The Usual Suspects: Results.
Geplaatst: di aug 08, 2006 3:13 pm
The Usual Suspects: Results.
Om te beginnen mijn excuses voor deze aanfluiting. Ik heb net een dikke week vakantie achter de rug. In die week heb ik haast uitsluitend magic-gerelateerde onzin uitgehaald. Het schrijven van een degelijk artikel hoort daar helaas niet bij. Vandaag laat ik zien wat ik met het deck heb gedaan uit het vorige artikel. Het begint met een overzicht van de matches die ik gespeeld heb op Magic Workstation. Daarna leg ik uit hoe ik deze verwerkt heb om tot enige vorm van conclusies te komen. Tenslotte zal ik het sideboard toelichten.
Alle hier gebruikte matches zijn gespeeld via Magic Workstation. De tegenstanders zijn van verschillend pluimage en grotendeels onbekend. In alle gevallen heb ik een game geopend met als tekst "T2 (no CS) 2/3 serious and with SB". Helaas wordt de playmodule bevolkt door analfabeten. In de volgende lijst komen dan ook een groot aantal gevallen voor die niet best of 3 zijn. Dit kan zijn omdat de tegenstander er naar 1 potje geen zin meer in had of omdat de connectie verloren is gegaan.
De resultaten:
UR Wildfire 2-0
UG Aggro 1-2
UB Rats 1-1
BR Burn 2-1
Zoo 1-2
Howling Mine 1-2
RG Warp World 2-0
Boros 2-1
UGW Aggro-Control 2-0
URg Tron 1-2
UB Leyline 2-0
Gruul 2-0
BG Rock 1-0
WUB Aggro-Control 3-0
URg Tron 1-2
UGR Aggro-Control 3-0
URB Weenie Burn 0-2
5 Color Control 2-1
URg Tron 2-1
Owling Mine 0-2
UG Aggro 0-2
Dark Sea Stomy 0-2
UB Random 2-0
RW Random 2-0
Zoo 1-0
RW Aggro 0-1
Gruul 1-2
GW Greater Good 0-2
WUB Weenie 2-0
URg Tron 3-0
5 Color 2-0
URg Tron 2-1
URg Tron 2-1
Mirror 2-0
WR Burn 1-0
WR Burn 2-0
UR Control 1-1
WRG Zoo 2-0
UG Aggro 2-0
BWControl 2-0
BR Aggro 2-0
UG Aggro 0-2
UR Tron 1-2
Zoo 2-0
Mirror 1-2
Snakes 1-0
RW Searing Meditation 0-2
BG Aggro 0-2
UG Aggro 2-0
MBC 1-0
Zoo 1-0
UR Tron 1-0
URg Tron 2-0
WG Rogue 1-0
BWG Reanimator 2-1
UR Annoying 1-0
4 Color Biorhythm 1-1
Zoo 0-1
Greater Good 0-2
Magnifire 0-2
URg Tron 1-0
Magnifire 0-2
Magnifire 0-2
UG Aggro-Control 2-0
WUG Dovescape 2-0
WUB Control 0-1
UB Control 0-2
WUB Control 1-0
UR Tron/Wildfire 1-0
WUG Glare 2-0
WU Control 1-0
Magnifire 2-0
Gruul 2-1
5 Color Random 2-0
WUG Control 1-0
White Weenie 2-0
WUG Dovescape 2-0
WUR Firemane Angel 1-0
Heartbeat 0-2
UW Control 1-2
URG Warp World 1-0
BW Control 1-1
UW Skies 2-0
Gruul 2-1
UWg Control 2-0
UW Aggro-Control 1-2
UW Aggro Control 1-2
Heartbeat 1-0
WUR Firemane Angel 2-0
WUG Glare/Dovescape 1-0
URG Tron/Wildfire 0-2
Mirror 0-2
Mirror 1-0
UWg Erayo 2-0
Gruul 2-0
BW Aggro 2-1
WBR Firemane Angel 2-1
WG Glare 2-1
UWB Control 1-0
Asuza Control 1-0
URG Tron/Wildfire 2-1
Zoo 0-1
GW Glare 0-2
UG Aggro-Control 2-0
4 Color Kiki-Jiki 2-0
4 Color Kiki-Jiki 2-1
RW Burn 2-1
BR Aggro 2-1
BW Ghost Dad 2-0
RG Fat Rogue 1-0
BW Control 2-1
Zoo 0-1
UR Guildmage combo 2-0
Owling Mine 1-2
RW Weenie Rogue 1-0
Gruul 2-0
Om deze resultaten overzichtelijk te maken, heb ik ze vervolgens gegroepeerd. De drie hoofdgroepen zijn: Control, Combo en Aggro. Daarnaast is er de groep "Rogue" die alle vreemde creaties bevat. Wellicht is het nuttig om Aggro-Control onder een apart noemer te zetten. Helaas is het niet eenvoudig een duidelijke scheidingslijn te trekken tussen puur Aggro en genoemde groep. Op dit moment is het aantal verschillende decks dat gespeeld wordt zo groot dat het verwerken van de resultaten per deck een onbegonnen zaak is. Bovendien is het makkelijker conclusies te trekken uit samengevoegde resultaten. Een aantal decks is daarom gefuseerd.
Bij de groep "Control" heb ik onderscheid gemaakt tussen 4 subdivisies. De eerste is Ux control. Dit zijn eigenlijk alle decks die counters spelen maar geen Urzatron. De meeste van deze decks spelen wit als tweede kleur en meestal zelfs een derde kleur. De tweede is Bx control. Deze decks spelen over het algemeen discard ipv counters. In verreweg de meeste gevallen is wit wederom de tweede kleur. Een deck als Solar Flare is ingedeeld in deze groep aangezien het belangrijkste deel van dit deck BW is. De mirror valt uiteraard ook hier onder. De derde is Urzatron. Deze decks zijn eigenlijk altijd blauw en rood met soms nog groen erbij. De vierde en laatste is Firemane Angel control. Deze decks spelen vanzelfsprekend wit en rood met in de meeste gevallen blauw als de derde kleur.
De groep "Combo" is onderverdeeld in 5 subdivisies. De eerste is UR Mana Denial. Deze kan eveneens bij "Control" geplaatst worden. Het betreft hier decks die proberen te winnen terwijl ze je opties beperken middels een geringe hoeveelheid beschikbare mana. Decks als MagniFire en Owling Mine horen hierbij. De tweede is Greater Good. Deze decks spelen in ieder geval groen en wit met meestal zwart als derde kleur. De derde is Reanimator. Het betreft hierbij 1 deck dat echt niks anders doet dan dikzakken terughalen uit de grafbak. Solar Flare hoort hier niet bij. De vierde is Dovescape. Dit zijn in de meeste gevallen GhaziGlare decks met een paar Dovescapes erin. De 5de en laatste is Heartbeat.
De derde groep "Aggro" heeft 7 subdivisies. Het begint met 3 aggro-control decks. Hierbij is ingedeeld naar de meest voorkomende kleur. Dan zijn er de Rx Burn decks. Dit zijn decks die hoofdzakelijk rode spreuken gebruiken die als removal te gebruiken zijn op beesten en spelers. De BR Aggro decks vallen onder deze noemer. De laatste 3 zijn Zoo, Gruul en White Weenie met zijn vele varianten.
De laatste groep "Rogue" heeft geen subdivisies. Aangezien het originele creaties betreft is de kans op een herhaald treffen minimaal. Onderscheid lijkt derhalve niet zinvol.
Het volgende schema geeft de resultaten weer. Achter de groepen staat het percentage van dat type matchup op het totaal vermeld. Vlak daaronder is het winstpercentage tegen decks uit die groep te zien.
CONTROL 31%
win% = 71%
Ux Control
Win 6
Loss 3
Bx Control
Win 6
Loss 2
Draw 1
URx Tron
Win 10
Loss 4
WRx Firemane Angel
Win 3
Loss 1
COMBO 13%
win% = 40%
UR Mana Denial
Win 1
Loss 6
GWx Greater Good
Loss 2
Bx Reanimator
Win 1
UWx Dovescape
Win 3
Heartbeat
Win 1
Loss 1
Aggro 42%
win% = 68%
Bx Aggro-Control
Win 3
Gx Aggro-Control
Win 3
Loss 3
Ux Aggro-Control
Win 8
Loss 5
Draw 1
Rx Burn
Win 5
Loss 1
Zoo
Win 4
Loss 4
Gruul
Win 5
Loss 1
Wx Weenie
Win 4
Loss 1
Rogue 14%
win% = 97%
Win 15
Draw 1
Op basis van deze resultaten kun je de volgende conclusies trekken:
- Het deck maakt een goede kans in zowel de control als de aggro matchup
- Het deck heeft moeite met combo-decks en mana denial
- Het deck is flexibel genoeg om met onvoorspelbare situaties om te gaan
Het sideboard zou hier een logisch gevolg van moeten zijn. Eens kijken of dat klopt.
4 Nezumi Shortfang
3 Last Gasp
2 Faith's Fetters
4 Cranial Extraction
2 Pithing Needle
Nezumi Shortfang:
Hoewel dit beest meestal gebruikt wordt tegen control decks, is het zeker niet nutteloos tegen een aantal van de slechte matchups. Tegen de combo-decks is de rat best bruikbaar. Hij komt vroeg en het is een slecht idee hem te laten leven. Dit betekent dat veel decks van hun plan af moeten wijken om een antwoord te vinden. Extra tijd schijnt zeer waardevol te zijn tegen combo-decks. Ik denk dat deze mag blijven.
Last Gasp:
Dit is met name bedoeld tegen de snelle aggro-decks en Dark Confidant. Condemn zou vanwege de MagniFire matchup een betere optie zijn. Dit geldt ook wanneer Solar Flare populair blijft. Dit ga ik zeker nog testen. Twijfelgeval.
Faith's Fetters:
Is handig tegen aggro (lifegain) en control (legends). Helaas weer minder nuttig in de combo matchup met uitzondering van het stil leggen van een Greater Good. De kaart is dus toe te passen tegen een aantal slechte matchups en bovendien erg veelzijdig. Met de hakken over de sloot.
Cranial Extraction:
De combo-killer. Need I say more? Blijvertje.
Pithing Needle:
Eveneens goed tegen combo. Legt belangrijke onderdelen van hun plan stil (bv Sensei's Divining Top). Keep.
Voor iedereen die het tot hier volgehouden heeft, bedankt voor je aandacht en tot een volgende keer!
Om te beginnen mijn excuses voor deze aanfluiting. Ik heb net een dikke week vakantie achter de rug. In die week heb ik haast uitsluitend magic-gerelateerde onzin uitgehaald. Het schrijven van een degelijk artikel hoort daar helaas niet bij. Vandaag laat ik zien wat ik met het deck heb gedaan uit het vorige artikel. Het begint met een overzicht van de matches die ik gespeeld heb op Magic Workstation. Daarna leg ik uit hoe ik deze verwerkt heb om tot enige vorm van conclusies te komen. Tenslotte zal ik het sideboard toelichten.
Alle hier gebruikte matches zijn gespeeld via Magic Workstation. De tegenstanders zijn van verschillend pluimage en grotendeels onbekend. In alle gevallen heb ik een game geopend met als tekst "T2 (no CS) 2/3 serious and with SB". Helaas wordt de playmodule bevolkt door analfabeten. In de volgende lijst komen dan ook een groot aantal gevallen voor die niet best of 3 zijn. Dit kan zijn omdat de tegenstander er naar 1 potje geen zin meer in had of omdat de connectie verloren is gegaan.
De resultaten:
UR Wildfire 2-0
UG Aggro 1-2
UB Rats 1-1
BR Burn 2-1
Zoo 1-2
Howling Mine 1-2
RG Warp World 2-0
Boros 2-1
UGW Aggro-Control 2-0
URg Tron 1-2
UB Leyline 2-0
Gruul 2-0
BG Rock 1-0
WUB Aggro-Control 3-0
URg Tron 1-2
UGR Aggro-Control 3-0
URB Weenie Burn 0-2
5 Color Control 2-1
URg Tron 2-1
Owling Mine 0-2
UG Aggro 0-2
Dark Sea Stomy 0-2
UB Random 2-0
RW Random 2-0
Zoo 1-0
RW Aggro 0-1
Gruul 1-2
GW Greater Good 0-2
WUB Weenie 2-0
URg Tron 3-0
5 Color 2-0
URg Tron 2-1
URg Tron 2-1
Mirror 2-0
WR Burn 1-0
WR Burn 2-0
UR Control 1-1
WRG Zoo 2-0
UG Aggro 2-0
BWControl 2-0
BR Aggro 2-0
UG Aggro 0-2
UR Tron 1-2
Zoo 2-0
Mirror 1-2
Snakes 1-0
RW Searing Meditation 0-2
BG Aggro 0-2
UG Aggro 2-0
MBC 1-0
Zoo 1-0
UR Tron 1-0
URg Tron 2-0
WG Rogue 1-0
BWG Reanimator 2-1
UR Annoying 1-0
4 Color Biorhythm 1-1
Zoo 0-1
Greater Good 0-2
Magnifire 0-2
URg Tron 1-0
Magnifire 0-2
Magnifire 0-2
UG Aggro-Control 2-0
WUG Dovescape 2-0
WUB Control 0-1
UB Control 0-2
WUB Control 1-0
UR Tron/Wildfire 1-0
WUG Glare 2-0
WU Control 1-0
Magnifire 2-0
Gruul 2-1
5 Color Random 2-0
WUG Control 1-0
White Weenie 2-0
WUG Dovescape 2-0
WUR Firemane Angel 1-0
Heartbeat 0-2
UW Control 1-2
URG Warp World 1-0
BW Control 1-1
UW Skies 2-0
Gruul 2-1
UWg Control 2-0
UW Aggro-Control 1-2
UW Aggro Control 1-2
Heartbeat 1-0
WUR Firemane Angel 2-0
WUG Glare/Dovescape 1-0
URG Tron/Wildfire 0-2
Mirror 0-2
Mirror 1-0
UWg Erayo 2-0
Gruul 2-0
BW Aggro 2-1
WBR Firemane Angel 2-1
WG Glare 2-1
UWB Control 1-0
Asuza Control 1-0
URG Tron/Wildfire 2-1
Zoo 0-1
GW Glare 0-2
UG Aggro-Control 2-0
4 Color Kiki-Jiki 2-0
4 Color Kiki-Jiki 2-1
RW Burn 2-1
BR Aggro 2-1
BW Ghost Dad 2-0
RG Fat Rogue 1-0
BW Control 2-1
Zoo 0-1
UR Guildmage combo 2-0
Owling Mine 1-2
RW Weenie Rogue 1-0
Gruul 2-0
Om deze resultaten overzichtelijk te maken, heb ik ze vervolgens gegroepeerd. De drie hoofdgroepen zijn: Control, Combo en Aggro. Daarnaast is er de groep "Rogue" die alle vreemde creaties bevat. Wellicht is het nuttig om Aggro-Control onder een apart noemer te zetten. Helaas is het niet eenvoudig een duidelijke scheidingslijn te trekken tussen puur Aggro en genoemde groep. Op dit moment is het aantal verschillende decks dat gespeeld wordt zo groot dat het verwerken van de resultaten per deck een onbegonnen zaak is. Bovendien is het makkelijker conclusies te trekken uit samengevoegde resultaten. Een aantal decks is daarom gefuseerd.
Bij de groep "Control" heb ik onderscheid gemaakt tussen 4 subdivisies. De eerste is Ux control. Dit zijn eigenlijk alle decks die counters spelen maar geen Urzatron. De meeste van deze decks spelen wit als tweede kleur en meestal zelfs een derde kleur. De tweede is Bx control. Deze decks spelen over het algemeen discard ipv counters. In verreweg de meeste gevallen is wit wederom de tweede kleur. Een deck als Solar Flare is ingedeeld in deze groep aangezien het belangrijkste deel van dit deck BW is. De mirror valt uiteraard ook hier onder. De derde is Urzatron. Deze decks zijn eigenlijk altijd blauw en rood met soms nog groen erbij. De vierde en laatste is Firemane Angel control. Deze decks spelen vanzelfsprekend wit en rood met in de meeste gevallen blauw als de derde kleur.
De groep "Combo" is onderverdeeld in 5 subdivisies. De eerste is UR Mana Denial. Deze kan eveneens bij "Control" geplaatst worden. Het betreft hier decks die proberen te winnen terwijl ze je opties beperken middels een geringe hoeveelheid beschikbare mana. Decks als MagniFire en Owling Mine horen hierbij. De tweede is Greater Good. Deze decks spelen in ieder geval groen en wit met meestal zwart als derde kleur. De derde is Reanimator. Het betreft hierbij 1 deck dat echt niks anders doet dan dikzakken terughalen uit de grafbak. Solar Flare hoort hier niet bij. De vierde is Dovescape. Dit zijn in de meeste gevallen GhaziGlare decks met een paar Dovescapes erin. De 5de en laatste is Heartbeat.
De derde groep "Aggro" heeft 7 subdivisies. Het begint met 3 aggro-control decks. Hierbij is ingedeeld naar de meest voorkomende kleur. Dan zijn er de Rx Burn decks. Dit zijn decks die hoofdzakelijk rode spreuken gebruiken die als removal te gebruiken zijn op beesten en spelers. De BR Aggro decks vallen onder deze noemer. De laatste 3 zijn Zoo, Gruul en White Weenie met zijn vele varianten.
De laatste groep "Rogue" heeft geen subdivisies. Aangezien het originele creaties betreft is de kans op een herhaald treffen minimaal. Onderscheid lijkt derhalve niet zinvol.
Het volgende schema geeft de resultaten weer. Achter de groepen staat het percentage van dat type matchup op het totaal vermeld. Vlak daaronder is het winstpercentage tegen decks uit die groep te zien.
CONTROL 31%
win% = 71%
Ux Control
Win 6
Loss 3
Bx Control
Win 6
Loss 2
Draw 1
URx Tron
Win 10
Loss 4
WRx Firemane Angel
Win 3
Loss 1
COMBO 13%
win% = 40%
UR Mana Denial
Win 1
Loss 6
GWx Greater Good
Loss 2
Bx Reanimator
Win 1
UWx Dovescape
Win 3
Heartbeat
Win 1
Loss 1
Aggro 42%
win% = 68%
Bx Aggro-Control
Win 3
Gx Aggro-Control
Win 3
Loss 3
Ux Aggro-Control
Win 8
Loss 5
Draw 1
Rx Burn
Win 5
Loss 1
Zoo
Win 4
Loss 4
Gruul
Win 5
Loss 1
Wx Weenie
Win 4
Loss 1
Rogue 14%
win% = 97%
Win 15
Draw 1
Op basis van deze resultaten kun je de volgende conclusies trekken:
- Het deck maakt een goede kans in zowel de control als de aggro matchup
- Het deck heeft moeite met combo-decks en mana denial
- Het deck is flexibel genoeg om met onvoorspelbare situaties om te gaan
Het sideboard zou hier een logisch gevolg van moeten zijn. Eens kijken of dat klopt.
4 Nezumi Shortfang
3 Last Gasp
2 Faith's Fetters
4 Cranial Extraction
2 Pithing Needle
Nezumi Shortfang:
Hoewel dit beest meestal gebruikt wordt tegen control decks, is het zeker niet nutteloos tegen een aantal van de slechte matchups. Tegen de combo-decks is de rat best bruikbaar. Hij komt vroeg en het is een slecht idee hem te laten leven. Dit betekent dat veel decks van hun plan af moeten wijken om een antwoord te vinden. Extra tijd schijnt zeer waardevol te zijn tegen combo-decks. Ik denk dat deze mag blijven.
Last Gasp:
Dit is met name bedoeld tegen de snelle aggro-decks en Dark Confidant. Condemn zou vanwege de MagniFire matchup een betere optie zijn. Dit geldt ook wanneer Solar Flare populair blijft. Dit ga ik zeker nog testen. Twijfelgeval.
Faith's Fetters:
Is handig tegen aggro (lifegain) en control (legends). Helaas weer minder nuttig in de combo matchup met uitzondering van het stil leggen van een Greater Good. De kaart is dus toe te passen tegen een aantal slechte matchups en bovendien erg veelzijdig. Met de hakken over de sloot.
Cranial Extraction:
De combo-killer. Need I say more? Blijvertje.
Pithing Needle:
Eveneens goed tegen combo. Legt belangrijke onderdelen van hun plan stil (bv Sensei's Divining Top). Keep.
Voor iedereen die het tot hier volgehouden heeft, bedankt voor je aandacht en tot een volgende keer!