[Legacy] Angel Stax
Geplaatst: wo nov 08, 2006 1:56 pm
Hallo allemaal,
de bedoeling van deze thread is het door ontwikkelen van Angel Stax, een mono wit legacy deck dat als bedoeling heeft de tegenstander vast te zetten en dan een Exalted Angel neer te leggen om het af te maken.
Voor de mensen die niet bekend zijn met Angel Stax hier de primers die Christopher Coppola (de bedenker van het deck) heeft geschreven:
Angel Stax Primer Part I
Angel Stax Primer Part II
Angel Stax Primer Part III
Voor de mensen die dit niet helemaal door willen lezen, ten eerste hier wat uitleg over Legacy:
Legacy is een van de twee 'eternal' formats, naast T1 (vintage). Dit betekent dat in principe alle series van Alpha tot (op het moment) Timespiral legaal zijn. Er is echter wel een banned lijst (kaarten die niet gespeeld mogen worden). Vroeger was deze lijst verbonden aan de restricted lijst van T1, maar een paar jaar terug heeft wizards de formats losgekoppeld en er een heel nieuw eigen format van gemaakt.
De banned lijst kan je hier vinden.
Ik zal hierbij ook even mijn eigen lijst geven. Met dit deck werd ik op het afgelopen NK Legacy 25e:
//Mana (26)
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
4 Wasteland
6 Plains
2 Flagstones of Trokair
2 Windswept Heath
1 Ancient Den
2 Mox Diamond
1 Chrome Mox
//Win (4)
3 Exalted Angel
1 Karn, Silver Golem
//Lockpieces (28 )
4 Smokestack
4 Crucible of Worlds
4 Chalice of the Void
3 Trinisphere
4 Ghostly Prison
3 Wrath of God
3 Armageddon
3 Powder Keg
//Random (2)
1 Enlightened Tutor
1 Seal of Cleansing
Voor de mensen die het principe van stax niet kennen, de bedoeling is om zo snel mogelijk lock pieces te spelen om te zorgen dat de tegenstander klem zit en zelf niks meer kan doen. Een bekende combinatie kaarten is bijvoorbeeld een Smokestack + Crucible of Worlds, waardoor de tegenstander kaarten moet saccen en jij hier zelf geen last van hebt door Crucible.
Er zijn 3 decks die op het moment de Tier 1 (de beste decks) van Legacy vormen (volgens velen). Dit zijn:
- Vial Goblins discussie
- Treshold (zowel UGw als UGr) discussie UGw discussie UGr
- Solidarity discussie
Een van de dingen die opvallen als je de lijsten bekijkt is de mana curve van al deze decks. Om zo efficient mogelijk te opereren, bevatten al deze decks een groot aantal kaarten die 1 mana kosten. Een goed antwoord op deze kaarten is bijvoorbeeld het spelen van Chalice of the Void.
Met 8 landen die allemaal tappen voor 2 mana, evenals 3 moxen voor acceleratie zijn er 11 manieren waarop er beurt 1 een chalice met 1 counter in het spel kan komen. Als deze resolved, zeker als jij het potje mag beginnen, hebben al deze decks dus een groot probleem. Chalice is dus een goed antwoord tegen decks met een lage mana curve.
Trinisphere is ook een kaart die erg het tempo van een ander deck kan weghalen, en jou genoeg tijd kan geven om je lock compleet te maken.
Voor alle dingen die toch doorkomen, of om de ander nog sneller klem te zetten, zitten er een aantal sweepers in het deck:
Wrath of God. Omdat Legacy een vrij aggro georienteerd format is is deze kaart een erg krachtige sweeper om de ander terug naar nul te zetten.
Armageddon. Om in 1 klap een smokestack + crucible lock compleet te maken, minstens 2 beurten kunnen timewalken als er een Trinisphere in het spel ligt of een aggro deck vervelen als je een Ghostly Prison hebt. Met Crucible is hij voor jezelf ook niet heel nadelig.
Powder keg. Tegen kaarten als Aether Vial, Goblin Lackey, Nimble Mongoose, Artifact Land van Raffinity, tokens... Meestal dus gebruikt om al het kleine spul wat nog door is gekomen in 1 klap op te ruimen.
Verder zitten er Ghostly Prisons in het deck omdat dit aggro decks ernstig vertraagt, zeker met Armageddon.
De wincondities zijn over het algemeen Exalted Angels. Omdat deze kaart, naast hard schoppen, ook nog eens levens geeft, is hij erg ideaal om te stabiliseren. Ook omdat je eigen Ancient Tombs soms nogal wat schade kunnen doen komt dit erg goed uit.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in mijn uitleg over het deck, hoe het werkt, en waarom het goed is tegen zekere decks.
Aan jullie dus de vraag wat er nog verbeterd zou kunnen worden aan dit deck, in wat voor metagames je bepaalde slots zou veranderen, of gewoon wat jullie vinden van het deck en wat jullie ervaringen ermee zijn.
Thomas
[ EDIT: verzoekjes van pi toegevoegd ]
de bedoeling van deze thread is het door ontwikkelen van Angel Stax, een mono wit legacy deck dat als bedoeling heeft de tegenstander vast te zetten en dan een Exalted Angel neer te leggen om het af te maken.
Voor de mensen die niet bekend zijn met Angel Stax hier de primers die Christopher Coppola (de bedenker van het deck) heeft geschreven:
Angel Stax Primer Part I
Angel Stax Primer Part II
Angel Stax Primer Part III
Voor de mensen die dit niet helemaal door willen lezen, ten eerste hier wat uitleg over Legacy:
Legacy is een van de twee 'eternal' formats, naast T1 (vintage). Dit betekent dat in principe alle series van Alpha tot (op het moment) Timespiral legaal zijn. Er is echter wel een banned lijst (kaarten die niet gespeeld mogen worden). Vroeger was deze lijst verbonden aan de restricted lijst van T1, maar een paar jaar terug heeft wizards de formats losgekoppeld en er een heel nieuw eigen format van gemaakt.
De banned lijst kan je hier vinden.
Ik zal hierbij ook even mijn eigen lijst geven. Met dit deck werd ik op het afgelopen NK Legacy 25e:
//Mana (26)
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
4 Wasteland
6 Plains
2 Flagstones of Trokair
2 Windswept Heath
1 Ancient Den
2 Mox Diamond
1 Chrome Mox
//Win (4)
3 Exalted Angel
1 Karn, Silver Golem
//Lockpieces (28 )
4 Smokestack
4 Crucible of Worlds
4 Chalice of the Void
3 Trinisphere
4 Ghostly Prison
3 Wrath of God
3 Armageddon
3 Powder Keg
//Random (2)
1 Enlightened Tutor
1 Seal of Cleansing
Voor de mensen die het principe van stax niet kennen, de bedoeling is om zo snel mogelijk lock pieces te spelen om te zorgen dat de tegenstander klem zit en zelf niks meer kan doen. Een bekende combinatie kaarten is bijvoorbeeld een Smokestack + Crucible of Worlds, waardoor de tegenstander kaarten moet saccen en jij hier zelf geen last van hebt door Crucible.
Er zijn 3 decks die op het moment de Tier 1 (de beste decks) van Legacy vormen (volgens velen). Dit zijn:
- Vial Goblins discussie
- Treshold (zowel UGw als UGr) discussie UGw discussie UGr
- Solidarity discussie
Een van de dingen die opvallen als je de lijsten bekijkt is de mana curve van al deze decks. Om zo efficient mogelijk te opereren, bevatten al deze decks een groot aantal kaarten die 1 mana kosten. Een goed antwoord op deze kaarten is bijvoorbeeld het spelen van Chalice of the Void.
Met 8 landen die allemaal tappen voor 2 mana, evenals 3 moxen voor acceleratie zijn er 11 manieren waarop er beurt 1 een chalice met 1 counter in het spel kan komen. Als deze resolved, zeker als jij het potje mag beginnen, hebben al deze decks dus een groot probleem. Chalice is dus een goed antwoord tegen decks met een lage mana curve.
Trinisphere is ook een kaart die erg het tempo van een ander deck kan weghalen, en jou genoeg tijd kan geven om je lock compleet te maken.
Voor alle dingen die toch doorkomen, of om de ander nog sneller klem te zetten, zitten er een aantal sweepers in het deck:
Wrath of God. Omdat Legacy een vrij aggro georienteerd format is is deze kaart een erg krachtige sweeper om de ander terug naar nul te zetten.
Armageddon. Om in 1 klap een smokestack + crucible lock compleet te maken, minstens 2 beurten kunnen timewalken als er een Trinisphere in het spel ligt of een aggro deck vervelen als je een Ghostly Prison hebt. Met Crucible is hij voor jezelf ook niet heel nadelig.
Powder keg. Tegen kaarten als Aether Vial, Goblin Lackey, Nimble Mongoose, Artifact Land van Raffinity, tokens... Meestal dus gebruikt om al het kleine spul wat nog door is gekomen in 1 klap op te ruimen.
Verder zitten er Ghostly Prisons in het deck omdat dit aggro decks ernstig vertraagt, zeker met Armageddon.
De wincondities zijn over het algemeen Exalted Angels. Omdat deze kaart, naast hard schoppen, ook nog eens levens geeft, is hij erg ideaal om te stabiliseren. Ook omdat je eigen Ancient Tombs soms nogal wat schade kunnen doen komt dit erg goed uit.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in mijn uitleg over het deck, hoe het werkt, en waarom het goed is tegen zekere decks.
Aan jullie dus de vraag wat er nog verbeterd zou kunnen worden aan dit deck, in wat voor metagames je bepaalde slots zou veranderen, of gewoon wat jullie vinden van het deck en wat jullie ervaringen ermee zijn.
Thomas
[ EDIT: verzoekjes van pi toegevoegd ]