Pagina 1 van 1

NooB vraagt hulp bij deck!?

Geplaatst: zo aug 10, 2008 4:22 pm
door madmeijer
Ik ben net bezig met magic en wil een aardig deck samenstellen.
Ik heb een starter gekocht en hier en daar wat losse kaarten en boosterpacks.

het volgende had ik zelf samen gestelt :
creatures
mantis engine - artifect creature
mirozel
stonybrook banneret 2x
dewdrop spy
Sea monster
inkfathom divers
manta riders 4x
molimo, maro sorcerer - legendary creature
canopy spider 4x
skyshroud ranger 2x
skyshroud troll 2x
civic wayfinder

instant :
twitch
leap
cancel
earthbrawn 2x
deglamer 2x
fog
emerald charm

interrupt :
power sink

sorcery :
Gaea's bounty 2x

artifact :
elsewhere flask

enchantment :
hidden spider

land :
basic forest 12x
basic island 10x
maze of shadows
slippery karst


het is samengesteld met kleuren groen en blauw.
heeft iemand tips wat ik beter kan verwijderen of juist toe voegen??

en iemand een idee wat ik bij me spare stapel van 15 kan doen, om spel tog goed wisselnd te houden??

alvast bedankt ieders 8)

Geplaatst: zo aug 10, 2008 4:37 pm
door altx
Om te beginnen de standaard tip: Goede kaarten 4x en de minder goede kaarten eruit, i.v.m. de kans om een bepaalde kaart te pakken. Dat maakt je deck voor jou een stuk meer voorspelbaar en daardoor meer betrouwbaar.

Wat is verder een beetje het centrale idee achter het deck? Hoe wil je winnen van je tegenstander?

Geplaatst: zo aug 10, 2008 5:08 pm
door madmeijer
ok zal daar naar kijken dan :)

Wil winnen door harde slagen uit te delen
en me wat minder focussen op uitgebreide sorcery

Geplaatst: zo aug 10, 2008 5:55 pm
door pi
Oy,

altx bedoelt het iets specifieker. Zoals jij het beschrijft daar vallen bijna alle decks onder, wat moet jouw deck specifiek doen? Denk bijvoorbeeld aan iets als:

- ik wil snelle beestes spelen
- die gaan dan hard beuken en hopelijk win ik dan voordat mijn tegenstander iets terug kan doen
(Hoofddoel: snelheid)

of

- Ik wil grote beesten spelen
- Mijn tegenstander kan die moeilijk slopen en stoppen
(Hoofddoel: kracht)

Of misschien kun ej het nog iets specifieker weergeven. Bij veel goede decks zie je een rode draad lopen door het hele deck. Elke kaart heeft een doel in het deck en dat doel ondersteund dan het algehele idee.

mazzel

pi

Geplaatst: zo aug 10, 2008 6:07 pm
door madmeijer
ok sorry

ik bedoel dan je 2e optie ;)

wil grote beestes spelen
mijn tegenstander kan die moeilijk slopen en stoppen

als ik 4 dezelfde beestes erin doe met elk 4land benodigd is dat tog beetje overdreven kan ik tog beter er 2 van die in doen? of zie ik dit verkeerd?

Geplaatst: zo aug 10, 2008 6:17 pm
door altx
madmeijer schreef:ok sorry

ik bedoel dan je 2e optie ;)

wil grote beestes spelen
mijn tegenstander kan die moeilijk slopen en stoppen

als ik 4 dezelfde beestes erin doe met elk 4land benodigd is dat tog beetje overdreven kan ik tog beter er 2 van die in doen? of zie ik dit verkeerd?
Nee, daar heb je zeer zeker een punt.

Afhankelijk van of je kaarten aan het begin van het spel al zou willen pakken of juist aan het einde, kun je er meer of minder van in je deck stoppen. Aangezien het weinig zin heeft om veel van die beesten al in je beginhand te hebben of in de eerste paar beurten al te pakken, zou het inderdaad handig kunnen zijn om er wat minder in te stoppen.

Stelregel die ikzelf aanhoud, is om eerst van elke kaart er 4 in mijn deck te stoppen, vervolgens te gaan fine-tunen en dan pas te kijken wat ik met de vrijgekomen plaatsen doe. Anders wordt de verleiding weer te groot om er overal 2 van in te stoppen (omdat je bij het bouwen van je deck altijd allerlei kaarten tegenkomt die je er ook wel in zou willen hebben), maar uiteindelijk werkt je deck dan voor geen meter meer.

En zoals ik er tegen aan kijk, is een kaart "te vroeg" pakken (dus al in je hand hebben terwijl je nog niet voldoende mana hebt) veel minder schadelijk dan een kaart waar je op zit te wachten, veel te laat pakken.

Geplaatst: zo aug 10, 2008 6:47 pm
door madmeijer
:D zal het zeker in de gaten houden als ik ga samen stellen, idd wel handig.

wat is nou het beste, om 4setjes van 4beestes met 1/1 damage en wat losse beestes met 3/3 of meer

of om 2setjets van 4 beestes met 1/1 en dan wat 2/2 setjes en losse van 3/3 en hoger??

of beste om veel verschil te hebben en overal stuk of 4 van??

Geplaatst: zo aug 10, 2008 7:47 pm
door altx
Veel 1/1 creatures wordt pas leuk, als het er héél véél zijn. Ik heb ooit tegen een "squirrel" deck (uit het Odyssey block) gespeeld waarbij diegene op allerlei manieren tokens kan maken. Als je daar dan niks tegen kan doen, krijg je op een gegeven moment 30 tokens om je oren. Probeer die maar eens allemaal te blocken... ;-)
Maar anders zijn ze gewoon te kwetsbaar.

Verder zou ik, als ik jou was, gewoon ook even kritisch kijken naar de verhouding Power/Toughness en de mana cost van je creatures. Die Sea Monster bijvoorbeeld: Dan heb je voor 6 mana (eindelijk) een 6/6 creature liggen, moet je tegenstander ook nog eens per se een island hebben.

En verder zou ik even kijken naar de abilities van de creatures, of je daar uberhaupt iets aan hebt. Die Stonybrook Banneret bijvoorbeeld is een prima kaart in een Merfolk/Wizard deck, maar aangezien je nauwelijks tot geen andere Merfolks/Wizards in je deck hebt zitten, heb je er weinig aan.

Geplaatst: zo aug 10, 2008 8:03 pm
door madmeijer
ok dank je wel voor alle info

ga sraks nog wel wat schuiven en zoeken

8)