The Usual Suspects: Operation Dumbo Drop
Geplaatst: za dec 30, 2006 2:22 am
The Usual Suspects: Operation Dumbo Drop
Gegroet beste lezer,
Vandaag zal ik vertellen over een nieuwe set en een oud deck. Mijn voorliefde voor de donkere zijde is inmiddels geen geheim meer. Ik heb dan ook al een paar keer gesproken over een deck dat je kunt beschouwen als familie van de vijfenzeventig kaarten die mij vorig jaar hebben begeleid tijdens een korte trip naar Hawaii. Zonder verdere vertraging presenteer ik U:
Operation Dumbo Drop
4 Godless Shrine
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
4 Flagstones of Trokair
3 Vitu-Ghazi, the City-Tree
5 Swamp
4 Loxodon Hierarch
4 Skeletal Vampire
2 Angel of Despair
4 Castigate
4 Mortify
4 Phyrexian Arena
3 Persecute
4 Wrath Of God
3 Crime/Punishment
4 Orzhov Signet
Sideboard
2 Weathered Wayfarer
4 Hypnotic Specter
4 Condemn
3 Faith's Fetters
1 Persecute
1 Debtor's Knell
De Mana
Een belangrijke troef van dit deck is de mogelijkheid om te winnen zonder spreuken te spelen. Dit is uiteraard vooral nuttig tegen decks met counters. Ik heb het natuurlijk over Vitu-Ghazi, the City-Tree. Dankzij deze kaart is de kans kleiner dat je niks kunt doen met de mana die je hebt. Aangezien de rest van het deck vrij mana-intensief is, heb ik ervoor gekozen 24 landen en 4 signets te spelen. Groene mana heb ik alleen perse nodig voor Loxodon Hierarch. Naast de vier Flagstones of Trokair speel ik 8 Plains-kaarten. Om het groen betrouwbaar te kunnen produceren is een tweede dubbelland nodig. De meeste decks kiezen hier voor de pijnlanden, ik kies ervoor Overgrown Tomb te spelen. In veel gevallen is het mogelijk om of even veel pijn te lijden of een beurt te wachten. Er is net een beetje vaker zwarte mana nodig dan witte mana. Met 5 Swamp erbij is het aandeel van de landen compleet. Resteert de acceleratie. Hiervoor gebruik ik de Orzhov Signet. Er zijn namelijk geen kaarten met dubbele groene manakosten en wel kaarten met dubbele witte en/of zwarte manakosten.
De Beesten
Helemaal verrassend zal de aanwezigheid van Dumbo aka Loxodon Hierarch niet zijn. Deze olifant is meer bedoeld als hinderlijk obstakel in de strategie van dit deck. Dat doet het beest dan ook bijzonder efficient. Uiteraard doet artwork van Kev Walker het in mijn ogen altijd goed. Het tweede beest is ook een alleskunner. Meestal wint Skeletal Vampire de pot voor je, maar wanneer het nodig is doet hij het vuile werk voor je. Zonder de handen vies te maken worden beesten geblockt en removal uit de handen van de tegenstander verwijderd. Ook de laatste ster blinkt uit in veelzijdigheid. Angel of Despair laat die dingen verdwijnen waar je het liefst vanaf bent. Een enkele beschermde diersoort daargelaten natuurlijk. Haar niet bescheiden maten zorgen ervoor dat het altijd goed vertoeven is met deze engel.
De Spreuken
Om te beginnen is er natuurlijk wat removal. Het nadeel van control spelen zonder counters is dat je een antwoord op nagenoeg alles moet hebben. Mass-removal is essentieel om deze strategie te laten slagen. Uiteraard speel ik de verplichte vier Wrath of God. In aanvulling daarop is er het multifunctionele wonder datCrime/Punishment heet. Deze drie kaarten zijn te gebruiken als removal of als winconditie door het jatten van iets nuttigs uit de grafbak van de tegenstander. Om dit geheel af te ronden is er een snufje spotremoval in de vorm van Mortify. Condemn is de meer gespeelde kaart, maar ik houd van flexibiliteit.
Als je zwart speelt dan heb je daarvoor een reden of niet? Discard. In het maindeck is ruimte voor vier Castigate en drie Persecute. Deze laatste kaart wordt met recht wel eens "Control's Wrath" genoemd. Zonder deze disruptie is het onmogelijk om van combo-decks te winnen. Bijkomend voordeel is natuurlijk het bewezen nut in de control-matchup.
Last but not least een van mijn favoriete kaarten: Phyrexian Arena. Om de hele machine te laten lopen. Resulteert in poelen vol mana en zeeen van kaartvoordeel.
Het Sideboard
Het sideboard is afhankelijk van de metagame waarin je het deck gebruikt. Waarschijnlijk is dit sideboard niet geschikt om het deck een winnaar te maken tijdens een plaatselijk toernooi. Daarom lijkt het me verstandiger zo kort en bondig mogelijk uit te leggen hoe de verschillende matchups gespeeld worden. Hierbij put ik uit mijn ervaring die ik heb opgedaan bij het online Magic Workstation spelen.
Dragonstorm
De disruptie is key hier. Castigate zo snel mogelijk. De enige uitzondering hierop is de tweede beurt signet voor de derde beurt Persecute. P.S. Indien de laatste resolved noem je rood. Het sideboarden gaat zo:
- 3 Crime/Punishment - 2 Angel of Despair
+ 4 Hypnotic Specter + 1 Persecute
Als disruptie key is, dan side je dus meer ervan in. Persecute is het goudhaantje hier. Ik heb Hypnotic Specter gekozen boven Blackmail en Stupor aangezien een beest meer dan eens te gebruiken is en in andere matchups als beater ingezet kan worden. Alleen disruptie heeft bovendien als nadeel dat je tegenstander terugkomt wanneer je niet snel wint. Met de hippie heb je beide: disruptie en beats.
Het gameplan blijft hetzelfde, eerst disruptie dan doodslaan met beesten. Mortify en Wrath of God blijven aangezien de Dragonstorm speler vervelende zaken kan doen als: Blood Moon spelen of een paar Bogardan Hellkite neerleggen. Meestal is twee rake klappen met de Discard-machine voldoende om hun trein te laten ontsporen.
Boros
Hier is de disruptie minder geniaal. Misschien een enkele keer een handje vol burn-spells die op een ongelegen moment weg moeten. Dumbo is belangrijk omdat hij ondanks een mogelijk 1-op-1 antwoord in de vorm van Char de aanval aanzienlijk vertraagt. De removal is hier goud waard. Helaas heeft Boros van die handen waar je gewoon niet tegen kunt winnen. Het sideboarden kan zo:
- 4 Phyrian Arena - 3 Persecute
+ 4 Condemn + 3 Faith's Fetters
Dit deck speelt veel burn. Ik neem al genoeg damage van de manabase, de Phyrexian Arena zou de druppel zijn die de emmer laat overlopen. De Persecute is iets te traag in dit geval en zal zelden meer dan 1-voor-1 zijn. Zoals gezegd removal is goed. Dit zijn de beste in een dergelijke matchup. Faith's Fetters zorgt voor een beetje extra leven terwijl een luis in de pels wordt uitgeschakeld. Condemn is zeer efficient voor die kosten. Kan in een noodgeval wel eens gebruikt worden om de eigen beesten te veranderen in een levensbonus. Na het sideboarden is het plan wederom niet veel anders dan daarvoor, het deck bevat gewoon minder suboptimale kaarten. Mol ieder beest wat je ziet, bouw zelf een dikzak en win.
Overige Aggro-decks
Dit kunnen decks als Gruul en monogroen en dergelijke zijn. Het betreft in ieder geval decks met minder burn dan Boros. Over het algemeen is de strategie wel hetzelfde als bij het zojuist genoemde deck. Het sideboarden ziet er mogelijk zo uit:
- 4 Castigate -1 Phyrexian Arena - 3 Persecute
+ 4 Condemn + 3 Faith's Fetters + 1 Debtor's Knell
De kaarten die geen effect op je boardposition hebben, gaan eruit. Alleen de Phyrexian Arena blijft vanwege het kaartvoordeel. De vierde kopie wordt wel verwijderd aangezien meerdere van deze kaart op handen niet echt nuttig is. Na het siden heb je virtueel 20 removal kaarten. Daarmee zou het moeten lukken.
Ghazi-Glare
Dit deck kom ik vaker tegen dan je zou verwachten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook met veel plezier een versie van dit deck speel. Maar niet verder vertellen he, er zit geen zwart in! De meest vervelende versie om tegen te spelen is die met Momentary Blink en Mystic Snake. De overige versies zijn geen enkel probleem. Je hebt maindeck antwoorden op het naamgevende enchantment, 9 om precies te zijn. Dat is wanneer je er niet in slaagt belangrijke componenten van het deck van je tegenstander middels disruptie in de grafbak te krijgen. Persecute op groen voor de treats, Persecute op wit voor de antwoorden. Na het sideboarden is dit veranderd:
- 4 Castigate - 3 Persecute
+ 4 Hypnotic Specter+ 3 Faith's Fetters
Indien je bang bent voor Squall Line kan de Persecute ook blijven. Afgezien van Glare of Subdual heeft dit deck niet veel tegen vliegende beesten. Hier kun je dus voordeel uit behalen.
Ux Control
Alleen wanneer je een hand hebt met erg veel treats neem je vanaf het begin het initiatief. Meestal is het verstandiger eerst een beetje landen neer te leggen en af te wachten totdat je tegenstander iets doet. Je hebt erg veel removal en wanneer je erin slaagt om daar iets van gecountered te krijgen, stijgt je kans om te winnen. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je een winconditie in het spel krijgt. Vitu-Ghazi, the City-Tree is ideaal tegen dit soort decks. Je kunt dan achterover leunen en 1/1 beestjes poepen. Sideboarden gaat ongeveer zo:
- 3 Crime/Punishment - 2 Angel of Despair
+ 4 Hypnotic Specter + 1 Persecute
De vijf kaarten die eruit gaan zijn gewoon simpelweg te duur. Je wordt vaak gedwongen meerdere dingen in 1 beurt te spelen. Extra disruptie zorgt ervoor dat ze hun gameplan niet kunnen uitvoeren en dat je toch hier en daar een winconditie kunt resolven.
BWx Control (mirror)
Ik heb hier de versies die blauw, rood of groen als derde kleur spelen samen genomen. Dit kan omdat de kern van de decks in feite hetzelfde is. De blauwe versies reanimeren meestal grote beesten, de rode versies spelen burn en meestal ook extra lifegain en de groene versie doet wat hier allemaal geschreven staat. In de mirror is kaartvoordeel belangrijk. Dit houdt in dit geval ook in dat er geen dode kaarten mogen zijn. Daarom kies ik er meestal voor om zoveel mogelijk treats in te siden die tegelijk kaartvoordeel leveren. De disruptie moet hiervoor eruit:
- 4 Castigate - 3 Persecute
+ 2 Weathered Wayfarer + 4 Hypnotic Specter + 1 Debtor's Knell
Na het siden is het hebben van enchantment-removal nog steeds een pre. In het deck zitten nu 21 treats. Dit in combinatie met de multifuntionele removal geeft in mijn ogen de beste kans. Helaas zoals het hoort kan het in de mirror alle kanten opgaan.
Laatste Woord
Misschien is het handig om hier de voordelen en nadelen van dit deck op een rijtje te zetten.
De voordelen:
- Grote hoeveelheid flexibele removal
- Discard om de tegenstander te hinderen
- Kwalitatief sterke beesten
- Uncounterable winconditie
- Carddraw om de consistentie te verbeteren
De nadelen:
- Zeer kwetsbare manabase
- Traag deck
- Doet geen "broken" dingen
- Veel 50-50 matchups
Waarom speel ik dit deck? Omdat met een beetje oefening de opties ongekend zijn. De afwisseling zorgt dat dit deck boeiend blijft. Het deck is niet overdreven vergevingsgezind. Dit zorgt ervoor dat ieder potje opnieuw volledige concentratie vereist en meestal alleen daardoor spannend is.
Moge de Blood Moon niet met U zijn.
Gegroet beste lezer,
Vandaag zal ik vertellen over een nieuwe set en een oud deck. Mijn voorliefde voor de donkere zijde is inmiddels geen geheim meer. Ik heb dan ook al een paar keer gesproken over een deck dat je kunt beschouwen als familie van de vijfenzeventig kaarten die mij vorig jaar hebben begeleid tijdens een korte trip naar Hawaii. Zonder verdere vertraging presenteer ik U:
Operation Dumbo Drop
4 Godless Shrine
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
4 Flagstones of Trokair
3 Vitu-Ghazi, the City-Tree
5 Swamp
4 Loxodon Hierarch
4 Skeletal Vampire
2 Angel of Despair
4 Castigate
4 Mortify
4 Phyrexian Arena
3 Persecute
4 Wrath Of God
3 Crime/Punishment
4 Orzhov Signet
Sideboard
2 Weathered Wayfarer
4 Hypnotic Specter
4 Condemn
3 Faith's Fetters
1 Persecute
1 Debtor's Knell
De Mana
Een belangrijke troef van dit deck is de mogelijkheid om te winnen zonder spreuken te spelen. Dit is uiteraard vooral nuttig tegen decks met counters. Ik heb het natuurlijk over Vitu-Ghazi, the City-Tree. Dankzij deze kaart is de kans kleiner dat je niks kunt doen met de mana die je hebt. Aangezien de rest van het deck vrij mana-intensief is, heb ik ervoor gekozen 24 landen en 4 signets te spelen. Groene mana heb ik alleen perse nodig voor Loxodon Hierarch. Naast de vier Flagstones of Trokair speel ik 8 Plains-kaarten. Om het groen betrouwbaar te kunnen produceren is een tweede dubbelland nodig. De meeste decks kiezen hier voor de pijnlanden, ik kies ervoor Overgrown Tomb te spelen. In veel gevallen is het mogelijk om of even veel pijn te lijden of een beurt te wachten. Er is net een beetje vaker zwarte mana nodig dan witte mana. Met 5 Swamp erbij is het aandeel van de landen compleet. Resteert de acceleratie. Hiervoor gebruik ik de Orzhov Signet. Er zijn namelijk geen kaarten met dubbele groene manakosten en wel kaarten met dubbele witte en/of zwarte manakosten.
De Beesten
Helemaal verrassend zal de aanwezigheid van Dumbo aka Loxodon Hierarch niet zijn. Deze olifant is meer bedoeld als hinderlijk obstakel in de strategie van dit deck. Dat doet het beest dan ook bijzonder efficient. Uiteraard doet artwork van Kev Walker het in mijn ogen altijd goed. Het tweede beest is ook een alleskunner. Meestal wint Skeletal Vampire de pot voor je, maar wanneer het nodig is doet hij het vuile werk voor je. Zonder de handen vies te maken worden beesten geblockt en removal uit de handen van de tegenstander verwijderd. Ook de laatste ster blinkt uit in veelzijdigheid. Angel of Despair laat die dingen verdwijnen waar je het liefst vanaf bent. Een enkele beschermde diersoort daargelaten natuurlijk. Haar niet bescheiden maten zorgen ervoor dat het altijd goed vertoeven is met deze engel.
De Spreuken
Om te beginnen is er natuurlijk wat removal. Het nadeel van control spelen zonder counters is dat je een antwoord op nagenoeg alles moet hebben. Mass-removal is essentieel om deze strategie te laten slagen. Uiteraard speel ik de verplichte vier Wrath of God. In aanvulling daarop is er het multifunctionele wonder datCrime/Punishment heet. Deze drie kaarten zijn te gebruiken als removal of als winconditie door het jatten van iets nuttigs uit de grafbak van de tegenstander. Om dit geheel af te ronden is er een snufje spotremoval in de vorm van Mortify. Condemn is de meer gespeelde kaart, maar ik houd van flexibiliteit.
Als je zwart speelt dan heb je daarvoor een reden of niet? Discard. In het maindeck is ruimte voor vier Castigate en drie Persecute. Deze laatste kaart wordt met recht wel eens "Control's Wrath" genoemd. Zonder deze disruptie is het onmogelijk om van combo-decks te winnen. Bijkomend voordeel is natuurlijk het bewezen nut in de control-matchup.
Last but not least een van mijn favoriete kaarten: Phyrexian Arena. Om de hele machine te laten lopen. Resulteert in poelen vol mana en zeeen van kaartvoordeel.
Het Sideboard
Het sideboard is afhankelijk van de metagame waarin je het deck gebruikt. Waarschijnlijk is dit sideboard niet geschikt om het deck een winnaar te maken tijdens een plaatselijk toernooi. Daarom lijkt het me verstandiger zo kort en bondig mogelijk uit te leggen hoe de verschillende matchups gespeeld worden. Hierbij put ik uit mijn ervaring die ik heb opgedaan bij het online Magic Workstation spelen.
Dragonstorm
De disruptie is key hier. Castigate zo snel mogelijk. De enige uitzondering hierop is de tweede beurt signet voor de derde beurt Persecute. P.S. Indien de laatste resolved noem je rood. Het sideboarden gaat zo:
- 3 Crime/Punishment - 2 Angel of Despair
+ 4 Hypnotic Specter + 1 Persecute
Als disruptie key is, dan side je dus meer ervan in. Persecute is het goudhaantje hier. Ik heb Hypnotic Specter gekozen boven Blackmail en Stupor aangezien een beest meer dan eens te gebruiken is en in andere matchups als beater ingezet kan worden. Alleen disruptie heeft bovendien als nadeel dat je tegenstander terugkomt wanneer je niet snel wint. Met de hippie heb je beide: disruptie en beats.
Het gameplan blijft hetzelfde, eerst disruptie dan doodslaan met beesten. Mortify en Wrath of God blijven aangezien de Dragonstorm speler vervelende zaken kan doen als: Blood Moon spelen of een paar Bogardan Hellkite neerleggen. Meestal is twee rake klappen met de Discard-machine voldoende om hun trein te laten ontsporen.
Boros
Hier is de disruptie minder geniaal. Misschien een enkele keer een handje vol burn-spells die op een ongelegen moment weg moeten. Dumbo is belangrijk omdat hij ondanks een mogelijk 1-op-1 antwoord in de vorm van Char de aanval aanzienlijk vertraagt. De removal is hier goud waard. Helaas heeft Boros van die handen waar je gewoon niet tegen kunt winnen. Het sideboarden kan zo:
- 4 Phyrian Arena - 3 Persecute
+ 4 Condemn + 3 Faith's Fetters
Dit deck speelt veel burn. Ik neem al genoeg damage van de manabase, de Phyrexian Arena zou de druppel zijn die de emmer laat overlopen. De Persecute is iets te traag in dit geval en zal zelden meer dan 1-voor-1 zijn. Zoals gezegd removal is goed. Dit zijn de beste in een dergelijke matchup. Faith's Fetters zorgt voor een beetje extra leven terwijl een luis in de pels wordt uitgeschakeld. Condemn is zeer efficient voor die kosten. Kan in een noodgeval wel eens gebruikt worden om de eigen beesten te veranderen in een levensbonus. Na het sideboarden is het plan wederom niet veel anders dan daarvoor, het deck bevat gewoon minder suboptimale kaarten. Mol ieder beest wat je ziet, bouw zelf een dikzak en win.
Overige Aggro-decks
Dit kunnen decks als Gruul en monogroen en dergelijke zijn. Het betreft in ieder geval decks met minder burn dan Boros. Over het algemeen is de strategie wel hetzelfde als bij het zojuist genoemde deck. Het sideboarden ziet er mogelijk zo uit:
- 4 Castigate -1 Phyrexian Arena - 3 Persecute
+ 4 Condemn + 3 Faith's Fetters + 1 Debtor's Knell
De kaarten die geen effect op je boardposition hebben, gaan eruit. Alleen de Phyrexian Arena blijft vanwege het kaartvoordeel. De vierde kopie wordt wel verwijderd aangezien meerdere van deze kaart op handen niet echt nuttig is. Na het siden heb je virtueel 20 removal kaarten. Daarmee zou het moeten lukken.
Ghazi-Glare
Dit deck kom ik vaker tegen dan je zou verwachten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook met veel plezier een versie van dit deck speel. Maar niet verder vertellen he, er zit geen zwart in! De meest vervelende versie om tegen te spelen is die met Momentary Blink en Mystic Snake. De overige versies zijn geen enkel probleem. Je hebt maindeck antwoorden op het naamgevende enchantment, 9 om precies te zijn. Dat is wanneer je er niet in slaagt belangrijke componenten van het deck van je tegenstander middels disruptie in de grafbak te krijgen. Persecute op groen voor de treats, Persecute op wit voor de antwoorden. Na het sideboarden is dit veranderd:
- 4 Castigate - 3 Persecute
+ 4 Hypnotic Specter+ 3 Faith's Fetters
Indien je bang bent voor Squall Line kan de Persecute ook blijven. Afgezien van Glare of Subdual heeft dit deck niet veel tegen vliegende beesten. Hier kun je dus voordeel uit behalen.
Ux Control
Alleen wanneer je een hand hebt met erg veel treats neem je vanaf het begin het initiatief. Meestal is het verstandiger eerst een beetje landen neer te leggen en af te wachten totdat je tegenstander iets doet. Je hebt erg veel removal en wanneer je erin slaagt om daar iets van gecountered te krijgen, stijgt je kans om te winnen. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je een winconditie in het spel krijgt. Vitu-Ghazi, the City-Tree is ideaal tegen dit soort decks. Je kunt dan achterover leunen en 1/1 beestjes poepen. Sideboarden gaat ongeveer zo:
- 3 Crime/Punishment - 2 Angel of Despair
+ 4 Hypnotic Specter + 1 Persecute
De vijf kaarten die eruit gaan zijn gewoon simpelweg te duur. Je wordt vaak gedwongen meerdere dingen in 1 beurt te spelen. Extra disruptie zorgt ervoor dat ze hun gameplan niet kunnen uitvoeren en dat je toch hier en daar een winconditie kunt resolven.
BWx Control (mirror)
Ik heb hier de versies die blauw, rood of groen als derde kleur spelen samen genomen. Dit kan omdat de kern van de decks in feite hetzelfde is. De blauwe versies reanimeren meestal grote beesten, de rode versies spelen burn en meestal ook extra lifegain en de groene versie doet wat hier allemaal geschreven staat. In de mirror is kaartvoordeel belangrijk. Dit houdt in dit geval ook in dat er geen dode kaarten mogen zijn. Daarom kies ik er meestal voor om zoveel mogelijk treats in te siden die tegelijk kaartvoordeel leveren. De disruptie moet hiervoor eruit:
- 4 Castigate - 3 Persecute
+ 2 Weathered Wayfarer + 4 Hypnotic Specter + 1 Debtor's Knell
Na het siden is het hebben van enchantment-removal nog steeds een pre. In het deck zitten nu 21 treats. Dit in combinatie met de multifuntionele removal geeft in mijn ogen de beste kans. Helaas zoals het hoort kan het in de mirror alle kanten opgaan.
Laatste Woord
Misschien is het handig om hier de voordelen en nadelen van dit deck op een rijtje te zetten.
De voordelen:
- Grote hoeveelheid flexibele removal
- Discard om de tegenstander te hinderen
- Kwalitatief sterke beesten
- Uncounterable winconditie
- Carddraw om de consistentie te verbeteren
De nadelen:
- Zeer kwetsbare manabase
- Traag deck
- Doet geen "broken" dingen
- Veel 50-50 matchups
Waarom speel ik dit deck? Omdat met een beetje oefening de opties ongekend zijn. De afwisseling zorgt dat dit deck boeiend blijft. Het deck is niet overdreven vergevingsgezind. Dit zorgt ervoor dat ieder potje opnieuw volledige concentratie vereist en meestal alleen daardoor spannend is.
Moge de Blood Moon niet met U zijn.