B/U deck.. weet verder ook niet hoe je het noemt..

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

B/U deck.. weet verder ook niet hoe je het noemt..

Bericht door /-\rne »

6x Swamp
3x Salt Marsh
2x Dimir Aqueduct
1x Underground River
1x Strip Mine
3x lore Broker
1x Circu, Dimir Lobotomist
4x Dimir Cutpurse
5x Island
2x Fleeting Image
1x Psychatog
3x Ravenous Rats
2x Terror
1x Assassin’s Blade
4x Mana Leak
1x Wash Out
1x Chainer’s Edict
4x Dark Ritual
3x Last Gasp
1x Death Stroke
1x Clutch of the Undercity
2x Recoil
1x Distress
3x Consult the Necrosages
1x Sol Ring
1x Lotus Petal
2x Sensei’s Divining Top

tis precies wat zoals het eruit ziet: een zootje bij elkaar geraapte kaarten, maar wel een leuk deck om te spelen :) kaarten die er zoizo nog inmoeten: hippy's, nog 3 tog's en ik wil denk ik nog 4 Diabolic Edict spelen.

wat het deck nu doet: cardadvantage en board control krijgen, en vervelende creatures neerleggen die een probleem veroorzaken voor je opo. en uiteindelijk schop je hem wel een keer dood ofzo.

ik heb het deck gebouwt nadat ik gister een preconstructed dimir deck had gekocht (voor 6 euro) en daar wat veranderingen in aan gaan brengen.. er is niet echt veel meer van het oude deck over zelfs niet van het doel wat het deck had (millen & schoppen) ik was een beetje opzoek naar een deck dat magic spelen weer leuk maakte, en dit deck doet dat zeker :) je kunt een hoop doen elke beurt, je kunt bijna altijd al je mana gebruiken en kaarten heb je genoeg :)

alle tips over dit deck en over kaarten zijn van harte welkom :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

eerste tip zou zijn focus ergens op, wat wil je bereiken met het deck anders dan lol hebben?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

ehm.. nja 't staat er al: controle krijgen over het board, waardoor mijn creatures kunnen doorkomen :)

't deck heeft in fijte maar 2 type kaarten:

card/draw advantage & control, nja en nog een klein beetje mana versnelling, en nog een paar creatures die er nog niet echt inhoren

dus dat is ook eigenlijk gewoon het doel van het deck

in fijte maakt is het dus toch gewoon b/u control of niet?

land:

6x Swamp
5x Island
3x Salt Marsh
2x Dimir Aqueduct
1x Underground River
1x Strip Mine

creature´s:
3x lore Broker
1x Circu, Dimir Lobotomist
4x Dimir Cutpurse
2x Fleeting Image
1x Psychatog
3x Ravenous Rats

Spells:
2x Terror
1x Assassin’s Blade
4x Mana Leak
1x Wash Out
1x Chainer’s Edict
3x Last Gasp
1x Death Stroke
4x Recoil

4x Dark Ritual
3x Consult the Necrosages

Arti´s:
1x Sol Ring
1x Lotus Petal
2x Sensei’s Divining Top

uitleg erbij:
nja mana base lijkt me vrij duidelijk.. tis meer zo dat ik op dit moment niks beters heb, Salt Marsh is niet echt fantastisch, aqueduct is stukje beter. maar 5 landjes die getapt into play komen maakt het deck toch ook een stuk langzamer

de creatures:
lore broker: tja.. ik zit nog tevaak met kaarten die ik niet wil in mijn hand (mana leak en dark ritual zijn later in de game vrij dode kaarten) en het is gewoon handig om de best mogelijke kaarten in je hand te hebben, plus dat hij als je met sensei´s top ziet dat er nuteloze kaarten liggen er eentje kan weghalen (drawen en discarten)
circu: irritant en leuk om te spelen, geen fantastische kaart
dimir cutpurse: leuke kaart, zeker als hij door kan komen (wat meestal wel lukt)
fleeting immage: gewoon irritant weg te krijgen, is tijdelijke kaart
psychatog: kaarten genoeg, en ook in je grafbak, goeie finisher, en handig als defender en om het board beetje leeg te houden.
revanous rats: tja, als ik hippy´s heb gaatie eruit (2 incoming), nu is het gewoon discart en om te blokken

spells:
alle removal: om het board leeg te houden en om te spelen zodat je cutpurse doorkomt. recoil is de meest fijne kaart.
mana leak: beetje counter, altijd handig, maar ik heb hem nog niet echt nodig gehad.
wash out: moet vervangen worden door infest
dark ritual: mana versnelling, denk da thij stuk fijner word met infests en hippy´s erbij
consult de necrosages: tja.. gewoon wel fijne kaart maar ik weet niet of ik hem blijf houden, fijne kaart met circu, fijne kaart in combinate me top.

arti´s
sol ring en petal: mana acceleration
sensei´s diving top: zeer fijne kaart in dit deck, bepalen wat je drawt, toegang hebben tot counter en creature removal in de bovenste 3 kaarten, met lore broker kaarten die je niet wilt eruit filteren, nja gaat gewoon veel mana naar toe, omdat je veel kaarten drawt, en je krijgt er ook heel veel voor trug.

ok, dit was het deck, volgens mij is het doel van het deck vrij duidelijk toch?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom de lore brokers ipv merfolk looters?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

uh tja, goeie vraag.. ik geloof zelfs dat ik die nog ergens heb liggen :P nja, de looters zaten in het basis dimir deck, en waren wel redelijk handig.

maar verder geen tips ofzo?
hoe ik dit deck sneller kan maken, meer kans om te winnen en hoe ik betere kaarten tegen non-creature based decks ofzo? Infest een goed (budged) idee? of zijn er duidelijk betere kaarten?

en hoe noem je dit type deck nou?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

het punt is dat je toch niet echt duidelijk ergens op focust, het is vrij controlish, maar wat doen die dark rituals daar dan? Of waarom zo'n berg creatures? Ik denk dat het beste wat je kunt doen met dit deck is om je goeie kaarten vaker te spelen en je slechte te dumpen. Het helpt hierbij om proberen duidelijk te krijgen wat het nou precies is dat je wilt wat je deck doet.

Je zou bv kunnen besluiten om met cutpurse en hippies de tegenstander zijn hand leeg te maken, recoil en consult de necrosages helpen daar best bij. Drift of phantasms lijken dan ook wel snel een optie te worden, etc.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

hmm nee qua type kaarten gaat dit deck niet echt meer veranderen, ik zit te denken aan een beetje zo'n soort lijst:

creature's:
4/3x Dimir Cutpurse
4/3x Hyppie
4/3x psychatog
en mischien nog 2x Circu, dimir lobotomist (maar vind de kaart toch niet zo fantastsich)

spells:
4x Infest
4x Diabolic Edict
4x Dark Ritual
4x Recoil
4x Mana leak?
4x een draw spell? -> Consult the Necrosages is wel fijn, voor circu en omdat hij ook kan laten discarten.

arti's:
2/3 x Divining Top
1x sol ring
1x lotus petal

en voor duurdere verbeteringen: tutors mischien, chrome moxen, jitte's, en FoW's.

dus ja, het uideindelijke doel is om iemands hand leeg te maken, maar om dat te laten lukken zorg je dat je controle over het board hebt.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

mischien zouden 4x eather vial beter werken als 4x dark ritual en omdat ik er toch bijna alleen maar creutures van 3 mana in wil, en meestal niet echt een first turn drop heb.. mja, dark ritual + infest & hippie's werkt denk ik ook wel weer fijn, nja ik ga bijde gewoon uit proberen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

eigenlijk twijfel ik een beetje aan het nut van vials als je 3 beurten moet wachten voor ze nuttig zijn, ik zou dan meer creatures in lagere casting costs in je deck verwachten.

Ik zou zelf iets zoeken dat een gat fixt in je verdediging of iets dat helpt je creatures er door te krijgen. Ritual of vial lijken me beide niet te doen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

Hmm ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in.. maar dat ritual voor een turn 1 infest(of een andere zwarte removal kaart) kan zorgen is wel een redelijk goeie verdediging lijkt me.. en Psychatog is ook een onwijs goed verdedigend creature, samen met creature removal.

en behalve dat zorgen ritual en vooral vial ook voor iets anders: meer mana open voor creature removal/counter bvb, wat altijd wel fijn is. ik denk dan vial mischien wel heel fijn werkt, lecht hem turn 1 neer, vanaf turn 4 creatures spelen, en altijd je mana open hebben om board control te houden, en als het nodig is creatures eerder spelen.. nja, ik ga het gewoon testen.

Iets wat creatures helpt door te krijgen.. hmm tja.. dat geld eigenlijk alleen voor de cutpurses.. tot nu toe had ik altijd wel genoeg creature removal om ze door te krijgen.. maar mischien moet ik ook nog een wonder spelen ofzo.. alhoewel ik niet veel discart mogenlijkheden heb in dit deck..

maar ik moet dus zelf een naam verzinnen voor dit deck type?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

zelf een naam verzinnen is altijd cooler :P.

Waarom zou je in beurt 1 removal nodig hebben? Je speelt een control achtig deck, dus met je removal wil je de meest vervelende dingen die door komen raken, niet dat eerste stomme beest die de tegenstander speelt.

Vial lijkt mij zelf iets logischer in je deck dan ritual, maar eigenlijk zou ik denken over wat meer snelle removal, smother, of meer control, counterbalance (ook erg leuk met je tops, al denk ik wel dat je 4 tops wilt).

Ik zou voor je draw spel iets overwegen dat minder mana kost, bv brainstorm, of als je per se discard wil dan careful study. Je zou shadow rifts kunnen overwegen, zoveel shadows zul je waarschijnlijk niet tegen komen en een tog unblockable maken is best geinig.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

ow namen verzinnen ben ik slecht in :P heb jij geen cool idee? :)

nee beurt 1 removal is niet echt nodig, beurt 1 Hippie's wel denk ik :)

smother.. -> last gasp niet zoizo beter? hmm samen met infest isie denk ik niet fantastisch, infest ruimt alle kleine creatures wel op, verder is het wel een fijne kaart, maar in late game niet echt bruikbaar, maar als hij in een addintional slot zou komen.. hmm ja is mischien wel mogenlijk.. Ik wil minstens 3 slots removal hebben, waarvan ik er 2 al weet: Infest + Recoil (tenzij er een betere optie, liever niet meer mana dan infest is) de derde slot weet ik nog niet zeker, maar smother is daar niet geschikt voor, maar mischien wel voor in nog een 4e slot.. 3e slot last gasp, kan ik geen grote creature mee removen, Diabolic Edict kan ik mijn creatures waarschijnlijk niet mee door laten komen (niet vaak genoeg iedergeval) Vendetta, kwam ik tegen in mijn map, heeft alles wat ik zocht.. behalve nonblack creatures, nja daar kan ik wel mee leven, heb ik altijd recoil nog voor, en mischien andere kaart in sideboard doen, en hoe het zit met het levens verlies wat je er door krijgt.. tja dat weet ik nog niet of dat te doen is..

counterbalance.. zeker wel leuk idee :) het past niet heel erg in dit deck zoals ik het nu speel, maar zeker wel een optie om naar te kijken :)

brainstorm en top vind ik maar matigjes samen gaan, als je eenmaal een top hebt liggen ben ik meestal niet heel gelukig met een brainstorm, had ik liever een andere kaart gewilt, maar ik heb ze toch nog liggen, dus mischien ga ik ze nog wel proberen, careful study.. mwa, liever brainstorm dan idd, (discart ging trouwens om opo, niet om mezelf)
shadow rifts, cool idee :) zeker voor in mijn side board, maar een cutpurse unblockable maken en er 2 kaarten mee trekken -> cool :) mischien wel beter als removal spelen om cutpurse er door te krijgen :)

nja, dankjewel voor je ideën :) ik ga er over nadenken :)

ik heb 2 Hippie's XD eindelijk, nu kan ik kijken hoe tof ze zijn :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

hoezo smilies :P

Het discard was bedoeld voor een eventuele wonder waar je het nog ff over had.

Ik denk dat counterbalance echt geen slecht idee is als je je deck er een beetje omheen bouwt. Je moet dan wel misschien wat meer 1 en 2 mana dingen spelen en wat minder 3, maar da's op zich niet zo erg. Brainstorm kan in dat geval je tops aanvullen, maar vergeet ook niet een kaart als scroll rack. Een beetje kunnen zoeken door je deck is wel zo ongeveer een must dan. Fetchland en/of tutors, diabolic tutor kan vanwege zijn casting cost een optie zijn zodat je dingen als wrath of god ook kunt counteren met de counterbalance.

Thalakos mistfolk kan btw heel goed een betere fleeting image zijn in een deck met counterbalance.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

hmm dan gaat het weer richting een deck wat ik niet heel leuk vind om te spelen
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

misschien moet je je afvragen wat je van je deck wil, zoveel mogelijk winnen of lol hebben. Die willen nog wel eens niet samen gaan.

In jouw deck wil je zorgen dat je hippie of cutpurse door komt. Om dat te doen wil je zorgen dat er zo min mogelijk aan de andere kant in de weg ligt. Om hiervoor te zorgen moet je of een hele hoop slopen, of een hele hoop counteren. De eerste methode is vrij lastig om herhaaldelijk of voor veel tegelijk te doen en eigenlijk geldt voor de tweede methode hetzelfde. Counterbalance biedt je een oplossing voor de tweede methode

Een eventuele derde methode is te zorgen dat je hippies en cutpurses niet geblockt kunnen worden, maar die methode heeft als nadeel dat hij weinig nut heeft als iemand wat tegen je creatures weet te doen. Ook is het zo dat je creatures niet echt snel beuken, dus dat het niet zo verassend is wanneer de kaarten die je tegenstander in het spel heeft genoeg zijn om jou eerder dood te krijgen dan jij hem, ookal weet je zijn hand leeg te houden. Dat is ook een reden om voor een oplossing te kiezen die zorgt dat de tegenstander minder in play heeft.

De meest breede oplossing is in ieder geval zorgen dat je veel kan counteren, dan ga je daarna voor het slopen van creatures en als laatste zou ik unblockable gedoe overwegen.

Dit is natuurlijk uitgegaan van zoveel mogelijk willen winnen, als het je gaat om lol dan zou ik me afvragen waarom je om tips vraag. Het is namelijk erg moeilijk om in te schatten wat iemand anders leuk vindt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie