mafia / boeren variant

Alle overige discussies die niets (of weinig) met Magic: the Gathering te maken hebben.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

mafia / boeren variant

Bericht door pi »

Oy mensen,

ik heb weer eens een spel verzonnen om aanstaande vrijdag uit te voeren. Het is een sinterklaas variant van het mafia / boeren spel (heel in het kort stemt iedereen elke ronde op iemand om te vermoorden, degene die meeste stemmen krijgt gaat dood, mafia vermoord ook iemand per ronde, het doel is voor de ene partij om de ander uit te roeien, waarbij mafia weet wie mafia is, maar boeren niet, waardoor veel discussies ontstaan).

Ik ben op zoek naar manieren waarop dit spel te "breken" is, oftewel, hoe zou jij de regels buigen in je eigen voordeel? (Zodat ik daarmee rekening kan houden tijdens het uitvoeren van het spel).

De tekst die de deelnemers krijgen:

Beste Pieten,

een aantal verontrustende gebeurtenissen die afgelopen week plaats hebben gevonden zijn de aanleiding tot dit schrijven. Sinterklaas, ons aller vriend en voorbeeld, is via brieven bedreigd door een aantal van zijn pieten. In één van de brieven werd hij zelfs gedreigd met de roe en ook een aantal van zijn meer prominente aanhangers zijn niet ontzien. Deze gebeurtenissen zijn op zichzelf al verontrustend, maar nu is er ook een daadwerkelijke aanslag gepleegd op de Sint. Kordaat optreden van de hoofd-piet zorgde dat de daders tijdig bij hun kraag gevat konden worden en zij zijn in de zak gestopt voor een enkele reis Spanje. Wel hebben we ze eerst uit kunnen horen.

Met de hoofdpiet gaat het naar omstandigheden goed, maar hij zal niet in staat zijn om zelf het onderzoek te leiden. Hij heeft om deze reden ons aangesteld als zijn hulp-pieten.

De pieten die de aanslag pleegden waren onderdeel van een groep pieten die niet tevreden zijn met hun werk. Zij vinden dat zij jaar in jaar uit heel veel werk doen, maar dat de Sint met alle eer aan de haal gaat. Ze vinden dat ze beter gecompenseerd moeten worden voor hun zware werk op gevaarlijke daken en het vele inpakwerk. De Sint heeft volgens hun duidelijk aangegeven dat de liefdadigheid ten allen tijde voor gaat boven de wensen van zijn pieten en nu hebben ze besloten hem terug te pakken. Deze aanslag was volgens de pieten pas hun eerste stap van een groot aantal die bedoelt zijn om de Sint zo veel mogelijk te pakken. Hun uiteindelijke doel is om de Sint terug te sturen naar Spanje zodat zij nu eindelijk eens een jaar hun verdiende lof en eer op kunnen strijken. Wij vrezen dat deze pieten niet de enige leden zijn van deze groepering die zichzelf de onheilspellende naam "Pak-je-S!"-pieten hebben gegeven.

Omdat de Sint veel te veel risico loopt op dit moment heeft hij besloten om onder te duiken tussen de gewone pieten. De schmink-pieten hebben goed hun best gedaan en de Sint is nu op bijna geen enkele manier te onderscheiden van de echte pieten. Het is nu aan alle pieten om te proberen vast te stellen wie de "Pak-je-S!"-pieten zijn, voordat deze de macht over kunnen nemen en de rijkdommen van de Sint voor zichzelf kunnen gebruiken.

Wij rekenen er op dat de echte trouwe pieten de "Pak-je-S!"-pieten kunnen vinden en deze bij ons bekend kunnen maken. Om dit te doen zal er gestemd worden door alle pieten. Voor deze stemming kunnen alle pieten iemand aanwijzen die zij er van verdenken een "Pak-je-S!"-piet te zijn. Het lijkt ons logisch dat door de grote meerderheid van loyale pieten we snel genoeg de "Pak-je-S!"-pieten op deze manier in de zak kunnen stoppen, waarna ook voor hun een enkele reis Spanje volgt.

Vriendelijke groet,

Jullie mede pieten, Iris en Niels.



De rollen:

Sinterklaas
Sinterklaas gedraagt zich net als de andere pieten, hij kan het alleen niet laten om dingen uit te delen: elke stemronde mag de Sint naast zijn gewone stem ook iemand kiezen die hij 5 pepernoten geeft. Als Sinterklaas pepernoten uit deelt dan mag dit alleen aan iemand die op dat moment in het spel is.

*** hint voor Sint ***
De Sint kan iemand overtuigen van wie hij is, door hem pepernoten te beloven en die dan ook te geven bij de volgende stemronde. Natuurlijk kunnen anderen zich voor Sint uitgeven of kan de Sint doen alsof hij een ander is…
*** einde hint voor Sint ***

Pieten
Elke stemronde stemmen alle pieten op de persoon die zij verdenken een "Pak-je-S!"-piet te zijn. Deze piet zal dan flink bewerkt worden door de kietel pieten en als hij inderdaad een "Pak-je-S!"-piet is dan zal hij in de zak naar Spanje gestuurd worden. Onschuldige slachtoffers hebben 2 rondes nodig om bij te komen van het kietelen en komen dan weer terug in het spel. De pieten geven ook aan wie zij denken dat de "Pak-je-S!"-pieten weg gaan stemmen door dit ook op het briefje te schrijven. Voor de meest trefzekere piet is er aan het einde van het spel een beloning.

"Pak-je-S!"-pieten
De "Pak-je-S!"-pieten hebben hun eigen kanalen om mensen in een zak naar Spanje te sturen. Bij het stemmen geven zij hun normale pieten stem en geven zij aan wie zij weg sturen. Mensen die door de "Pak-je-S!"-pieten weg gestuurd worden komen nooit meer terug!

De trouwe schimmel
De schimmel mag elke ronde een piet kiezen die hij er van verdenkt een "Pak-je-S!"-piet te zijn. Deze piet geeft hij zo'n enorme trap tegen zijn achterste dat deze de volgende ronde niet mee kan stemmen omdat hij dan nog op bed moet blijven liggen. De schimmel hoeft verder niet te stemmen.

Het stemmen
Elke ronde wordt er gestemd door de deelnemers die nog in het spel zijn (dus niet die gekieteld zijn of een trap hebben gehad). Iedereen pakt een blaadje en zet hierop het volgende:

Naam: <jouw naam>
Stem: <de algemene stem voor deze ronde>
Extra: <jouw extra stem>*

* De extra stem werkt als volgt:
Sint: wie krijgt er pepernoten
Piet: wie gaan de "Pak-je-S!"-pieten weg stemmen
"Pak-je-S!"-piet: wie gaat er naar Spanje

Het blaadje stop je in de bus die daarvoor klaar staat.

Het spel is afgelopen als de sint of alle "Pak-je-S!"-pieten in een zak naar Spanje zijn gestuurd.

*** Succes met het spel en denk goed na over je tactiek!!! ***

Commentaar op het spel is zowiezo welkom, maar wat ik vooral zoek zijn gaten in de regels.

Stemmen gebeurt om de zoveel tijd, alleen de "Pak-je-S!"-pieten weten van elkaar wat ze zijn en het spel gaat vooral om veel discussie om te proberen te zorgen dat jij niet weg gestemd wordt. Rollen worden trouwens aan het begin verdeelt onder de deelnemers.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Wat jij mafia noemt ken ik onder de naam Weerwolven van Wakkerdam. Ik zie niet zo snel een gat in jouw variant. Maar het lijkt me jammer dat het spel gelijk afgelopen is als Sinterklaas weggestuurd is. Dit kan al na de eerste ronde. Bij Weerwolven is het spel afgelopen als alle 'goede' of alle 'slechte' spelers weg zijn. En begrijp ik goed dat er net zo veel mensen weggestuurd kunnen worden als er "Pak-je-S"-pieten zijn? Of is dat 'meeste stemmen geld'? Wat als de stemmen gelijk zijn?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, de pakjes pieten sturen samen 1 persoon weg, inderdaad meeste stemmen gelden. Het staat er niet zo duidelijk zie ik.

Mafia/boeren en wolfgame, ook wel weerwolven van wakkerdam genoemd, zijn in weze ongeveer hetzelfde. Ik begreep dat het mafia boeren idee van ronde 2000 is en ik ben geen oudere wolfgame varianten tegen gekomen, maar mogelijk is dat wel ouder?

Inderdaad is het spel over als de Sint weg is de Sint proberen beschermen is dus uitermate belangrijk. Dit kan door je als Sint uit te geven, of doordat de Sint probeert anderen over te laten komen alsof zij de Sint zijn. Een "lucky guess" blijft mogelijk inderdaad, maar ik reken wel op zo'n 20 deelnemers, mogelijk meer.

Eventueel kunnen we het spel ook vaker spelen als het erg snel afgelopen is.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik vroeg dus wat er gebeurt als de stemmen gelijk zijn... is er een hoofd Pakjes-piet van wie de stem dan doorslaggevend is?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

zoals het spel opgezet is, is er een meerderheid nodig, wat betekend dat er bij een gelijk spel niks gebeurt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Hoeveel mensen doen er mee en hoeveel daarvan zijn Pak-je-s-piet?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik reken op zo'n 20 deelnemers, maar het kan ongeveer varieren tussen de 15 en 25. 1/3 van de deelnemers naast Sint en schimmel pakjes-piet maken leek me redelijk. Op 20 man is dit dus 1 schimmel, 1 sint, 6 pakjes-pieten en 12 gewone pieten.

In het originele spel is ongeveer 1 op 8 deelnemers bad-guy, maar dan is er ook meer kans dat een goeierd uit het spel verdwijnt. Er is dan ook nog eens niet de extra moeilijkheid van overleggen die de pakjes-pieten hebben. Ik kan verdedigen dat het inderdaad meer pakjes-pieten moeten zijn dan de normale verhouding, maar de preciese verhouding is natte vinger werk. Als je hier suggesties voor hebt, graag.

Ik zit erg te denken over een oplossing voor het probleem dat de sint weg einde spel betekend. Ik denk wel dat de pakjes-pieten wat tijd nodig hebben om zich goed en wel te organiseren, dit maakt waarschijnlijk dat het wel even duurt voor die gericht gaan stemmen. Het probleem van een random stem voor de sint blijft alleen wel bestaan dan.

Het punt van de meest simpele oplossing, namelijk alle goeierds moeten vermoorden, is dat je juist zou willen dat de sint beschermt wordt en die kan dan niet echt makkelijk meer heel belangrijk gemaakt worden binnen het spel. Een hele extra regel, zo van als de sint naar Spanje moet dan wordt de stem van de gewone pieten de komende 2 rondes niet geteld, zorgt voor nog wat extra moeilijkheid en ik denk dat dit al wel echt ongeveer de max is die deze groep aan kan.

Bedankt voor het meedenken trouwens!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Je zou bijvoorbeeld ook 2 hulpsinten kunnen hebben die ook naar Spanje moeten. Voor het verhaal is het dan het leukst als er geen verschil is tussen hulpsint en echte sint maar de eerste twee die weggestuurd worden 'toevallig' hulpsint zijn.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

da's wel echt een heel goed idee!

Dat lost inderdaad wel heel netjes ons probleem op, bedankt!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Graag gedaan :). Je moet natuurlijk nog wel even kijken hoe je het nu doet met pepernoten uitdelen. Mogen nu 3 sinten pepernoten uitdelen? Of mogen ze stemmen? Of mag alleen de echte sint pepernoten uitdelen en wordt een hulpsint echte sint als de echte sint weggestuurd wordt?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik denk dat we zat pepernoten hebben om ze allemaal gewoon uit te laten delen en stemmen mogen ze ook altijd (uitdelen is de extra stem). Op deze manier wordt er meer uitgedeeld, dat kan natuurlijk alleen maar goed zijn in sinterklaas sferen :D.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

gisteravond hebben we het spel uitgevoerd met 17 deelnemers. De voorbereiding duurde wat lang en als ik iets over zou doen dan zou ik proberen dat nog wat terug te brengen. Nadat het de meeste mensen duidelijk was wat van hun verwacht was begon het spel. Ik kreeg het idee dat er geen mensen waren die niet mee wouden doen en veel waren echt fanatiek er mee bezig.

Het spel verliep een beetje chaotisch, maar echt erg was dit niet. Na zo'n 1.5 uur hadden we een gelijk spel met zowel de sint en laatste pakjespiet die in dezelfde ronde weg gestemd werden.

Meerdere mensen kwamen achteraf met me discussieren over het spel, wat voor deze groep zonder echt grote spelletjesfanaten toch wel een goed teken is :D.

Het idee van de hulpsint heeft echt wel geholpen, anders had het spel echt veel eerder over geweest.

Bedankt David.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Leuk dat het zo'n succes was!
Op het wiskundekamp waar ik begeleider was werd veel Weerwolven gespeeld. Af en toe hoorde je weer met veel kabaal: "Dood aan de burgermeester! Dood aan de burgermeester!" :)
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

pff weerwolven is een heel leuk spel.. maar niet als iedereen tegen je is omdat je teveel praat :P lig je er elke keer met z'n 3en als eerste uit enzo...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarschijnlijk kun je dat als hint opvatten... ;)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie