wint het middels een engel en/of een enchantment.
Golgari
4 Overgrown Tomb
4 Golgari Rot Farm
9 Forest
5 Swamp
4 Golgari Guildmage
4 Carven Caryatid
4 Keening Banshee
4 Grave-Shell Scarab
4 Gleancrawler
4 Farseen
3 Last Gasp
4 Putrefy
3 Nightmare Void
4 Plagueboiler
Als er sprake is van standaard elementen in "The Rock" dan heeft dit deck ze allemaal. Removal. Discard. Beesten met Come Into Play abilities en dikzakken die moeilijk weg te krijgen zijn. Op papier is Grave-Shell Scarab een fantastische kaart, maar tijdens het spel doet het beest weinig voor mij. Angst is niet het gevoel dat mij bekruipt wanneer ik een van zijn broertjes aan de andere kant van de tafel zie. Dit is niet wat je wil spelen als je iets zoekt dat explosief is.
Izzet
4 Izzet Boilerworks
11 Island
7 Mountain
4 Gelectrode
4 Niv-Mizzet, the Firemind
2 Skarrgan Firebird
4 Remand
4 Compulsive Research
4 Electrolyze
4 Mimeofracture
4 Repeal
4 Invoke the Firemind
4 Izzet Signet
Helaas ontbreken de Steam Vents. De manabase is uiteraard beter met de shocklanden. Niv-Mizzet, the Firemind staat centraal in dit deck. Winnen zonder de draak kan, maar duurt vaak langer en is een stuk minder leuk. De Skarrgan Firebird is aanwezig als backup winconditie. Vanwege de synergie van de beesten met instants en sorceries, zijn de aantallen van de laatste twee hoog gehouden. Het trekken van kaarten heeft hier thema-achtige trekjes.
Azorius
4 Hallowed Fountain
4 Azorius Chancery
6 Island
8 Plains
4 Azorius Guildmage
4 Azorius Herald
4 Court Husar
4 Windreaver
4 Spell Snare
4 Peel from Reality
4 Compulsive Research
2 Priviliged Position
4 Repeal
4 Azorius Signet
De Prviliged Position lijkt op eerste gezicht niet thuis in dit deck. Eerlijk is eerlijk, de kaart is alleen aanwezig voor een beetje Rakdos-hate. Met de goedkope beesten probeert dit deck het spel te vertragen, zodat er voldoende tijd is om een Windreaver te misbruiken. De bounce-spells zijn hoofdzakelijk aanwezig voor het terughalen van de Azorius Herald en de Court Husar. De Azorius Guildmage is een van de betere van zijn soort, zo niet de beste. Hij houdt vervelende abilities en vervelende beesten tegen.
Simic
4 Breeding Pool
4 Simic Growth Chamber
9 Forest
5 Island
4 Birds of Paradise
4 Aquastrand Spider
4 Coiling Oracle
4 Simic Guildmage
3 Plaxcaster Frogling
4 Trygon Predator
3 Cytoplast Root-Kin
3 Momir Vig, Simic Visionary
2 Simic Sky Swallower
4 Moldervine Cloak
3 Cloudstone Curio
Dit deck gaat door het leven als een "fun-deck". Een serieuze poging kan het in geen geval genoemd worden. De aanwezigheid van Cloudstone Curio verraadt dit. Indien de tegenstander besluit de eerste 7 beurten niks doen, dan komt deze hoop echt tot leven. Door de combinatie van verschillende Come Into Play-abilities en eerdergenoemde onzinkaart kan een berg aan kaartvoordeel gehaald worden.
UBG Mill
4 Watery Grave
4 Dimir Aquaduct
3 Duskmantle, House of Shadow
8 Island
3 Swamp
4 Lore Broker
4 Dimir Cutpurse
4 Vulturous Zombie
4 Last Gasp
4 Glimpse the Unthinable
4 Compulsive Research
3 Infiltrator's Magemark
3 Ribbons of Night
4 Golgari Signet
4 Spectral Searchlight
Ook hier is het concept niet de winnaar die je wil spelen. Je probeert je tegenstander weliswaar te millen, maar vaak gaat dit zo traag dat een aanval met een Vulturous Zombie bittere noodzaak wordt. Om ervoor te zorgen dat damage wordt gedaan, is de Infiltrator's Magemark toegevoegd.
Het is duidelijk dat een aantal van de genoemde decks te verbeteren zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet de moeite heb genomen voor iedere gebruikte kleurencombinatie de optimale samenstelling te zoeken. Op dit moment heb ik een aantal T2-decks in gebruik, die veel van de Ravnica-block goodies vereisen. Dit zijn:
- Ghost Husk (Zwart en Wit)
- Gruul Beats (Groen en Rood)
- Roxodon Hierarchy (Zwart, Wit en Groen)
- Wafo Tapa (Blauw en Rood)
- Ghazi Glare (Wit en Groen)
Voor een aantal van deze kleurencombinaties is in Block een goed deck te fabriceren. Ik denk daarbij vooral aan Selesnya eventueel gecombineerd met blauw.
Kort samengevat valt mij dit op aan Ravnica Block:
- Er is veel goede spotremoval.
- Als winconditie worden meestal grote vliegende beesten gebruikt.
- Drie kleuren decks zijn goed mogelijk.
- De manabase van een twee kleuren niet-aggro deck zal er waarschijnlijk zo uitzien: 4 "echte" dubbellanden, 4 karoo's, 4 signets en 14 basic land.
Hier stopt het voor vandaag, tot een volgende keer!
Het begin is gemaakt en nu gaat het verder. Ik zou natuurlijk de decklist waarmee ik het vorige artikel heb beeindigd nader kunnen toelichten. Dit gaat vandaag nog niet gebeuren. Het is aanzienlijk veel eenvoudiger om te schrijven over zaken die me op dit moment bezighouden. Het NK laat nog even op zich wachten en hetzelfde geldt voor de qualifiers. Vermoedelijk houd ik me weer met T2 bezig bij onze volgende treffen.
Vandaag wil ik mijn block constructed ei kwijt. Waarom? Niet omdat ik in dit formaat ooit op toernooien zal spelen. Waarom wel? Zoals gezegd, omdat ik me er op dit moment mee bezighoud. Bij iedere nieuwe set die uitkomt, verzin ik een aantal deckjes die specifiek voor de uitbreiding zijn. Hierbij gebruik ik indien nodig een aantal andere kaarten die uit het laaste block komen. In mijn ogen brengt deze benadering de volgende voordelen:
- Kennismaking met de nieuwe kaarten
- Een basis voor latere T2-decks
- Vermaak
Voordat je verder gaat met lezen, een waarschuwing; hetgeen hierna volgt is vrij technisch. Dit wil zeggen dat ik een aantal decklijsten zal geven. Voor iedereen die niet van dat soort verhalen houdt: tot ziens!
Rakdos
4 Blood Crypt
11 Mountain
9 Swamp
4 Plagued Rusalka
4 Squealing Devil
4 Rakdos Guildmage
4 Lyzolda, the Blood Witch
4 Rakdos Augermage
4 Rakdos Pit Dragon
4 Seal of Fire
4 Rise/Fall
4 Char
Het zwarte deel van dit deck zorgt ervoor dat het net iets minder rechttoe rechtaan speelt dan bijvoorbeeld een rood-groen deck. Het belangrijkste plan is nog steeds om snel beesten te bouwen. Daarmee wordt geprobeerd zo snel mogelijk zo veel mogelijk schade te doen. Terwijl dit gebeurt, zorgen kaarten als de Rakdos Augermage en Rise/Fall dat de tegenstander weinig weerstand biedt. Lukt dit niet, dan is er altijd nog het burn naar het hoofd plan. Helaas kent deze kleurencombinatie een aantal belangrijke nadelen. Om te beginnen zijn alle beesten relatief zwak. Decks met betere creaturen zijn helaas niet zeldzaam. Bovendien bestaat er afgezien van een beetje geluk bij het discarden geen mogelijkheid om van enchantments af te komen.
Orzhov
4 Orzhov Basilica
2 Orzhova, the Church of Deal
6 Plains
10 Swamp
4 Plagued Rusalka
4 Teyza, Orzhov Scion
4 Blind Hunter
4 Keening Banshee
4 Belfry Spirt
4 Skeletal Vampire
4 Last Gasp
4 Castigate
4 Mortify
4 Orzhov Signet
Dit deck is duidelijk suboptimaal. Het T2 Ghost Husk deck is hier debet aan. Ghost Council of Orzhova en Godless Shrine ontbreken daarom ook. Wat deze samenstelling duidelijk demonstreert is de kracht van de Skeletal Vampire. Er zijn bats en er zijn een paar "sac-outlets". Met de Ghost Council of Orzhova erbij zou de balans tussen de verschillende onderdelen beter zijn.
WBR Angel
4 Sacred Foundry
4 Boros Garrison
4 Orzhov Basilica
4 Plains
1 Mountain
5 Swamp
4 Firemane Angel
4 Angel of Despair
4 Lightning Helix
4 Mortify
4 Searing Meditation
4 Faith's Fetters
4 Culling Sun
2 Debtor's Knell
Kijk, dit is hoe ik ze graag zie. Veel removal, dikke beesten en een plan wanneer aanvallen geen optie is. De helft van de kaarten in dit deck zorgt voor mana. Dit lijkt veel maar is eerder een bittere noodzaak. De curve begint langzaam rond de 2 om daarna vloeiend over te lopen in de 7. De hoge hoeveelheid "bounce-landen" is daarom geen overbodige luxe. Gelukkig is goede landdestructie afwezig in dit block en kom je weg met een waanzinnige manabase zoals hierboven. Wanneer de mana komt, controleert dit deck het spel middels removal en wint het middels een engel en/of een enchantment.
Golgari
4 Overgrown Tomb
4 Golgari Rot Farm
9 Forest
5 Swamp
4 Golgari Guildmage
4 Carven Caryatid
4 Keening Banshee
4 Grave-Shell Scarab
4 Gleancrawler
4 Farseen
3 Last Gasp
4 Putrefy
3 Nightmare Void
4 Plagueboiler
Als er sprake is van standaard elementen in "The Rock" dan heeft dit deck ze allemaal. Removal. Discard. Beesten met Come Into Play abilities en dikzakken die moeilijk weg te krijgen zijn. Op papier is Grave-Shell Scarab een fantastische kaart, maar tijdens het spel doet het beest weinig voor mij. Angst is niet het gevoel dat mij bekruipt wanneer ik een van zijn broertjes aan de andere kant van de tafel zie. Dit is niet wat je wil spelen als je iets zoekt dat explosief is.
Izzet
4 Izzet Boilerworks
11 Island
7 Mountain
4 Gelectrode
4 Niv-Mizzet, the Firemind
2 Skarrgan Firebird
4 Remand
4 Compulsive Research
4 Electrolyze
4 Mimeofracture
4 Repeal
4 Invoke the Firemind
4 Izzet Signet
Helaas ontbreken de Steam Vents. De manabase is uiteraard beter met de shocklanden. Niv-Mizzet, the Firemind staat centraal in dit deck. Winnen zonder de draak kan, maar duurt vaak langer en is een stuk minder leuk. De Skarrgan Firebird is aanwezig als backup winconditie. Vanwege de synergie van de beesten met instants en sorceries, zijn de aantallen van de laatste twee hoog gehouden. Het trekken van kaarten heeft hier thema-achtige trekjes.
Azorius
4 Hallowed Fountain
4 Azorius Chancery
6 Island
8 Plains
4 Azorius Guildmage
4 Azorius Herald
4 Court Husar
4 Windreaver
4 Spell Snare
4 Peel from Reality
4 Compulsive Research
2 Priviliged Position
4 Repeal
4 Azorius Signet
De Prviliged Position lijkt op eerste gezicht niet thuis in dit deck. Eerlijk is eerlijk, de kaart is alleen aanwezig voor een beetje Rakdos-hate. Met de goedkope beesten probeert dit deck het spel te vertragen, zodat er voldoende tijd is om een Windreaver te misbruiken. De bounce-spells zijn hoofdzakelijk aanwezig voor het terughalen van de Azorius Herald en de Court Husar. De Azorius Guildmage is een van de betere van zijn soort, zo niet de beste. Hij houdt vervelende abilities en vervelende beesten tegen.
Simic
4 Breeding Pool
4 Simic Growth Chamber
9 Forest
5 Island
4 Birds of Paradise
4 Aquastrand Spider
4 Coiling Oracle
4 Simic Guildmage
3 Plaxcaster Frogling
4 Trygon Predator
3 Cytoplast Root-Kin
3 Momir Vig, Simic Visionary
2 Simic Sky Swallower
4 Moldervine Cloak
3 Cloudstone Curio
Dit deck gaat door het leven als een "fun-deck". Een serieuze poging kan het in geen geval genoemd worden. De aanwezigheid van Cloudstone Curio verraadt dit. Indien de tegenstander besluit de eerste 7 beurten niks doen, dan komt deze hoop echt tot leven. Door de combinatie van verschillende Come Into Play-abilities en eerdergenoemde onzinkaart kan een berg aan kaartvoordeel gehaald worden.
UBG Mill
4 Watery Grave
4 Dimir Aquaduct
3 Duskmantle, House of Shadow
8 Island
3 Swamp
4 Lore Broker
4 Dimir Cutpurse
4 Vulturous Zombie
4 Last Gasp
4 Glimpse the Unthinable
4 Compulsive Research
3 Infiltrator's Magemark
3 Ribbons of Night
4 Golgari Signet
4 Spectral Searchlight
Ook hier is het concept niet de winnaar die je wil spelen. Je probeert je tegenstander weliswaar te millen, maar vaak gaat dit zo traag dat een aanval met een Vulturous Zombie bittere noodzaak wordt. Om ervoor te zorgen dat damage wordt gedaan, is de Infiltrator's Magemark toegevoegd.
Het is duidelijk dat een aantal van de genoemde decks te verbeteren zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet de moeite heb genomen voor iedere gebruikte kleurencombinatie de optimale samenstelling te zoeken. Op dit moment heb ik een aantal T2-decks in gebruik, die veel van de Ravnica-block goodies vereisen. Dit zijn:
- Ghost Husk (Zwart en Wit)
- Gruul Beats (Groen en Rood)
- Roxodon Hierarchy (Zwart, Wit en Groen)
- Wafo Tapa (Blauw en Rood)
- Ghazi Glare (Wit en Groen)
Voor een aantal van deze kleurencombinaties is in Block een goed deck te fabriceren. Ik denk daarbij vooral aan Selesnya eventueel gecombineerd met blauw.
Kort samengevat valt mij dit op aan Ravnica Block:
- Er is veel goede spotremoval.
- Als winconditie worden meestal grote vliegende beesten gebruikt.
- Drie kleuren decks zijn goed mogelijk.
- De manabase van een twee kleuren niet-aggro deck zal er waarschijnlijk zo uitzien: 4 "echte" dubbellanden, 4 karoo's, 4 signets en 14 basic land.
Hier stopt het voor vandaag, tot een volgende keer!