Pagina 1 van 2
adding to your mana pool
Geplaatst: do jul 02, 2009 2:27 pm
door Molach
ik en een vriend spelen wel eens een spelletje, maar er is een regel waar we het niet over eens kunnen worden. ook kunnen we nergens vinden hoe het wel zou moeten.
soms heb je kaarten waarop staat bv. Mirrodin's Core waarop staat: (tap)add 1(colorless) to your mana pool.
Mijn vraag is dus nu hoe doe je dat?
Mag je iedere keer 1 land aan je manapool voegen?
of kan je hem alleen tappen als je 1 colorless mana nodig hebt om een spel te betalen
als compromis hadden wij besloten dat je wel iedere keer een land mag toevoegen maar dat je ze weer weg moet doen als je ze gebruikt had.
Geplaatst: do jul 02, 2009 3:38 pm
door altx
Nee, je mag geen landje toevoegen. Een landje is namelijk wat anders dan mana. Een landje produceert mana, maar mana kan ook op andere manieren geproduceerd worden, zoals met de door jou genoemde kaart.
Tap die en dan mag je 1 kleurloze mana aan je mana pool toevoegen. Op zich mag je die ability altijd spelen.
Je mana pool is als het ware je portemonnee. En mana de muntjes die die portemonnee in gaan.
MAAR: Er is een nadeel met die "Magic portemonnee". Wat je erin stopt, moet je dezelfde phase nog uitgeven. Je kunt dus geen mana opsparen voor de volgende phase (en dus zeker niet voor de volgende beurt). Mana die aan het einde van een phase nog in je mana pool zit, ben je kwijt.
Op het moment verlies je zelfs 1 leven per mana die nog in je mana pool zit aan het einde van een phase (dat heet "mana burn"; het brandt als het ware een gat in je portemonnee). Maar in 2010 komen er nieuwe regels, waarbij 1 van de wijzigingen is dat mana burn afgeschaft is. Dat wil zeggen, de mana ben je nog steeds wel kwijt, maar je verliest dan geen levens meer.
Geplaatst: vr jul 03, 2009 12:36 am
door David
Grote fout van wizards om de tekst van de landjes weg te halen. Met tekst op landjes was de overeenkomst veel duidelijker.
Vraag aan Molach: Wat doe jij met je landjes als je een spel speelt?
Geplaatst: vr jul 03, 2009 8:03 am
door pi
Oy,
kleine correctie op altx, met magic 2010 verandert wat hij zegt over phases in steps.
Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord op David zijn vraag.
mazzel
pi
Geplaatst: vr jul 03, 2009 8:27 am
door altx
pi schreef:Oy,
kleine correctie op altx, met magic 2010 verandert wat hij zegt over phases in steps.
Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord op David zijn vraag.
mazzel
pi
Okay, thanks.
Dat gedeelte twijfelde ik idd over, maar ik zat op mijn werk en had niet echt de tijd om het uitgebreid na te gaan zoeken.
ik
Geplaatst: vr jul 03, 2009 11:09 am
door carcassonne
ik vindt het wel jammer dat er dan geen manaburn meer is in de m10
Geplaatst: za jul 04, 2009 12:52 am
door David
Hoezo? Heb je een deck gebaseerd op manaburn?
nee
Geplaatst: za jul 04, 2009 2:36 pm
door carcassonne
maar het is tog leuk als je tegenstander manaburn krijgt
Geplaatst: za jul 04, 2009 5:00 pm
door David
Het komt niet zo vaak voor en tenzij jij er speciaal op speelt waarschijnlijk alleen als het het waard is voor wat hij doet.
Heb jij ook liever dat je tegenstander met pijnlandjes speelt dan met taplandjes?
jaaah
Geplaatst: ma jul 06, 2009 4:29 pm
door carcassonne
jaah dat is lachen
en dan wordt de tegenstander
Geplaatst: di jul 21, 2009 5:00 pm
door Xbuzz
Mijn vervolg vraag is: als je op deze manier een tijdelijke manapool creert en vervolgens een creature summoned waarvoor die mana nodig is, dan maakt het dus niet uit dat in de volgende turn die mana weg is? (Tenzij je opnieuw mana creert)
Geplaatst: di jul 21, 2009 6:41 pm
door DutchG0d
mana burn zuigt heb het nog nooit gedaan in een magic potje
Geplaatst: di jul 21, 2009 8:27 pm
door pi
Oy,
de mana verdwijt al aan het einde van de step waar je in zit. Maar misschien snap ik je niet goed, wat bedoel je?
mazzel
pi
Geplaatst: di jul 21, 2009 8:34 pm
door DutchG0d
hoezo mana verdwijnt hoe kan je anders counter spells spelen
Geplaatst: di jul 21, 2009 11:05 pm
door The Quizmaster
DutchG0d schreef:hoezo mana verdwijnt hoe kan je anders counter spells spelen
Door op het moment dat de ander een spell cast dat je wilt counteren, de juiste landjes te tappen (of andere sources), om zo de benodigde mana aan je pool toe te voegen, waarmee je de counter kan casten.
Zoals hierboven ook al gezegd: landjes <> mana. Landjes genereren mana door ze te tappen. Aan het einde van de step, wordt de mana uit je pool verwijderd. De landjes blijven dus gewoon liggen.
(even niet ingaande op het halen van mana uit andere sources).