Vraagje rond Planar Chaos prebuilt deck "Endless March&

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
jaapz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 11, 2008 12:09 am

Vraagje rond Planar Chaos prebuilt deck "Endless March&

Bericht door jaapz »

(ik wist niet zeker waar te plaatsen, als t fout is, sorry ;))

Hoi

Ik heb laatst een Planar Chaos pre-built deckje gekocht genaamd "Endless March". (Het is een deck die gebruik maakt van goedkope creatures met vanishing en andere creatures waarmee je die vanishing weer in je hand kunt halen en daarna weer opnieuw kunt spelen.) Nou ben ik er niet zo tevreden mee omdat het deck niet echt geweldig speelt ofzo. Maar ben dus even de beschrijving die erbij zit gaan lezen en die in principe zegt dat, wanneer je aangevallen word, en je deze afblocked met een creature, dat dit creature "normaal" waarschijnlijk dood zou zijn maar dat je met andere creatures dus nadat de combat damage geassigned is deze creatures alsnog terug kunt halen in je hand. Zo heb je zelf dus in principe geen schade en heb je je creature ook nog gered.
Maar dat lijkt me zo goed als onmogelijk, aangezien je de (als we met de stack meedenken) creatures dus voordat er ook maar gevochten word, teruggehaald worden naar je hand...

Of denk ik nu gewoon als een newbie xD

Als je er tot nu toe nog wat van snapt, alvast bedankt.
Goedkoop Webdesign: www.jaapz.nl
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Vraagje rond Planar Chaos prebuilt deck "Endless Ma

Bericht door altx »

jaapz schreef:(...) Maar dat lijkt me zo goed als onmogelijk, aangezien je de (als we met de stack meedenken) creatures dus voordat er ook maar gevochten word, teruggehaald worden naar je hand...

Of denk ik nu gewoon als een newbie xD

(...)
Blijkbaar is inderdaad het idee van de stack niet helemaal duidelijk.

Een beurt (turn) bestaat uit een aantal phases, waaronder de combat phase. Die bestaat op zich weer uit een aantal steps:
1) Beginning of combat.
2) Declare attackers.
3) Declare blockers.
4) Combat damage.
5) End of combat.

De stack werkt per step. Als je in een bepaalde step instants of abilities speelt, dan wordt in die step eerst de hele stack afgewerkt voordat je naar de volgende step gaat.

Als je blockers aanwijst in step 3, dan is de stack dus weer/nog leeg. Vervolgens kun je in een later stadium inderdaad een ability spelen om zo'n creature terug te halen naar je hand (want een creature dat geblockt is, blijft geblockt, ook al verlaat het blockende creature de combat).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
jaapz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 11, 2008 12:09 am

Bericht door jaapz »

Dus in principe zou ik als ik mijn blockers heb gedeclared, als reactie daarop de blockers gelijk terug kunnen halen naar mijn hand, terwijl er geen combat damage meer doorgaat naar mij?
Goedkoop Webdesign: www.jaapz.nl
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het kan beter.

Je kunt namelijk de damage van beesten ook op de stack laten gaan. Wanneer je dan je beest terug haalt, doen ze nog steeds damage op de beesten van je tegenstander. Je hebt dan mogelijk het beest van je tegenstander dood, geen damage door blocken en je beest terug.

Een voorbeeld (niet van toepassing voor je deck):

Je tegenstander valt aan met een Grizzly bear.
Jij blockt met je eigen Grizzly bear.
Je laat de combat damage op de stack gaan (2 damage op iedere bear gaat op de stack maar resolved nog niet).
Je haalt je Grizzly Bear terug met bv Unsummon.
Je laat de combat damage resolven.
De Grizzly Bear van je tegenstander gaat dood door de 2 damage die ie krijgt.
Jouw Grizzly Bear gaat niet dood want die is al terug op handen.

Zoiets bedoel je denk ik (iig wat bedoeld wordt met de uitleg bij je deck).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
jaapz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 11, 2008 12:09 am

Bericht door jaapz »

Dat is nog beter xD. Opzich dus toch nog wel een leuk deck. Bedankt iig!
Goedkoop Webdesign: www.jaapz.nl
Plaats reactie