Pagina 1 van 1

Sorcery Speed

Geplaatst: wo mei 12, 2010 11:04 pm
door MAGICN00B
Ik las in een ander topic over sorcery speed. Kan iemand mij uitleggen wat dit is? En hoe zit het dan met een artifact?

Geplaatst: do mei 13, 2010 9:01 am
door The Quizmaster
Iets op sorcery-speed spelen mag alleen:
- tijdens je eigen beurt
- tijdens een van je 2 main phases
- als de stack leeg is.
Dit geldt dus voor alle permanents (tenzij ze Flash hebben) en dus de sorceries zelf.

Dit wordt vaak op deze manier gezegd, omdat er ook bepaalde abilities, op bijvoorbeeld beesten, een restrictie hebben. Daar staat dan bij "play this ability at any time you could cast a sorcery" (of iets dergelijks). vandaar de uitdrukking sorcery-speed...

Het heeft dus alleen iets te maken met wat je wanneer kunt spelen. Alle permanents (en dus ook artifacts) gaan sowieso op sorcery-speed.

Geplaatst: do mei 13, 2010 10:53 am
door pi
Oy,

de tegenhanger van sorcery speed is instant speed, dan kun je de spell of ability spelen op elk moment dat je priority krijgt (lees: vrijwel altijd, alleen tijdens de untap step krijgt niemand priority).

mazzel

pi

Geplaatst: do mei 13, 2010 12:54 pm
door MAGICN00B
The Quizmaster schreef: - als de stack leeg is.
Dank je, ik snap het nu. Maar wat is de stack? Ja, ik weet het, speel het pas twee dagen. :roll:

Geplaatst: do mei 13, 2010 1:50 pm
door altx
Misschien dat dit artikel wat meer duidelijkheid verschaft:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2764

Geplaatst: do mei 13, 2010 2:54 pm
door MAGICN00B
Ik heb http://www.essentialmagic.com/articles/TheStack.asp en bovengenoemde site doorgelezen, maar ik schijn het niet te snappen. Steeds als ik denk dat ik iets snap in Magic, blijkt het weer totaal anders te zijn... Zou iemand het me misschien in klare taal kunnen uitleggen?

Geplaatst: do mei 13, 2010 3:07 pm
door altx

Geplaatst: do mei 13, 2010 3:57 pm
door pi
Oy,

een magic beurt bestaat uit een aantal phases en steps. In elk van deze krijgt eerst de ene speler priority om dingen te spelen en dan de andere. Besluiten ze dit te doen dan komt de stack om de hoek kijken.

Speler A is de actieve speler, speler B zijn tegenstander. In een multiplayer potje zijn de spelers met de klok mee aan de beurt om dingen te spelen, maar verder werkt het vergelijkbaar met 1 op 1, dus ik ga daar niet op in.

In een step of phase krijgt altijd eerst de actieve speler (degene wiens beurt het is) priority om dingen te spelen. Doet hij dit niet dan krijgt de ander priority, doet deze ook niks dan ga je naar de volgende step of phase.

Stel nou dat het volgende gebeurt. Speler A wil graag een creature casten. Hij zit in zijn pre-combat main phase en hij heeft priority. Hij stopt nu de mana die nodig is om het creature te casten in zijn mana pool, hij betaald voor de spell en de creature kaart gaat op de stack. Zie hierbij de stack als een stapel, het creature ligt onderop die stapel. A krijgt nu de mogelijkheid om op zijn eigen spell te reageren. Meestal doe je dit niet, maar het zou kunnen. A kiest er voor om dit niet te doen. B krijgt nu priority. B is helemaal niet zo blij met dit creature, dus hij wil graag reageren. Hij speelt een counterspell op het creature. Deze kaart gaat bovenop de stack, hij ligt dus op de stapel bovenop het creature van A. B kan nu op zijn eigen spell reageren, meestal zinloos, en A kan daarna reageren. Als beide niet reageren dan resolved de bovenste spell op de stack/stapel. In dit geval de counterspell. De counterspell haalt het creature kaart van de stack af en stopt hem in A's graveyard. De stack is nu leeg. Beide spelers krijgen nu weer priority en als beide niks doen gaan we naar de volgende step of phase.

Essentieel:

- In elke step of phase (met uitzondering van de untap) krijgen beide spelers priority. Ze kunnen dan altijd spells of abilities spelen op instant speed. Als de stack leeg is en het is een van je eigen main phases dan kun je een sorcery speed spell of ability spelen.

- Kaarten en abilities die gespeeld worden gaan op de stack, dit is een soort virtuele stapel van kaarten. De bovenste kaart op de stapel resolved eerst nadat beide spelers aangegeven hebben niet te willen reageren. (Geen onderdeel van bovenstaand voorbeeld, maar na het resolven van de bovenste spell krijgen beide spelers weer priority om iets te spelen).

- Als alle spells op de stack resolved zijn dan krijgen beide spelers nogmaals priority en als ze beide niks doen ga je automatisch door naar de volgende step of phase.

mazzel

pi

Geplaatst: vr mei 14, 2010 11:51 pm
door zwabber
wat is je stack :o :?: :?: :o

Geplaatst: za mei 15, 2010 12:31 am
door MAGICN00B
Aaah! Ik geloof dat ik het snap!
De speler waarvan het de beurt is krijgt eerst de kans om iets te doen, daar mag de andere speler dan op reageren. En de kaart die dan "bovenop" ligt, die resolved dan, toch?
Best makkelijk, maar ik was even verward omdat als ik tijdens mijn priority iets doe, er meestal niks aan wordt gedaan.
Thx :)

Geplaatst: za mei 15, 2010 9:46 am
door Jibz
Nog een voorbeeld van die stack: Ik speel tegen het Selesnya deck van mijn zusje, wat vooral uit tokens maken bestaat. Zij heeft zeg maar 10 1/1 tokens op het veld en speelt overwhelm Hierdoor zouden al haar tokens 4/4 worden, niet zo fijn. Ik reageer hier op met de channel ability van Jiwari, the earth aflame op deze ability ga ik verder niet in, maar ik kies X zo, dat hij 2 schade doet op elke creature zonder flying. Nu komt mijn Jiwari boven op de stack, waardoor eerst alle creatures zonder flying 2 schade krijgen. Als ze haar tokens niet sterker heeft gemaakt, hebben die maar 1 toughness, dus gaan meteen al dood. Vervolgens treedt de Overwhelm in werking, maar de creatures waarop hij zou werken zijn al dood, tenzij ze natuurlijk creatures op het veld had die niet doodgaan door de 2 schade.
Zij kan natuurlijk ook weer op mijn Jiwari reageren om haar tokens sterker te maken, zodat ze die 2 schade overleven, of ze natuurlijk flying geven waardoor ze heel geen schade krijgen, en alsnog de overwhelm krijgen.

Geplaatst: za mei 15, 2010 9:49 am
door pi
zwabber schreef:wat is je stack :o :?: :?: :o
Spells en abilities die je speelt resolven niet meteen. Ze blijven zeg maar even "zweven" en in de tijd dat ze dat doen kunnen jij en je tegenstander(s) op ze reageren. De hele collectie spells en abilities die aan het "zweven" zijn wordt de stack genoemd.

Geplaatst: za mei 15, 2010 1:45 pm
door MAGICN00B
Jibz schreef: (...)
Thanks, man. Ik snap het :wink: